Hogwarts Legacy

Skrivet av OAKTHYR:

Ja det är riktigt illa när brottslingar utnyttjar systemet. Har även läst om händelser i USA där transkvinnor som fortfarande har sin penis kvar sitter med den helt öppet inför små tjejer på kvinnobad. Och när mammor klagar är det dom som är problematiska.
Sen kan man ju också nämna problemet med trans-atleter som tävlar mot kvinnor och utklassar dom totalt och då kan samma karriärer för kvinnor inom sport.

Det är just det jag tycker också. Vad skulle det vara för "fel" att vara en transkvinna eller transman? Inget. Det handlar väl mest om att känna sig hemma i sin egen kropp? Och det tycker jag att alla har rätt till.

Jag har kollat en hel del på Blair White på Youtube så jag har nog fått mycket av min uppfattning om HBTQ och transfrågor genom hennes syn på saker och ting. Men jag skulle säga att det är väldigt mycket lättare att sympatisera med henne jämfört med många andra transförespråkare som har helt galna idéer. Bland annat att lesbiska kvinnor är transfober om dom inte vill ligga med transkvinnor som har penis.

Ja jag tror att många andra kulturer tittar på oss här i väst och undrar vad vi håller på med. Eller som du säger försöker påverka oss åt det här hållet. Jag har inget fakta på detta men någon på sociala medier nämnde att exempelvis Tiktok visar mycket mer innehåll om vetenskap och utbildning och liknande i Kina för att försöka få dom unga att utbilda sig och här i väst är det dansande tjejer, korkade challenges, kattvideos och politiskt innehåll som delar upp oss i grupper.

Vad är din syn på HBTQ förresten? Är det bra sammanhållning här i Sverige? I USA verkar det vara mycket att så länge man har samma åsikter som dom på twitter får man vara med i gemenskapen men skulle man avvika något blir man utslängd.

Alltså, hittills har det inte blivit fullt ut så galet som i typ Kalifornien (där många internetföretag har sina säten för övrigt ) i alla fall utåt men tyvärr verkar vissa inspireras av dem. När förra regeringen ville göra så att 12-åringar kan byta juridiskt kön utan målsmans underskrift (kunde till och med anmäla föräldrarna som hindrar dem) så sade i alla fall kvinnorörelsen till om att man trampar på kvinnors rättigheter om man säger att vem som helst kan göra så. "Förtrycket baseras biologiskt" etc. Ingen verkade bli upprörd när de sa det, vad jag vet. Jag har dock främst erfarenhet av Amerikanska rörelsen. Det kanske kommer. Hoppas vi är förberedda.

Heh, Blair White har jag sett kallats "alt right bimbo" xD

Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Alltså, hittills har det inte blivit fullt ut så galet som i typ Kalifornien (där många internetföretag har sina säten för övrigt ) i alla fall utåt men tyvärr verkar vissa inspireras av dem. När förra regeringen ville göra så att 12-åringar kan byta juridiskt kön utan målsmans underskrift (kunde till och med anmäla föräldrarna som hindrar dem) så sade i alla fall kvinnorörelsen till om att man trampar på kvinnors rättigheter om man säger att vem som helst kan göra så. "Förtrycket baseras biologiskt" etc. Ingen verkade bli upprörd när de sa det, vad jag vet. Jag har dock främst erfarenhet av Amerikanska rörelsen. Det kanske kommer. Hoppas vi är förberedda.

Heh, Blair White har jag sett kallats "alt right bimbo" xD

Det är ju skönt att höra i alla fall. Som jag förstår det kan man i vissa stater i USA bli av med vårdnaden av sitt barn om man inte tillåter sitt barn att byta kön om det vill det. Och då verkar det gälla barn så unga som runt 12 år. Och då handlar det inte bara om att juridiskt byta kön utan att starta hormonbehandling av barnet. Jag tycker att det är jättebra att det finns så bra möjligheter att korrigera sitt kön nu för tiden men jag tycker inte att det är bra att ett barn ska kunna bestämma så stora saker vid en så ung ålder.
Man får ju inte rösta eller köra bil innan man är 18 men att förändra sin kropp för all framtid, det ska man tydligen kunna göra.

