No shit! Xbox kommer finnas kvar även om Activision-affären går i stöpet

Medlem
Skrivet av Dex:

Det är ju inte riktigt så att man bara "gör en ersättare" för att konkurera med CoD. CoD har blivit sån gigant att det knappt går. Man kan ju även annars ställa samma fråga till Microsoft. Varför inte "bara göra" sina egna spel istället för att köpa dom? Lär ju vara mycket billigare, men som sagt är det ju sjukt svårt att göra ett liknande fenomen som CoD har blivit.

Nej jag sa "försöka"
Hade PS gjort ett försök att återuppliva sina gamla FPS ip´n som Killzone eller Resistance hade jag gärna skaffat mig en Playstation konsol igen. Hade riktigt roligt med dem titlarna på PS3 tiden

Medlem
Skrivet av Jim128:

Får jag spela CoD på PS även i framtiden? Inte bara i 10 år, dealen som Microsoft lyckades signa med Nintendo. Utan, var är det säkert, att jag ska "få trösta mig", angående CoDs eventuella framtid på PlayStation om 10+ år? Vem har lovat det, när och av vem har det garanterats?

Du vet ju inte om du ens kommer vara intresserad av cod om 10 år... serien kanske inte ens finns på samma sätt om 10 år.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast det verkar ju bara stämma om en räknar in de utvecklare de "får" om dealen går igenom?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Visst kan de utnyttja sina studios bättre, men det är tydligt att de behöver mer exklusiviteter och all hjälp de kan få att styra upp detta med nytt blod kan ju inte skada. Att sen inte precis allt blir tillgängligt på alla konsoler är inte märkligare att visa spel inte kommer till Xbox och/eller Switch heller (alltså: PS-exklusiviteter)...

Redan listat där har Microsoft fler studios än Sony.

Av Sonys studios där så är Nixxes en studio som gör portar till pc.
Xdev och Valkyrie är support studios och gör inga egna spel.
Savage är en mobil studio.

Medlem

Världsrekord i att flytta mål, ni är sanslösa 😂
"de är inte utvecklare om de gör mobilspel eller portar" mm okej 👌 😁

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Världsrekord i att flytta mål, ni är sanslösa 😂
"de är inte utvecklare om de gör mobilspel eller portar" mm okej 👌 😁

Allt för att passa narativet. 🍺👍

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Världsrekord i att flytta mål, ni är sanslösa 😂
"de är inte utvecklare om de gör mobilspel eller portar" mm okej 👌 😁

Hehe ja samma individer säger ju att xbox inte har några spel. Ska man följa logiken har ju faktiskt xbox 0 studios... Bara handla på MS!


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hehe ja samma individer säger ju att xbox inte har några spel. Ska man följa logiken har ju faktiskt xbox 0 studios... Bara handla på MS!

Noll studios, noll spel, kommer att gå under, säljer noll konsoler. Klart de måste få handla som Sony gjort, som köper exklusivitet på alla spel. 😁🤡

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Om det hade varit glasklart hade EU redan dödat affären. Nu får vi se om den går igenom eller inte.

Frågan är väl inte OM, utan istället hur mycket det påverkar konkurrensen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av PFC Hudson:

Hehe ja samma individer säger ju att xbox inte har några spel. Ska man följa logiken har ju faktiskt xbox 0 studios... Bara handla på MS!

Man kan ju inte blanda in logik i konsolkrigföring... Då hade de inte kunnat hålla på.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hehe ja samma individer säger ju att xbox inte har några spel. Ska man följa logiken har ju faktiskt xbox 0 studios... Bara handla på MS!

Skrivet av Mortaigne:

Man kan ju inte blanda in logik i konsolkrigföring... Då hade de inte kunnat hålla på.

https://media.tenor.com/CObW3z-GeMUAAAAd/moving-goalposts-goa...

