Microsoft: marknadsandelen för Playstation och Xbox är 70/30

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Såvitt jag läst är det inte det. Senaste generationen ska siffrorna de lagt fram vara ca 32 mot 20 miljoner konsoler.

Du bör nog se över din information 😁

20miljoner sålda series X/S på knappt 2,5år är mycket bra siffror för microsoft. Samma siffror var 1/3 vid samma tid för Xone. Stor success! Men Sony är en gigant inom konsoll branchen . Man får inte jämföra båda.

Medlem
Skrivet av Keima:

FInns en anledning dom har över 1000 microtransactions som påminner om FIFA, spelets intäkter håller inte längre

Du menar att även Fifa är en riktigt dålig deal?Visst Cod o Fifa är bajs. Men pengarna är svåra att bortförklara. Fifa o cod är best in class på pengar.

Medlem

Är det verkligen bra att MS tar över Activision? Jag menar, de låter ju studios stå och damma bara🤷🏼‍♂️ Tror deras mål med att köpa vartenda studio är att försöka utrota gejming med att göra så lite spel som möjligt!

Medlem
Skrivet av Deekar:

de låter ju studios stå och damma bara🤷🏼‍♂️ Tror deras mål med att köpa vartenda studio är att försöka utrota gejming

😂
Du skriver mycket svammel här men det här tar väl priset? Lätt att motbevisa med. Redan i år har de släppt Hi-fi Rush och AoE 2 DE. Playground visar sin nya expansion till fh5 idag, Obsidian släppte två spel i fjol och jobbar nu med Awoved. Arkane släpper snart sitt största spel någonsin med Redfall och på tal om stort släpper Bethesda sitt första nya ip på över 20 år i år, Starfield. Jag skulle kunna fortsätta länge, men jag gissar att det inte enbart är okunskap från din sida utan lite trollande med. Svag insats dock. 😁

Edit: smileys för Dif-fans

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Du skriver mycket svammel här men det här tar väl priset? Lätt att motbevisa med. Redan i år har de släppt Hi-fi Rush och AoE 2 DE. Playground visar sin nya expansion till fh5 idag, Obsidian släppte två spel i fjol och jobbar nu med Awoved. Arkane släpper snart sitt största spel någonsin med Redfall och på tal om stort släpper Bethesda sitt första nya ip på över 20 år i år, Starfield. Jag skulle kunna fortsätta länge, men jag gissar att det inte enbart är okunskap från din sida utan lite trollande med. Svag insats dock.

Haha lugn nu. Måste du ta mig på orden och bli upprörd😅
Men ja, med tanke på hur mycket de köpt upp så är de ju direkt inte imponerade släpp de gjort enligt mig. Hi-fi Rush var en överraskning men resten är ju inget att skryta över med de musklerna. Man kan ju direkt inte räkna med en nyutgåva av ett gammalt spel och en expansion. Sen nämner du spel som fortfarande inte släppts. Starfield har fortfarande inget datum vilket jag börjar tvivla på om det ens släpps i år.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Haha lugn nu. Måste du ta mig på orden och bli upprörd😅
Men ja, med tanke på hur mycket de köpt upp så är de ju direkt inte imponerade släpp de gjort enligt mig. Hi-fi Rush var en överraskning men resten är ju inget att skryta över med de musklerna. Man kan ju direkt inte räkna med en nyutgåva av ett gammalt spel och en expansion. Sen nämner du spel som fortfarande inte släppts. Starfield har fortfarande inget datum vilket jag börjar tvivla på om det ens släpps i år.

Jag är inte upprörd. Hade dina inlägg varit rent okunniga försökte jag vara informativ. Är det enbart trollande du sysslar med så kan du väl ha lite finess åtminstone. Jag nämner spel som släppts, vad utvecklare sysslar med nu och vad de gör i framtiden ja. Men du är inte värd mödan, det räckte att motbevisa ditt inlägg för egen del.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag är inte upprörd. Hade dina inlägg varit rent okunniga försökte jag vara informativ. Är det enbart trollande du sysslar med så kan du väl ha lite finess åtminstone. Jag nämner spel som släppts, vad utvecklare sysslar med nu och vad de gör i framtiden ja. Men du är inte värd mödan, det räckte att motbevisa ditt inlägg för egen del.

MS har ca 30 Studios och har släppt typ 4 AA-spel, remaster och expansioner de senaste 12 månaderna. Kommande 12 månaderna ser nästan mer skralt ut om inte Starfield släpps. Är det den utvecklingen man får när MS köper upp Studios så hoppas jag iallafall att dealen inte går igenom!

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad hände med phils gamla uttalande om att xbox inte längre ser Sony som rivaler? Åldrades det som mjölk som allt annat han sagt?

