Vad har ni i lön? (Läs gärna första inlägget)

Gen
Medlem

Ålder: 42
Yrke: Kundtjänst (men gör massa annat också, IT bland annat)
Utbildning: Egentligen ingen då jag prövat olika högskoleutbildningar men aldrig lyckats avsluta dem. Klarade mig igenom en KY (Sälj&Marknadsföring) men har aldrig haft användning för den i mitt yrke.
Erfarenhet: 12 år
Bruttolön: 34000kr, obetald övertid, 6 veckors semester
Förmåner: 3000kr friskvård, årsbonus (varierar), aktier, semi-flextid, mobil, dator

Här ser man definitivt mer "normala" löner än på SweC där alla tjänar över 55k.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ålder: 28
Yrke: Cloud Engineer
Utbildning: Erfarenhet och certifieringar.
Erfarenhet: nio år i branschen, drygt ett år i nischen
Bruttolön: fast månadslön på 55000kr. Får bonus för team- och individuella kompetens/debiteringsmål, samt bonus för cert. Blir ca 62000kr/mån om man slår ur det på ett år.
Förmåner: friskvård, bonus, lång semester, hemmakontor, betald utbildning

Va!? Visste inte att någon arbetade med att bygga moln. Trodde dom skapades naturligt...

För övrigt: Grattis! Du är nio år yngre än jag och tjänar redan minst 20 tusen mer i månaden
Sparar du mycket eller gör du som jag och lyckas alltid anpassa mina utgifter med inkomsterna på något vis?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Va!? Visste inte att någon arbetade med att bygga moln. Trodde dom skapades naturligt...

För övrigt: Grattis! Du är nio år yngre än jag och tjänar redan minst 20 tusen mer i månaden
Sparar du mycket eller gör du som jag och lyckas alltid anpassa mina utgifter med inkomsterna på något vis?

Hehe, jobbar nära intill våra metereologer.
Tack. Det har gått väldigt snabbt uppåt senaste året.

Jag sparar rätt mycket, fram tills att jag köpte min första bostadsrätt (med fästmön) här om månaden. Annars har jag rätt ”billiga” hobbies och därmed utgifter. Film, bok, musik.

NiC
Medlem

Ålder: 32
Yrke: It-säkerhetsstrateg, med inriktning på nätverkssäkerhet på en bank
Utbildning: 3 år på gymnasiet el/data inriktning datornätverk
Erfarenhet: Arbetat inom nätverk och nätverkssäkerhet sedan efter gymnasiet 2009.
Bruttolön: 70000kr i månaden
Förmåner: Massor i och med bank. BTP1 pension, billig lunch, friskvård etc.

Medlem

Ålder: 74
Yrke: Tecknare
Utbildning: 2 år Konstfack
Erfarenhet: Tecknad film, serier, eget företag hemma.
Pension plus diverse varierande löneuttag cirka 50000
Förmåner: Kan inte sluta jobba för det är så kul. Jobbar när jag vill.

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Ålder: 74
Yrke: Tecknare
Utbildning: 2 år Konstfack
Erfarenhet: Tecknad film, serier, eget företag hemma.
Pension plus diverse varierande löneuttag cirka 50000
Förmåner: Kan inte sluta jobba för det är så kul. Jobbar när jag vill.

Spännande! Finns några av dina verk att se?

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Ålder: 74
Yrke: Tecknare
Utbildning: 2 år Konstfack
Erfarenhet: Tecknad film, serier, eget företag hemma.
Pension plus diverse varierande löneuttag cirka 50000
Förmåner: Kan inte sluta jobba för det är så kul. Jobbar när jag vill.

Är du den jag tror du är, så är jag ett stort fan. Dina serier och filmer har betytt mycket under min uppväxt, och illustrationerna är i en klass för sig.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av NJ9404:

Spännande! Finns några av dina verk att se?

