FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av Nerox:

Ah okej, börjat öva monaco nu och måste säga att R5 gruppen fungerar bättre för mig än bakhjulsdrivet. Däremot är bytet mellan ren asfalt och snö/is väldigt klurigt men förbaskat skoj. Tveksamt att man klarar sig igenom alla 6 etapper dock. Det är så jäkla lätt att tappa fokus eller göra ett misstag så är det liksom kört. Jag tyckte redan innan att ni gjorde ett jäkla bra jobb denna beundran har ju enbart blivit större när man börjat spela själv. Har ju spelat en hel del racingspel genom åren så ska nog få ett hum om detta med tillslut. En stor eloge till alla dock.

Ja R5 är nog en av mina favoritklasser tillsammans med NR4 och Grupp A.

Gillar verkligen Dirtzone, välkomnande för alla nivåer och kul att se hur man själv förbättras för varje tävling.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Fick ge mig mot @arete denna gång, såg att han körde punka på sista och vad gör man jo man gör ju så klart likadant
https://youtu.be/vVxo2MwWn5A

Alltså, du gör kort och gott inga misstag... själv blev det ett ljuse på SS5... som att monaco inte var jobbigt innan.

Medlem

Monaco har aldrig varit någon favorit, men denna gången gick det över förväntan!💪 Första gången med en R5 bil och roliga växlande sträckor kan jag inte vara annat än nöjd! Inga direkta misstag och hel bil i mål. 👌🚗🏁

brrap brrap pew pew

Tja allihopa!

Jag vet hur mycket jag släpar med resultaten då jag tänker på det varje gång jag går in på FZ (vilket är flera gånger dagligen haha) men jag har dragits med magsjuka barn och sedan magsjuk jag själv, och då snackar vi "Magsjuka Klass 5: Projektilspya Deluxe". Men, från och med imorgon så är nog vardagen återställd och då ska jag försöka jobba ikapp mig!

Uppskattar verkligen att ni är här inne och snackar om hur det går för er och era upplevelser i spelet under våra rallyn, det är superkul att läsa speciellt när man känner sig lite sämst för att man släpar med admin! Tack!

Ta hand om er!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Denna kombo med R5 och Monaco va riktigt lyckad!
Kul att fightas med Berntlind och Baklastarn om platserna utanför podiet (för tillfället), det kommer ju säkert ramla in en hel del snabba förare innan helgen.

Till helgen ska det förresten ut och tränas i skogen inför debutantrallyt. Blir lite annat att sitta i högerstolen...


signatur

Mikael Karlsson

Medlem

Alltså sånt jäkla mök, gick svinbra (i förhållande till mig själv) på de två första sträckorna. In på tredje, går stabilt fram till slutet då jag får en punka på vänster bakdäck. Hade precis passerat sista tidschecken så det var ju inte långt kvar. Får ta det lite lungt och förlora lite tid (hellre det än att gå sönder helt), men en lömsk sväng får mig att spinna ur, och i min hast att motverka det gör att jag drar runt och far över kanten..... terminal dmg är ett faktum, förbaskat drygt då det bara var ett par svängar kvar tills mål. Men det går framtåt i min körning allafall så gäller att ta det positiva från detta.

brrap brrap pew pew
Skottlands rally avslutat!

Hallå rallygamers!

Som sagt, någon vecka försenat men här kommer resultaten från Skottlands rally som avslutades förrförra helgen!
Återkommer lite senare ikväll med resultaten även från Nya Zeeland

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Nya Zeelands rally avslutat!

Hej åter igen denna februarikväll. Nu har jag även sammanställt Nya Zeelands rally, resultat finnes nedan!

Det tar inte lång tid att inse att, bortsett från toppen där det är lite större poängskillnader, så är det STENTUFF fight om nästan samtliga placeringar i säsongstabellen! Det gillar jag att se, det betyder att nya poängsystemet funkar

Kom ihåg att jag gärna tar emot feedback, antingen här i tråden om det är något som kan diskuteras eller via PM om man hellre vill det.