Inget som helst har hänt med det uttalandet.
Att köpa Activision/Blizzard har inte så mycket med konsoler att göra. De satsar på att nå annan marknad.
De satsar på att kunna nå betydligt fler än de som har spelkonsoler.
Det har redan börjat släppas tv apparater som kan köra xCloud utan extra hårdvara.
Där kan de ser att man kan tjäna pengar.
Detta innebär inte att de slutar att släppa spel till konsoler eller pc. Utan de ska bredda sin kundkrets.
och där är konkurrenterna först och främst Google och Amazon, men även Apple.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

"Regulators" vill inte räkna med Nintendo för de menar att det inte spelar roll. Men ja då hade MS verkat ännu mindre på marknaden.

Fast syftet med den bilden är att visa Sonys dominans. Hade Nintendo varit med hade Sonys bit av kakan blivit mindre.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Fast syftet med den bilden är att visa Sonys dominans. Hade Nintendo varit med hade Sonys bit av kakan blivit mindre.

Nej, dealen handlar inte om Sony. Det hade fått MS att se ännu mindre ut. MS ville räkna med Nintendo.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nej, dealen handlar inte om Sony. Det hade fått MS att se ännu mindre ut. MS ville räkna med Nintendo.

Siffrorna är väl från en presskonferens? MS hade kunnat visa siffror med Nintendo om de ville.

MS är såklart bara intresserade av att visa siffror där de ser så små ut som möjligt.

Att det handlar om att ett av världens största företag försöker göra sitt största uppköp någonsin och att affären är långt större än något som tidigare skett i spelbranschen försöker man tysta ner.

Företag som Google, Apple och Meta har inte varit i närheten av så här stora uppköp.

Medlem
Skrivet av Margy:

Siffrorna är väl från en presskonferens? MS hade kunnat visa siffror med Nintendo om de ville.

MS är såklart bara intresserade av att visa siffror där de ser så små ut som möjligt.

Att det handlar om att ett av världens största företag försöker göra sitt största uppköp någonsin och att affären är långt större än något som tidigare skett i spelbranschen försöker man tysta ner.

Företag som Google, Apple och Meta har inte varit i närheten av så här stora uppköp.

Delvis rätt, du kan läsa mer här
https://www.gamesindustry.biz/why-microsofts-claim-that-it-ha...

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Intressant. Samtidigt så hade ju skillnaden sett mindre ut om man räknat med Nintendo så det passar ju MS - denna "lilla" spelare som spenderar mer pengar på uppköp än resten av branschen tillsammans.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

😂
Du skriver mycket svammel här men det här tar väl priset? Lätt att motbevisa med. Redan i år har de släppt Hi-fi Rush och AoE 2 DE. Playground visar sin nya expansion till fh5 idag, Obsidian släppte två spel i fjol och jobbar nu med Awoved. Arkane släpper snart sitt största spel någonsin med Redfall och på tal om stort släpper Bethesda sitt första nya ip på över 20 år i år, Starfield. Jag skulle kunna fortsätta länge, men jag gissar att det inte enbart är okunskap från din sida utan lite trollande med. Svag insats dock. 😁

Edit: smileys för Dif-fans

Jag tror inte du kan fortsätta länge, motbevisa mig gärna.

Det du skriver är långt ifrån imponerande med tanke på tiden som har gått sedan förvärvandet av studionerna samt att inget av exemplen är något som har skapats tack vare uppköpen. Allt var redan i produktion, så vad har Microsoft bidragit med egentligen?

Tanke: Om X har jobbat med ett spel i fyra år och jag köper X dagen innan release, ska jag få credit då?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tror inte du kan fortsätta länge, motbevisa mig gärna.

Absolut, kan fortsätta i PM om du är uppriktigt intresserad av vad varje studio ms har jobbar med just nu, vad de släppt på sistone osv. Eller om de helt enkelt inte gör nånting och släpper ingenting.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Absolut, kan fortsätta i PM om du är uppriktigt intresserad av vad varje studio ms har jobbar med just nu, vad de släppt på sistone osv. Eller om de helt enkelt inte gör nånting och släpper ingenting.

Jag ser gärna att du fortsätter öppet här, ser ingen anledning att dölja den informationen. Det var ju vad du påstod, med stor självsäkerhet, så kör på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag ser gärna att du fortsätter öppet här, ser ingen anledning att dölja den informationen. Det var ju vad du påstod, med stor självsäkerhet, så kör på.

Det är off topic och väldigt många studior att gå igenom. Jag ser hellre att tråden handlar om sitt ämne. Än att gå igenom för dig studio för studio om de utvecklar spel eller inte. Minst 23 st men även mindre team inom sina större. Det blir knappast dålt om du får det i PM. Det är inte så dold info heller utan är rätt enkelt att googla.

Medlem
Skrivet av Margy:

Intressant. Samtidigt så hade ju skillnaden sett mindre ut om man räknat med Nintendo så det passar ju MS - denna "lilla" spelare som spenderar mer pengar på uppköp än resten av branschen tillsammans.

Att de köper upp mer än de andra...
Det hänger ju på om den här affären går igenom eller inte.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Att de köper upp mer än de andra...
Det hänger ju på om den här affären går igenom eller inte.

Bethesda-affären är väl på egen hand större än det mesta som skett i spelbranschen?

12
Skriv svar