Microsoft medger - Game Pass minskar antalet sålda spel

Robot
Microsoft medger - Game Pass minskar antalet sålda spel

Går stick i stäv med vad Phil Spencer tidigare sagt.

#activision-blizzard, #game-pass, #microsoft


Medlem

No shit? Och jag förstår inte hur den tjänsten är bra för utvecklare om de inte redan är ganska etablerade och kända?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dagens wtf, eller ?

Avstängd

Ja det är väl rimligt?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

No shit? Och jag förstår inte hur den tjänsten är bra för utvecklare om de inte redan är ganska etablerade och kända?

För att avtalen med Xbox ofta täcker upp hela utvecklingskostnaden? Gäller då oftast indie titlar.
Det har ju bevisats i tidigare artiklar, det blir mindre press på utvecklare och mer frihet för nya ideér om utvecklingskostnaden redan är säkrad. Utvecklarna är öppna för att ta större risker om betalningen redan är säkrad, se Hifi-rush och Pentiment som troligen inte funnits om inte för GamePass.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

No shit? Och jag förstår inte hur den tjänsten är bra för utvecklare om de inte redan är ganska etablerade och kända?

Blir det inte lättare för nya spel och utvecklare då de inte behöver lägga så stor vikt på marknadsföring för att visa att de finns?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

No shit? Och jag förstår inte hur den tjänsten är bra för utvecklare om de inte redan är ganska etablerade och kända?

Ganska enkelt. För små utvecklare kan MS gå in och betala hela utvecklingskonstanden, sen får dem royalities på en summa för varje spelare som är subbad på GamePass, det finns även deals som säger att du får tex 10 miljoner i månaden varje månad det finns på gamepass. Utvecklarna kan dessutom sälja spelet på tex steam och pstore samtidigt om de vill. Finns även exempel på där de får några kronor för varje spelad timme via gamepass. Så det är ju upp till MS och utvecklaren att komma överens om vad som är en bra deal!

Dex
Medlem

Där kan ju inte vara många som har trott annat? Känns väldigt uppenbart utan att vara insatt i företagsens ekonomi att dom säljer mindre spel om spelen ingår i t.ex. Gamepass. Att dom får fler spelare kan det mycket väl vara, men att dom skulle sälja fler spel känns ju ganska tramsigt bara.

Var ju rätt många år sedan Spencer sa det, men tvivlar mycket på att det var mer sanning då. Det har alltid känts som ett konstigt uttalande från honom.

Dex
Medlem
Skrivet av blackidus:

För att avtalen med Xbox ofta täcker upp hela utvecklingskostnaden? Gäller då oftast indie titlar.
Det har ju bevisats i tidigare artiklar, det blir mindre press på utvecklare och mer frihet för nya ideér om utvecklingskostnaden redan är säkrad. Utvecklarna är öppna för att ta större risker om betalningen redan är säkrad, se Hifi-rush och Pentiment som troligen inte funnits om inte för GamePass.

Dock tycker jag man ska tilläga att både Pentiment och Hifi-Rish kommer från Xbox egna studios så kan ju inte direkt räknas som indie titlar

Hade det kommit från någon 3:e parts utvecklare hade kanske inte Microsoft eller Sony gett dom samma resurser och möjligheter.

Medlem
Skrivet av Dex:

Dock tycker jag man ska tilläga att både Pentiment och Hifi-Rish kommer från Xbox egna studios så kan ju inte direkt räknas som indie titlar

Hade det kommit från någon 3:e parts utvecklare hade kanske inte Microsoft eller Sony gett dom samma resurser och möjligheter.

Nej precis jag blandade ihop lite i mitt inlägg
Men just det friheten att kunna satsa på genrer och ideér kopplas ju förstås mest till Xbox ägda studios.

Men för Indie spel så har ju Xbox sitt indie initiativ som hitils pumpat ut miljarder till indie utvecklare

https://www.videogameschronicle.com/news/xbox-game-pass-has-p...

Medlem

Så efter 12 månader i Game Pass säljer spelet mindre? Eller säljer det mindre efter 12 månader och då kommer till Game Pass?

Medlem

Det hade varit intressant att se den där procentsatsen som är borttagen i den offentliga versionen.

