The Medium - skräck längs snitslad bana

It's not a lake, it's an ocean
The Medium - skräck längs snitslad bana

Bloober Team har fått ansvaret för remaken av det närmast heliga Silent Hill 2. Om inte av någon annan anledning kan det vara värt att ta en titt på den polska studions senaste spel, The Medium. Finns det potential här eller bör vi bli oroliga?

The Medium handlar om Marianne, en kvinna med förmågan att befinna sig i vår värld och ett slags parallell andevärld samtidigt. Hon har alltid varit annorlunda, får vi veta, men i inledningen av spelet vet vi väldigt lite om hur detta kommer sig.

Inför lanseringen skröts det om att dessa två samtidiga perspektiv var möjliga endast på den nya hårdvaran. Så kanske det är. Men i övrigt är det svårt att se The Medium som en klockren nextgen-titel. Varken miljöer, karaktärer eller animationer imponerar särskilt. Du hittar en hel del spel till PS4 som är betydligt snyggare än så här.

Styrkan i The Medium är snarare atmosfären. Bloober Team har lyckats ganska bra här. Vi möts av nedgångna miljöer som bitvis ser postapokalyptiska ut. Att se samma miljöer ur två perspektiv tillför också någonting extra, men detta är lite av ett nyhetens behag som inte känns lika spännande efter några timmar som det gjorde i början.

En lite fiffigare effekt är att Marianne inte bara kan se världen i två dimensioner utan också kliva ur sin kropp och därigenom ta sig till platser som hennes fysiska jag inte klarar. Detta använder sig Bloober flitigt av i spelets pussel.

Någon fri utforskning är det inte tal om, tvärtom är The Medium extremt linjärt. Jag gillar linjära spel, men här får spelaren i princip följa en snitslad bana med massor av osynliga väggar. Jag undrar varför Marianne inte ens kan kliva över en trottoarkant utan måste springa runt. Hon klarar ju att kliva upp på containrar som är betydligt högre. Hennes rörelsemönster bär spår av Resident Evil från 90-talet, och det sägs inte i någon positiv bemärkelse. Detta är den gamla skolans speldesign. Men så är också Silent Hill och Resident Evil tydliga inspirationskällor.

The Medium innehåller inga strider att tala om. Marianne är ingen Leon Kennedy utan måste gömma sig, smyga förbi eller använda omgivningen till sin fördel för att ta sig vidare. En återkommande fiende är The Maw (röstskådespelad av Troy Baker) som är lätt obehaglig men också väldigt repetitiv.

Tempot är lågt och berättelsen nystas upp långsamt. Vi ges ledtrådar genom att låsa upp minnen. Bit för bit läggs ett stort pussel som till en början intresserar mig föga men som under spelets sista timme börjar bli riktigt intressant. Slutet är betydligt bättre än huvuddelen av spelet, och detta gör att jag trots allt vågar hävda att The Medium är värt en chans, trots sin medelmåttighet.

Vad säger då The Medium om Bloober Teams kommande projekt Silent Hill 2? Jo, att teamet behärskar grunderna i vad som gör ett skräckspel intressant. Här finns både atmosfär och en förmåga att berätta en historia. Men de behöver höja sig flera snäpp, för nästa spel är något helt annat. Det får bara inte bli medelmåttigt. Det är för viktigt för alltför många.

The Medium
2
Tveksamt
+
Atmosfären
+
Vissa fiffiga sätt att ta sig an pussel
+
Slutet
-
Seg inledning
-
Kontroll från 90-talet
-
Som en snitslad bana
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tack för trevlig läsning.
Ibland kan utvecklare kopiera en design lite väl mycket. I Silent Hill och Resident Evil är ju en sak som gör det så obehagligt att det är så svårkontrollerat. Var det kanske det som utvecklarna var ute efter?
Annars ville jag tipsa om en spelserie -Blackwell - med samma tema där särskilt de senare spelen är värda att kika på, men det är mer klassiska peka och klickaspel.

Redaktör
Ponny

Det här är jag nyfiken på, men jag har ännu inte kommit till skott. Säger kanske en del, trots allt. Men att det ändå är "värt en chans trots sin medelmåttighet" känns ändå bra! Tack för orden och recensionen.


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det här är jag nyfiken på, men jag har ännu inte kommit till skott. Säger kanske en del, trots allt. Men att det ändå är "värt en chans trots sin medelmåttighet" känns ändå bra! Tack för orden och recensionen.

Det är inte ett särskilt långt spel heller, så gillar man genren kan man investera tiden och få en bitvis intressant berättelse. Och en rytande Troy Baker. Alltid något.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

lirade det på gamepass var la helt medelmåtta.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skribent

Jag tycker recensionen är rättvis, men skulle nog själv ha get spelet en 3an (svag 3a kanske?). Det har en del coola inslag som det där att man rör sig i två olika dimensioner samtidigt. Sen tyckte jag spelet blev lite långdraget trots att det inte vare jättelångt. Men gillade ändå stämningen, det enda spelet som jag tycker hade fångat lite av Silent Hill-känslan. Det här obehagliga, krypande...dock så gör spelet inte så mycket av den känsla tyvärr.

Men jag tror att utvecklarna med hjälp kan förvalta ett Silent Hill-spel. Hoppas i alla fall....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tyckte detta lir helt klart var spelvärt. En två hade jag personligen inte gett, 3 hade varit mer okej.

Medlem

Det var ok men kändes gammalt.

Medlem

Testade både The Medium och Control från Gamepass tur jag slapp betala för dom. Spelade bara en kort stund och båda spelen kändes som dom var gjorda i samma gör ditt eget spel Wizzard. Man sprang runt med en tjej med bångstyrda kontroller, gick man mot en vägg så fortsatte dom gå som att dom gick på ett löpband.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Testade både The Medium och Control från Gamepass tur jag slapp betala för dom. Spelade bara en kort stund och båda spelen kändes som dom var gjorda i samma gör ditt eget spel Wizzard. Man sprang runt med en tjej med bångstyrda kontroller, gick man mot en vägg så fortsatte dom gå som att dom gick på ett löpband.

Storyn artar sig väldigt bra i the medium tyckte jag ändå.

1
Skriv svar