Playstation VR2

Medlem

Mitt problem är att det är en leksak. Det jag menar är att det verkar vara ett väldigt bra VR-headset, men det är helt låst till PS5 och sony har inga planer att göra det tillgängligt till PCVR. Och, varför skulle de göra det? Jag förstår det 100% men likaväl är det vad det är. Nu för tiden kan jag inte motivera mig att köpa ett så dyrt VR headset som bara kan användas till spel och dessutom är låst till en plattform.

Det jag har sett verkar dock imponerande, och eye tracking har jag sett användas i åtminstone i ett spel som spelmekanik med god effekt. Blinka och dö, liksom 😄 Räknar med att vi kommer få ett Doctor Who-spel inom en snar framtid.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Mitt problem är att det är en leksak. Det jag menar är att det verkar vara ett väldigt bra VR-headset, men det är helt låst till PS5 och sony har inga planer att göra det tillgängligt till PCVR. Och, varför skulle de göra det? Jag förstår det 100% men likaväl är det vad det är. Nu för tiden kan jag inte motivera mig att köpa ett så dyrt VR headset som bara kan användas till spel och dessutom är låst till en plattform.

Det jag har sett verkar dock imponerande, och eye tracking har jag sett användas i åtminstone i ett spel som spelmekanik med god effekt. Blinka och dö, liksom 😄 Räknar med att vi kommer få ett Doctor Who-spel inom en snar framtid.

Förstår inte varför folk ältar att det är låst till PS5 hela tiden, kan du koppla dom andra VR headsets till Xbox eller PS5 tex…nej bara till pc.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Redaktör
Skrivet av Coppertooth:

#4344519

Kan du spana in hur det fungerar med undertext?

Det har jag redan gjort. Har bara testat en handfull spel, men samtliga har haft subbar som val. Vet dock inte om det är regel eller slump. Här i Horizon:


signatur
Redaktör
Skrivet av Crank:

Förstår inte varför folk ältar att det är låst till PS5 hela tiden, kan du koppla dom andra VR headsets till Xbox eller PS5 tex…nej bara till pc.

Det är ändå ett rätt jäkla fett VR-utbud på Steam. När PSVR2 släpps finns typ 30 spel att köpa - inte jättemycket, även om det säkerligen duger för många.

Jag köpte en Quest 2 för några år sen, hade inte gjort det utan att kunna köra pc-spel också.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har jag redan gjort. Har bara testat en handfull spel, men samtliga har haft subbar som val. Vet dock inte om det är regel eller slump. Här i Horizon:

<Uppladdad bildlänk>

Ok, tack för det.

Medlem
Skrivet av Crank:

Förstår inte varför folk ältar att det är låst till PS5 hela tiden, kan du koppla dom andra VR headsets till Xbox eller PS5 tex…nej bara till pc.

Troligtvis Sony som inte vill att konkurrerande VR-set ska fungera på PS5.

Men att sedan exempelvis Index bara fungerar till PC och inte Playstation, är ingen större nackdel. Eftersom det är till PC där VR-utbudet är som allra störst nu, både när det gäller spel och övrig mjukvara.

Att PSVR2 däremot är låst till en plattform med så pass begränsat utbud, blir en markant större nackdel. Och likt sin föregångare verkar PSVR2 främst sälja på löften om kommande titlar.

Medlem
Skrivet av Crank:

Förstår inte varför folk ältar att det är låst till PS5 hela tiden, kan du koppla dom andra VR headsets till Xbox eller PS5 tex…nej bara till pc.

Men då måste jag fråga dig, varför är det så svårt att förstå att jag vill kunna koppla ett dyrt men bra headset till en PC? Det är ju ett väldigt enkelt koncept. Jag "ältar" dessutom inte, det kallas att uttrycka en önska och en besvikelse, men du kan ju såklart reducera det till något negativt med en trött one-liner. Jag skrev till och med att jag 100% förstår varför det inte går, men att det inte ändrar situationen att det hade varit nice att kunna göra och hade gjort det ett klart köp.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Troligtvis Sony som inte vill att konkurrerande VR-set ska fungera på PS5.

Men att sedan exempelvis Index bara fungerar till PC och inte Playstation, är ingen större nackdel. Eftersom det är till PC där VR-utbudet är som allra störst nu, både när det gäller spel och övrig mjukvara.

Att PSVR2 däremot är låst till en plattform med så pass begränsat utbud, blir en markant större nackdel. Och likt sin föregångare verkar PSVR2 främst sälja på löften om kommande titlar.

