Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Har inte sett några bevis för att det pågår ett folkmord(folkmord för mig betyder att man försöker förinta en folkgrupp) och anledningen till varför jag inte tror det är syftet med invasionen är för att jag tycker det låter ologiskt. För jag kan inte se någon anledning till varför man skulle vilja offra hundratusentals av sina egna män och otaliga miljarder i materiell och sanktioner för ett sådant syfte. Det finns enligt mig rimligare förklaringar till invasionen.

Skrivet av Ender:

Det är spännande när en del blandar ihop sina egna åsikter med fakta för att lika lätt beskylla folk av en annan åsikt än den egna för att vara "fienden". Du borde höra av dig till dagspressen som fortfarande tror att invasionen kanske har med Putins begynnande fetma att göra.

Var inte rädd för att säga: "jag tror" någon gång ibland.

Men snälla. Den olagliga invasionen utav Ukraina är ingen åsikt, det är väldokumenterad fakta. Det handlar inte om att beskylla någon för att vara fienden utan om att se en hemsk verklighet ta vid och inte acceptera det. Var inte rädd för att använda Google och läsa pressen ibland.

“Taken as a whole, the report documents the catalogue of inhumanity perpetrated by Russia’s forces in Ukraine,” Michael Carpenter, U.S. ambassador to the OSCE, said in a speech Wednesday. “This includes evidence of direct targeting of civilians, attacks on medical facilities, rape, executions, looting, and forced deportation of civilians to Russia.”

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är spännande när en del blandar ihop sina egna åsikter med fakta för att lika lätt beskylla folk av en annan åsikt än den egna för att vara "fienden". Du borde höra av dig till dagspressen som fortfarande tror att invasionen kanske har med Putins begynnande fetma att göra.

Var inte rädd för att säga: "jag tror" någon gång ibland.

Jag är extra engagerad i frågan eftersom jag har varit till Ukraina flera gånger och har vänner där. Vänner som vaknade av Rysslands bomber och fick fly utan tillhörigheter, knappt med livet i behåll. Så nej, jag tror inte. Jag VET vad fascist-Rysslands invasion innebär.

Medlem

Det diskuteras mycket i tråden att enskilda konsumenter ska bojkotta spelet men är det inte viktigare att företag som Microsoft bojkottar spelet med tanke på att dom antagligen är bolagets största inkomstkälla? Ska man som konsument då bojkotta Microsoft? Då får många stänga av datorn på en gång då Windows samlar in anonym data och säljer vidare. Min poäng är att det går att dra till absurdum. Vart går egentligen gränsen?

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

Men snälla. Den olagliga invasionen utav Ukraina är ingen åsikt, det är väldokumenterad fakta. Det handlar inte om att beskylla någon för att vara fienden utan om att se en hemsk verklighet ta vid och inte acceptera det. Var inte rädd för att använda Google och läsa pressen ibland.

“Taken as a whole, the report documents the catalogue of inhumanity perpetrated by Russia’s forces in Ukraine,” Michael Carpenter, U.S. ambassador to the OSCE, said in a speech Wednesday. “This includes evidence of direct targeting of civilians, attacks on medical facilities, rape, executions, looting, and forced deportation of civilians to Russia.”

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag har inte påstått att Ryssland inte har invaderat Ukraina, det har de uppenbarligen gjort.

Tror förövrigt aldrig en invasion kan vara "laglig".

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag har inte påstått att Ryssland inte har invaderat Ukraina, det har de absolut gjort.

Citerade dig för att artikeln innehöll stöd för sådant du inte sett bevis för, trodde bara du skulle finna det intressant

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

Citerade dig för att artikeln innehöll stöd för sådant du inte sett bevis för, trodde bara du skulle finna det intressant

Civila dör i alla krig och även om Ryssland vid tillfällen medvetet skulle ha attackerat civila mål är det inte bevis för att det sker ett folkmord eller att det är vad kriget handlar om.

