Zelda: Tears of the Kingdom blir först ut med Nintendos högre prissättning

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Fast det finns nog en smärtgräns ändå.
Nintendo är ju anpassade till familjespel och föräldrarna kanske inte är jättepigga på att betala 1000Kr för varje spel som barnen ska spela.
Jämför man tillexempel med gamepass så kan barnen få många timmar spelande till ett väldigt bra pris redan nu. De saknar ju såklart de många fina Nintendo spelen, men Lego, Minecraft och Overcooked med mera är ändå kul till ett väldigt lågt pris.
2 spel för priset att 1 år GP eller PS Plus Premium är svårslaget.

Men visst, har man pengar så är det väl svårt att slå Nintendo på den typen av spel de gör.
Sackboy a big Adventure var dock väldigt bra och Minecraft äventyren är nog bra.

Inte varje spel, snarare vissa utvalda releaser. Som Zelda. Min femåring spelar just nu Forza Horizon 5 på Game Pass och är som förhäxad (vad har jag gjort?). Men ledsnar han där finns det ju en uppsjö av andra titlar, flera Paw Patrol-spel m.m. Han gillar verkligen Astro på PS5 också, även om han inte hajar de historiska PlayStation-kopplingarna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av gorbatjov:

Jag fattar ju helt klart att Zelda är en systemseller och en av de mest ikoniska spelserierna nånsin och möjligen säljer det fortfarande som smör, vad vet jag. Gör det inte det så är det ju en annan fråga och i mina ögon ganska korkat att ha kvar samma pris. Skulle dock va intressant å se siffror månad för månad.

Möjligt att det inte går att jämföra riktigt men jag gör det ändå;
BoTW släpptes 2017, 689:- (419:- lägsta priset på eshop)
Horizon Zero Dawn släpptes 2017, 209:- (99.50:- lägsta priset på psn) men ingår även i PS+ Extra.

Äpplen och päron kanske men det är ändå två ofantligt populära spel till två olika plattformar som dessutom är exklusiva och som släpptes under samma år. BoTW har väl passerat 30 miljoner sålda ex vad jag förstått och HZD strax över 20 miljoner.

Nintendo kör sin egen grej och de gör det fullt ut utan kompromisser från "siffror månad för månad".
Själv tycker jag att det är rätt trevligt med en sådan aktör på marknaden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Pratade med en butiksägare för ett tag sedan som sa att de tjänar ungefär 10 kr på att sälja God of War 2 (PS5) om de ska hålla samma pris som större återförsäljare. Nintendo hade de dock ca 200 kr på varje sålt spel men att en höjning av inköpspriset kommer i vår, så det hänger säkert ihop. Nintendo vill ha mer pengar av återförsäljare och går då med på att höja priset även ut mot kunderna.

Men med den infon så tror jag inte Nintendo är "värst".

Medlem

Botw och det här måste vara det mest överhypade spelet någonsin. Försökte komma in i botw flertalet gånger men det går helt enkelt inte. För mig är det som vilket open world spel som fast med hemsk prestanda och riktigt dåliga system (weapon durability för att nämna ett exempel). Snark.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Tror de tjänar mer på att släppa detta till switch. Och sen släppa alla populära switch spel som remasters på nästa konsol. Folk köper gärna samma spel två gånger.

Ah, Jo men tänk om de hade haft lite kräm så hade de kunnat konkurrera om tredjepart också. Kanske göra ett bra open world-Pokemon. Säger mer att Zelda är snyggt men tänk hur snyggt de kan bli! Hoppas att de skiter i portabelt nästa gång och satsar på lite mer kraft! Bättre de släpper någon portabel konsol vid sidan av istället! Typ en ny 3DS.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Botw och det här måste vara det mest överhypade spelet någonsin. Försökte komma in i botw flertalet gånger men det går helt enkelt inte. För mig är det som vilket open world spel som fast med hemsk prestanda och riktigt dåliga system (weapon durability för att nämna ett exempel). Snark.

Håller med till en viss del. Spelet i sig är tråkigt och överhypeat men det är faktiskt väldigt snyggt! Elden ring är också ett spel jag tycker är överhypeat men det är iallafall rolig combat, vapen går inte sönder och hästen går styra normalt! Har alltid gillat Zelda-spelen men Botw kunde jag tomefan inte ta mig igenom! Väldigt synd:(

Medlem

Skulle inte ens betala $20 för detta..

Inaktiv
Skrivet av DieZe:

Botw och det här måste vara det mest överhypade spelet någonsin. Försökte komma in i botw flertalet gånger men det går helt enkelt inte. För mig är det som vilket open world spel som fast med hemsk prestanda och riktigt dåliga system (weapon durability för att nämna ett exempel). Snark.

Nästan som att preferenser existerar…

Medlem

Jag som pyntade ut 699:- för spel till SNES (och typ 900 för importerat FFVI) är snarare förvånad över att vi fortfarande har så låga priser.
Utvecklingsteamen är gigantiska.
Och visst. Det finns fler som köper spel nu (Twillight Princess sålda typ dubbla mot Link to the Past). Men inflationen sen 90-talet är ju rätt rejäl, och som sagt så måste det ju vara vansinnigt dyrt tillverka ett modernt spel jämnfört med då.

