Baldur's Gate 3 släpps 31 augusti och kommer även till Playstation 5

Robot
Baldur's Gate 3 släpps 31 augusti och kommer även till Playstation 5

Med kontrollstöd och co-op på delad skärm.

#Baldurs-gate-3, #Larian-studios, #nyhetstips


Medlem

Äntligen! Underbart. 🥰

Gillar inte riktigt att Larian bytte Real time with pause till turordningsbaserad strid, och att det överlag är så influerat av Divinity Original Sin, vilket osar lite dålig respekt för spelhistoria och tradition, men är övertygad om att det likt Divinity kommer vara ett fantastiskt spel.


signatur

Memento Mori

Avstängd

Skumt det inte kommer till xbox men antar Sony pröjsade bra med pengar för hålla spelet borta från den konsolen

Medlem

Det här kommer jag gotta mig med i många timmar

Dock lite distraherande med Hollywoodskådisar som gör röster. Simmons har en såpass unik röst att det kommer vara svårt att dissosicera rösten från ansiktet, vilket jag märkte i det korta klippet i artikeln.

Skrivet av fejksson:

Skumt det inte kommer till xbox men antar Sony pröjsade bra med pengar för hålla spelet borta från den konsolen

Japp, vår räddare Sony som skyddar oss från Microsofts anti-konsumentutspel

Skribent
Skrivet av fejksson:

Skumt det inte kommer till xbox men antar Sony pröjsade bra med pengar för hålla spelet borta från den konsolen

Gissar det kommer på Xbox, men kan vara som med Destiny att (som du säger) Sony har betalat för att få ha marknadsföringen. Sen smygs det ut på Xboxen ändå.


signatur

"Writer and Fighter"

Dex
Medlem
Skrivet av fejksson:

Skumt det inte kommer till xbox men antar Sony pröjsade bra med pengar för hålla spelet borta från den konsolen

Ja så gör båda Microsoft och Sony och även Nintendo till viss del. Inte direkt något nytt att en utvecklare betalar för att spel ska vara exklusiva.

Om det nu inte är som Johan skrev att det bara är Sony som gör marknadsföringen just nu och att det även kommer komma till Xbox på release.

Medlem

Detta ligger topp 3 på min lista över 2023. Hade riktigt kul med DoS 2 så tror på att Larian kan förvalta Baldurs Gate.

Angående om spelet är konsolexklusivt till PS5 så postade någon denna på twitter:

https://www.gamesindustry.biz/larian-studios-will-not-partici...

Man får ju säga well played Larian, först få pc-spelarna att finansiera spelet via Early access sedan ta emot en stor säck pengar från Sony

edit: Larianbossen: "Relax. We still aren't playing the exclusivity game."

https://twitter.com/LarAtLarian/status/1629098407435415553?t=...

Så det är nog en fråga om marknadsföring.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Enligt deras egen FAQ: Vilka plattformar kommer jag kunna spela på?

"Baldur’s Gate 3 is currently available to play in Early Access on PC and Mac. At launch, the game will be available on PlayStation 5, PC and Mac."

För övrigt går det endast att köpa Collectors Edition till PC och PS5.

Så det känns som det minst kommer vara tidsexklusivt.

Skribent
Skrivet av Dex:

Ja så gör båda Microsoft och Sony och även Nintendo till viss del. Inte direkt något nytt att en utvecklare betalar för att spel ska vara exklusiva.

Om det nu inte är som Johan skrev att det bara är Sony som gör marknadsföringen just nu och att det även kommer komma till Xbox på release.

Spelet skulle ju även släppas till Stadia så jag tror detta bara handlar om marknadsföringen eller en kortare tidsexklusivitet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Gillar DoS och Larian och eftersom jag skaffade early access när det begav sig kommer jag såklart spela detta, men får exakt noll känsla för Baldur´s Gate när jag ser några av deras videos. Det är säkerligen ett fantastiskt spel i sin egen rätt ändå och jag hoppas att jag har fel, men licensen känns bortkastad.

Apropå det @Kyraal säger: JK Simmons är en av mina absoluta favoriter ända sedan han spelade Schillinger i OZ, men håller med dig helt!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

J.K Simmons kommer alltid vara Vern Schillinger från OZ för mig. Kul att han är med och röstskådespelar i spelet. Ser fram emot det.

Medlem

Trevligt! Har väntat att skaffa det tills det går ut early access. Då behöver jag inte vänta så länge till

Medlem

Detta kommer bli guld!

Medlem

Luktar som att Sony kanske har gjort en tids-exklusiv deal med Larian


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Ambassadör
Xbox
Skrivet av PFC Hudson:

Detta ligger topp 3 på min lista över 2023. Hade riktigt kul med DoS 2 så tror på att Larian kan förvalta Baldurs Gate.

Angående om spelet är konsolexklusivt till PS5 så postade någon denna på twitter:

https://www.gamesindustry.biz/larian-studios-will-not-partici...

Man får ju säga well played Larian, först få pc-spelarna att finansiera spelet via Early access sedan ta emot en stor säck pengar från Sony

edit: Larianbossen: "Relax. We still aren't playing the exclusivity game."

https://twitter.com/LarAtLarian/status/1629098407435415553?t=...

Så det är nog en fråga om marknadsföring.

Japp, det har hänt förut med marknadsföringsmunkavlar från Sony. Diablo 3 någon? Ingen visste att det skulle komma till Xbox förrän på releasedagen när det dök upp. Det är lite...udda.

Hade det varit exklusivt på något sätt så hade Sony kletat EXCLUSIVE överallt som de brukar. Men det finns inget sådant i varken SoP eller marketing.

Däremot så är det ju fullt möjligt att Sony helt enkelt hjälper till med att få ut en konsolversion snabbare än vad Larian mäktat med på egen hand, så det kommer först till PS5 utan några exklusivitetsgrejer inblandat.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Japp, det har hänt förut med marknadsföringsmunkavlar från Sony. Diablo 3 någon? Ingen visste att det skulle komma till Xbox förrän på releasedagen när det dök upp. Det är lite...udda.

Hade det varit exklusivt på något sätt så hade Sony kletat EXCLUSIVE överallt som de brukar. Men det finns inget sådant i varken SoP eller marketing.

Däremot så är det ju fullt möjligt att Sony helt enkelt hjälper till med att få ut en konsolversion snabbare än vad Larian mäktat med på egen hand, så det kommer först till PS5 utan några exklusivitetsgrejer inblandat.

Japp så har det varit ibland men ser inte ut att vara fallet nu. Deras studiochef har gått ut och sagt att de har en xbox version också men den är inte redo än.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Japp, det har hänt förut med marknadsföringsmunkavlar från Sony. Diablo 3 någon? Ingen visste att det skulle komma till Xbox förrän på releasedagen när det dök upp. Det är lite...udda.

Xbox gör ju detta med mängder av spel. Massor av de spel som går direkt in på Game Pass där MS betalar för att hålla spelen borta från PS ett tag utannonseras till PS sådär 1-2 veckor innan de släpps.

Vid någon Xbox-showcase förra året fick utvecklare av multiplattformspel som visades förbud i några dagar på att nämna att det även skulle komma till PS.

Medlem
Skrivet av Margy:

Xbox gör ju detta med mängder av spel. Massor av de spel som går direkt in på Game Pass där MS betalar för att hålla spelen borta från PS ett tag utannonseras till PS sådär 1-2 veckor innan de släpps.

Vid någon Xbox-showcase förra året fick utvecklare av multiplattformspel som visades förbud i några dagar på att nämna att det även skulle komma till PS.

Ja det är ju tyvärr så konsolbranschen fungerar. Då jag primärt spelar PC är jag bara glad över att det blivit för dyrt att även blockera spel från att komma till PC.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Ja, detta lär nog provas tror jag... 2023, year of da RPG's...
Kommer naturligtvis att nöta Diablo IV med


signatur

PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)

Avstängd
Skrivet av TodieS_DraX:

J.K Simmons kommer alltid vara Vern Schillinger från OZ för mig. Kul att han är med och röstskådespelar i spelet. Ser fram emot det.

Tyvärr får jag alltid en obehagskänsla av honom just på grund av den rollen..

Medlem
Citat:

Xbox players, we’ve seen your questions about if/when you can expect Baldur’s Gate 3 on Xbox. We’ve had an Xbox version of Baldur’s Gate 3 in the works for some time, but we have run into some technical issues – particularly with split-screen co-op. We are still working on an Xbox version of BG3, but we’re not yet confident enough to announce it. We don’t like announcing anything until we’re ready, because we don’t want to get peoples hopes up until we’re sure we can deliver.

There’s no platform exclusivity preventing us from releasing BG3 on Xbox day and date, should that be a technical possibility.

https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/11ax9pa/a_note...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Xbox gör ju detta med mängder av spel. Massor av de spel som går direkt in på Game Pass där MS betalar för att hålla spelen borta från PS ett tag utannonseras till PS sådär 1-2 veckor innan de släpps.

Vid någon Xbox-showcase förra året fick utvecklare av multiplattformspel som visades förbud i några dagar på att nämna att det även skulle komma till PS.

Jag tror inte att vi pratar om samma sak.

Nu verkar ju dessutom Larian inte ha munkavle så det spelar ju ingen roll heller.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av dymozahr:

Ja, detta lär nog provas tror jag... 2023, year of da RPG's...
Kommer naturligtvis att nöta Diablo IV med

Vilka RPGs? Menar du Starfield?

Mina 3 most wanted spel 2023 alla kategorier är nog Starfield, Diblo 4 och Baldur Gate 3.

Men har du fler RPG i kikaren?


signatur

Memento Mori

1
Skriv svar