"Accio masochism!" Hogwarts Legacy moddas till hardcore-nivå

Robot
"Accio masochism!" Hogwarts Legacy moddas till hardcore-nivå

Blir mer Soulslike, påstår moddens skapare.

#hogwarts-legacy


Medlem

Just denna mod är Inte min grej direkt. Men moddar är ändå ett fantastiskt tillägg till många spel.

Medlem

Sitter själv och överväger att skruva upp till hard. Som det är nu så är potions och tillbehör som den aggressiva kålen något jag aldrig använder då det inte behövs. Är dock lite orolig över att fienderna blir bulletsponges vilket jag inte tycker om.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Off-topic: Era titlar är redigt kreativa o roliga

Medlem
Skrivet av Freakon:

Sitter själv och överväger att skruva upp till hard. Som det är nu så är potions och tillbehör som den aggressiva kålen något jag aldrig använder då det inte behövs. Är dock lite orolig över att fienderna blir bulletsponges vilket jag inte tycker om.

Tänkte som dig redan första timmarna så skruvade upp till Hard. Är dock på tok för lätt det med. Fiender har tyvärr lite för mycket liv, särskilt stora spindlar och troll kan ta typ 2 minuter att döda trots att jag använder dark arts samt är 3 levels över dem... (förutom med avada kedavdra så klart)

Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

Tänkte som dig redan första timmarna så skruvade upp till Hard. Är dock på tok för lätt det med. Fiender har tyvärr lite för mycket liv, särskilt stora spindlar och troll kan ta typ 2 minuter att döda trots att jag använder dark arts samt är 3 levels över dem... (förutom med avada kedavdra så klart)

Har kört på hard ett tag nu och tycker att det blev bättre även om det inte blev mycket svårare.

Bulletsponge är så jäkla trist


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har kört på hard ett tag nu och tycker att det blev bättre även om det inte blev mycket svårare.

Bulletsponge är så jäkla trist

Ska nog också skruva upp till hard iaf nästa session. Känns som det borde vara lika lätt att skruva upp svårighetsgraden i ett spel som Hogwarts genom att man tar mer skada av varje attack istället för att fienderna har mer hälsa. Då blir man mer straffad av misstag istället och får ett incitament att bli bättre på dodge/parry/time:ing och inte köra Leeroy Jenkins i varje encounter.

Enda anledningen att man skruvar upp fienders hälsa borde vara om man har ett system som bygger mycket på combos för maximal skada, då kan det vara ett incitament att du måste lära dig och använda mer sånt istället för att komma undan med basic attacker eller samma attack-combos på varje typ av fiende. Vilket iof Hogwarts har lite tror jag (är bara 10-15h in så inte full koll).

Medlem

Tyckte det var lagom på normal. Jag har inte dött skitmycket, men tillräckligt för min smak! Vill i regel inte ha något överdrivet straffande spel, livet är hårt nog utan det.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Körde normal, sen hard, nu normal igen.
Backade tillbaka då jag kände mig begränsad av UI:n (MMO-spelare...) samt att min upplevda skillnad bara var att det gick åt mer potions och tog längre tid.

Medlem

Soulslike = Dodge-hoppa, slå, repetera, men där fienden gör mkt mer skada?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Sitter själv och överväger att skruva upp till hard. Som det är nu så är potions och tillbehör som den aggressiva kålen något jag aldrig använder då det inte behövs. Är dock lite orolig över att fienderna blir bulletsponges vilket jag inte tycker om.

Tycker själv att hard är ungefär som normal i andra spel. Använder sällan potions och växter så det är inget man direkt behöver använda sålänge man är som sämst "okej" på att undvika eller blockera attacker.

Jag förstår om folk tycker det är för enkelt men däremot märker man en skillnad när potions etc. väl används och därför tycker jag ändå att hard är en rätt bra nivå.
Vill man göra det svårare så kan man ju strunta i sido-uppdrag, välja att inte använda talent points, bara använda vissa trollformler, inte använda potions/växter eller strunta i att uppgradera din utrustning.

Valmöjligheter finns och det är rätt schysst, även att man kan justera svårighetsgraden upp och ner under spelets gång för att tillåta hela familjen att använda samma karaktär om man vill utan att det påverkar varken spelet eller achievements.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Soulslike = Dodge-hoppa, slå, repetera, men där fienden gör mkt mer skada?

Läs attackmönster eller dö.

Jag är dock tveksam till om det enkelt går att retrofitta soulslike gameplay med en mod.
Då hade The Witcher haft det för längesedan kan man tycka.

En utmaning med att modda till soulslike gameplay är ju man också behöver balansera hur många fiender som kan komma på en och samma gång. I Soulslike-spel så är fienderna ofta placerade precis så att en försiktig spelare kan pulla dem en och en. Mycket av gameplayen i Soulslike handlar ju om att undvika dra på sig flera fiender. Så om Harry Potter-spelet har flera platser där det helt plötsligt kommer 5-6 soulslike gubbar och du inte kan undvika det... jaa, då kan det bli väldigt frustrerande.

Det kan va ett jättejobb att retrofitta soulslike.
Allt ifrån placering av gubbar, regler för deras uppmärksamhet,
till själva stridssystemet med balans på hälsa, stamina, skada, invincibility frames och attackmönster.
Man behöver också balansera undanmanövrar, block och parry, så att det inte går att spamma dem i tid och otid. Då har vi inte ens rört på hur dina och fiendens förmågor påverkar gameplay.

Sen får man ju lägga till att spelet du moddar inte är kodat för stödja soulslike gameplay, så man kommer bli gråhårig av att försöka hitta en massa kompromisser till funktionalitet som inte stöttas. Oavsett hur mycket man jobbar med modden så kommer den aldrig kunna återskapa lika bra gameplay som ett som var byggt med soulslike gameplay ifrån scratch.

Fast....
Sen kanske "soulslike-modden" handlar om att fiender nu gör 25-33% mer skada och
du inte längre kan spamma undanmanövern lika lätt. Det går betydligt fortare att modda till.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

1
Skriv svar