Filmerna med Kalle Stropp och Grodan Boll, tidigare Pelle Svanslösfilmerna från 80-talet mm. Sen 30 år serietecknande - 91 Karlsson.

Inaktiv
Skrivet av Haningebon:

Filmerna med Kalle Stropp och Grodan Boll, tidigare Pelle Svanslösfilmerna från 80-talet mm. Sen 30 år serietecknande - 91 Karlsson.

Vi har asså en riktiig legend på forumet, kul !

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Filmerna med Kalle Stropp och Grodan Boll, tidigare Pelle Svanslösfilmerna från 80-talet mm. Sen 30 år serietecknande - 91 Karlsson.

Wow, vad häftigt, de fanns med mycket under barndomen! Eloge till dig!

Medlem
Skrivet av Jezzo:

Ålder: 29
(läs tidigare-)Yrke: User experience designer
Utbildning: 3 år på universitet
Erfarenhet: 6 år
Bruttolön: 45.000kr(erbjuden nyanställning på bank med personalansvar. Så där plussades lönen på rejält men jag tog det inte, läs mer under)
Förmåner: Benify, Flextid, friskvård och såklart arbetsmatriell som dator och telefon.

Efter flera utmattningar inom yrket så sadlar jag nu om! Och kommer bokstavligen testa på yrket med sadlar, som cykelmekaniker. Så lönen lär sjunka med kanske 20k men det är värt för att må bra.

Fantastiskt sunt av dig, hatten av!
Så jäkla mycket bättre att må bra

Gen
Medlem
Skrivet av Haningebon:

Filmerna med Kalle Stropp och Grodan Boll, tidigare Pelle Svanslösfilmerna från 80-talet mm. Sen 30 år serietecknande - 91 Karlsson.

Stort tack för allt du gjort under åren!

Dödgrävaren

Ålder: 42
Yrke: Lokförare
Utbildning: 44v lokförarutbildning
Erfarenhet: 2år
Bruttolön: Snittar runt 36kkr ut efter skatt, en del OB å traktamente involverat, plus att spenderar mycket tid från hemmet då man ofta sover över på andra orter. Så timlönenär väl inte alltid den bästa.
Förmåner: Friskvård 4000kr, komprimerat schema, jobbar 8 dagar sen har jag 6 dagar ledigt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Stort tack för allt du gjort under åren!

Tackar Gen, har varit fantastiskt roligt så det är svårt lägga pennan på hyllan, haha!

Medlem

Ålder: 35 år
Yrke: Äger ett litet slakteri med 4 anställda
Utbildning: Noll studiemeriter men 17 års erfarenhet som slaktare.
Bruttolön: 46000 i lön oavsett om jag jobbar 50 h eller 300 h. Aktieutdelningen är mellan 100 och 500k efter skatt, beroende av hur bra det går det året.
Förmåner: Inga, förutom fri tillgång till eko-kött då.

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Filmerna med Kalle Stropp och Grodan Boll, tidigare Pelle Svanslösfilmerna från 80-talet mm. Sen 30 år serietecknande - 91 Karlsson.

Prenumenerade på 91:an flera år under min uppväxt. Älskade den och de andra inhoppande serierna som fanns i. Vi å Pappa, Uti vår hage, Kronblom med flera. Många fina minnen. Stor eloge till alla som jobbade med dessa.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Ålder: 42
Yrke: Lokförare
Utbildning: 44v lokförarutbildning
Erfarenhet: 2år
Bruttolön: Snittar runt 36kkr ut efter skatt, en del OB å traktamente involverat, plus att spenderar mycket tid från hemmet då man ofta sover över på andra orter. Så timlönenär väl inte alltid den bästa.
Förmåner: Friskvård 4000kr, komprimerat schema, jobbar 8 dagar sen har jag 6 dagar ledigt.

Jag har varit sugen på att sadla om till lokförare ett bra tag. Sen råkade jag hitta Thomas P på Youtube och blev ännu mer sugen.
Jag har ingen flickvän eller barn så tiderna spelar inte så stor roll.

