Medlem
Knack

Fyndade Knack väldigt billigt på Tradera för någon vecka sedan och nu när eftertexterna har rullats förstår jag någonstans varför det här spelet var så billigt som det faktiskt var.

Knack är en 3D plattformare som släpptes vid lanseringen av PS4 2013 med en artstyle som liksom alltid pokat lite på mitt intresse. Den doftar Pixar och spelets premisser kändes på förhand intressant, det här med att man spelar som en form av robot som kan suga upp omgivningen och göra sig större/mindre osv kändes ganska så kul. Plus det faktum att mannen bakom Mark Cerny jobbat med spel som Spyro, Crash och Ratchet and Clank gjorde att det ändå någonstans kändes som att det var värt att kolla in.

Vilket jag nu alltså gjort nästan tio år efter att spelet släpptes och well, detta var verkligen ingen höjdare. Artstylen är väl egentligen det enda lilla ljuset som jag finner här, det ser fint ut och är trevligt att ”vila” ögonen på en stund men ungefär där så slutar som sagt också spelets styrkor. Spelet känns mer som något som borde kommit ut till PS2 runt 2002, bandesignen är otroligt simpel och i många fall springer du mer eller mindre bara rakt fram i diverse generiska och som man ganska snart också märker återanvända korridorer. Det känns verkligen som ett hafsverk och flera gånger under spelets gång kommer jag på mig själv att sitta och fundera på om jag inte varit på det här stället några timmar tidigare. Det känns oerhört oinspirerat gjort och då har jag inte ens gått in på variationen av de fienden som man möter.

Högt räknat skulle jag nog säga att det finns runt 10(?) olika typer av fienden och kanske 12-13 olika skins. Några kastar föremål, andra försöker skjuta dig och några har svärd. Fruktansvärt tröttsamt och oinspirerat så att till och med dagens Netflix känns nyskapande. När det kommer till bossfighter är det inte mycket bättre, det är generiskt och oerhört tråkigt rent generellt, Super Mario 64 har bättre mekanik när det kommer till just bossar skulle jag vilja påstå.

Ytterligare en sak som ligger spelet i fatet är den urusla kameran, vid ett flertal gånger hoppar fienden ur bild och du får mer eller mindre gissa dig till var de finns någonstans. Man leker också med att göra det till en ”filmisk” upplevelse ibland och ärligt talat så blir det bara pajigt och vid några tillfällen så ser man knappt Knack själv. Hur kan något sådant ens passera en kvalitetskontroll? Fanns det ens någon kvalitetskontroll?

Spelet bjuder oss också på lite pussel, men tyvärr faller detta också väldigt platt. Visst, jag förstår någonstans att det här är ett spel som riktar sig till en yngre publik (mer om detta senare) men pusselmekaniken är hjärndöd verkligen. Dra i en spak och hoppa några gånger är ungefär det mest spännande som vi bjuds på. Allt som oftast blir också detta till ett frustrationsmoment då kameran återigen spelar spratt från tid till annan.

Märker att jag återkommer en hel del till ordet frustration i den här recensionen och det är verkligen det kvarvarande intrycket av Knack. Allra tydligast blir det här när det kommer till Knack och hans hälsa. Flera av attackerna i spelet dödar dig mer eller mindre direkt och jag begriper verkligen inte hur man tänker här när man å ena sidan helt klart riktar in sig på yngre spelare för att sedan göra saker som quick time events och liknande oerhört oförlåtliga. Det är ett designval som inte går att få något grepp om hur jag än försöker. Vad ville man egentligen? Stressades spelet ut för att vara i tid till släppet av PS4? Det är obegripligt.

Knack kan också uppgraderas under spelets gång när du hittar lite kistor och liknande som är gömda bakom förstörbara väggar. Detta var skoj under de första tio minuterna av spelet tills man inser att de här väggarna sticker ut så oerhört mycket att det liksom inte ens blir en sport att hitta dem. Senare i spelet så kan också Knack ”suga” åt sig olika element som Is, metall och eld för att göra sig starkare men också lösa några pussel. En simpel mekanik men som jag tycker ändå fungerar ganska så bra. Speciellt delarna när man suger åt sig metall är stundtals faktiskt ganska så kul när man får ducka undan magneter och liknande.

När det gäller story så är det en enkel historia om att ”rädda världen” som väl är habil, den funkar men inget som det slår gnistor kring. Spelet är också dubbat vilket jag tänker är ytterligare en liten hint om vilken grupp av spelare som man försökte att vända sig till här. Ljudbilden är också den helt okej och som sagt det enda som jag egentligen tar med mig är att spelet ser ganska så vackert ut.

Någonstans känns det skönt att jag nu har spelat igenom spelet, men jag kommer aldrig någonsin återvända. Knack är ett spel som har en enda styrka och det är dess artstyle i min bok, det ser fint och mysigt ut men så fort du greppar kontrollen och börjar spela så fullkomligen exploderar spelets brister. En sista sak som jag dock gillade lite var den tydliga blinkningen till Star Wars i slutscenen, det var lite kul men som sagt. Knack har sannerligen inte mycket att komma med och ärligt talat så borde nog ett öde likt ET-spelet varit mer passande.

Knack
1
Dåligt
+
Fin artstyle
+
Delarna med metall
-
Känns stressat
-
Obegripligt att se vem det riktar sig till
-
Urusel kamera vilket leder till frustration
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Tycker det är så märkligt hur dem misslyckades med detta spel. Det känns som att allt för att lyckas fanns på plats, men ändå blev resultatet så dåligt.

Uppföljaren ska dock vara bättre av vad jag har hört.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag körde igenom knack2 med dottern och det är ett av de bättre spelen vi har lirat tillsammans. Hon älskade varje minut! Kan verkligen rekommendera.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag körde igenom knack2 med dottern och det är ett av de bättre spelen vi har lirat tillsammans. Hon älskade varje minut! Kan verkligen rekommendera.

Jasså? Hur var svårighetsgraden där? Nu har jag inte barn själv, men som jag skriver i recensionen så känns det lite som att man i första spelet inte riktigt visste vilken publik man vände sig till. Estetiken tilltalar ju barn och likaså historien, men spelmässigt? Det första Knack är väldigt oförlåtligt och min bild är att många barn inte riktigt tycker att det är skoj att dö gång på gång.

Medlem

Kul omväxling att läsa en totalsågning av ett spel (minns inte när jag såg betyget 1 på FZ sist 😊).

Välskriven recension, du har bra flyt på texten och extra plus för skön humor, och betyget känns välmotiverat. Top notch!

Medlem
Skrivet av greb1989:

Jasså? Hur var svårighetsgraden där? Nu har jag inte barn själv, men som jag skriver i recensionen så känns det lite som att man i första spelet inte riktigt visste vilken publik man vände sig till. Estetiken tilltalar ju barn och likaså historien, men spelmässigt? Det första Knack är väldigt oförlåtligt och min bild är att många barn inte riktigt tycker att det är skoj att dö gång på gång.

Det är väldigt förlåtligt, om man inte hänger med den andra spelare teleporteras man dit tillexempel. Svårigheten kan man ställa in på lätt och då fungerar det alldeles ypperligt

Tekniskt fungerar det alldeles kanon och plus för svenskt tal.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det är väldigt förlåtligt, om man inte hänger med den andra spelare teleporteras man dit tillexempel. Svårigheten kan man ställa in på lätt och då fungerar det alldeles ypperligt

Tekniskt fungerar det alldeles kanon och plus för svenskt tal.

Låter ju helt klart bättre än föregångaren det där.

Medlem

Spelade några timmar in i Knack, fick det billigt någonstans ifrån men blev less och sålde skräpet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fin recension! Det jag minns att jag störde mig på var att Knack kunde bli stor och liten och att det var ett av spelets stora gimmickar, men att spelet bestämde dessa tillfällen till 100 procent. Så det fyllde liksom ingen funktion i slutändan.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Håller inte med betyget, visst det är inte det bästa men inte totalsågat värst.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Chefredaktör

Tack för recension greb, intressant och underhållande! ❤️

Medlem

Spännande titel. Knack för mig = synonym till redlös.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Redaktör
Ponny

Knack är en märklig sak. Det är inte särskilt bra, nej, men av nån anledning stannar det kvar i minnet år ut och år in. Kanske får vi en Knack-revival till PSVR2?! Men ja, känner igen mig i det du skriver: målgruppen är klar, men samtidigt inte...?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelat igenom Det här säkert fem gånger pga barn. Tycker en etta inte är rättvis. Jag skulle ge det en svag tvåa.

Medlem

Det här är min grabbs absoluta favoritspel, och då har han ändå en Switch med mängder av Nintendospel till.

Jag kan också nämna att grabben klarade ut spelet som fyraåring, så speciellt oförlåtande är det inte enligt min och grabbens mening.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Fragtjuv

Jag minns att det fick del kritik när det kom. Tack för en trevlig recension.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Spelet är dubbat? Jag vill minnas att jag spelade det på engelska. Så de baserad nog på vilket språk du installerar spelet på och de är nog rätt tydligt att spelet vänder sig till barn då pussel och dylikt är ungefär lika barnsligt enkla som i barnspelet Hogwarts Legacy

Avstängd

Spelet skriker skräp.

Medlem

Som sämst är det 5/10 men stundtals är det 8/10 skulle jag säga. Så 5-8/10 i betyg är mera rimligt.
Även om det är halvroligt så hade jag kul med det varje kväll i lagom spelsessioner.

Körde igenom hela för första ggn förra året och på Hard. Engelskt tal och text passade bra men även japanska fanns. Riktigt jävla svårt och det finns typ två svårighetsgrader till eftersom Cerny älskar utmaningar och är en troféjägare av rang.

Själv har jag aldrig kört eller varit intresserad av Crash Bandicoot. Allt sedan jag bytte in Majoras Mask mot skitspelet DK64 har jag undvikit 3D-plattformare.

Knack är dock bara en ”rallarsvängare” där man boxar och inte hoppar på fiender.

Den som kollar på Digital Foundry minns att de rekommenderade att testa olåsta frame rate-spelen Knack 1 och Until Dawn på PS5 vilket jag gjorde. Kan säga att jag hade mest kul med Knack.
På PS5 flyter det på i låst 60fps och ser riktigt snyggt ut MEN har lite grafiska buggar på Knacks skugga som syns ibland, men det är inget som stör så värst mycket. Jag menar, vad väljer du, 30fps eller 60fps med lite flimmer i skuggan?

Tyckte spelet var riktigt snyggt med ray tracing-liknande ljuseffekter i olika blanka golv.
Och de fysiska partikeleffekterna på Knacks kropp m.m och alla ljudeffekter är riktigt snygga!

Musiken är väldigt underskattad. Hela OST finns inte lättillgänglugt så jag laddade upp lite random musik förut.

Lite olika bombastisk filmmusik (låter typ som God of War)
https://youtu.be/tnXKisHsMT0

Jättemysigt plattformsspelsmusik/etnisk/World Music:
https://youtu.be/IidaqJFyoKc

Kolla även på sluttexterna då låten där är ball och det är därifrån Knack-meme som dansar härrör!
https://youtu.be/bwSlTPatDck

Skribent

Kom det här spelet någonsin på Playstation+? Det var ju som en grej där under PS4-eran att alltid fråga vart Knack var när Sony avslöjade månadens "gratis-spel" på tjänsten...


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nemo:

Kul omväxling att läsa en totalsågning av ett spel (minns inte när jag såg betyget 1 på FZ sist 😊).

https://www.fz.se/recension/293118-the-settlers-new-allies


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det här är min grabbs absoluta favoritspel, och då har han ändå en Switch med mängder av Nintendospel till.

Jag kan också nämna att grabben klarade ut spelet som fyraåring, så speciellt oförlåtande är det inte enligt min och grabbens mening.

Din fyraåring klarade första bossen helt själv? Tog du skada två ggr där så dog du ju. Men han är kanske ett underbarn? Har svårt att se kids ha det lika lätt.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Din fyraåring klarade första bossen helt själv? Tog du skada två ggr där så dog du ju. Men han är kanske ett underbarn? Har svårt att se kids ha det lika lätt.

Ja, han klarade hela spelet själv. Jag vet inte hur många gånger han dog och fick börja om, men det kan inte ha varit allt för många gånger då han fortsatte spela.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

När jag tryckte på tråden förväntade jag mig dåliga knackknack-skämt, men som tur är var det bara ett dåligt spel!

1
Skriv svar