Alla kanske inte har en värsting gaming pc utan tex vill köra PC vr spel på sin Xbox, det går inte heller. Måste klaga som attan i dessa VR trådar


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Alla kanske inte har en värsting gaming pc utan tex vill köra PC vr spel på sin Xbox, det går inte heller. Måste klaga som attan i dessa VR trådar

Men Xbox har väl ingen VR-satsning längre på sina nya konsoler, så det är ju inte ens relevant att ta upp längre.

Om nu Microsoft skulle lansera en ny VR-satsning till Series S / X, med sitt egna headset och de låser fast sig på samma vis, vore det självklart lika illa.

Gällande PC - Playstation, det finns ju många PC-spelare som även har playstation-konsoler, men troligvis relativt få som har lust att lägga ut 7400kr för ett VR-set som enbart fungerar till platformen med sämst utbud. Man tycker det borde ligga i Sonys intresse att få PSVR2 kompatibelt med PC i en så relativt nischad marknad som VR ändå är.

Medlem

Känns ju som spelen är det största problemet. Nu har jag varken provat VR eller spelat spelen. Men man kan nog sammanfatta det med 5 vettiga spel till PSVR, resten var väl vad man kan kalla inte-värda-fullpris-spel utan typ 99 kr för att prova lite.
Pc verka ju heller inte ha värst många AAA-spel. Man har helt enkelt inte kommit till den nivån där man måste ha VR för att spela dom fetaste spelen.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Känns ju som spelen är det största problemet. Nu har jag varken provat VR eller spelat spelen. Men man kan nog sammanfatta det med 5 vettiga spel till PSVR, resten var väl vad man kan kalla inte-värda-fullpris-spel utan typ 99 kr för att prova lite.
Pc verka ju heller inte ha värst många AAA-spel. Man har helt enkelt inte kommit till den nivån där man måste ha VR för att spela dom fetaste spelen.

Finns väldigt många feta VR spel och du får betydligt bättre inlevelse än att sitta vid en skärm.

Gillar du CS/CoD(Pavlov, Firewall Ultra, Crossfire Sierra squad)så finns det några spel som motsvarar det. Left4dead liknande spel(After the fall), ett spel som är en blandning emellan Black and white och settlers(TownsmenVR), en av de bästa racing simarna(GT7), roguelikes(Light Brigade), Skräck(RE8 och snart RE4).

Alla dessa är spel som är riktigt kul där man vill spendera mycket tid i och då skrapar jag bara på ytan.

Skulle nog säga att det finns ett 20-tal bra spel runt release som man utan problem kan få hundratals timmar med hög kvalité i.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Men då måste jag fråga dig, varför är det så svårt att förstå att jag vill kunna koppla ett dyrt men bra headset till en PC? Det är ju ett väldigt enkelt koncept. Jag "ältar" dessutom inte, det kallas att uttrycka en önska och en besvikelse, men du kan ju såklart reducera det till något negativt med en trött one-liner. Jag skrev till och med att jag 100% förstår varför det inte går, men att det inte ändrar situationen att det hade varit nice att kunna göra och hade gjort det ett klart köp.

De kommer antagligen inte tjäna så mycket på dessa. Om folk då använder dem till PC istället för till PS5 så torskar de ännu mer pengar. Jämför vad motsvarande headset skulle kosta utan "låsningen". Vet inte vilket som kommer närmast av de som finns till PC, men skulle nog gissa att de kostar uppåt det dubbla.

Medlem

Tips och tricks från Sony!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns väldigt många feta VR spel och du får betydligt bättre inlevelse än att sitta vid en skärm.

Gillar du CS/CoD(Pavlov, Firewall Ultra, Crossfire Sierra squad)så finns det några spel som motsvarar det. Left4dead liknande spel(After the fall), ett spel som är en blandning emellan Black and white och settlers(TownsmenVR), en av de bästa racing simarna(GT7), roguelikes(Light Brigade), Skräck(RE8 och snart RE4).

Alla dessa och fler är spel som är den riktigt kul och man vill spendera mycket tid i och då skrapar jag bara på ytan.

Skulle nog säga att det finns ett 20 tal bra spel runt release som man utan problem kan få hundratals timmar med hög kvalité i.

