"Jag väljer spelglädjen"

Robot
"Jag väljer spelglädjen"

Fredrik Eriksson om att våga välja spelglädjen när vi får chansen att göra det.

#hi-fi-rush, #hogwarts-legacy, #krönika


Gnällkuk

Såna här typer av texter har jag verkligen saknat inser jag nu. Hatten av, Fredrik!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tack FZ för att ni lägger en liten krönika så här på första sidan. Tycker det är trevligt med något annat från era skribenter än bara recensioner och nyheter saxade från andra källor. FZ blir mer personligt med mer sånt här!

Medlem
Medlem

Tänk vad den här texten livade upp en annars så grå tisdag! Ikväll ska jag hem och spela Valheim med min bättre hälft (äntligen har vi två speldatorer i hushållet!) och där kommer spelglädjen sjuda i vikingabåten - hoppas jag. Eller så bråkar vi om hur väggarna ska sitta...

Härlig text, mer sånt här på FZ om man får be!

Medlem

Härlig text. Jag väljer också spelglädjen. Efter jobbet idag börjar min magiska resa.

Medlem
Medlem

Håller med, mer sånt tack!

Redaktör
Ponny

Ler med hela huvudet åt kommentarerna. Tack! ❤️
Och jajamän. Fler krönikor kommer löpande framöver. Detta är ingen one-shot. Tvärtom!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Köpte Hogwarts Legacy Deluxe edition för jag kunde inte hålla mig till fredag. Den första timmen har varit magisk. Vill bara hem från jobbet och fortsätta 🥰

Medlem

*Thunderous applause*

Medlem

Bra skrivet 👍👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra skrivet!
för det mesta spelar jag för det är roligt men även lite att man får vara i en annan ofta lite mer färgglad världen än ens eget ekorrhjul.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Senaste gången jag upplevde ren spelglädje som påminde känslan från barndomen var astro's playroom som följde med ps5an, hade ingen aning vad det var eller att det skulle vara installerat.

Jag faller annars rätt lätt till det där med förväntan, analytiskt och hype som kan färga upplevelsen rätt mycket.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skribent

Bra rutet, Fredrik!

Medlem
Citat:

Det där något naiva men framför allt rena blir allt viktigare att hålla fast vid, ju äldre jag blir.

Oj, vad den raden träffade mitt i prick. Jag hoppas jag aldrig blir för gammal för att okritiskt och med tindrande ögon dyka in i ett spel och bara ha riktigt jäkla kul.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skribent

Mycket bra krönika, ibland måste man våga släppa garden och våga ha kul

Inaktiv

Inspirerande och tack för att du fick mig att tänka till!

Jag känner hur jag tappat det där att bara sätta på konsolen/PCn och bara spela. Spelindustrin har förändrats radikalt och politiserats även där. Det negativa tycks uppta alldeles för stor del och är att de negativa krafterna tycks öka och då vill man skrika ännu mer.

Spelvärlden är också ett annorlunda medium eftersom det skiljer sig till fotboll. Där är det inga MTX-transaktioner, early access eller vad det nu än är. Utan man bara spelade fotboll och gick hem. Som det ska vara.

Samtidigt vill jag hylla alla som väljer att bekämpa och lyckats hålla tillbaka dåliga krafter utan att inkludera mig själv där.
Jag vet inte hur vad man ska göra. För jag har svårt att bara spela längre eller vara i spelvärlden utan att se hur vi backar på så många plan.

Problemet enligt mig är att vi spelarna inte organiserar oss och sätter ned foten genom att införa regleringar. På det sättet slipper vi skrika oss hesa i kommentarsfält (Tittar på er Spelinspektionen). För det gör ingen glad och man förstå att andra kan bli irriterade. Oavsett det ska jag bättra på mitt tonfall. För det finns det ingen ursäkt för.

På tal om Kay Pollak. När en annan likande figur jag ser upp till: Eckhart Tolle går in i politiken säger det något om samtiden. En person som kan liknas vid tjuren Ferdinand. Jag hoppas i slutändan att folk förstår att man inte klagar för att klaga, utan för att få en positiv förändring. Skillnaden mellan kärlek och hat är lövtunn.

Medlem

Gärna fler krönikor av detta slag, gör att fz bekänner färg välskrivet!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag är lite förvirrad över spelglädje tjatet. Själv så måste jag påverkar mig själv för att inte köpa allt. Jag måste sätta gränser mm för att inte köpa spel jag aldrig kommer att hinna spela. Men visst den dagen min spelglädje försvinner så blir det en stor förändring i mitt liv. Tycker personligen att fler borde våga köpa det senaste och hoppa över gamla spel så att dom inte måste leva i "dåtid" hela tiden. Och framförallt inte köpa spel i onödan. Vet flera som har oöppnade spel i sina hyllor och bara bygger på. Eller köper en hög på steam och sen aldrig har tid.

Medlem

Härlig krönika! Jag kunde dessutom inte hålla med mer. Jag blev ruskigt glad när jag läste recensionen ifrån Hogwarts Legacy; inte för mig själv, utan för min dotter som gått all-in för det spelet.
Själv ligger alla andra spel på önskelistan eller samlar damm medans jag tvärnjuter av Conan Exiles expansionen Isle of Siptah

Medlem

Underbar krönika & instämmer till fullo!
Spel är underhållning precis som filmer, serier & musik. Om ett spel har hög spelglädje, eller som jag kallar det "fun factor", får dig att må bra och ger dig ett leende på läpparna då har du köpt ett lyckopiller i livet. För vissa är dyra bilar ett lyckopiller, för andra att fiska gädda i en sjö med högt bestånd, känslan och glädjen är detsamma, något vi alla vill ha i livet.