Kollar man på dödssiffrorna så är det 10-30k civila beroende på källa, 100k+ ukrainska soldater och upp emot 200k ryska soldater.

Ganska dåligt folkmord om man offrar fler egna människor än man lyckas döda.

Medlem

Bra video där de tar upp krigsbrott, varför det är folkmord, varför det är avskyvärt och inte bara "godhetssignalerande".

Medlem

En bra tumregel för att känna igen rysstroll är att de vill diskutera allt mellan himmel och jord så länge det inte är just Rysslands krigsbrott och övergrepp. Samt förstås att de gärna vill övertyga om att alla ställningstaganden är helt meningslösa.

Kommer själv inte betala ett öre för Atomic Heart förrän den sista orchen har sparkats ut från Ukraina. Förmodligen inte då heller.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Civila dör i alla krig och även om Ryssland vid tillfällen medvetet skulle ha attackerat civila mål är det inte bevis för att det sker ett folkmord eller att det är vad kriget handlar om.

Kollar man på dödssiffrorna så är det 10-30k civila beroende på källa, 100k+ ukrainska soldater och upp emot 200k ryska soldater.

Ganska dåligt folkmord om man offrar fler egna människor än man lyckas döda.

Ryssland tycker att Ukraina är deras sedan gammalt (Soviet) och vill nu "ta tillbaka dem" samt förhindra att de blir del av EU och/eller Nato för att stå sig starkare gentemot Rysslands storhetsvansinne. Och Putin trodde hans "specialoperation" skulle ta ett par dagar, men mötte på enormt mycket större motstånd än väntat. Han trodde i sitt storhetsvansinne att Ukraina väntade på att han skulle komma och "befria dem" för att återigen bli en del av deras gamla forna storhet. Men att Ryssland stött på stort motstånd, mycket tack vare hjälp från övriga väst, gör inte deras krigsbrott mindre eller folkmorden mindre verkliga eller vidriga. Och Ryssland har inte offrat några (eller ja, de har ju skickat in så kallade kanonmat som i maktens ögon inte spelar någon roll om de lever eller dör) utan de har dödats i självförsvar.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Civila dör i alla krig och även om Ryssland vid tillfällen medvetet skulle ha attackerat civila mål är det inte bevis för att det sker ett folkmord eller att det är vad kriget handlar om.

Kollar man på dödssiffrorna så är det 10-30k civila beroende på källa, 100k+ ukrainska soldater och upp emot 200k ryska soldater.

Ganska dåligt folkmord om man offrar fler egna människor än man lyckas döda.

Att Ryssland är usla på krigsföring är inget bevis för goda avsikter. Ryssland skjuter systematiskt på civila mål och har gjort så även i tidigare konflikter. Att de inte lyckats döda fler civila beror på att den ukrainska försvarsmakten står i vägen för det.
När det gäller målsättningen att utplåna den ukrainska befolkningen så handlar det inte bara om att mörda och fördriva civila (vilket ryssarna gör när de kommer åt) utan också om att tvångsrussifiera ockuperade områden genom att fördriva befolkning, byta namn på gator och torg, tvinga barnen att lära sig ryska i skolan och att föra bort barn till Ryssland för att assimilera dem. Det hjälper förstås inte att Rysslands diktator Vladolf Putler öppet sagt att Ukraina som statsbildning är ett historiskt misstag.

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/MVu8QbxafJE

Ryssland tycker att Ukraina är deras sedan gammalt (Soviet) och vill nu "ta tillbaka dem" samt förhindra att de blir del av EU och/eller Nato för att stå sig starkare gentemot Rysslands storhetsvansinne. Och Putin trodde hans "specialoperation" skulle ta ett par dagar, men mötte på enormt mycket större motstånd än väntat. Han trodde i sitt storhetsvansinne att Ukraina väntade på att han skulle komma och "befria dem" för att återigen bli en del av deras gamla forna storhet. Men att Ryssland stött på stort motstånd, mycket tack vare hjälp från övriga väst, gör inte deras krigsbrott mindre eller folkmorden mindre verkliga eller vidriga. Och Ryssland har inte offrat några (eller ja, de har ju skickat in så kallade kanonmat som i maktens ögon inte spelar någon roll om de lever eller dör) utan de har dödats i självförsvar.

