Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Stora ryktestråden för "Switch 2"

Idag hölls en ganska tråkig "Pokémon Presents" som rundades av med DLC till Pokémon Scarlet / Violet men annars innehöll få andra intressanta nyheter:

Vad som ändå är intressant med detta är att någon som tydligen jobbar nära Team Pokémon kunde någon dag innan avslöja precis vad som skulle utannonseras idag. Så någon med god insyn alltså. Vad som är vidare intressant är att de rundar av sitt inlägg med att avslöja att de jobbar med en grafikförbättrande uppdatering som ska släppas till nyare Nintendo Switch-modeller i takt med andra vågens DLC (första är tänkt till höst och andra vinter). Vilket denna Youtuber (med flera andra) tolkar är att det är då Nintendo kommer att släppa "Nintendo Switch 2" - men är det verkligen logiskt? De hoppar över årets E3 och skulle ha hela mässan för sig själva då Sony och Microsoft också gör det? Känns konstigt. Men om vi kollar på när Nintendo Switch utannonserades känns det mer logiskt:

Publicerad 20:e Oktober 2016. Sen släpptes den 3:e Mars 2017. Så det känns mer troligt att de utannonserar konsolen i November, säger att du kommer kunna spela Scarlet / Violet med snyggare grafik och utan kompromisser när konsolen väl lanseras i Mars-April 2024. Och att Super Mario Odyssey 2 är ett releasespel. (Obs: personlig spekulation, ingenting i ryktesväg pekar på det)

Eller vad tror ni om allt detta? Har vi en konsol redan i år eller blir det ett långsamt sista år innan vi får uppföljaren tidigt nästa?

Trådens rubrik ändrad den 11/4, hette tidigare "Utannonseras Switch 2 i november?".

Medlem

En mer pedagogisk och bättre illustrerad video om läckan och ryktena.

Medlem

Inte omöjligt, släpps den mars 2024 så hinner gammel-Switch fylla 7.
Är själv inte sugen alls egentligen på ny hårdvara, inget sug för vare sig en Switch 2 eller en PS5 eller Xbox heller, men kanske ändrar mig om utannonseringen på nått sätt blir förvånande intressant?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inte omöjligt, släpps den mars 2024 så hinner gammel-Switch fylla 7.
Är själv inte sugen alls egentligen på ny hårdvara, inget sug för vare sig en Switch 2 eller en PS5 eller Xbox heller, men kanske ändrar mig om utannonseringen på nått sätt blir förvånande intressant?

Ja, känns som Nintendo vill bygga vidare på Switch-succén med någon ny gimmick så ska bli intressant att se hur de går vidare och bygger på Switch med. Ryktena har ju gått runt en iPad-liknande skärm med touch-kontroll så kanske något åt det hållet. Men då hoppas jag de har mer traditionell kontroll också som komplement för enbart tryckkänslighet för allt spelande känns sådär.

Medlem

Är verkligen på tiden med en switch 2 nu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Följer dom samma tema så blir det flopp..
Hoppas dom tänker till den hör gången

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Följer dom samma tema så blir det flopp..
Hoppas dom tänker till den hör gången

Ja, speciellt med marknadsföringen så folk förstår att det är en ny konsol och inte bara ett nytt (dyrt) tillbehör!

Medlem

Utannonseras det i år? Beräknas kunna lanseras i år också (45% trolighet enligt källa)...

Medlem

Nya konsolen tidigt 2024 - men det är lite otydligt när läckaren påstår att DLC 2 - och nya konsolen - kommer "tidigt 2024" när Nintendo har utannonserat DLC 2 för "Vinter 2023". Vintern sträcker sig ju ända till mars så inom 12 månader borde vi ha en ny konsol - men Nintendo specificerar ju DLC-släppet till i år genom att skriva 2023 så läckaren gör det ju bara mer tvetydigt med detta.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, speciellt med marknadsföringen så folk förstår att det är en ny konsol och inte bara ett nytt (dyrt) tillbehör!

Det är nog inte särskilt stor risk. Men man vet aldrig, de kan ju få en riktig knäpp och döpa den till Switch U och bränna all marknadsföring på en remaster av Nintendogs tillsammans med nått konstigt tillbehör så alla tror konsolen är ett dyrt Nintendogs-tillbehör.
Nå, om det bara heter 'Switch 2' borde det ju inte vara några konstigheter...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är nog inte särskilt stor risk. Men man vet aldrig, de kan ju få en riktig knäpp och döpa den till Switch U och bränna all marknadsföring på en remaster av Nintendogs tillsammans med nått konstigt tillbehör så alla tror konsolen är ett dyrt Nintendogs-tillbehör.
Nå, om det bara heter 'Switch 2' borde det ju inte vara några konstigheter...