Trist att de höjer. Men jag kan förstå det.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag som pyntade ut 699:- för spel till SNES (och typ 900 för importerat FFVI) är snarare förvånad över att vi fortfarande har så låga priser.
Utvecklingsteamen är gigantiska.
Och visst. Det finns fler som köper spel nu (Twillight Princess sålda typ dubbla mot Link to the Past). Men inflationen sen 90-talet är ju rätt rejäl, och som sagt så måste det ju vara vansinnigt dyrt tillverka ett modernt spel jämnfört med då.

Trist att de höjer. Men jag kan förstå det.

Som sagt, så säljer de många fler exemplar än vad de gjorde tidigare så det blir mer klirr i kassan! Jag kommer ihåg när jag köpte Champions of Krynn runt 1989. Då kostade det runt 600-700 spänn.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

700kr för att lagga runt i 15fps i spel som ser ut att komma från Gamecube. Hoppar över det.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nintendo kör sin egen grej och de gör det fullt ut utan kompromisser från "siffror månad för månad".
Själv tycker jag att det är rätt trevligt med en sådan aktör på marknaden.

Gillar absolut också att de kör sin egna grej men sjysstare priser hade ju inte skadat.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Nintendo har alltid varit ett extremt girigt företag. Minns de fick t.om. böter 2002 av europakonventionen för att de hade scammat folk i eu med sina N64 kassetter. 94 miljoner pund låg bötessiffran på och det var då 1,5 miljarder i svenska pengar.

https://www.theguardian.com/business/2002/oct/31/games.techno...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngWqdo/kartell-holl-pris...

Ja, och nej. De blev bötfällda av EU, och sålde därmed av Rare till Microsoft för att betala de böterna, men inte av den enkla anledningen att de "scammade folk med N64-kassetter". De var med i en kartellbildning som ihop drev upp priserna på spel.

Förövrigt förstår jag inte folk som blir förvånade. Nästan som att Nintendo är ett företag som vill tjäna pengar på vad de skapar och inte är din vän som gör allt för ditt höga nöjes skull.

Avstängd
Skrivet av DieZe:

Botw och det här måste vara det mest överhypade spelet någonsin. Försökte komma in i botw flertalet gånger men det går helt enkelt inte. För mig är det som vilket open world spel som fast med hemsk prestanda och riktigt dåliga system (weapon durability för att nämna ett exempel). Snark.

Bästa sättet att uppleva BotW är att spela på Wii-U emulator på PC. Då kan man spela i hög upplösning och utan några som helst frame drops.

Fantastiskt spel förövrigt.

Medlem

För dom som vill ha bättre grafik så spela spelet på PC om det inte nu ställer till med emuleringen, sen är det bara dra ner grafikmoddar
förra breath of the wild går att få riktigt snyggt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spel är en av de få saker som inte påverkats av inflationen under alla år, snarare har det blivit billigare. Jag minns för 30 år sen när SNES-spel kostade 799 kr.

Medlem

Glädjen man troligtvis får ut av spelet så är det väl lätt värt 1000spänn och bra mycket bättre än de flesta spel på Switch. Men ska man sätta pris efter hur bra ett spel är och vem bestämmer hur bra ett spel är?

Spel som GTA V borde ju vara svindyrt isf

Medlem
Skrivet av DieZe:

Botw och det här måste vara det mest överhypade spelet någonsin. Försökte komma in i botw flertalet gånger men det går helt enkelt inte. För mig är det som vilket open world spel som fast med hemsk prestanda och riktigt dåliga system (weapon durability för att nämna ett exempel). Snark.

Håller helt med dig. Aldrig orkat spela igenom det även om jag tänkt flera gånger att jag borde. Nu har nog min switch stått och samlat damm i 2 år... Minns inte när jag rörde den sist faktiskt.

Hatade att vapnen pajade direkt. Sprang alltod runt med en pinne och slogs.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Digital Foundry's tester på BOTW när det släpptes sa b.la. "...going from a 25fps average in stress areas to 29fps overall - though it's still far from ideal."

Alla PC, Sony och XBOX spel hade blivit verbalt lynchade och bojkottade om dom hade släppts med sådan prestanda men av någon anledning får Nintendo alltid ett fripass, det fick globalt mer eller mindre flawless betyg. Jag personligen ser inte hur deras priser är i närheten av befogade.

Det är för att folk som spelar nintendo alltid tror att de spelar mycket högre FPS än de gör, det var samma sak med bond och ocarina of time, man får höra det ibland, hur bra fps de spelen hade...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Botw och det här måste vara det mest överhypade spelet någonsin. Försökte komma in i botw flertalet gånger men det går helt enkelt inte. För mig är det som vilket open world spel som fast med hemsk prestanda och riktigt dåliga system (weapon durability för att nämna ett exempel). Snark.