En nästan intressantare detalj vore att veta hur försäljningen påverkas för spel som inte är med i Game Pass. Man ser ganska ofta citat som "Jag köper inga spel längre" och "Jag väntar tills det kommer på Game Pass".

Jag såg en indie-utvecklare som förra året skrev på ResetEra att det enda sättet för indie-spel att tjäna pengar på Xbox nu var att få en GP-deal. Förutom några få undantag hade försäljningen kraschat rejält då så många nöjer sig med de indie-spel som kommer till GP.

Skrivet av blackidus:

Utvecklarna är öppna för att ta större risker om betalningen redan är säkrad, se Hifi-rush och Pentiment som troligen inte funnits om inte för GamePass.

Varför skulle inte utgivare som Devolver, Annapurna eller någon annan "indie-utgivare" kunnat finansiera dessa spel?

Medlem

Kom på en till sak.
Tar man inte med i beräkningen här ökad försäljning av DLC och MTX som man tidigare sade ökade för spel som ingick i GamePass?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Så efter 12 månader i Game Pass säljer spelet mindre? Eller säljer det mindre efter 12 månader och då kommer till Game Pass?

Spelen säljer sämre under de tolv månader som följer efter att de lagts till i Game Pass. Efter det misstänker jag att försäljningen är så låg att eventuella skillnader ligger inom felmarginalen och är svåra att tolka.

Medlem
Skrivet av Margy:

Varför skulle inte utgivare som Devolver, Annapurna eller någon annan "indie-utgivare" kunnat finansiera dessa spel?

Det är väl klart dem skulle kunna.
Det handlar om att utvecklarna inte vågar ta risken att satsa på nya IP´n och andra genrer och istället bara fortsätter göra samma gamla spel om och om igen med iterativa ändringar. Utvecklarna är rädda att satsa på annorlunda spel i rädsla för att dem inte kommer att sälja. Med Gamepass har dem garanterat täckt sin utvecklingskostnad och det kommer alltid garanterat vara någon som laddar ner och testar det så länge det finns prenumeranter.

Medlem
Skrivet av Dex:

Dock tycker jag man ska tilläga att både Pentiment och Hifi-Rish kommer från Xbox egna studios så kan ju inte direkt räknas som indie titlar

Hade det kommit från någon 3:e parts utvecklare hade kanske inte Microsoft eller Sony gett dom samma resurser och möjligheter.

Exakt. De spottstyver som kommer från att ha ett spel på tjänsten är inte pengar som någon finansierar en studio på för framtida utveckling. På samma sätt som att bara de stora artisterna gör någon som helst peng på Spotify och de i sin tur gör inte nog mycket att leva på utan det är fortfarande försäljning och gig som de går runt på.

Så hur man än vrider och vänder på det så är GamePass endast bra för Microsoft och för konsumenter som inte vill betala för spel. Det är väldigt sällan det är bra för skapare av spel som inte redan ägs av just Microsoft.

Medlem
Skrivet av blackidus:

För att avtalen med Xbox ofta täcker upp hela utvecklingskostnaden? Gäller då oftast indie titlar.
Det har ju bevisats i tidigare artiklar, det blir mindre press på utvecklare och mer frihet för nya ideér om utvecklingskostnaden redan är säkrad. Utvecklarna är öppna för att ta större risker om betalningen redan är säkrad, se Hifi-rush och Pentiment som troligen inte funnits om inte för GamePass.

Nu startades ju utveckling för båda dom spelen innan Microsoft köpte upp dom.
Så just dom 2 spelen hade funnits ändå utan gamepass.
Men kan ju eventuellt komma framtida spel som inte funnits utan gamepass.

Medlem

Det säger ju sig självt att spel kommer sälja mindre om det ingår från dag 1 på Game Pass. Gynnar ju visserligen alla utom MS som får ta smällen rent ekonomiskt. Är väl som med alla andra prenumerationstjänster att det är svårt att få ekonomi i det.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det är väl klart dem skulle kunna.
Det handlar om att utvecklarna inte vågar ta risken att satsa på nya IP´n och andra genrer och istället bara fortsätter göra samma gamla spel om och om igen med iterativa ändringar. Utvecklarna är rädda att satsa på annorlunda spel i rädsla för att dem inte kommer att sälja. Med Gamepass har dem garanterat täckt sin utvecklingskostnad och det kommer alltid garanterat vara någon som laddar ner och testar det så länge det finns prenumeranter.

