Originalutvecklaren kritiserar dörrarna i Metroid Prime Remastered

Robot
Originalutvecklaren kritiserar dörrarna i Metroid Prime Remastered

Samus sparkar inte in några öppna dörrar med remastern.

#Retro-studios, #metroid-prime-remastered


eld
Medlem

Tror de handlar rätt mycket om att göra dörrarna lite mer läsbara, det är inte någon som missat något, då det är helt nya assets.

Spelet är fyllt med saker som är helt annorlunda från orginalet.

Medlem

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Den stora frågan är väl varför det tog månader att göra dörrarna i originalet?

Medlem

Vad innebär alpha-level?


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Få saker låter som ett lika stort slöseri med budget som att ha någon på dörrdesign i flera månader.

Skribent
Skrivet av JohannesID:

Vad innebär alpha-level?

Tror alpha-lagren är vad som gör den blå texturen genomskinlig på dörren.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Få saker låter som ett lika stort slöseri med budget som att ha någon på dörrdesign i flera månader.

Jag tror inte det är vad han menar och det var troligen ingen slöseri alls. Men däremot vet jag inte varför han bryr sig så mycket om det nu.

Vet inte varför man behövde göra de tydligare dock?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Jag tror inte det är vad han menar och det var troligen ingen slöseri alls. Men däremot vet jag inte varför han bryr sig så mycket om det nu.

Vet inte varför man behövde göra de tydligare dock?

Tror det alltid är lite känsligt när någon annan går in och pillar i något du själv lagt ned tid i. Lite som att någon börjar göra förändringar på en tavla du målat. Även om det kanske inte blir direkt fel så sabbar det ju lite den vision du själv hade. Sen har man ju en tendens att direkt se förändringar i saker man själv gjort.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

månader på dörrar låter för mkt hur man än vrider och vänder på det. klart det är känsligt då


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Den stora frågan är väl varför det tog månader att göra dörrarna i originalet?

Är väl ingen nyhet att man kan spender massor av tid på allt från enstaka assets till rum och att implementera dem. Vad spelare kubbar förbi på sekunder eller minuter kan vara år av arbete.

Gemene spelare uppskattar inte handverket utan klagar bara när något verkar off, och så är det ju med allt här i världen som vi använder.

Medlem
eld
Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Den stora frågan är väl varför det tog månader att göra dörrarna i originalet?

Det handlar nog om funktionaliteten för alla dörrar i hela spelet, och hela designfasen.

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror det alltid är lite känsligt när någon annan går in och pillar i något du själv lagt ned tid i. Lite som att någon börjar göra förändringar på en tavla du målat. Även om det kanske inte blir direkt fel så sabbar det ju lite den vision du själv hade. Sen har man ju en tendens att direkt se förändringar i saker man själv gjort.

Yep, det är lite random, många i denna situation får nog en såndär känsla som denna person, de flesta håller dessa inne och säger "bra gjort!"

Ibland får man en liten knäpp och vill ranta på twitter om en liten detalj

Medlem

Nån ville tydligen ha uppmärksamhet - och fick det.

Trevligt.

Hade helst inte blandats in dock


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Förstår inte varför dessa typen av människor hänger ut sig såhär? Öppnar bara upp för att bli trakasserade och de beter sig så barnsligt. Förstår som någon ovanför nämnde att det säkert kan vara lite störigt om man jobbat hårt på ett projekt som sen någon annan bygger om men vafan liksom.

Skribent
Skrivet av Fiigaro:

Förstår inte varför dessa typen av människor hänger ut sig såhär? Öppnar bara upp för att bli trakasserade och de beter sig så barnsligt. Förstår som någon ovanför nämnde att det säkert kan vara lite störigt om man jobbat hårt på ett projekt som sen någon annan bygger om men vafan liksom.

Samtidigt prisar han också remastern så det är inte som han går bananas och sågar den rakt av. Men det kan väl anses lite oskönt kanske att nitpicka en sådan liten sak som dörrarna?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Den stora frågan är väl varför det tog månader att göra dörrarna i originalet?

Kanske har göra med ny teknik och hur spelet läser in data som ska finnas bakom dörren.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt prisar han också remastern så det är inte som han går bananas och sågar den rakt av. Men det kan väl anses lite oskönt kanske att nitpicka en sådan liten sak som dörrarna?

Alltså jag tycker inte det han gjort är direkt extremt, förtjänar inte trakasserier eller något sånt, ABSOLUT INTE! Tycker bara det är så onödigt och man riskerar att få så mycket online skit på sig som kan ha negativa konsekvenser.

Är väldigt anti mot online-mobbning men att gå ut på sociala medier och säga hur de har "fucked up" något. Det är sånt starkt bait mot folk utan liv som börjar trakassera skiten ur en.

Skribent
Skrivet av Fiigaro:

Alltså jag tycker inte det han gjort är direkt extremt, förtjänar inte trakasserier eller något sånt, ABSOLUT INTE! Tycker bara det är så onödigt och man riskerar att få så mycket online skit på sig som kan ha negativa konsekvenser.

Är väldigt anti mot online-mobbning men att gå ut på sociala medier och säga hur de har "fucked up" något. Det är sånt starkt bait mot folk utan liv som börjar trakassera skiten ur en.

Ja jo, där kan jag faktiskt hålla lite med.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bryr mig väl inte så värst om dörrarna egentligen men märkte en sak jag tyckte var lite synd: i GameCube och Wii versionen så verkligen ösar det ner i Tallon Overworld, medan i Switch versionen så är det inte alls lika extremt. Här är jämförelse videon.

