Stora snus tråden - hur många här snusar?

Medlem

Snusade i säkert 14 år. Härligt och gott och nästan bara rapé. Men en dag blev jag trött på den eviga abstinensen som infann sig nästan direkt man stoppat in en ny prilla. Bestämde mig för att sluta. Svåraste jag gjort. Men nu har det gått 8 år! Första 2 åren var luriga.

Medlem

General lös, snusat i 15 år.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag snusar inte, men kaffe gillar jag! Men som du skriver så kan de väl inte jämföras sett till vilken kick man får.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Jag har snusat i över 25 år nu. Det har bara eskalerat. Nu har jag portion i underläppen varje natt när jag sover. På dagarna lössnus i överläppen. Går inte många minuter utan snus på ett dygn…

Snusat sedan jag var 13 år så 28 år snart.

Är i samma situation. Snusar 24 timmar om dygnet, till och med när jag äter!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Röka köper jag, men varför sluta med snus?

ett beroende, dåligt för hälsan, kostar mycket pengar mm. Men jag antar att det inte är några nyheter


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ett beroende, dåligt för hälsan, kostar mycket pengar mm. Men jag antar att det inte är några nyheter

Kan inte säga emot något av argumenten. Men kan samtidigt använda dem på massor av andra saker såsom godis, läsk, skräpmat, med mera. Min tanke är att man måste unna sig något och då väljer jag hellre bort ex skräpmat och godis för att kunna snusa med någorlunda gott samvete.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Knox blue white hela dagen. Började med snusen när jag la ner rökningen 😇😇


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan inte säga emot något av argumenten. Men kan samtidigt använda dem på massor av andra saker såsom godis, läsk, skräpmat, med mera. Min tanke är att man måste unna sig något och då väljer jag hellre bort ex skräpmat och godis för att kunna snusa med någorlunda gott samvete.

Allt handlar om prioriteringar!
Dock kan jag inte förstå varför någon skulle börja snusa, finns ingen mening!

Jag festsnusar, gillar kicken jag får! Har absolut inga behov att börja på fulltid men uppskattar snusare, de bjuder nästan alltid!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Xeran:

Allt handlar om prioriteringar!
Dock kan jag inte förstå varför någon skulle börja snusa, finns ingen mening!

Jag festsnusar, gillar kicken jag får! Har absolut inga behov att börja på fulltid men uppskattar snusare, de bjuder nästan alltid!

Jag kan säga detsamma om att börja med godis eller läsk, det finns ingen mening. Utöver njutningen då

Givetvis är det bättre att inte snusa, eller som dig att endast snusa vid festliga tillfällen, men livet blir så tråkigt om man alltid ska vara "duktig". Att helt avstå.

Med risk för att bli för filosofisk, varför lever vi egentligen om inte för att njuta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan inte säga emot något av argumenten. Men kan samtidigt använda dem på massor av andra saker såsom godis, läsk, skräpmat, med mera. Min tanke är att man måste unna sig något och då väljer jag hellre bort ex skräpmat och godis för att kunna snusa med någorlunda gott samvete.

Jo det kan man säga allt kan missbrukas.
Men att äta godis, skräpmat mm är ju inget man gör hela tiden till skillnad från snus som många, bevisligen här i tråde också, snusar hela tiden. Så fort man spottat ut åker en ny in

Som nu tex, sitter här vid datorn, äter varken godis, läsk eller nått och ingen snus under läppen, bara tillfreds


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo det kan man säga allt kan missbrukas.
Men att äta godis, skräpmat mm är ju inget man gör hela tiden till skillnad från snus som många, bevisligen här i tråde också, snusar hela tiden. Så fort man spottat ut åker en ny in

Som nu tex, sitter här vid datorn, äter varken godis, läsk eller nått och ingen snus under läppen, bara tillfreds

Där finns folk som dricker energidryck och läsk konstant, sett det upprepade gånger på tidigare arbetsplatser. Men det är undantag, absolut.