Medlem

Jag håller helt och hållet med! Bra väg, Fredrik!


signatur

Ivan köpte en smartklocka då det var så modernt och hans kompisar hade sådana. Han kom hem, satte på den och den började prata med honom! "Hej hej, jag är din smartklocka, jag vet allt om ditt liv och mina precisa time keeping är inte att leka med! ” Ivan såg förvånat på smarta klockor och försökte få den att komma tillbaka till normal, men det tycktes inte fungera. Till slut började han skratta och skämtade: "Det där är vad som händer när man köper något smartare än sig själv!"

Redaktör
Ponny
Skrivet av korvmos:

Bra skrivet!
för det mesta spelar jag för det är roligt men även lite att man får vara i en annan ofta lite mer färgglad världen än ens eget ekorrhjul.

Precis så. Man har olika behov i olika perioder. Förra året var det mycket som var stressigt i livet. Jobb + plugg i ett virrvarr. Då var det bara snälla spel som gällde. Som inte krävde så mycket men gav mig desto mer. Häromdagen klickade jag dock hem Elden Ring, vilket får ses som att jag är redo för att bli örfilad igen!

Skrivet av Pjotor:

Oj, vad den raden träffade mitt i prick. Jag hoppas jag aldrig blir för gammal för att okritiskt och med tindrande ögon dyka in i ett spel och bara ha riktigt jäkla kul.

Oja! Spelen är våra krumelurpiller.

Skrivet av Alienshade:

Jag är lite förvirrad över spelglädje tjatet. Själv så måste jag påverkar mig själv för att inte köpa allt. Jag måste sätta gränser mm för att inte köpa spel jag aldrig kommer att hinna spela. Men visst den dagen min spelglädje försvinner så blir det en stor förändring i mitt liv. Tycker personligen att fler borde våga köpa det senaste och hoppa över gamla spel så att dom inte måste leva i "dåtid" hela tiden. Och framförallt inte köpa spel i onödan. Vet flera som har oöppnade spel i sina hyllor och bara bygger på. Eller köper en hög på steam och sen aldrig har tid.

Kan känna igen mig där. Ibland har jag hamnat i köpmode ("Köpe å köpe" sa Emils pappa) och glömt att spela. Blir liksom viktigare att köpa än att spela. Och jo, en grej jag har är att jag gärna spelar om gamla godingar. Känns tryggare än att ta chansen med något nytt, för det är ju alltid en risk!

Skrivet av PixelGamer:

Underbar krönika & instämmer till fullo!
Spel är underhållning precis som filmer, serier & musik. Om ett spel har hög spelglädje, eller som jag kallar det "fun factor", får dig att må bra och ger dig ett leende på läpparna då har du köpt ett lyckopiller i livet. För vissa är dyra bilar ett lyckopiller, för andra att fiska gädda i en sjö med högt bestånd, känslan och glädjen är detsamma, något vi alla vill ha i livet.

Exakt! Man får hitta sin grej och hålla i den. Det är viktigt.


signatur

En Bamseponny av folket

Skägg.
10 Chambers

Mysigt! Tack Fredrik

Ju äldre jag blir desto lättare blir för mig att tänka "det är är inte för mig". Under många år som "spelnörd", särskilt när man var spelrecensent, kändes det som att man behövde vara allätare. Testa allt. Gilla allt. Spel som spel. Och såklart tycka något om allt. Alla ska ha en åsikt om allt, hela tiden. Om Elden Ring inte passar mig behöver jag heller inte tycka något särskilt om det.

Många är också så smala i sin analys. Om inte ett spel tillfredsställer just min "kink" så är det dåligt. Lata utvecklare som inte gjorde varenda objekt i en spelvärld interaktivt när det har noll påverkan på spelupplevelsen.

Så ja, låt oss välja spel om just väcker glädje. Låt allt annat vara.


signatur
Medlem

Kul artikel, tack. Och hittils en bra diskussion av alla, också roligt!
När det gäller Harry Potter generellt så tycker jag att polariseringen som sker just kring spelet är idiotiskt med tanke på att då borde alla Harry Potter fans sluta vara just Harry Potter fans för man konsumera/bidra med så mycket annat där man då "supportrar" författaren, men detta diskuteras inte särskilt mycket/alls, fokus verkar finnas mest kring spelet.

Själv så stöder jag inte Rowling, men jag tänker ändå spela spelet för vad det är och erbjuder. Annars bör jag antagligen sluta med många fler spel och film annars behöver jag "dra en gräns här och nu"....

Medlem

Jag begär inte mycket själv.

Men alla objekt skall fan gå att flytta på/plocka på sig annars får spelet minus direkt och det skall vara i förstaperson och ha en öppen spelvärld större än Danmark annars är det knappt någon mening att ens installera skiten.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Ambassadör
Xbox

Väldigt trevlig läsning.

Har på senare år breddat mitt spelande allt mer, hittat in i genrer som jag undvikit tidigare och upptäckt lite av det där med hur viktigt det är att bara ha roligt i sitt spelande. Allt för lätt att man låser sig vid saker. Mer spelglädje till folket!


signatur

Jump in.

Medlem

Jo för mig är det lätt att fastna för allt runtomkring när det gäller datorer, instället för att bara hoppa in i ett bra spel och njuta. Men på sistone efter att ha installerat steamOS3 på datorn, har spelglädjen verkligen kommit tillbaka, är nog därför jag använder datorn mer som en konsoll.

1
Skriv svar