Haha, ja hon är väl lite väl amerikansk ibland med sina vapen och sånt men jag tycker att hon har en ganska genomtänkt och sansad syn på transfrågor och liknande.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av OAKTHYR:

Det är ju skönt att höra i alla fall. Som jag förstår det kan man i vissa stater i USA bli av med vårdnaden av sitt barn om man inte tillåter sitt barn att byta kön om det vill det. Och då verkar det gälla barn så unga som runt 12 år. Och då handlar det inte bara om att juridiskt byta kön utan att starta hormonbehandling av barnet. Jag tycker att det är jättebra att det finns så bra möjligheter att korrigera sitt kön nu för tiden men jag tycker inte att det är bra att ett barn ska kunna bestämma så stora saker vid en så ung ålder.
Man får ju inte rösta eller köra bil innan man är 18 men att förändra sin kropp för all framtid, det ska man tydligen kunna göra.

Haha, ja hon är väl lite väl amerikansk ibland med sina vapen och sånt men jag tycker att hon har en ganska genomtänkt och sansad syn på transfrågor och liknande.

Jo, det är lite skevt. Allt detta bara för att vissa sociologiska "teorier" har antagits som sanning utan någon som helst basis. >.<

Nja, vapen har jag inget emot... det är väl kanske lite andra saker Men visst är hon lustig emellanåt. Hon utstrålar verkligen gay twink sassiness haha

Medlem

Ville läsa kommentarer om spelet/ressencionen. Hoppa längst bak för att se senaste, dom kanske spelat spelet själva.

Nä här pratas det bara politik och hur folk byter kön..


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

International
Man of Mystery

Men är det ingen som faktiskt spelat spelet, och träffat bartendern Sirona Ryan på the Three Broomsticks ? Det borde väl undanröja alla funderingar på om speltillverkarna står på samma sida som JK ?

Jag tycker fortfarande det är ett kanonspel iallafall, kanske en smula tungrott på min gamla bärbara och steamdecket kör low-settings (vilket inte spelar så stor roll på den lilla skärmen). Kör man ultra på den stationära med RT och allt maxat är det ju rasande snyggt. Man önskar nästan att man kunnat gå om skolan, där. Men det är lite konstigt byggt, Hogwarts. säkert 70% trappor och korridorer med bara ett fåtal faktiska rum, lite som om de haft samma designer som dödsstjärnan i StarWars


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Skribent
Skrivet av bluenephilim:

Jag tycker fortfarande det är ett kanonspel iallafall, kanske en smula tungrott på min gamla bärbara och steamdecket kör low-settings (vilket inte spelar så stor roll på den lilla skärmen). Kör man ultra på den stationära med RT och allt maxat är det ju rasande snyggt. Man önskar nästan att man kunnat gå om skolan, där. Men det är lite konstigt byggt, Hogwarts. säkert 70% trappor och korridorer med bara ett fåtal faktiska rum, lite som om de haft samma designer som dödsstjärnan i StarWars

Det är så man får ungdomarna att motionera. Annars flyger de ju bara runt på kvastar och skit när de ska till byn.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

ett tips är att ställa in kontrollerna rätt, jag spelade (på ps5) igenom halva spelet på normal difficulty tills jag ruttnade på targetlock-trasslet och rushade igenom spelet på easy. Detta gjorde det ju meningslöst att försöka låsa upp talents, trixa med potions och sånt för att optimera sin karaktär.. på eget bevåg fick spelet ett ovärdigt slut. Vet inte vem man ska skylla på men - jag orkar inte sitta och söka på forum och youtube för att spel på konsoll skall vara drägligt på utmanande svårighetsgrader