Mycket sant som skrivs här. Det finns många bra VR-spel, som kan uppta minst lika många timmar som många plattskärmsspel gör.
Men det är precis som vem på FZ redaktionen skrev i en annan tråd eller var det Horizon recensionen. Man får leta upp godbitarna själva.
Det är inte spel från AAA industrin, det är knappt nån marknadsföring utanför "VR-scenen". Recensionsnycklar skickas ofta till VR-communityts sk "youtubers & content creators" så få "utanför" vet om nå fler spel än Half life, beat saber och gamla klassikers som superhot.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kommer man som helt ny finns det ganska mycket VR-spel att uppleva, men har man varit med ett tag är tillströmningen allt annat än imponerande tyvärr. Det är inte direkt några "system sellers" och det som släpps känns mycket som mer av samma, eller med uppenbara kompromisser.

Tror Tested är rätt ute i sin recension (precis i slutet), att såvida man inte är helt ny på VR eller uppgraderar från en PSVR1 sitta still i båten och se vad som händer med spelutbudet närmsta tiden/året.

https://www.youtube.com/watch?v=Kqq_IWBjXKI#t=35m20s

Inaktiv

Mycket trevlig genomgång, bra jobbat FZ! Hoppas ni fortsätter att testa spel framöver för oss intresserade.

Hade planer på att skaffa ett PSVR2 på releasen men jag lyckades med bravuren att spilla en kopp té över min laptop så det fick bli en ny sådan. :/

Medlem

Tack för en intressant läsning! Personligen tycker jag att det blir mycket pengar för en grej man spenderar några få timmar per år på.

Tycker mina 3 timmar per år med polarens quest2 är mer än lagom.

Redaktör
Skrivet av anon_328997:

Mycket trevlig genomgång, bra jobbat FZ! Hoppas ni fortsätter att testa spel framöver för oss intresserade.

Hade planer på att skaffa ett PSVR2 på releasen men jag lyckades med bravuren att spilla en kopp té över min laptop så det fick bli en ny sådan. :/

Kul, tack! Vi kommer leverera intryck från ett gäng spel innan PSVR2 släpps, och sen kollar vi givetvis på Gran Turismo 7 och Resident Evil 8 så fort det bara går. Stay tuned, som det heter.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

taggad. Webhallen har enligt postnord skickat mitt headset till mig så har jag tur får jag den på måndag... imorgon tror jag inte den hinner fram.

Eloge till Sony för att släppa detta, man blir nästan PS fanboy

Det skulle vara väldigt trevligt om man får den tidigare. Postnord har meddelat mig med. Men räkna inte med att få den tidigare bara för att dom vill få svar från mottagaren mm i god tid. Jag har nördat ner mig i spelen som ska komma och det är som du skriver senare att det är många bra spel som kommer. Ligger på 11 spel(+4 strax efter) vid release nu men ska försöka att hålla mig från att boka flera nu. Jag räknar med att dom spelen kommer att räcka ett bra tag!

Medlem

Sony lär nog aldrig tillåta att psvr 2 ska kunna kopplas till en pc.

Att den har screendoor effekt förvånar mig inte.
Jag frågade chat gdp vad som påverkar screen door.

"VR Screen-Door Effect"

Varför bildas en screen door-effekt när man använder ett vr headset?

Screen-door-effekten uppstår när man tittar genom en VR-headset-skärm och ser små mellanrum mellan pixlarna, liknande mellanrummen mellan trådarna i en screen door. Detta händer eftersom VR-headsets har hög upplösning och ett stort synfält, vilket innebär att ögonen placeras mycket nära skärmen.

Eftersom skärmen är så nära ögonen, blir varje enskild pixel större och mer synlig, och de små mellanrummen mellan pixlarna blir också mer synliga. Dessa mellanrum kan störa bildkvaliteten och göra det svårt att uppleva en helt "immersive" VR-upplevelse.

För att minska screen-door-effekten har VR-tillverkare utvecklat tekniker som höjer pixeldensiteten och minskar mellanrummen mellan pixlarna, vilket gör att bilden blir mer klar och detaljerad. Dessutom kan högre uppdateringshastigheter och lägre latenser också minska effekten, eftersom de minskar risken för att ögonen ska uppfatta de små mellanrummen mellan pixlarna.

Blir screen door-effekten mindre med högre upplösning?

Generellt sett minskar screen-door-effekten när upplösningen ökar. Detta beror på att högre upplösning innebär fler pixlar per tum, vilket minskar de synliga mellanrummen mellan pixlarna och gör bilden mer detaljerad.

I ett VR-headset är upplösningen avgörande för att minska screen-door-effekten, eftersom headsetet är så nära ögonen. Om upplösningen är för låg kan ögonen enkelt urskilja de enskilda pixlarna och mellanrummen mellan dem, vilket kan minska realismen i VR-upplevelsen och förstöra illusionen av att man befinner sig i en virtuell värld.