Är det ett yrke du skulle rekommendera att byta till? Är det bra arbetsförhållanden?


signatur

PSN: OAKTHYR

Dödgrävaren
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har varit sugen på att sadla om till lokförare ett bra tag. Sen råkade jag hitta Thomas P på Youtube och blev ännu mer sugen.
Jag har ingen flickvän eller barn så tiderna spelar inte så stor roll.

Är det ett yrke du skulle rekommendera att byta till? Är det bra arbetsförhållanden?

Rekommendera vet jag inte, men jag trivs! Det är ett jobb med mycket eget ansvar och beroende på vilket företag man jobbar för så finns det mer eller mindre hjälp att få vid en situation. Så det är ju om man kan uppskatta de förutsättningarna som man kan fundera på om det är ett jobb för en själv, för mig så är upplevd tid viktigt, en arbetsdag ska kännas kort. Och även om jobbet är ganska enformigt när man kör så går dagarna väldigt fort.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har varit sugen på att sadla om till lokförare ett bra tag. Sen råkade jag hitta Thomas P på Youtube och blev ännu mer sugen.
Jag har ingen flickvän eller barn så tiderna spelar inte så stor roll.

Är det ett yrke du skulle rekommendera att byta till? Är det bra arbetsförhållanden?

Faktiskt något jag kikat på också, fina är att utbildningen finns i min hemort ett stenkast från mitt hem i Ängelholm
Har en vän som arbetar med det som trivs, avvaktar dock lite tills barnen är lite mer självgående men är i min pipeline om inte något annat ploppar fram.
Är dock uppväxt med tåg inom familjen då min far är frälst i tåg och bygger sina egna tåg och räls å grejer själv samt suttit och ritat grejer till X2000 så man är väl lite skadad kring det.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Rekommendera vet jag inte, men jag trivs! Det är ett jobb med mycket eget ansvar och beroende på vilket företag man jobbar för så finns det mer eller mindre hjälp att få vid en situation. Så det är ju om man kan uppskatta de förutsättningarna som man kan fundera på om det är ett jobb för en själv, för mig så är upplevd tid viktigt, en arbetsdag ska kännas kort. Och även om jobbet är ganska enformigt när man kör så går dagarna väldigt fort.

Jag tycker också att aspekten hur lång en arbetsdag känns är viktig. Sen är jag lite av en enstöring så jag tänker att godståg skulle passa mig perfekt.

Skrivet av delli:

Faktiskt något jag kikat på också, fina är att utbildningen finns i min hemort ett stenkast från mitt hem i Ängelholm
Har en vän som arbetar med det som trivs, avvaktar dock lite tills barnen är lite mer självgående men är i min pipeline om inte något annat ploppar fram.
Är dock uppväxt med tåg inom familjen då min far är frälst i tåg och bygger sina egna tåg och räls å grejer själv samt suttit och ritat grejer till X2000 så man är väl lite skadad kring det.

Jag bor och arbetar i Vetlanda för tillfället och vet att det finns en lokförarutbildning i Nässjö som ligger ganska nära. Och eftersom jag inte har en partner för tillfället tänkte jag passa på inom ett par år när jag har sparat ihop lite mer pengar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har varit sugen på att sadla om till lokförare ett bra tag. Sen råkade jag hitta Thomas P på Youtube och blev ännu mer sugen.
Jag har ingen flickvän eller barn så tiderna spelar inte så stor roll.

Är det ett yrke du skulle rekommendera att byta till? Är det bra arbetsförhållanden?