Haha, precis, svårt att veta med Nintendo. De verkade ju ha öppet mål med Wii och lätt kunna följa upp den men det gick ju sådär. Förhoppnnigsvis har de lärt sig läxan nu och kan följa upp Switch mer rakryggat. Bara de inte döper den till Switch+ eller nått annat tvetydigt som förvirrar mer än hypar.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, precis, svårt att veta med Nintendo. De verkade ju ha öppet mål med Wii och lätt kunna följa upp den men det gick ju sådär. Förhoppnnigsvis har de lärt sig läxan nu och kan följa upp Switch mer rakryggat. Bara de inte döper den till Switch+ eller nått annat tvetydigt som förvirrar mer än hypar.

Njä, egentligen inte. Problemet var väl snarare just att de försökte knyta Wii U till Wii, Wii var inte populär längre redan runt 2011. Helt annat med Switch som fortfarande säljer guld och är enormt populär på ålderns höst, där finns ett verkligt guldläge att rida på varumärket som sådant. Wii borde Nintendo begravt 2011 och Wii U borde hetat något helt annat. Men håller med, jag hoppas att namnet på nya konsolen blir både slagkraftigt och tydligt. Lite trist förstås med bara en siffra, men Playstation har ju tydligt visat hur effektivt det är. Medan både Nintendo och Microsoft gjort konstiga benämningar som Wii till Wii U och Xbox One X till Xbox Series X, där man förvirrat mainstreamkonsumenter i onödan.

Jag hoppas som tidigare på Switch Advance(d)

Redaktör
Ponny

Frågan är: vad kommer den heta?
Super Switch håller jag tummarna för.

Kan ju i kanske bli ett Wii U-misstag. Men Super Nintendo efter Nintendo gick ju ändå hem...?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Majoren:

Njä, egentligen inte. Problemet var väl snarare just att de försökte knyta Wii U till Wii, Wii var inte populär längre redan runt 2011. Helt annat med Switch som fortfarande säljer guld och är enormt populär på ålderns höst, där finns ett verkligt guldläge att rida på varumärket som sådant. Wii borde Nintendo begravt 2011 och Wii U borde hetat något helt annat. Men håller med, jag hoppas att namnet på nya konsolen blir både slagkraftigt och tydligt. Lite trist förstås med bara en siffra, men Playstation har ju tydligt visat hur effektivt det är. Medan både Nintendo och Microsoft gjort konstiga benämningar som Wii till Wii U och Xbox One X till Xbox Series X, där man förvirrat mainstreamkonsumenter i onödan.

Jag hoppas som tidigare på Switch Advance(d)

Haha ja, enklare för en oinsatt att förstå vad PS3 kontra PS4 innebär än Xbox One X eller Series X. Själv lägger jag min röst på "Switch Ultra" i sådana fall

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha ja, enklare för en oinsatt att förstå vad PS3 kontra PS4 innebär än Xbox One X eller Series X. Själv lägger jag min röst på "Switch Ultra" i sådana fall

Ultra gillar jag. Super Switch med. Problemet med Ultra är väl dock att det är en benämning främst tilltalande för oss födda på typ 80-talet, kidzen av idag har ju inte samma nostalgi till gamla Nintendo- och Sega-konsoler. Behövs därför en benämning av något "high end" som används relativt ofta idag.

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Frågan är: vad kommer den heta?
Super Switch håller jag tummarna för.

Kan ju i kanske bli ett Wii U-misstag. Men Super Nintendo efter Nintendo gick ju ändå hem...?

Super Nintendo Switch hade ändå suttit rätt fint (även om långt namn)

Förkortningen blir sen SNS, vilket ser rätt coolt ut det med.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ultra gillar jag. Super Switch med. Problemet med Ultra är väl dock att det är en benämning främst tilltalande för oss födda på typ 80-talet, kidzen av idag har ju inte samma nostalgi till gamla Nintendo- och Sega-konsoler. Behövs därför en benämning av något "high end" som används relativt ofta idag.