Därför har tillverkare av VR-headset ökat upplösningen på skärmar i senare modeller, vilket har lett till att screen-door-effekten minskar. Men det är viktigt att notera att högre upplösning inte är den enda faktorn som påverkar screen-door-effekten, andra faktorer som pixelstorlek, pixeldensitet och optisk kvalitet på linsen kan också påverka hur synliga pixlarna och mellanrummen uppfattas."
"


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

15k totalt för vr på konsol. Nä, då är det betydligt vettigare att invänta nästa Quest.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

15k totalt för vr på konsol. Nä, då är det betydligt vettigare att invänta nästa Quest.

Vill du ha samma grafik som Horizon i en Quest får du nog vänta längre än till nästa Quest och jämför du med ikopplad dator så blir det rättvist att påpeka att en monsterdator plus headset blir rejält mycket dyrare än 15k.

Pannkakslinser är sämre på ljus, så poängen med OLED och HDR försvinner tills de listat ut ett sätt att kompensera, vilket de inte heller kommer hinna göra till nästa Quest. Vilket är en ganska stor poäng, då man kan se det som att få en bra TV på köpet. PSVR2 har ungefär 70% mera ljusstyrka än Quest 2, t ex. och sen är det ju kul att PSVR2 har fylliga färger och riktig svärta.

Det kommer hinna bli jul många gånger innan ett headset presterar som PSVR2 med alla funktioner den har till ett bättre pris om man ska jämföra allt rättvist. Då lär också priset ha sänkts några gånger på PSVR2.

7390 Kr för PSVR2 och 7 199 Kr för PS5, i lager, hos Spel&Sånt så redan billigare än 15k. Ska vi säga 14,600 pengar?

Förstår att du rundar uppåt, den här posten är mest retorisk för de som inte vet exakt vad det kostar just nu eller varför en Quest 3 kanske inte alls blir så mycket bättre i alla avseenden.

Medlem

Snygg övergång med bild på huvudsidan och i själva artikeln!

Ooooo...

...Aaaaa

Blir spännande att se när det kommer en killer app till plattformen!

Medlem

Det som skaver är PC-kompatibilitet.
Eller utbud. De hör ju ihop.

Jag avvaktar lite innan jag bestämmer mig, skulle gärna ha ett headset som funkar på båda om jag köper något. Även om det inte kommer från lådan.
Jag trodde att VR lösningar skulle bli lite som rattar för några år sen, samma produkt passar både PC och vald konsol.

Kommer säkert ngn mod liknande som för PSVR för PC kompatibilitet…hoppas det.

Ska bli otroligt intressant att få se vad folk gillar GT7 i VR. För mig faller nästan hela grejen för mig om jag kommer kunna få officiellt Vr2 stöd i f1 2023. Och spel framöver. Kommer köpa, men inte dag 1 tror jag (lutar åt dag 7)

Medlem

Nu har jag ett synnerligen normalstort huvud men jag har minst en vän med en rejäl skalle. Sen vill nog barnen testa med. Fick ni en uppfattning om max/min-mått på reglaget?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Cirka 7 400 kronor - som hittat!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Skrivet av demagog:

Nu har jag ett synnerligen normalstort huvud men jag har minst en vän med en rejäl skalle. Sen vill nog barnen testa med. Fick ni en uppfattning om max/min-mått på reglaget?

Den är rejält flexibel. Min känsla är att den bör passa många skallar. (Har den inte här nu så kan tyvärr inte testa.)


signatur
Medlem

Att den inte är kompatibelt med PSVR 1 är ju bra. Inte bra med att man missar ett bibliotek såklart men som bland annat DF nämnt hade det varit en enorm begränsning. Just att man frigjort sig från den är positivt och sen får utvecklarna i så fall återanpassa sina spel att funka med det nya på ett vettigt sätt.

Skrivet av Hanzo:

Cirka 7 400 kronor - som hittat!

Du får riktigt bra valuta för pengarna precis som när du köper nuvarande konsolerna. Mycket pengar men inte alls dyrt, tvärtom är det imponerande pris för vad du får samtidigt som den konkurrerar med betydligt dyrare varianter på PC.

Medlem

Vi har inte jättestor plats där vi spelar och det är definitivt inte anpassat till att vifta i VR.... men kan jag sätta ner enbart PS5 i vardagsrummet och köra det med PSVR2 utan att ha en skärm i närheten?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skriv svar