Många spel är dåliga på regn imo. Sällan det känns som ett riktigt oväder men snarare bara som lite duggregn.

Avstängd

Det verkar hända rätt ofta när man ska göra remasters att man missar en massa saker som bidrog till att göra originalspelet snyggt från början.

Eftersom man inte var med och byggde upp spelet från grunden så vet man liksom inte varför man gjorde vissa saker på ett specifikt sätt och man vet inte hur vissa saker egentligen "bör" se ut då man inte var med i designprocessen som ledde fram till resultatet.

Tänker på Dark Souls Remastered som på många sätt var fulare än originalet, eller Halo: Master Chief Collection som byggde på den fulare PC-versionen av Halo och saknade en massa effekter från Xbox-versionen.

eld
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det verkar hända rätt ofta när man ska göra remasters att man missar en massa saker som bidrog till att göra originalspelet snyggt från början.

Eftersom man inte var med och byggde upp spelet från grunden så vet man liksom inte varför man gjorde vissa saker på ett specifikt sätt och man vet inte hur vissa saker egentligen "bör" se ut då man inte var med i designprocessen som ledde fram till resultatet.

Tänker på Dark Souls Remastered som på många sätt var fulare än originalet, eller Halo: Master Chief Collection som byggde på den fulare PC-versionen av Halo och saknade en massa effekter från Xbox-versionen.

Problemet med remakes och remasters är ofta att bara faktumet att något är annorlunda gör att det automatiskt är sämre, speciellt med folk som känner till vartenda centimeter av spelet.

Men de flesta såg ju detta spel och tänkte bara "detta ser skitbra ut!"

Nästan ingen märkte att dörrarna var annorlunda.

Avstängd
Skrivet av eld:

Problemet med remakes och remasters är ofta att bara faktumet att något är annorlunda gör att det automatiskt är sämre, speciellt med folk som känner till vartenda centimeter av spelet.

Men de flesta såg ju detta spel och tänkte bara "detta ser skitbra ut!"

Nästan ingen märkte att dörrarna var annorlunda.

Så kan det ju också vara.
Och i det här fallet har jag inte spelat nya och gamla spelade jag för väldigt många år sedan så skulle inte kunna säga om de nya eller gamla dörrarna är snyggast.

Skribent
Skrivet av Luciphear:

Bryr mig väl inte så värst om dörrarna egentligen men märkte en sak jag tyckte var lite synd: i GameCube och Wii versionen så verkligen ösar det ner i Tallon Overworld, medan i Switch versionen så är det inte alls lika extremt. Här är jämförelse videon.

Många spel är dåliga på regn imo. Sällan det känns som ett riktigt oväder men snarare bara som lite duggregn.

Alltså jag ger min fan på att det regnade mer än det där i Switch-versionen, för där i filmen verkar det fan bara droppa lite? Måsta gå tillbaka till landningsplatsen och kolla igen. Kan det vara så att regnet ändras i spelet? Att det ibland spöregnar och ibland duggar?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

månader på dörrar låter för mkt hur man än vrider och vänder på det. klart det är känsligt då

Det kanske är mer än själva looken på dörren som tagit tid. Hört det förr att själva dörrar i spel kan ta lång tid att göra rätt funktionsmässigt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alltså jag ger min fan på att det regnade mer än det där i Switch-versionen, för där i filmen verkar det fan bara droppa lite? Måsta gå tillbaka till landningsplatsen och kolla igen. Kan det vara så att regnet ändras i spelet? Att det ibland spöregnar och ibland duggar?

En rolig detalj som någon sett är att regnet rinner av vapnet om du tittar nedåt eller uppåt, alltså det följer gravitationen.

Hörde även att dataminers sett att prime remastered är original motorn fast omarbetad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av lonian:

En rolig detalj som någon sett är att regnet rinner av vapnet om du tittar nedåt, alltså det följer gravitationen.

Hörde även att dataminers sett att prime remastered är original motorn fast omarbetad.

Ja! Det upptäckte jag faktiskt, riktigt fin liten detalj.

Så det är alltså original-motorn, det är ändå impressive. Jag var nästan säker på att det skulle vara MP4-motorn. Men nu kanske det är så att det spelet använder just Prime-motorn? Vi vet ju inte riktigt där efter alla turer med det spelet...


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Så kan det ju också vara.
Och i det här fallet har jag inte spelat nya och gamla spelade jag för väldigt många år sedan så skulle inte kunna säga om de nya eller gamla dörrarna är snyggast.

Jag tror första reaktionen från designern var att alpha-mappen hade ett fel så att glow'et som bara skulle vara på kanterna gick hela vägen över dörren, att det var trasigt, så hela dörren lyses upp.

Men det var absolut medvetet gjort, antagligen för att göra dörrarna mer synliga.

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja! Det upptäckte jag faktiskt, riktigt fin liten detalj.

Så det är alltså original-motorn, det är ändå impressive. Jag var nästan säker på att det skulle vara MP4-motorn. Men nu kanske det är så att det spelet använder just Prime-motorn? Vi vet ju inte riktigt där efter alla turer med det spelet...

Det är lite som med Demon Souls remaken, att man bygger ett nytt lager på den gamla motorn medans den gamla logiken är intakt och kör i bakgrunden.

12
Skriv svar