Medlem
Skrivet av poorks:

ett tips är att ställa in kontrollerna rätt, jag spelade (på ps5) igenom halva spelet på normal difficulty tills jag ruttnade på targetlock-trasslet och rushade igenom spelet på easy. Detta gjorde det ju meningslöst att försöka låsa upp talents, trixa med potions och sånt för att optimera sin karaktär.. på eget bevåg fick spelet ett ovärdigt slut. Vet inte vem man ska skylla på men - jag orkar inte sitta och söka på forum och youtube för att spel på konsoll skall vara drägligt på utmanande svårighetsgrader

Vad är det för targetlock-trassel? Jag har inte märkt något sånt alls, men kör iofs mest utan target lock. Det går ju att toggla om man vill låsa eller inte via tumsticken.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vad är det för targetlock-trassel? Jag har inte märkt något sånt alls, men kör iofs mest utan target lock. Det går ju att toggla om man vill låsa eller inte via tumsticken.

Har märkt av trassel jsg med.

Men kan inte sätta fingret på vad det är. Det känns absolut inte lika finslipat som elden ring t.ex.

Jag tror mitt största problem är att byta target som jag vill låsa in mig på.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Har nu lirat ca 10h och tycker det är ett rätt kul spel, så lär lira vidare för det lockar att få veta hur det ska gå i huvudhistorien. Jag gillar pussel, klurigheter och skattkartor i spel, men jäkla synd att man inte ens hinner börja klura innan tips haglar över en som i princip löser hela pusslet och helt förstör känslan av att jag knäckt nånting. Är nog det sämsta med spelet just nu.

Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Tack för att du lätt bli att snacka om Rowling. Hon har rätt till sina åsikter och de som är emot till sina. Dessutom är spelet väldigt inkluderande med massor av mångfald och allmänt extremt bra. Finns ingen regel att man måste skriva folk på näsan, bara för att en liten arg grupp människor blivit upprörda. Då skulle man inkludera en smärre uppsats innan varje recension av BF och COD om hur jävligt krig är m.m. Vore mer rimligt än detta!

Bara att skriva under.
Är ju helt galet med recensionerna främst från diverse spelmedier i USA (allt verkar maximalt skogstokigt i det landet numera, som Beckomberga dårhus fast värre). Eller "recensioner", en lång rant om politik som inte har ett endaste dyft med spelet att göra. Låter på vissa som om den där Potter-tanten är i stil med nån gammal lägervakt under Hitler som tagit ihjäl 50M. Ja bra liknelse med CoD och BF. Och Mario där man hoppar och plattar till både småfolk och djur, allvarliga saker

Oerhört många spelmedier som gjort bort sig över detta och visar tydligt på att de saknar både tillförlitlighet och kompetens för att recensera spel.

Skrivet av bluenephilim:

Jag tycker fortfarande det är ett kanonspel iallafall, kanske en smula tungrott på min gamla bärbara och steamdecket kör low-settings (vilket inte spelar så stor roll på den lilla skärmen). Kör man ultra på den stationära med RT och allt maxat är det ju rasande snyggt. Man önskar nästan att man kunnat gå om skolan, där. Men det är lite konstigt byggt, Hogwarts. säkert 70% trappor och korridorer med bara ett fåtal faktiska rum, lite som om de haft samma designer som dödsstjärnan i StarWars

Ska bli spännande att se hur det går för spelet sen på min gamla Switch. Känns 50/50 att det antingen blir en "omöjlig port" eller en hackig lågupplöst soppa som Ark

Medlem

Har kommit förbi 2nd keeper. Känns väldigt långsamt och tråkigt detta spelet. Blir det någonsin bättre?

Medlem

Välgjort spel. Bra recension!
Tycker det var för lätt. Gav ingen utmaning så lirade inte igenom hela.

Skriv svar