Sen kan man diskutera om att trycka en påse chips och ett par liter läsk på kvällen är bättre än att snusa 10 prillor i följd under en hel dag. Men så långt behöver vi inte dra det.

Kan säga att jag är avundsjuk på dig där, att du kan känna ro på det sättet. Själv måste jag alltid ha någonting, om det så är kaffe, te eller snus. Gärna godis eller snacks men det försöker jag att undvika, men trillar dit ibland.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Började när jag var 13, slutade för snart två år sedan ungefär. Det gick rätt enkelt men jag saknar det fortfarande

Brukar ta snus av polare när man hittar på något men det är så sällan att det knappt kan räknas. Dock köper jag alltid cigaretter när man super till och när man fiskar, villet oxå är sjukt sällan som tur är


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Freakon:

Där finns folk som dricker energidryck och läsk konstant, sett det upprepade gånger på tidigare arbetsplatser. Men det är undantag, absolut.

Sen kan man diskutera om att trycka en påse chips och ett par liter läsk på kvällen är bättre än att snusa 10 prillor i följd under en hel dag. Men så långt behöver vi inte dra det.

Kan säga att jag är avundsjuk på dig där, att du kan känna ro på det sättet. Själv måste jag alltid ha någonting, om det så är kaffe, te eller snus. Gärna godis eller snacks men det försöker jag att undvika, men trillar dit ibland.

Ja det där med energidryck måste verkligen folk vara beroende på.
Ser det överallt folk har sina burkar i handen och dricker då och då. Tänderna måste ju ruttna bort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det där med energidryck måste verkligen folk vara beroende på.
Ser det överallt folk har sina burkar i handen och dricker då och då. Tänderna måste ju ruttna bort.

Ja verkligen. Drack själv stora mängder förr men har helt slutat. Kaffe får räcka, och även det har jag dragit ner på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag kan säga detsamma om att börja med godis eller läsk, det finns ingen mening. Utöver njutningen då

Givetvis är det bättre att inte snusa, eller som dig att endast snusa vid festliga tillfällen, men livet blir så tråkigt om man alltid ska vara "duktig". Att helt avstå.

Med risk för att bli för filosofisk, varför lever vi egentligen om inte för att njuta?

Syftar mest på priset men jag förstår dig


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Snus är för amatörer! Jag lägger ett RTX 4090 under läppen istället. Billigare, godare och manligare.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Snus är för amatörer! Jag lägger ett RTX 4090 under läppen istället. Billigare, godare och manligare.

Pfffff, fick du tamponger på köpet med ditt 4090 eller…

Jag lägger upp en AR15, skarpladdad med säkringen av! Lägger aldrig ut heller, bara in med en ny automatkarbin när det behövs.

Krutsmak i munnen 24/7, 100% chad!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Snusat i 31 år nu.
Började när jag var femton.
Kommer förmodligen aldrig sluta.
Kan inte snusa påsar.
Det känns torrt och konstigt på något vis.
Snusande länge snussatser , men sedan kom skattesmällen även där.
Nu får man odla.
Kan dessvärre inte odla så pass mycket så att det räcker för en årsförbrukning då jag snusar 1 dosa om dagen.
Men jag lyckades få ihop tillräckligt för att det skulle räcka till 3 månader åtminstone.
Blev en del jobb, men riktigt bra snus

Medlem

Snusar me, kör med hembakat lös… fortfarande billigare än i affären trots höjda skatter…snusat sen jag va 13, är 43 nu… inga problem med tänder eller övrig hälsa.

Medlem
Skrivet av beroende:

Snusar me, kör med hembakat lös… fortfarande billigare än i affären trots höjda skatter…snusat sen jag va 13, är 43 nu… inga problem med tänder eller övrig hälsa.

Var/vad handlar du?
Vet att Kungssnus fortfarande säljer satser .

Vad får du betala?

