Metroid Primes originalutvecklare besvikna på remakens eftertexter

Robot
Metroid Primes originalutvecklare besvikna på remakens eftertexter

Originalteamet fick bara ett kort omnämnande.

#Metroid-prime, #Retro-studios


Medlem

Hur många kollar egentligen på eftertexterna när man klarat spelet? Den enda gången jag gjort det var Portal för att låten var så grymt bra.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur många kollar egentligen på eftertexterna när man klarat spelet? Den enda gången jag gjort det var Portal för att låten var så grymt bra.

Om det finns möjlighet att spola igenom/skippa så brukar jag oftast kika om det finns en liten teaser på slutet annars får det nog vara.

Senaste gången jag verkligen ”tittade” igenom var när eftertexterna för RDR2 rullade, mestadels för musiken

Medlem

Eftertexterna på Tiny Tina... Omfg... Och ingen knapp att trycka bort. Det absolut sjukaste jag varit med om.

eld
Medlem

Såklart utvecklarna ska vara med i credits, allt annat är fult gjort.

Medlem

Sniket, varför ska det vara så svårt att tacka någon för ett väl utfört arbete?
Remastered hade aldrig funnits utan grundspelet, de utförde dessutom ett fantastiskt arbete som hela branschen var imponerade av.

Medlem
Skrivet av robbis:

Eftertexterna på Tiny Tina... Omfg... Och ingen knapp att trycka bort. Det absolut sjukaste jag varit med om.

Det finns alltid en knapp dock...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Det finns alltid en knapp dock...

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur många kollar egentligen på eftertexterna när man klarat spelet? Den enda gången jag gjort det var Portal för att låten var så grymt bra.

Eftertexterna är ju främst intressant för de som skapar. Vanliga konsumenter kanske bara vill veta om något om producent, skådespelare eller någon de känner.

Så i det här fallet, att orginalutvecklarna knappt syns till i en remaster är ju förstås anmärkningsvärt för originalutvecklarna. Det är ju som remastrarna tar åt sig äran från originalet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Så att orginalutvecklarna knappt syns till i en remaster är ju förstås anmärkningsvärt för originalutvecklarna. Det är ju som remastrarna tar åt sig äran från originalet.

Så är det väl ändå inte? De ger ju credit till hela gänget genom att tilltala hela studion. Även vi gör ju så ofta när vi pratar spel och film.

Exakt varför man gör så här vet jag dock inte. Som nämnt innan; knappt någon tittar igenom dessa ändå. Att då ha någon tankegång där man kortar ned det för att spara tid känns konstigt.

Jag tror inte det är någon djupare agenda än att de bara försökte göra det lätt för sig och tänkte inte till. Finns ett par exempel där båda det nya och gamla gänget har fått credit, så tror inte det finns något ont bakom detta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Credits är verkligen inte så svart och vitt som många tror. Det finns säkert en massa anledningar varför man inte bara copy pastade hela orginalteamets alla namn rakt av.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det väl ändå inte? De ger ju credit till hela gänget genom att tilltala hela studion. Även vi gör ju så ofta när vi pratar spel och film.

Exakt varför man gör så här vet jag dock inte. Som nämnt innan; knappt någon tittar igenom dessa ändå. Att då ha någon tankegång där man kortar ned det för att spara tid känns konstigt.

Jag tror inte det är någon djupare agenda än att de bara försökte göra det lätt för sig och tänkte inte till. Finns ett par exempel där båda det nya och gamla gänget har fått credit, så tror inte det finns något ont bakom detta.

Återigen - konsumenterna bryr sig inte:
"att orginalutvecklarna knappt syns till i en remaster är
ju förstås anmärkningsvärt för originalutvecklarna."

Kirsch och Mathews:

Citat:

Kirsch anser att alla som jobbade på originalet borde nämnas vid namn, och originalets technical lead engineer, Jack Mathews, stämmer in. Han medger att den kod han skrev till spelet troligen har ersatts helt och hållet, men att många personers arbete på det stora hela är helt oförändrat i remastern. "Skamligt", avslutar han med.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det väl ändå inte? De ger ju credit till hela gänget genom att tilltala hela studion. Även vi gör ju så ofta när vi pratar spel och film.

Exakt varför man gör så här vet jag dock inte. Som nämnt innan; knappt någon tittar igenom dessa ändå. Att då ha någon tankegång där man kortar ned det för att spara tid känns konstigt.