Jag håller med om att Botw inte är det bästa Zelda som släppts. Jag spelade dock 65 timmar och klara ut det. Botw är bättre än Skyward Sword iaf, där jag bara kom halvvägs. I slutändan ger jag Botw, 6 av 10.

Min hype för nästa Zelda är blandad. Jag kommer köpa och spela det, men frågan är om jag köper det vid release. Det ska till riktigt höga betyg och kommentarer som att spelet har längre/bättre story och mindre open world.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Molotov:

För dom som vill ha bättre grafik så spela spelet på PC om det inte nu ställer till med emuleringen, sen är det bara dra ner grafikmoddar
förra breath of the wild går att få riktigt snyggt.

Häftigt jag visste varken att Botw finns till PC eller att folk moddar runt som tokar


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Häftigt jag visste varken att Botw finns till PC eller att folk moddar runt som tokar

Finns inte till PC.

Finns dock emulatorer.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Digital Foundry's tester på BOTW när det släpptes sa b.la. "...going from a 25fps average in stress areas to 29fps overall - though it's still far from ideal."

Alla PC, Sony och XBOX spel hade blivit verbalt lynchade och bojkottade om dom hade släppts med sådan prestanda men av någon anledning får Nintendo alltid ett fripass, det fick globalt mer eller mindre flawless betyg. Jag personligen ser inte hur deras priser är i närheten av befogade.

Nintendo konsol ägare har kanske inte ett xbox/ps och har därför inte upplevt hur bra det kan flyta på. Att uppgradera upplösning/uppdateringsfrekvens är inte lika märkbart som att vara van vid en viss standard och sen gå tillbaka till något som är sämre.

Har spelat PC spel i 1440p i långt över 60fps sedan 2018 och har undvikit konsoler pga. prestandan. Förra året blev jag lite mer öppen till konsoler för att komma åt exclusiva titlar och köpte ett Switch OLED.
Det var klart märkbart att breath of the wild rullade i 30fps ich. men måste erkänna att alla mina fördomar om 30fps var överdrivna. När jag väl spelade utan att fokusera på fps var det inget jag störde mig på (förrutom i korok forest där det blir en slideshow). Det beror såklart också på vilket spel du spelar, ett first person shooter spel kräver mer fps men ett RPG spel som Zelda kommer undan med förvånande lite fps. Hade jag haft en bättre spelupplevelse med 60fps? Ja, men inte så pass mycket som mina fördomar trodde innan.

Med det sagt tycker jag att det är dags att Nintendo släpper en konsol som kan köra spel i minst 60pfs då det i princip är den nya standarden för andra konsoler.

Tror också att handkontrollen gör det mer förlåtande med låg fps ställt mot mus till pc, du kan bara flytta kameran så fort med en handkontroll men med en mus går det betydligt fortare.

Medlem

Fps och grafik är inte allt. Nintendo är ett företag som på många sätt kan kritiseras för vad de gör men det kvarstår dock att de levererar förstapartsspel år efter år med en bredd och kvalitet (upplevelsemässigt) som får alla andra att blekna.

Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Nintendo konsol ägare har kanske inte ett xbox/ps och har därför inte upplevt hur bra det kan flyta på. Att uppgradera upplösning/uppdateringsfrekvens är inte lika märkbart som att vara van vid en viss standard och sen gå tillbaka till något som är sämre.

Har spelat PC spel i 1440p i långt över 60fps sedan 2018 och har undvikit konsoler pga. prestandan. Förra året blev jag lite mer öppen till konsoler för att komma åt exclusiva titlar och köpte ett Switch OLED.
Det var klart märkbart att breath of the wild rullade i 30fps ich. men måste erkänna att alla mina fördomar om 30fps var överdrivna. När jag väl spelade utan att fokusera på fps var det inget jag störde mig på (förrutom i korok forest där det blir en slideshow). Det beror såklart också på vilket spel du spelar, ett first person shooter spel kräver mer fps men ett RPG spel som Zelda kommer undan med förvånande lite fps. Hade jag haft en bättre spelupplevelse med 60fps? Ja, men inte så pass mycket som mina fördomar trodde innan.

Med det sagt tycker jag att det är dags att Nintendo släpper en konsol som kan köra spel i minst 60pfs då det i princip är den nya standarden för andra konsoler.

Tror också att handkontrollen gör det mer förlåtande med låg fps ställt mot mus till pc, du kan bara flytta kameran så fort med en handkontroll men med en mus går det betydligt fortare.

Det måste bero på spel också.
30FPS breath of the wild hade jag inga problem med, visst som du säger det kunde bli slideshow

30FPS The Witcher 3 på PS4, det funka inte alls för mig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är för att folk som spelar nintendo alltid tror att de spelar mycket högre FPS än de gör, det var samma sak med bond och ocarina of time, man får höra det ibland, hur bra fps de spelen hade...

Vem har någonsin sagt att ocarina of time och bond hade bra fps lol


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

12
Skriv svar