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Har försökt sluta ett gäng gånger men har två småbarn nu och mitt humör när jag slutar tillåter inte mig att försöka när de är små 😀

Jag har slutat snusa nu igen. Har tidigare snusat i nästan 15 år.

Har slutat snusa 3 ggr. 1 gång med 5 års uppehåll. Andra gången började jag igen efter bara 1 år.
Båda gångerna jag trillat dit igen är just under småbarnsåren då marginaler på olika sätt är mindre. Man kan tänka sig att jag lärde mig efter första gången man trillade dit... men nej då kom tredje barnet som inte sov på nätterna, heltidsjobb och husbygge. Då blev snuset en snuttefilt 😆

Snusade alltid grov portion. Kändes som rätta virket trots man prövat alla möjliga sorter.

Har ju alltså slutat 3 ggr. Två första gångerna slutade jag tvärt. Fick tugga tuggummi ett par månader varje gång. Senast jag slutade (6 månader sedan) så körde jag nertrappningsmetoden... tycker kanske nertrappning bara drog ut på eländet (abstinensen när man fasar ut beroendet). Får se om man trillar dit igen snart. Det är gott att snusa, en gång beroende, alltid beroende.

Medlem

Vaknade för en stund sedan med en dålig känsla i kroppen så en prilla under läppen och jag ser färg och ljus igen!

Kaliber Plus White för mig, God och billig!

EDIT: Slutade med sovsnuset för flera år och kuddar sedan Nu är det efter-maten-prillan som är absolut finast, trots att man suttit oavbrutet med snus ändå haha

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Var/vad handlar du?
Vet att Kungssnus fortfarande säljer satser .

Vad får du betala?

Kör bara med Kungssnus 1200kr för en sats, blir 4 stockar med 50g ish /dosa.
Skulle jag köpa General lös skulle jag få betala 2300 ungefär för 4 stockar med 42g i varje dosa…klart tjänar inte lika mycket som när en sats gick på 300kr men fortfarande billigare och till mitt tycke mycket godare.

Medlem

Snusade runt en dosa (portion) om dagen tidigare. Nu har jag bytt till nikotinpåsar. Påverkas inte av skatten och snusar en dosa i veckan istället för en om dagen. Tyvärr lägger jag pengarna jag borde svara på annat, men ändå kul att se hur pass enkelt det gick.

Gnällkuk

Jag "snusar", men tobaksfritt snus. Efter att ha varit rökare i nästan 22 år så lyckades jag under ett halvår trappa ned från ett paket om dagen till 1-2 cigg och när ciggen tog slut en helg så bestämde jag mig för att testa sluta. Har varit rökfri i 4,5 månader och är väldigt säker på att jag inte kommer att återvända.

Jag gillar inte alls smaken av tobakssnus, eller lukten så för min del är jag glad att det finns alternativ. Håller fortfarande på och provar mig fram och hoppar lite mellan märken. Loop är nog favoriten hitintills.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag "snusar", men tobaksfritt snus. Efter att ha varit rökare i nästan 22 år så lyckades jag under ett halvår trappa ned från ett paket om dagen till 1-2 cigg och när ciggen tog slut en helg så bestämde jag mig för att testa sluta. Har varit rökfri i 4,5 månader och är väldigt säker på att jag inte kommer att återvända.

Jag gillar inte alls smaken av tobakssnus, eller lukten så för min del är jag glad att det finns alternativ. Håller fortfarande på och provar mig fram och hoppar lite mellan märken. Loop är nog favoriten hitintills.

Har aldrig varken rökt eller snusat, men jag tycker att fler rökare borde göra samma resa som trickeh2k gjorde. Det finns få saker på den här sidan av stridsgas som luktar lika illa som tobaksrök.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

23 år med snuset här. Inga påtagliga men av det, tycker det är gött. Således värt det, ehuru dyrt.

Snusar rapé original portion lr rapé lös. Annat går bort (möjligen att general lös går an då).

12
Skriv svar