Ironin i att det är ju "team låt de inte köpa" som inte har någon logik. Klart de vill köpa upp för att skaffa sig fördelar i konsolkriget. Men de har ju också upprättat kontrakt med både Sony och Nintendo (varav de sista har undertecknat t.o.m. men Sony vill väl inte göra det för att kunna använda det som motargument för uppköpet) så argumentet om att det dödar konkurrensen saknar ju grund. Sen har ju ingen någonsin skrivit att de inte har spel eller studios, jag la ju upp lista som motbevisar det, och spel finns det ju gott om på Game Pass så det de skriver är ju bara fjantigt och verklighetsfrånvänt. Vad som sagts är att MS har få exklusiviteter i jämförelse, vadå Halo och Forza mot God of War, Horizon och Gran Turismo? Med många många fler. Så med deras logik borde ju mycket av Playstations utbud vara olagligt för det finns inte på Xbox också. För att inte tala om Switch som har alla exklusiviteter som inte kan spelas på varken andra konsoler eller PC... oj oj oj vad orättvist. Nej verkligen låg nivå på clownerna här. Kan knappt läsa utan att forma om allt så det passar deras tramspropaganda.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ironin i att det är ju "team låt de inte köpa" som inte har någon logik. Klart de vill köpa upp för att skaffa sig fördelar i konsolkriget. Men de har ju också upprättat kontrakt med både Sony och Nintendo (varav de sista har undertecknat t.o.m. men Sony vill väl inte göra det för att kunna använda det som motargument för uppköpet) så argumentet om att det dödar konkurrensen saknar ju grund. Sen har ju ingen någonsin skrivit att de inte har spel eller studios, jag la ju upp lista som motbevisar det, och spel finns det ju gott om på Game Pass så det de skriver är ju bara fjantigt och verklighetsfrånvänt. Vad som sagts är att MS har få exklusiviteter i jämförelse, vadå Halo och Forza mot God of War, Horizon och Gran Turismo? Med många många fler. Så med deras logik borde ju mycket av Playstations utbud vara olagligt för det finns inte på Xbox också. För att inte tala om Switch som har alla exklusiviteter som inte kan spelas på varken andra konsoler eller PC... oj oj oj vad orättvist. Nej verkligen låg nivå på clownerna här. Kan knappt läsa utan att forma om allt så det passar deras tramspropaganda.

Nu är det ju skillnad på att köpa upp några av världens största Studios och göra det exklusivt än om man har exklusiva spel från början:) just sayin'.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu är det ju skillnad på att köpa upp några av världens största Studios och göra det exklusivt än om man har exklusiva spel från början:) just sayin'.

Fast de köper ju inte upp dem för att göra nuvarande spelserier exklusiva, kanske att de försvinner från Steam/Origin och "bara" finns på Game Pass då men i det stora hela kommer ju inte mycket förändras. Alls. Alla är så dramatiska kring detta, ungefär som varken Sony eller Nintendo kommer ha några spel kvar efter detta och dämoner kommer falla från himmelen och Hitler återuppstå om MS får igenom detta köpet...

Dex
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast de köper ju inte upp dem för att göra nuvarande spelserier exklusiva, kanske att de försvinner från Steam/Origin och "bara" finns på Game Pass då men i det stora hela kommer ju inte mycket förändras. Alls. Alla är så dramatiska kring detta, ungefär som varken Sony eller Nintendo kommer ha några spel kvar efter detta och dämoner kommer falla från himmelen och Hitler återuppstå om MS får igenom detta köpet...

Ja både Microsoft och Sony har blivit väldigt tramsiga i detta. Båda beter sig i princip som att det kommer gå jätte dåligt om det inte går igenom (eller går igenom i Sonys fall). Är så löjligt. Båda beter sig som om dom är extrema underdogs typ...

Det enda positiva med att det har gått så här långt är ju förmodligen att Microsoft har fått göra en hel del avtal och garantera att det inte kommer bli exklusivt. Tvivlar på att dom hade gått så långt om affären bara gått rakt igenom, eller att dom hade kunnat göra hur dom vill. Nu har det i alla fall kommit lite gott av det, men ändå så tråkigt beteende av båda...