Jag är också lokförare sedan 12år och jag kan verkligen rekommendera det. Men det beror väl vad du byter bort såklart. Arbetsförhållandena är generellt bra, det kan vara ganska stora skillnader mellan bolagen men räkna med kassa arbetstider (02:03 - 01:47 är inte konstigt) och mycket ensamarbete. Men det är ett roligt jobb och gemenskapen på järnvägen är riktigt bra. Vyerna när man susar fram genom ett isigt vinterlandskap eller en tät skog där löven slår mot loksidan är svårslagna. Lite som att vara inne och ute samtidigt. Jobbet är sällan stressigt då stress och säkerhet inte spelar så bra ihop. Av naturliga skäl kan du ju också glömma att ta med jobbet hem.

Man ska också ha med sig att det är ett yrke där säkerhetstänket är högt och föreskrifter följs alltid så lokföraryrket rekommenderas kanske inte till den som hellre kör sitt eget race eller kör med "det går nog..". Arbetet är ibland riskfyllt och olyckor på järnvägen tenderar att bli allvarliga, ibland även dödliga tyvärr.

Är du sugen så testa, det behövs fler lokförare. Det startar väl ett gäng utbildningar i höst?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag är också lokförare sedan 12år och jag kan verkligen rekommendera det. Men det beror väl vad du byter bort såklart. Arbetsförhållandena är generellt bra, det kan vara ganska stora skillnader mellan bolagen men räkna med kassa arbetstider (02:03 - 01:47 är inte konstigt) och mycket ensamarbete. Men det är ett roligt jobb och gemenskapen på järnvägen är riktigt bra. Vyerna när man susar fram genom ett isigt vinterlandskap eller en tät skog där löven slår mot loksidan är svårslagna. Lite som att vara inne och ute samtidigt. Jobbet är sällan stressigt då stress och säkerhet inte spelar så bra ihop. Av naturliga skäl kan du ju också glömma att ta med jobbet hem.

Man ska också ha med sig att det är ett yrke där säkerhetstänket är högt och föreskrifter följs alltid så lokföraryrket rekommenderas kanske inte till den som hellre kör sitt eget race eller kör med "det går nog..". Arbetet är ibland riskfyllt och olyckor på järnvägen tenderar att bli allvarliga, ibland även dödliga tyvärr.

Är du sugen så testa, det behövs fler lokförare. Det startar väl ett gäng utbildningar i höst?

Jag arbetar som mätningstekniker på en kommun. Lugnt och skönt arbete men jag är en introvert person så den sociala aspekten av jobbet kan vara väldigt jobbig ibland. Mycket ringa runt och maila och ha många bollar i luften samtidigt, något som jag också tycker är jobbigt.

Det är just resandet jag ser som en stor fördel. Att få se sig om i Sverige lite istället för bara en kommun. Sen låter det väldigt skönt att få vara för sig själv.

Jag tycker att det låter bra att det är högt säkerhetstänk och att alla är med på det. Har jobbat på en del fabriker med säkerhetsföreskrifter som sköts så länge det inte stör produktionen för mycket.

När du skriver 02:03 - 01:47 menar du då att man har ett dygnsskift? Det känns ju inte så säkert i så fall.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag arbetar som mätningstekniker på en kommun. Lugnt och skönt arbete men jag är en introvert person så den sociala aspekten av jobbet kan vara väldigt jobbig ibland. Mycket ringa runt och maila och ha många bollar i luften samtidigt, något som jag också tycker är jobbigt.

Det är just resandet jag ser som en stor fördel. Att få se sig om i Sverige lite istället för bara en kommun. Sen låter det väldigt skönt att få vara för sig själv.

Jag tycker att det låter bra att det är högt säkerhetstänk och att alla är med på det. Har jobbat på en del fabriker med säkerhetsföreskrifter som sköts så länge det inte stör produktionen för mycket.

När du skriver 02:03 - 01:47 menar du då att man har ett dygnsskift? Det känns ju inte så säkert i så fall.

