Stora snus tråden - hur många här snusar?

Medlem
Stora snus tråden - hur många här snusar?

Hej alla glada snusare!

Blev lite nyfiken på hur många på FZ som snusar?

Vill med denna tråd inbjuda alla medlemmar att diskutera allt som rör snus! Alla tankar, minnen & ämnen är välkomna

Jag kan börja med min resa genom livet som snusare. Jag började för 25 år sedan när man far bjöd mig på en snus från sin egen dosa. Hans tanke var att jag skulle bli avskräckt. Vilket jag i för sig blev. Jag kommer aldrig glömma den enorma nikotin kicken som fick mitt huvud att lätta och svedan under läppen som kändes en brinnande tistel. Någon vecka senare provade jag en snus av en av en kompis, det var en snällare variant av snus, och sedan var jag fast.

Under mina år har har jag mest snusat grov, general white och göteborgs rape. Idag snusar jag bara göteborgs rape portion ungefär en dosa om dagen. Jag brukar lägga in en prilla direkt på morgonen när jag vaknat och sen ligger det snus under läppen fram till jag ska sova på kvällen.

Varför snusar jag?

För mig har snuset varit en livskamrat genom livet. Den har förgyllt min tillvaro genom svåra tider och förstärkt min glädje under lyckliga stunder. Framförallt så älskar jag smaken av snuset och den goa känslan av en prilla under läppen!

Jag har slutat snusa under två perioder i mitt liv. Nackdelarna finns ju där det kan man ju inte förneka antar jag.
En beräkning jag gjorde för en vecka sedan visade att jag spenderat hundratusentals koronor på snus genom åren.
Den enda effekten jag kan se på min hälsa i dagsläget är ett lite tillbakadraget tandkött och att jag dricker lite mer vatten än när jag hade mitt uppehåll från snuset.

Jag fick mig en tankeställare igår när jag köpte en dosa på pressbyrån, den kostade 60 kr! Det är ju vad ett paket nötkött kostar på ICA. Så kanske jag borde sluta snusa trots allt? Men sen lägger jag in en prilla under läppen och alla världens problem färgas i ett regnbågsfärgat skimmer och livet känns så mycket mer tillfredsställande med en gång. Vad tycker ni? Vad är era tankar?

Medlem

Har försökt sluta ett gäng gånger men har två småbarn nu och mitt humör när jag slutar tillåter inte mig att försöka när de är små 😀

Men jag snusar one blå, 330kr stocken efter årets höjning. Tycker det är ett litet pris för att må bra 😂

Avstängd

Den mest populära verkar vara Lundgrens och med rätta den var jävligt bra, men jag personligen tröttnade på den efter en längre tid.
Tror muncancer är en nästan garanti med dagligt snusande tyvärr.

Dessa nya snusen från velo osv utan tobak är bland det vidrigaste som finns. Efter 10 min känns det som man har ett slappt gammalt tuggummi i munnen ..

Medlem
Skrivet av Levi:

Den mest populära verkar vara Lundgrens och med rätta den var jävligt bra, men jag personligen tröttnade på den efter en längre tid.
Tror muncancer är en nästan garanti med dagligt snusande tyvärr.

Dessa nya snusen från velo osv utan tobak är bland det vidrigaste som finns. Efter 10 min känns det som man har ett slappt gammalt tuggummi i munnen ..

Intressant med påståendet om muncancer. Har du något att backa upp det påståendet med eller är det en känsla du har ?

Medlem
Skrivet av Levi:

Tror muncancer är en nästan garanti med dagligt snusande tyvärr.

Efter alla år av forskning så är sambandet mellan snusande och cancer inte klarlagt. Det finns inga bevisade kopplingar mellan snusande och cancer i ex matstrupe och mage.

Däremot har forskning slagit fast att snus inte orsakar cancer i munhålan.

OT: jag snusar dagligen och har gjort så i över 20 år. Älskar det. Köper snus via snusbolaget och har gått ner till budgetsnus genom åren för att jag tycker priserna är helt åt helvete på många sorter. Har sedan en tid kör LD salmiak och får en stock för 199 kr, köper oftast två så det blir fri frakt. Under 20 kronor per dosa, klart värt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Grov snus is da shit
Snusat nu i 42 år, var 13 då jag började
Är bara de gamla märkena som fungerar för mig Allt sitter i tobaken och inga av de nya har bra tobak som de gamla originalen från Svenska Tobak

Medlem

Började för snart 20 år sedan när jag var 14-15. Smidigt nog jobbade jag på den lokala butiken så kunde köpa ut åt mig själv när man hade stängning och liknande.