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja både Microsoft och Sony har blivit väldigt tramsiga i detta. Båda beter sig i princip som att det kommer gå jätte dåligt om det inte går igenom

Fast om du läser nyheten säger de tvärtom. De kommer att finnas kvar ändå. De hade kunnat hävda tvärtom för att få affären att gå igenom däremot.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast de köper ju inte upp dem för att göra nuvarande spelserier exklusiva, kanske att de försvinner från Steam/Origin och "bara" finns på Game Pass då men i det stora hela kommer ju inte mycket förändras. Alls. Alla är så dramatiska kring detta, ungefär som varken Sony eller Nintendo kommer ha några spel kvar efter detta och dämoner kommer falla från himmelen och Hitler återuppstå om MS får igenom detta köpet...

Ja fast Starfield lär ju varit under utveckling innan MS köpte Bethesda och de blir ju exklusivt. Elder Scrolls 6 blir exklusivt. Det är ju bara början. Lär ju inte bli mindre exklusivitet. Det handlar inte om att PS och Nintendo inte kommer ha några spel, klart de kommer. Folk vill inte behöva tvingas på en konsol för att spela Activision/Bethesda/EA/Ubisoft-spel osv när man spelat spelen på valfri konsol i evigheter.

Jag förstår inte varför folk hoppas så innerligt att dealen går igenom. Är det bara för man har Gamepass och inte vill betala för spel? Löjligt kan jag tycka. De kommer gå åt att det blir speltjänster i framtiden oavsett.

Dex
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Fast om du läser nyheten säger de tvärtom. De kommer att finnas kvar ändå. De hade kunnat hävda tvärtom för att få affären att gå igenom däremot.

Ja denna gången var det tvärtom, men för bara ett tag sedan så var där en artikel att dom hade gått ut med att dom var så små jämfört med Playstation om inte detta gick igenom. Samtidigt som Sony sa typ samma sak om affären går igenom.

Det har ju varit sådana här löjliga kommentarer från båda hållen nu i ett år typ...

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja denna gången var det tvärtom, men för bara ett tag sedan så var där en artikel att dom hade gått ut med att dom var så små jämfört med Playstation om inte detta gick igenom. Samtidigt som Sony sa typ samma sak om affären går igenom.

Det har ju varit sådana här löjliga kommentarer från båda hållen nu i ett år typ...

Jo, håller med. Det blir lite intressant när giganter argumenterar för att de är små. 😁

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja fast Starfield lär ju varit under utveckling innan MS köpte Bethesda och de blir ju exklusivt. Elder Scrolls 6 blir exklusivt. Det är ju bara början. Lär ju inte bli mindre exklusivitet. Det handlar inte om att PS och Nintendo inte kommer ha några spel, klart de kommer. Folk vill inte behöva tvingas på en konsol för att spela Activision/Bethesda/EA/Ubisoft-spel osv när man spelat spelen på valfri konsol i evigheter.

Jag förstår inte varför folk hoppas så innerligt att dealen går igenom. Är det bara för man har Gamepass och inte vill betala för spel? Löjligt kan jag tycka. De kommer gå åt att det blir speltjänster i framtiden oavsett.

Vad som är värt att påpeka här är ju att de blir Microsoft-exklusiva, och inte nödvändigtvis Xbox-exklusiva, så vill du verkligen inte köpa en Xbox kommer du ju fortfarande kunna ta del av spelen på PC. Sen har ju Xbox Series sålt runt 20M konsoler hittills så det är ju inte en plattform ingen egentligen vill ha. Sen kan jag tycka din inställning är ganska fånig. "Åhnej, det här spelade jag på PS3 då är det en mänsklig rättighet att kunna spela det vart jag vill när jag vill i all oändlighet..."

Jag köper fortfarande spel fysiskt, och gillar framförallt specialutgåvor att samla på, så det handlar inte om det. Även om det såklart är väldigt smidigt med Game Pass där mycket finns lättillgängligt och upptäckbart. Men vad jag framförallt ser som positivt för MS är att det ger dem stödhjul i konsolracet där Sony har klart försprång redan (de har sålt ca 32M enheter) och kan hjälpa dem positionera sig i konsolkriget ytterligare. Vilket förhoppningsvis bara ger oss fler bra spel i framtiden. Helst nya unika spelserier också. För just nu har de mest Halo, Forza och... Game Pass som köpargument. De behöver förstärka sitt stall och då är uppköp som dessa fullt logiska.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad som är värt att påpeka här är ju att de blir Microsoft-exklusiva, och inte nödvändigtvis Xbox-exklusiva, så vill du verkligen inte köpa en Xbox kommer du ju fortfarande kunna ta del av spelen på PC. Sen har ju Xbox Series sålt runt 20M konsoler hittills så det är ju inte en plattform ingen egentligen vill ha. Sen kan jag tycka din inställning är ganska fånig. "Åhnej, det här spelade jag på PS3 då är det en mänsklig rättighet att kunna spela det vart jag vill när jag vill i all oändlighet..."