Även om det inte har samma tilltal för yngre spelare är det ju ändå ett kraftuttryck som fungerar väl utanför nostalgins dimma. Så tror personligen det skulle fungera bra. Skulle de säga "Switch Pro" tänker ju alla "PS4 Pro" snarare än ny konsol. Risken är väl iofs detsamma med Ultra, att det låter som en uppgradering snarare än en ny konsol. Och den förvirringen bör de ju helst undvika som sagt. Därför skulle nog Super Switch fungera bäst, precis som de följde upp NES med S(super)NES.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Super Nintendo Switch hade ändå suttit rätt fint (även om långt namn)

Förkortningen blir sen SNS, vilket ser rätt coolt ut det med.

Vi har en vinnare! Hoppas Nintendo läser det här och noterar!

Ser framemot en ny Switch, men dom måste verkligen se till att göra lite maffigare joycons till den så att den blir bekvämare i det handhållna läget.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Vi har en vinnare! Hoppas Nintendo läser det här och noterar!

Sen släppa en version med SNES-tema också...de färgade knapparna och grå. Jag hade köpt så jääääävla fort!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen släppa en version med SNES-tema också...de färgade knapparna och grå. Jag hade köpt så jääääävla fort!

Ja, 3DS fick ju en sån fin SNES-utgåva så det borde de kunna återanvända! Hade lätt dubbeldippat på en sådan även om jag redan hade en standard.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Ja, 3DS fick ju en sån fin SNES-utgåva så det borde de kunna återanvända! Hade lätt dubbeldippat på en sådan även om jag redan hade en standard.

Japp! Jag har den!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser framemot en ny Switch, men dom måste verkligen se till att göra lite maffigare joycons till den så att den blir bekvämare i det handhållna läget.

Skriver under på, 100%
3D-skrivit egna "grepp" till mina favorit joy-cons med styrkors. Men skulle vilja att ny serie joy-cons som är i princip exakt utformade som Hori:s Split Pads Compact:

https://9to5toys.com/wp-content/uploads/sites/5/2022/09/HORI-...

Och sen borde hall effect-stickor + extra pedalknappar på baksidan bli standard även till first party kontroller, tycker jag.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen släppa en version med SNES-tema också...de färgade knapparna och grå. Jag hade köpt så jääääävla fort!

Trist generellt att Nintendo inte gjort en hel serie officiella Nintendo-teman med just joy-cons. Fler färger, men även färgade knappar etc. i olika utföranden. Typ NES-joy cons. SNES-joy cons. Gamecube Joy-cons. etc.

Medlem

Verkar som det hettar till kring läckan och att Nintendo försöker täppa till den genom att radera trådar etc. Men på Famiboards glömmer ingen. Men som en Youtuber påpekar, Winter 2023 kan tydligen fortfarande betyda Februari 2024.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Men som en Youtuber påpekar, Winter 2023 kan tydligen fortfarande betyda Februari 2024.

Winter 2023 kan också betyda mars 2024. Och det vore varken första eller andra gången Nintendo släpper en ny konsol i början på mars så att...


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Winter 2023 kan också betyda mars 2024. Och det vore varken första eller andra gången Nintendo släpper en ny konsol i början på mars så att...

Nä, Switch utannonserades ju som bekant i Oktober 2016 för att släppas i Mars 2017 (sex år sedan på dagen faktiskt!) men enligt insatta blev den tydligen försenad:

Så kanske har vi en konsol redan i November om vi har tur!

Gnällkuk

En annan sak som ingen nämnt här (eller om jag missade det), Acti/Blizz signade precis 10 års commitment för CoD med Nintendo, jag har svårt att se att de gör CoD fullgod upplevelse på nuvarande hårdvara.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Skulle kunna komma 2025 också…

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Även om det inte har samma tilltal för yngre spelare är det ju ändå ett kraftuttryck som fungerar väl utanför nostalgins dimma. Så tror personligen det skulle fungera bra. Skulle de säga "Switch Pro" tänker ju alla "PS4 Pro" snarare än ny konsol. Risken är väl iofs detsamma med Ultra, att det låter som en uppgradering snarare än en ny konsol. Och den förvirringen bör de ju helst undvika som sagt. Därför skulle nog Super Switch fungera bäst, precis som de följde upp NES med S(super)NES.

Tror att Nintendo 64 hette Ultra 64 i ett tidigt skede.

Medlem

Känns som att jag har hört att Switch 2/Switch Pro ska släppas i säkert ~5 års tid nu..


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skriv svar