Nädå, inte dygnskift. Det är vila där också. Minst 7h sammanhängande dygnsvila på bortastation tror jag det ska vara. Och det där exemplet kanske var lite extremt. Så långa pass eller turer som vi kallare det har vi inte så ofta. Vi får bara köra 5,5h utan rast också så långa turer betyder i regel lång vila på bortastation. Turerna brukar ligga på 12-18h. Sedan har vi turer som bara är 6h också, det varierar kraftigt.
Nu är det godstrafik jag beskriver här. Kör man resandetåg och då framförallt lokaltrafik så ser det annorlunda ut.
Jag har tidigare kört lokaltrafik med levande last och där jobbade vi oftast 9-10h ink. 1h rast. Och ingen överliggning. Så har man problem av att var borta långa perioder så går det ju fortfarande var lokförare ändå.

Vill du se mycket av Sverige så rekommenderar jag dig att söka till ett stort rikstäckande bolag. Då kan man ofta bli utlånad till andra orter om man skulle tröttna på sträckorna hemma. Eller en bemanningsfirma.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nädå, inte dygnskift. Det är vila där också. Minst 7h sammanhängande dygnsvila på bortastation tror jag det ska vara. Och det där exemplet kanske var lite extremt. Så långa pass eller turer som vi kallare det har vi inte så ofta. Vi får bara köra 5,5h utan rast också så långa turer betyder i regel lång vila på bortastation. Turerna brukar ligga på 12-18h. Sedan har vi turer som bara är 6h också, det varierar kraftigt.
Nu är det godstrafik jag beskriver här. Kör man resandetåg och då framförallt lokaltrafik så ser det annorlunda ut.
Jag har tidigare kört lokaltrafik med levande last och där jobbade vi oftast 9-10h ink. 1h rast. Och ingen överliggning. Så har man problem av att var borta långa perioder så går det ju fortfarande var lokförare ändå.

Vill du se mycket av Sverige så rekommenderar jag dig att söka till ett stort rikstäckande bolag. Då kan man ofta bli utlånad till andra orter om man skulle tröttna på sträckorna hemma. Eller en bemanningsfirma.

Det var ju skönt att man inte behöver köra i ett dygn i sträck 😅
Det är godståg som jag är mest intresserad av i så fall. Har inget emot att vara borta mycket. Tänker att veckorna går snabbt då 😀


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Filmerna med Kalle Stropp och Grodan Boll, tidigare Pelle Svanslösfilmerna från 80-talet mm. Sen 30 år serietecknande - 91 Karlsson.

Kalle Stropp och Grodan Boll är ett fint barndomsminne på bio för mig. Nyligen såg jag dem hemma i soffan med barnen, och det håller verkligen fortfarande. Väldigt fint tecknat.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Kalle Stropp och Grodan Boll är ett fint barndomsminne på bio för mig. Nyligen såg jag dem hemma i soffan med barnen, och det håller verkligen fortfarande. Väldigt fint tecknat.

Roligt att höra. Detta gjordes ju på den tiden man tecknade och målade för hand med penna och akrylfärger!

Medlem

Ålder: 32
Yrke: Kyltekniker
Utbildning: 2 år YH-utbildning och certifiering
Erfarenhet: 3,5 år
Bruttolön: 34.000 grundlön
Förmåner: friskvård, flexschema, servicebil


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Roligt att höra. Detta gjordes ju på den tiden man tecknade och målade för hand med penna och akrylfärger!

Nu blir det lite OT men man blir ju nyfiken på hur länge du hängt här och så, och har gaming alltid varit ett intresse? ☺️


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Nu blir det lite OT men man blir ju nyfiken på hur länge du hängt här och så, och har gaming alltid varit ett intresse? ☺️

Jag har också goda minnen av Pelle Svanslös m.m., men den här diskussionen kanske ni kan ta i "visa upp dig själv" forumet.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Jag har också goda minnen av Pelle Svanslös m.m., men den här diskussionen kanske ni kan ta i "visa upp dig själv" forumet.

Helt rätt, går att läsa där.

Skriv svar