Personligen spelar jag på alla konsoler så de är ju direkt inte min inställning. Men det är väl klart att någon som spelat Elder Scrolls på PS hellre sitter och spelar Elder Scrolls på PS än att sätta sig vid PC eller köpa en XB. Har inte sagt att det är ens rättighet men tro fan att folk vill kunna välja vilken konsol de kan lira på. Det hade man ju i en perfekt värld velat kunna göra med alla spel. Jag skulle aldrig vilja sitta och spela Assassin's Creed eller FIFA på PC till exempel.

Tänk om Steam hade köpt EA och gjort spelen exklusiva för Steam. Vad tråkigt det hade varit😅

Medlem
Skrivet av Deekar:

Personligen spelar jag på alla konsoler så de är ju direkt inte min inställning. Men det är väl klart att någon som spelat Elder Scrolls på PS hellre sitter och spelar Elder Scrolls på PS än att sätta sig vid PC eller köpa en XB. Har inte sagt att det är ens rättighet men tro fan att folk vill kunna välja vilken konsol de kan lira på. Det hade man ju i en perfekt värld velat kunna göra med alla spel. Jag skulle aldrig vilja sitta och spela Assassin's Creed eller FIFA på PC till exempel.

Tänk om Steam hade köpt EA och gjort spelen exklusiva för Steam. Vad tråkigt det hade varit😅

Ja, i en perfekt värld hade det väl bara funnits en konsol dit alla spelen kom och vi kunde samsas kring det formatet Men nu lever vi i en fri marknad där konkurrens råder och då kan en inte utgå från att bara för att jag spelade någonting för tjugo år sedan kan jag göra det för all framtid. Landskap ritas ständigt om och studios köps upp för att stärka sin position i konkurrensen. Den verkligheten lever vi i och utifrån den ser jag det som fullt förståeligt att MS vill göra det här köpet. Och hade Steam (dvs Valve) köpt EA hade jag köpt en Xbox-kontroll och spelat nya AC ungefär som vanligt. Jag gillar ändå att ha så mycket som möjligt samlat där så hellre det än Epic Games. Men hade det varit så hade det inte varit värre än att jag behövt ladda ned en launcher till.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, i en perfekt värld hade det väl bara funnits en konsol dit alla spelen kom och vi kunde samsas kring det formatet Men nu lever vi i en fri marknad där konkurrens råder och då kan en inte utgå från att bara för att jag spelade någonting för tjugo år sedan kan jag göra det för all framtid. Landskap ritas ständigt om och studios köps upp för att stärka sin position i konkurrensen. Den verkligheten lever vi i och utifrån den ser jag det som fullt förståeligt att MS vill göra det här köpet. Och hade Steam (dvs Valve) köpt EA hade jag köpt en Xbox-kontroll och spelat nya AC ungefär som vanligt. Jag gillar ändå att ha så mycket som möjligt samlat där så hellre det än Epic Games. Men hade det varit så hade det inte varit värre än att jag behövt ladda ned en launcher till.

1. Man kan fortfarande ha åsikt om uppköp vare sig det är rätt eller inte. Alla tycker olika.
2. Alla har inte både konsol och PC;) skulle nog sträcka mig så långt att majoriteten har inte både konsol och PC:)

Medlem

Nej, spel är ett specialintresse och självklart har inte alla både PC och spelkonsol(er) och då är det ju bra att de spel som MS nu binder till sig kommer både på konsol och PC

Medlem

Sony går efter Take2 som svar på denna affären... dags att klaga hos EU?

12
Skriv svar