Började faktiskt min bana med General Lös, men gick över till påse då det var lättare att dölja för päronen när jag fortfarande bodde hemma. Har nog testat de flesta märken, men håller mig i dagsläget till Kapten White Extra stark, Knox White Extra Stark samt en Lundgrens Skåne eller Norrland (extra stark såklart) när man vill lyxa till det lite.

Har slutat i perioder om ett par månader upp till ett halvår bitvis, men har alltid fallit tillbaka. Numera när man har barn så är snuset ett måste för att orka med en dag ^^


signatur

Submission is for the weak

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Efter alla år av forskning så är sambandet mellan snusande och cancer inte klarlagt. Det finns inga bevisade kopplingar mellan snusande och cancer i ex matstrupe och mage.

Däremot har forskning slagit fast att snus inte orsakar cancer i munhålan.

OT: jag snusar dagligen och har gjort så i över 20 år. Älskar det. Köper snus via snusbolaget och har gått ner till budgetsnus genom åren för att jag tycker priserna är helt åt helvete på många sorter. Har sedan en tid kör LD salmiak och får en stock för 199 kr, köper oftast två så det blir fri frakt. Under 20 kronor per dosa, klart värt.

Haha, det där är rent skitsnack.

Medlem

Jag slutade snusa för femton år sen av hälsoskäl. Det var det tråkigaste jag gjort och det tog lång tid innan det fanns färg i mitt liv igen. Dricka kaffe var tråkigt, går till bussen var jobbigt, läsa och titta på film var meningslöst. Kryddan i livet försvann.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Avstängd
Skrivet av Levi:

Haha, det där är rent skitsnack.

Syftar du på cancer i munhålan?
Du vet att 20% av Sveriges män snusar och cancer i munhålan är en ovanlig form av cancer. You do the math…

Medlem
Skrivet av JonasOfSweden:

Syftar du på cancer i munhålan?
Du vet att 20% av Sveriges män snusar och cancer i munhålan är en ovanlig form av cancer. You do the math…

Du kommer få ett svar som lyder ungefär: skitsnack, jag vet bäst

Medlem

Snusade dygt 20 år ungefär en dosa om dagen. Varit i stort sett snusfri i drygt 13 år nu. De senaste åren har det blivit någon snus då och då när det är fest. Så varför sluta?

Jag har tremor och hade till en börjar ingen aning om att stimulansmedel, ex. koffein och nikotin, påverkar det extremt negativt. Jag kunde knappt ta ett glas vatten i vänster hand utan att skvalpa ut det. Höger sida var inget problem.

Efter besök hos neurolog blev det fastställt att det inte var Parkinson utan just tremor. Parkinson är det första du hittar när du börjar googla symptomen. Lagom kul var det ju innan utredning mao.

Där och då, ~15 år sen, hade de, och verkar fortfarande inte ha; någon koll över huvud taget på sambandet mellan nikotin och tremor. Frågade explicit om det. Slutade med att jag själv märkte det efter att ha varit så sjuk att jag inte ens pallade snusa och min tremor under den tiden var i stort sett helt försvunnen. Har efter det även dykt upp info om det från andra länder.

Att sluta blev enkelt, slutade bara tvärt och hade inga problem. Tack å lov att man inte drack kaffe också Hade ju lagt ner en gång tidigare och humöret då var ju inte att leka med...

Nu senast för ca fem år sen tyckte sjukvården att jag skulle testa en epilepsimedicin då tremorn blivit värre igen. Nej tack, vill inte ta någon medicin för att kanske få en positiv biverkning...

KoP
Medlem

Snusare här.

Medlem

Prövade när jag var i tonåren, men valde att köpa datorprylar istället för pengarna. Då smakade det inte gott alls, vet att det finns smak essenser nu med turkisk peppar och sånt då jag har en syrra som snusar.

Medlem
Skrivet av Levi:

Haha, det där är rent skitsnack.

Oj, du vet alltså bättre än forskare på området. Imponerande.

Edit: om du orkar så får du gärna bemöta detta på ett sakligt sätt:

https://www.di.se/nyheter/ny-jattestudie-snus-ger-inte-muncan...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Snusare. Även om det börjar bli irriterande dyrt eftersom det ständigt beskattas hårdare än cigg och kröken.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Inaktiv

Jag har snusat i över 25 år nu. Det har bara eskalerat. Nu har jag portion i underläppen varje natt när jag sover. På dagarna lössnus i överläppen. Går inte många minuter utan snus på ett dygn…

Medlem

Snusat 15+ år.
Förr lössnus, och under många år hembakat lössnus (färdiga satser) men senaste åren gled jag mer och mer över till portion där jag ny landat på Kronan original, med en dosa general då jag vill lyxa till det 😄

Tycker det är sjukt hur snus beskattas, och ännu sjukare hur EU håller på ang snuset.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Chefredaktör

Snusare sedan läääänge. Numera är det små, torra påsar som gäller (General mini white).
Började när jag fick barn och ville snusa "utan att det syntes".
Blivit en vana nu och jag känner mig väldigt obekväm med stora påsar. Lössnus är också helt otänkbart, även om det var med Ettan lös allting började en gång i tiden.