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Positionstabellen är riktigt kul att du lagt till, @lerb. Vilken strid där uppe i toppen! 😵‍💫 Jag får nog lägga till R5 som en klass jag också gärna kört en hel säsong med (utöver under 2000cc och Rally GT). Monaco var riktigt kul och Skodan jag körde var förvånansvärt lätt att hantera även på de isigare partierna. Hade ruskig tur vid ett tillfälle då jag åkte lite för brett i en högersväng och small in vänster fram i de där fyrkantiga pelarna 😬 Som tur var pangade däcket några hundra meter från mål och inte en skråma på kylet!? How?? Nu.. Mot USA!

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Positionstabellen är riktigt kul att du lagt till, @lerb. Vilken strid där uppe i toppen! 😵‍💫 Jag får nog lägga till R5 som en klass jag också gärna kört en hel säsong med (utöver under 2000cc och Rally GT). Monaco var riktigt kul och Skodan jag körde var förvånansvärt lätt att hantera även på de isigare partierna. Hade ruskig tur vid ett tillfälle då jag åkte lite för brett i en högersväng och small in vänster fram i de där fyrkantiga pelarna 😬 Som tur var pangade däcket några hundra meter från mål och inte en skråma på kylet!? How?? Nu.. Mot USA!

R5'an var trevlig, det är dock så jäkla lätt att klanta sig och i Monaco så är det ju en hel del fall som automatiskt blir terminal dmg.. nej nej jag är inte bitter. 🤣

Medlem
Skrivet av Nerox:

R5'an var trevlig, det är dock så jäkla lätt att klanta sig och i Monaco så är det ju en hel del fall som automatiskt blir terminal dmg.. nej nej jag är inte bitter. 🤣

Ugh, jag förstår dig! Minns fortfarande att jag gjorde en sån här i fzdz.. Gled megasakta över en snövall med Lancia Delta och fick terminal!? Det hade typ räckt att nån fes på bilen för att den skulle har glidit tillbaka (det var inte ens vid ett av stupen). Men nä, jag är inte heller bitter.. Fortfarande.. 😁

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Ugh, jag förstår dig! Minns fortfarande att jag gjorde en sån här i fzdz.. Gled megasakta över en snövall med Lancia Delta och fick terminal!? Det hade typ räckt att nån fes på bilen för att den skulle har glidit tillbaka (det var inte ens vid ett av stupen). Men nä, jag är inte heller bitter.. Fortfarande.. 😁

Man får väl försöka lära sig av sina misstag, Usa har jag börjat att öva på och min spontan känsla är att den är betydligt mer förlåtande. Dock en hel del lömska hopp, sen går det farligt brett överlag vilket inte är positivt ifall det dyker upp stockar och stenar. Testat både mitshin och subarun och kände nog att subarun var den jag kunde hantera bäst.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Man får väl försöka lära sig av sina misstag, Usa har jag börjat att öva på och min spontan känsla är att den är betydligt mer förlåtande. Dock en hel del lömska hopp, sen går det farligt brett överlag vilket inte är positivt ifall det dyker upp stockar och stenar. Testat både mitshin och subarun och kände nog att subarun var den jag kunde hantera bäst.

I just nr4/r4 är Mitsubishin rätt så överlägsen bara så att du har det i åtanke! Men iom att du är ny så fungerar självklart båda

Medlem

Hade en bra fight med Kvarnis första två sträckorna. På sträcka 3 säger dock motorn att nu har jag inte fått någon kylning sen halvvägs in på SS1 när du missade att det var en sten på ängen (till mitt försvar så touchade jag knappt stenen) Blir inte bättre av att jag drar en punktering.

Bara laga motor,turbo och kylare kostade 38 minuter, tänkte att lampor kan också vara bra att ha så blev totalt nästan 2 minuters penalty.

Laddar på övriga sträckor för att kanske få en bra sträcktid iaf, men resulterar bara i ytterliggare punktering och spräckt kylare.

Aja jag har iaf lyckats ta mig i mål samtliga rallyn. Bara att träna mer till nästa säsong, lycka till ni som ska köra så syns vi nästa säsong

Och återigen tack till @lerb som sätter ihop riktigt bra rallyn ☺️

Medlem

Hur många timmar har ni?