Jag har inte sett några bevis eller ens tydliga indikationer på folkmord så jag kommer inte tro på det bara för att västliga ledare som Trudeau använder det ordet.

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Vad förväntade sig egentligen FZ med att göra denna artikeln? Är just endast för att få clicks genom att skapa hetsig politisk diskussion. Väldigt lågt måste jag säga.

Det är en viktig händelse i spelbranschen, därför valde vi att skriva trots att ämnet rör upp känslor. Rätt eller fel? Jag vet inte. Men rent allmänt ogillar jag att inte kunna skriva en saklig och högst relevant nyhet av rädsla för att folk ska bete sig illa mot varanda i kommentarerna.

Om vi hade jagat klick hade du sett massor av nyheter på det här ämnet, fast med tillspetsade rubriker och innehåll.


signatur
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Jag har inte sett några bevis eller ens tydliga indikationer på folkmord

Hoppas att Haag konsulterar dig sedan då..

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Jag har inte sett några bevis eller ens tydliga indikationer på folkmord så jag kommer inte tro på det bara för att västliga ledare som Trudeau använder det ordet.

"Västliga ledare". Tror vi har hittat en ryssbot.

Utplåning av kultur, språk och identitet och kidnappning/"omskolning" av barn räknas som folkmord. Det handlar inte bara om antalet civila dödade. Men antalet civila dödsfall hade varit mycket högre om Rysslands mördare inte hade stoppats av den ukrainska armén. Kolla på de platser där den ryska armén haft direktkontroll - avrättandet (plus tortyr och våldtäkt) av civila har varit groteskt och omfattande. Läs valfritt reportage från Butja (och dessa sadister fick medalj av Rysslands diktator).

Ryssland har tidigare utfört folkmord i Ukraina. Det mest omfattande kallas Holodomor. Ryssland stal all mat för att svälta ihjäl den ukrainska befolkningen som ett svar på en växande rörelse för ukrainsk identitet och självständighet. Tre miljoner dog till följd av detta.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Hoppas att Haag konsulterar dig sedan då..

Räcker med att de konsulterar dig.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Räcker med att de konsulterar dig.

Varför det? Jag utger mig inte för att ha svar angående folkmord etc.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

"Västliga ledare". Tror vi har hittat en ryssbot.

Utplåning av kultur, språk och identitet och kidnappning/"omskolning" av barn räknas som folkmord. Det handlar inte bara om antalet civila dödade. Men antalet civila dödsfall hade varit mycket högre om Rysslands mördare inte hade stoppats av den ukrainska armén. Kolla på de platser där den ryska armén haft direktkontroll - avrättandet (plus tortyr och våldtäkt) av civila har varit groteskt och omfattande. Läs valfritt reportage från Butja (och dessa sadister fick medalj av Rysslands diktator).

Ryssland har tidigare utfört folkmord i Ukraina. Det mest omfattande kallas Holodomor. Ryssland stal all mat för att svälta ihjäl den ukrainska befolkningen som ett svar på en växande rörelse för ukrainsk identitet och självständighet. Tre miljoner dog till följd av detta.

...samt förstås kidnappning av barn, russifiering av barn genom att tvinga dem att lära sig ryska i skolan och gammal hederlig svält-taktik i t ex Mariupol. Tack och lov bor vi i ett land där 97 % av befolkningen står fast vid att vi ska fortsätta stötta Ukraina. Förhoppningsvis även med stridsvagnar.

Redaktör

Massor av off-topic-snack nu, så den här tråden har gjort sitt för i dag. Låser den.


signatur
Skriv svar