Game Pass hade 220 nya spel för över 7 000 dollar förra året

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Developers som släpper på plattformar så som Gamepass utan någon egen försäljning tappar enormt i intäkter. Det kommer på sikt hålla tillbaka utvecklingen av segmentet mellan AAA och indie. På samma sätt som majoriteten av artister och låtskrivare inte får intäkter de kan leva av från tex Spotify så kan inte studios som inte ägs av någon stor drake klara sig på pengar de får från tex gamepass. Risken är även enorm att det blir en Netflixifiering av spelutvecklingen om man snöar in sig på prenumerationstjänster. Att det blir generiskt strunt som släpps via stuprör bara för att vara billiga fillers.

Så för min del så finns inga fördelar med prenumerationstjänster.

Tror inte dem tappar intäkter, snarare tvärtom.
Avtalen som utvecklarna har med Xbox för att vara på Gamepass ser ju olika ut beroende på spel men för många Indie spel så verkar det oftast vara så att avtalet täcker hela utvecklingskostnaden. Det man sen säljer via Steam osv är ren vinst.
Sen har vi ju spel som Hifi Rush, raka vägen på toplistan på inte bara Gamepass utan även Steam trots Gamepass.

Jag ser det snarare positivt med GamePass då det ger utvecklarna en garanterad inkomst för deras spel och det leder till att utvecklare verkligen vågar testa nya saker och experimentera istället för att hela tiden satsa på samma säkra IP. Jag tror inte att spel som Hifi Rush eller Pentiment hade vågats utvecklas om man inte haft den säkra inkomsten från GamePass.

https://www.fz.se/nyhet/292173-obsidian-pentiment-hade-inte-f...

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag är sjuk o huvudet som vägrar streaming.. men jag kan bara inte.. jag måste äga produkten (så gott det går) o ha det samlat i mitt bibliotek ..
________
EDiT ::::

Menar prenumerationstjänster. Formulerade mig fel..

Känner samma, vill äga det. Känns inte lika riktigt när man prenumererar

Medlem
Skrivet av totte1015:

Ni som vill "äga" era spel... Varför?
Ni kan ju ändå inte sälja vidare eller göra något med ägandet, så varför samla på digitalt damm?

Gällande Steam så har jag kvar spel från 1998. Varför jag ens hade velat sälja någon av de spelen är frågan.
Jag spelar fortfarande en del av de äldre spelen ibland.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Klarade 25 spel på gamepass förra året så fick absolut tillbaka vad jag betalade för. Kommer säkert inte klara lika många spel på gamepass det här året men förmodligen tillräckligt för att få valuta för pengarna i år igen. Kommer förmodligen bli fler köp av nya spel i år.

12
Skriv svar