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

<Uppladdad bildlänk>

Ca 60h på Xbox och 12h på steam

Medlem
Medlem
Skrivet av Nerox:

Man får väl försöka lära sig av sina misstag, Usa har jag börjat att öva på och min spontan känsla är att den är betydligt mer förlåtande. Dock en hel del lömska hopp, sen går det farligt brett överlag vilket inte är positivt ifall det dyker upp stockar och stenar. Testat både mitshin och subarun och kände nog att subarun var den jag kunde hantera bäst.

USA var absolut min första plats där jag kände jag kunde köra lite mer kontrollerat. Så ja, lite mer förlåtande. Men hej och hå, nu när jag kan köra med mer fart så är det rätt läskigt i de där slingriga snabba sektionerna med rejäla hopp! Det är inte mycket marginaler många gånger! 😅

Skrivet av rosski:

Hade en bra fight med Kvarnis första två sträckorna. På sträcka 3 säger dock motorn att nu har jag inte fått någon kylning sen halvvägs in på SS1 när du missade att det var en sten på ängen (till mitt försvar så touchade jag knappt stenen) Blir inte bättre av att jag drar en punktering.

Bara laga motor,turbo och kylare kostade 38 minuter, tänkte att lampor kan också vara bra att ha så blev totalt nästan 2 minuters penalty.

Laddar på övriga sträckor för att kanske få en bra sträcktid iaf, men resulterar bara i ytterliggare punktering och spräckt kylare.

Aja jag har iaf lyckats ta mig i mål samtliga rallyn. Bara att träna mer till nästa säsong, lycka till ni som ska köra så syns vi nästa säsong

Och återigen tack till @lerb som sätter ihop riktigt bra rallyn ☺️

Jag körde nästan hela SS4 på 3 däck, det var först efter SS4 jag kollade tid/placering.. Först av 4? 🤨 Nåt stämmer inte. Men det där förklarar ju saken då! Och Baklastarn måste kört helt åt skogen? Mitt under SS5 insåg barnen att de inte underhållit mig på långt över en halvtimme så där nånstans blev hjulinställningen sned 😅 Men ingen punka eller kylarstrul, så efter jag fäktat bort dom en stund till var det bara att bröta på sista biten.

Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

138h (+25 i föregångaren).

PS. G920 (vettig instegsratt) för 1999kr. De hade G29 för samma pris men den är väl utsåld nu när bara G920 är kvar. https://www.webhallen.com/se/campaign/9207-Flash-Sale

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

Dirt Rally: 125 timmar
Dirt Rally 2: 94 timmar!

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

<Uppladdad bildlänk>

53 timmar...


signatur

Mikael Karlsson

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

<Uppladdad bildlänk>

Dirt 2.0 = 1767 Timmar
Dirt = 308 Timmar

Medlem

673 timmar DR 2.0,

Medlem

Inte så många timmar. Inhandlades specifikt för att vara med i FZDZ

Medlem

Uuuusch, dessa tunga R4:or i mörkret är fan hemskt. Jag tappade konstant när det var mörkt, kändes rätt OK när det var ljust.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Dirt 2.0 = 1767 Timmar
Dirt = 308 Timmar

Vi ses om 1300 tim

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

<Uppladdad bildlänk>

Dirt 2.0 = 288 h
Dirt = 64 h

Medlem
Skrivet av rosski:

Hade en bra fight med Kvarnis första två sträckorna. På sträcka 3 säger dock motorn att nu har jag inte fått någon kylning sen halvvägs in på SS1 när du missade att det var en sten på ängen (till mitt försvar så touchade jag knappt stenen) Blir inte bättre av att jag drar en punktering.

Tycker du kunde plockat upp stenen, undra om det var samma som jag hittade, inte helt kul att köra SS3 med endast ett lyse. Fick laga punka under SS1 också.