Skulle inte tro att Microsoft fortsätter pumpa in pengar i studios som gör spel ingen spelar. Oavsett om det handlar om Gamepass eller inte Gamepass.

Medlem

fast MS måste väl betala en rimlig god summa pengar för spelen annars hade väl ingen hoppat på?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Ja, det var ju vad ungefär hela världen visste förutom Phil Spencer. Jag tror innan generationen är slut så kommer det i princip inte säljas spel på Xbox.

Skrivet av WarpGuN:

fast MS måste väl betala en rimlig god summa pengar för spelen annars hade väl ingen hoppat på?

Jo, det är ju uppenbarligen ett enkelt sätt att tjäna pengar på spel som har svårt att hävda sig i bruset. "Direkt-till-Gamepass" brukar väl betyda något i stil med ganska ointressanta titlar som få vill köpa till fullpris.

Medlem
Skrivet av blackidus:

För att avtalen med Xbox ofta täcker upp hela utvecklingskostnaden? Gäller då oftast indie titlar.
Det har ju bevisats i tidigare artiklar, det blir mindre press på utvecklare och mer frihet för nya ideér om utvecklingskostnaden redan är säkrad. Utvecklarna är öppna för att ta större risker om betalningen redan är säkrad, se Hifi-rush och Pentiment som troligen inte funnits om inte för GamePass.

Positivt i att dom får sina utvecklingskostnader täckta av att hamna på gamepass.
Negativt att det är MS som dikterar villkoren.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu startades ju utveckling för båda dom spelen innan Microsoft köpte upp dom.
Så just dom 2 spelen hade funnits ändå utan gamepass.
Men kan ju eventuellt komma framtida spel som inte funnits utan gamepass.

Den här artikeln säger något annat.

https://www.fz.se/nyhet/292173-obsidian-pentiment-hade-inte-f...

Ambassadör
Xbox

Oavsett hur situationen har ändrats, eller inte, sedan 2018 så är ju poängen med Game Pass inte att sälja individuella spel. Det är att sälja Game Pass.

Det förs väl inte jättemånga diskussioner kring DVD-försäljningen runt Disney+, HBO, Netflix etc. Vi kan nog dessutom med relativ säkerhet säga att Microsoft inte hade pushat det så hårt, så länge om det inte var värt det.


signatur

Jump in.

phi
Medlem

No shit. Jag har inte köpt ett enda spel sedan jag skaffade Game Pass Ultimate för snart två år sen.

Medlem

Tror dock inte gamepass och liknande är bra för spelbranschen i längden, likt Disney+ netflix och hbo har gjort för filmer så kommer kvaliteten sjunka och aaa spelen kommer bli mer slätstrukna för att passa så många som möjligt.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Fast kollar man utvecklingsstatus så började det redan innan.

Men klart dom måste pusha gamepass.

Medlem
Skrivet av blackidus:

1. Obsidian är en del av Microsoft Game Studios. Part i målet, skulle man kunna säga.
2. Nischade, originella och obskyra spel släpps ständigt på indiescenen. Känns inte otroligt att Pentiment hade kunnat hitta en publik ändå, om det nu inte var Obsidian det handlade om

Medlem

No shit. Tänk att en högt uppsatt person i ett företag skulle fara med osanning för att försöka skönmåla verkligheten.

Spencer var ju en storm av friska fläktar efter att stolpskottet Don Mattrick fick lämna, men det känns som att det blir lättare och lättare att se igenom hans BS.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

No shit? Och jag förstår inte hur den tjänsten är bra för utvecklare om de inte redan är ganska etablerade och kända?

Jag tänker tvärtom, de som inte är speciellt kända som går med på att lägga ut sitt spel på gamepass får större publik, när de släpper sitt andra spel så är de då kända och kan skippa gamepass.

Redan kända spelstudios som släpper storspel tjänar verkligen inte att lägga ut dag ett på gamepass.
De enda som tjänar på det är spelarna som vill betala mindre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar