Mannen bakom Xcom lämnar Firaxis efter mer än 20 år

Robot
Mannen bakom Xcom lämnar Firaxis efter mer än 20 år

Jake Solomon lämnar, liksom ett annat toppnamn.

#firaxis-games, #xcom


Medlem

Neeeeeeeeeeeej!!!! 😱🥺😨😰😢😭

Han gjorde ju både XCOM och XCOM2 så fantastiskt grymt bra.


signatur

Memento Mori

Medlem

Riktigt tråkiga nyheter!
Solomon nytände XCOM rejält.

Ska vi vara petiga så är inte Jake Solomon skaparen av XCOM, det är Julian Gollop 😁

Originalen var galet bra på sin tid, och håller än idag. Jakes bidrag till serien är förstås ohyggligt bra även de. Mina förhoppningar för XCOM 3 sänktes nu en aning.

Medlem

Ja orginalen är bäst tycker jag, framför allt UFO: Enemy Unknown, eller X-COM: UFO Defense som det heter i USA.
Men det är säkert mycket nostalgi bakom mina ord då jag spelade det när jag var minde.
Tycker dock fortfarande att det är en viss stämmning som de ej fått med i de nyare.
Skulle gärna ha en Remaster av första UFO, med enbart bättre grafik, och samma musik fast förbättrad.

Phoenix Point från Julian Gollop är väl det närmaste man kan komma det.

Medlem

Enemy Unknown var mycket bättre än vad jag någonsin trodde på förhand.
Fick verkligen in mig på turordningsbaserad strategi och RPG!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skribent
Skrivet av xdrive:

Ja orginalen är bäst tycker jag, framför allt UFO: Enemy Unknown, eller X-COM: UFO Defense som det heter i USA.
Men det är säkert mycket nostalgi bakom mina ord då jag spelade det när jag var minde.
Tycker dock fortfarande att det är en viss stämmning som de ej fått med i de nyare.
Skulle gärna ha en Remaster av första UFO, med enbart bättre grafik, och samma musik fast förbättrad.

Phoenix Point från Julian Gollop är väl det närmaste man kan komma det.

Jag har kört en del Open Xcom och spelet är fortfarande riktigt bra när man kan höja upplösning och så. Plus att det finns andra tweaks där som förnya spelet lite. Men överlag känns inte alls så gammalt och gaggigt. Sen gillar jag nya Xcom också, men originalet har helt klart en speciell känsla...nästan åt skräckhållet...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Citat:

Solomon förklarar inte varför han lämnar eller vad han ska göra nu.

Tippar på att han går till De sälla jaktmarkerna (Valve).

eld
Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Riktigt tråkiga nyheter!
Solomon nytände XCOM rejält.

Ska vi vara petiga så är inte Jake Solomon skaparen av XCOM, det är Julian Gollop 😁

Originalen var galet bra på sin tid, och håller än idag. Jakes bidrag till serien är förstås ohyggligt bra även de. Mina förhoppningar för XCOM 3 sänktes nu en aning.

Ska vi vara petiga så är Julian gollop skaparen av x-com, men jag håller med 😂

Fantastisk franchise i början, och creds till firaxis som lyckades få tillbaka den på sina fötter!

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tippar på att han går till De sälla jaktmarkerna (Valve).

Varför Valve?

Tror du inte han öppnar eget? De brukar ju göra så, för att få frihet att göra sitt drömprojekt utan restriktioner av en etablerad serie och framgångskrav.


signatur

Memento Mori

Dödgrävaren
Skrivet av eld:

Ska vi vara petiga så är Julian gollop skaparen av x-com, men jag håller med 😂

Fantastisk franchise i början, och creds till firaxis som lyckades få tillbaka den på sina fötter!

Föredrar fortfarande originalet, med moddar (openXcom). Gillar de nya också, men de är lite väl "gamey" och enkla för att nå toppnivån som de gamla erbjöd.

Fler som tycker samma längre upp verkar det som, så egentligen en helt onödig post! Xenonauts var f.ö. också en riktigt nice X-com reskin, ser fram emot tvåan.

Medlem

Eftersom Marvel's suns sålt dåligt kanske de skjutit på planer om att utveckla XCOM3. Det skulle i alla fall vara en stark anledning till att dessa veteraner inom xcom väljer att gå vidare?

eld
Medlem
Skrivet av JackG100:

Föredrar fortfarande originalet, med moddar (openXcom). Gillar de nya också, men de är lite väl "gamey" och enkla för att nå toppnivån som de gamla erbjöd.

Fler som tycker samma längre upp verkar det som, så egentligen en helt onödig post! Xenonauts var f.ö. också en riktigt nice X-com reskin, ser fram emot tvåan.

Yep, orginalet hade ett annat djup, XCOM är en mer designad upplevelse.

Föredrar absolut orginalet!

1
Skriv svar