Men kul val som vanligt av @lerb

brrap brrap pew pew
Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

<Uppladdad bildlänk>

Jag ligger på 146 timmar just nu


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av fishfugg:

I just nr4/r4 är Mitsubishin rätt så överlägsen bara så att du har det i åtanke! Men iom att du är ny så fungerar självklart båda

Jag hade innan endast testat "defualt" mitsun , testade en tune på den och slog mina tider från subarun med 20-50 sekunder (beroende på längd på sträckan). Så det verkar absolut som misun är bättre, en nackdel är dock att man lättare förlorar kontrollen då det känns som man kommer upp i högre hastigheter.

Skrivet av SuBOnez:

Tycker du kunde plockat upp stenen, undra om det var samma som jag hittade, inte helt kul att köra SS3 med endast ett lyse. Fick laga punka under SS1 också.

Men kul val som vanligt av @lerb

Vänta nu.... kan man laga en punka under en sträcka?

Hur går då övningen på Usa? Lite blandat skulle jag säga, övade första sträckan en hel del och speciellt den första tidssträckan. Knepigt vad många nya ställen jag hittade att köra in i, vet inte ifall det beror på att när man lyckas ta ett par kurvor irad väldigt bra och lyckas på så sätt bibehålla en högre fart så kan man inte ta de efterkommande kurvorna på samma sätt "som man brukar" (fasen vad konstigt det där lät, hoppas ni fattar). Usa är dock väldigt rolig att köra på tycker jag dock, måste dock öva mer på nattkörning då jag inte kört mycket av det.

Skrivet av rosski:

Hade en bra fight med Kvarnis första två sträckorna. På sträcka 3 säger dock motorn att nu har jag inte fått någon kylning sen halvvägs in på SS1 när du missade att det var en sten på ängen (till mitt försvar så touchade jag knappt stenen) Blir inte bättre av att jag drar en punktering.

Bara laga motor,turbo och kylare kostade 38 minuter, tänkte att lampor kan också vara bra att ha så blev totalt nästan 2 minuters penalty.

Laddar på övriga sträckor för att kanske få en bra sträcktid iaf, men resulterar bara i ytterliggare punktering och spräckt kylare.

Aja jag har iaf lyckats ta mig i mål samtliga rallyn. Bara att träna mer till nästa säsong, lycka till ni som ska köra så syns vi nästa säsong

Och återigen tack till @lerb som sätter ihop riktigt bra rallyn ☺️

Att bara ta sig i mål är ju en väldigt bra bedrift i sig skulle jag säga. Speciellt då hardcore on läget gör det relativt enkelt att paja sig helt. Det är inte direkt som det blir enklare att kontrollera bilen när den börjat gå sönder heller.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Jag hade innan endast testat "defualt" mitsun , testade att en tune på den och slog mina tider från subarun med 20-50 sekunder (beroende på längd på sträckan). Så det verkar absolut som misun är bättre, en nackdel är dock att man lättare förlorar kontrollen då det känns som man kommer upp i högre hastigheter.

Vänta nu.... kan man laga en punka under en sträcka?

Hur går då övningen på Usa? Lite blandat skulle jag säga, övade första sträckan en hel del och speciellt den första tidssträckan. Knepigt vad många nya ställen jag hittade att köra in i, vet inte ifall det beror på att när man lyckas ta ett par kurvor irad väldigt bra och lyckas på så sätt bibehålla en högre fart så kan man inte ta de efterkommande kurvorna på samma sätt "som man brukar" (fasen vad konstigt det där lät, hoppas ni fattar). Usa är dock väldigt rolig att köra på tycker jag dock, måste dock öva mer på nattkörning då jag inte kört mycket av det.

Att bara ta sig i mål är ju en väldigt bra bedrift i sig skulle jag säga. Speciellt då hardcore on läget gör det relativt enkelt att paja sig helt. Det är inte direkt som det blir enklare att kontrollera bilen när den börjat gå sönder heller.

För att laga på en sträcka så måste man stå helt still, då kommer det upp en prompt. På kontroll är det pil upp eller ned ,kommer inte ihåg, och sen A. Då lagas däcket direkt men man får en minuts strafftid så det är en avvägning hur långt in på sträckan det är värt att göra.

Känner helt klart igen det där, när man börjar få upp farten så måste man lära sig om hur man ska ta kurvor.

Skriv svar