Medlem

Snusat sedan högstadiet ungefär, vill inte tänka på hur länge sen det är...
När jag började så kostade en dosa 15-20 kronor, och då var det ofta general.
Idag kör jag granit vit stark.
Med en treåring (som jag fått för mina synder) och gravid sambo här hemma, så kommer jag inte sluta inom överskådlig framtid

Redaktör
Ponny

Aldrig ens prövat snus. Det var dock jäkligt mycket cigaretter runt mig när jag växte upp, men gick inte själv den vägen. Spenderar pengarna på choklad i stället, I guess.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Slutade röka med hjälp av snus för ca 6 år sen, bästa beslutet jag gjort. Har däremot senaste 2 åren gått över till nikotinpåsar (tobaksfritt) men som dagens kids kallar för snus.
Märkte att tänderna började bli gula så helt värt för min del, får ju fortfarande nikotin och en go pöse under läppen😏

Medlem

Snusade massor av år, men slutade för ca 5 år sedan. Jag fick en brutal magbakterie som gjorde att jag inte kunde äta på typ 4-5 dygn, ville inte riktigt ha ner snus"saft" i magen då heller, så passade på att sluta. Mådde redan så jävla dåligt så den värsta abstinensen märkte jag inte ens av.

För ett par år sedan när jag mådde riktigt dåligt mentalt var jag dock nära på att börja igen, men det resulterade i att jag köpte en dosa Onico, bara för att se ifall det kunde stilla mitt begär, vilket det gjorde. Nu är jag dock Onico-"snusare" på heltid, känns så gött att ha en prilla under läppen 😊


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Aldrig ens prövat snus. Det var dock jäkligt mycket cigaretter runt mig när jag växte upp, men gick inte själv den vägen. Spenderar pengarna på choklad i stället, I guess.

Varför välja? Ät en chokladkaka, tryck upp en bakad snus och runda av med en filterlös cigg. Det är grejor det och så gör riktiga män. *harklar och spottar på golvet*


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Rökte från jag var 13, så kom broschan på mig och erbjöd sig att köpa snus istället när jag var 16, 20 år senare och två uppehåll senare sitter jag med en snus under läppen och allt är zen

Medlem

Absolut inte, har aldrig och kommer aldrig.
Alla som snusar, röker osv bör sluta med detsamma, men man måste verkligen vilja.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har snusat i lite mer än 6 år och det lär nog inte bli något avslut med det på väldigt länge.
Rökte i ett drygt år och det ville jag lägga av med, hatade att kläderna luktade och man ville ju självklart inte att föräldrarna skulle märka något när man var i tonåren (värst hade vart om mormor fick reda på det, den utskällningen var man allt rädd för), så det blev att gå över till snuset, ett beslut jag verkligen inte ångrar.

Delvis tycker jag väldigt mycket om snus, tobakssmaken är inget man klagar på och det är riktigt gött att ha en prilla i läppen. Största anledningen som man insett nu i efterhand dock är ju att det blivit som någon slags självmedicinering. Alltid känt ett visst lugn i kroppen av nikotin som jag efter ADHD diagnosering när man va 21, fullt logiskt nu i efterhand med tanke på att nikotin är en stimulant.

Gen
Medlem

Rökte när jag jobbade på krogen och slutade när det blev förbjudet att röka där men gick då över till snus. Snusade i 10 år tills jag gjorde ett försök att sluta. Lyckades med det i något halvår, började igen i något år men lyckades återigen att sluta. Var snusfri i flera år tills jag började "festsnusa" vilket är där jag är nu (är man över 40 så festar man inte längre men tar snarare en öl med polare då och då). Brukar köpa Rapé Lingon (dyr men eftersom det blir en i månaden så gör det inget) eller Kaliber Vit (inte lika god även om det var min to-go snus ett bra tag förr i tiden. Den hette däremot Kaliber Vit Special och finns tyvärr inte längre. Synd för den hade lite mindre tobak än vanliga Vit)

Medlem
Skrivet av Molotov:

Absolut inte, har aldrig och kommer aldrig.
Alla som snusar, röker osv bör sluta med detsamma, men man måste verkligen vilja.

Röka köper jag, men varför sluta med snus?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Snusare. Köper ”storpack” för en spottstyver och är grymt nöjd med Swedsnus.

12
Skriv svar