Jag tror inte det är någon djupare agenda än att de bara försökte göra det lätt för sig och tänkte inte till. Finns ett par exempel där båda det nya och gamla gänget har fått credit, så tror inte det finns något ont bakom detta.

Det onda ligger i att som högt uppsatt vara helt likgiltig till vikten av credit.

Medlem

Eftertexterna är i princip enbart där för de medverkande att ha som CV:n. Har man inte personligen jobbat på produkten tycker jag inte man behöver lägga till personens namn i eftertexterna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns alltid en knapp dock...

Alt-F4 men det är ju 2 knappar

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur många kollar egentligen på eftertexterna när man klarat spelet? Den enda gången jag gjort det var Portal för att låten var så grymt bra.

Mest troligt de som designar spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det väl ändå inte? De ger ju credit till hela gänget genom att tilltala hela studion. Även vi gör ju så ofta när vi pratar spel och film.

Exakt varför man gör så här vet jag dock inte. Som nämnt innan; knappt någon tittar igenom dessa ändå. Att då ha någon tankegång där man kortar ned det för att spara tid känns konstigt.

Jag tror inte det är någon djupare agenda än att de bara försökte göra det lätt för sig och tänkte inte till. Finns ett par exempel där båda det nya och gamla gänget har fått credit, så tror inte det finns något ont bakom detta.

Ja alltså de borde först ge cred med alla namn från originalspelet, därefter de som gjort remastern.
Möjlighet att spola förbi credits texter borde alltid finnas för dem som ej är intresserad.
Alla vinner på det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av robbis:

Alt-F4 men det är ju 2 knappar

🙃

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Eftertexterna är i princip enbart där för de medverkande att ha som CV:n. Har man inte personligen jobbat på produkten tycker jag inte man behöver lägga till personens namn i eftertexterna.

Har arbetat på ett gäng remasters nu, att lämna ute orginalutvecklarna ur credits hade varit sjukt konstigt.

Hade ju varit omöjligt att göra arbetet man gör utan deras arbete.

Medlem
Skrivet av eld:

Har arbetat på ett gäng remasters nu, att lämna ute orginalutvecklarna ur credits hade varit sjukt konstigt.

Hade ju varit omöjligt att göra arbetet man gör utan deras arbete.

Håller inte med. De är redan med i originalets eftertexter, produkten de faktiskt jobbade på.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Håller inte med. De är redan med i originalets eftertexter, produkten de faktiskt jobbade på.

Tänk såhär istället: om vi tar bort arbetet av alla som inte fick credit i spelet, hur skulle slutprodukten se ut?

Det är standard att credita orginalutvecklarna på remasters och liknande, allt annat är fult gjort.

Medlem

Jag kan förstå besvikelsen, det är jättetråkigt att bli glömd i eftertexter. I det här fallet glömdes det inte men kan ändå tänka mig att originalutvecklarna kunde stå med precis som i originalet

Medlem
Skrivet av eld:

Tänk såhär istället: om vi tar bort arbetet av alla som inte fick credit i spelet, hur skulle slutprodukten se ut?

Det är standard att credita orginalutvecklarna på remasters och liknande, allt annat är fult gjort.

Ja, så kan man tänka, men jag tycker det är fel tänkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Svårt att säga, känns lite i gnälligaste laget då originalteamet trots allt får omnämning även om namnen inte radas upp. Fult var väl hur Konami helt strök personer från credits i Metal Gear Solid trots att de arbetat på det aktuella projektet...i det här fallet tycker jag dock det är lite i petigaste laget. Men visst, om det nu är etablerad standard i branschen, kör deras namn med då för husfridens skull.

Medlem
Skrivet av eld:

Tänk såhär istället: om vi tar bort arbetet av alla som inte fick credit i spelet, hur skulle slutprodukten se ut?

Det är standard att credita orginalutvecklarna på remasters och liknande, allt annat är fult gjort.

De fick antagligen betalt för jobbet de gjorde med originalet och de nämndes i originalets eftertexter. Nu blev de tackade även i den nya versionen av spelet bara att det inte var namn för namn. Jag tycker de verkar vara lite gnälliga.
Men visst vore det kanske inte så jobbigt att ta med namnen också om det nu är så viktigt för spelfolk att nämnas.

Medlem

Var nog Carmageddon reincarnation som jag sist kollade hela eftertexten för att se om mitt namn var med. Och det var det😁


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

1
Skriv svar