Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag tycker det är nästan löjligt till vilken grad nästan allt som är anmärkningsvärt eller intressant med Atomic Heart är direkt plockat från Bioshock, och något jag redan upplevt.

Du förstår på riktigt inte varför något sådant skulle kunna kraftigt skada värdet av ett spel?

Att Mundfish hämtat inspiration från BioShock-serien är uppenbart men du skriver om det som att det är kopierat rakt av, vilket inte stämmer. Jag skulle vilja påstå att t.ex art designen för det här spelet är ganska egen och unik.

Att utvecklare hämtar inspiration från andra studior och deras spel är väldigt vanligt förekommande och inte samma sak som att kopiera något. Finns många exempel där hyllade element i ett spel - gameplay eller en viss mekanik - återanvänds av andra utvecklare. Genrerna Soulslike och Metroidvania är exempel på detta men där utvecklare gjort sin egen grej med inspiration av Dark Souls, Metroid, Castlevania och liknande spel. Ska det likställas med plagiat?

Jag är med på din kritik att det finns en risk att spel blir väldigt likartade i längden men jag tycker du överdriver det lite grann

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag är med på din kritik att det finns en risk att spel blir väldigt likartade i längden men jag tycker du överdriver det lite grann

Jag menade att kommentera 'grejjen' som helhet mer än specifikt Atomic Heart.
Jag menade inte (nödvändigtvis) att Atomic Heart är värdelöst pga identiskt...
Men att spel överlag kan sjunka i värde markant, överlag, om man lånar lite väl friskt.

Rent tematiskt/story/värld är Atomic Heart en sämre kopia av Bioshock Infinite.
Det är dock bättre på en del andra grejjer.


signatur

subterranean homesick alien

It's not a lake, it's an ocean

Nu ska jag visserligen lira det på Xbox, åtminstone första genomspelningen. Men är lite nyfiken på om de gjort något spännande av funktionerna i DualSense. Något som hunnit spela PS5-versionen?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Med tanke på hur "shifty" Mundfish har varit om hela grejen med Ukraina och hur mycket GEM har varit involverad i utvecklingen av spelet kommer det krävas MYCKET för att jag skulle överväga att köpa det här

Medlem
Skrivet av Finexis:

Med tanke på hur "shifty" Mundfish har varit om hela grejen med Ukraina och hur mycket GEM har varit involverad i utvecklingen av spelet kommer det krävas MYCKET för att jag skulle överväga att köpa det här

mer info om detta

jag kan möjligen tänka mig att spela spelet om nåt år, när / om ryssland förhoppningsvis slutat upp med dumheterna, men just nu känner jag inte för det alls. gamepass i all ära men nä, bleh. dålig smak i munnen av hela grejen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Finexis:

Med tanke på hur "shifty" Mundfish har varit om hela grejen med Ukraina och hur mycket GEM har varit involverad i utvecklingen av spelet kommer det krävas MYCKET för att jag skulle överväga att köpa det här

Oaktat detta lämnar Sovjetestetiken en något sur smak i munnen, vilket den inte riktigt hade gjort om händelseutvecklingen i vårt närområde inte varit som den är. Det finns något lite smaklöst och äckligt över det hela just nu. Men jag ska spela detta på Game Pass ändå. Bara den gigantiska patchen på 67gb vill landa någon gång (har segt internet).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag menade att kommentera 'grejjen' som helhet mer än specifikt Atomic Heart.
Jag menade inte (nödvändigtvis) att Atomic Heart är värdelöst pga identiskt...
Men att spel överlag kan sjunka i värde markant, överlag, om man lånar lite väl friskt.

Rent tematiskt/story/värld är Atomic Heart en sämre kopia av Bioshock Infinite.
Det är dock bättre på en del andra grejjer.

Backa inte nu.

Du har 100% rätt.

Det konstnärliga värdet är nära på noll när man kopierar så. Det är en sak.

Sen blir det känslomässiga värdet för en som spelar också lågt. Tycker Bioshock var ett fantastiskt spel med härlig atmosfär och design (men i Infinite kändes det redan uttjatat och meh) men Atomic Heart är skrattretande hur skamlöst de kopierat.

Det enda jag tänker på är hur tråkig och fantasilös man måste vara som person som suttit och designat alla Bioshocklika mackapärer. Förmodligen jättenöjd med sig själv.

"Hörru Vatjeslav lyssna vad häftigt, du vet de där flygande små övervakningshelikoptrarna i Bioshock, jag tänkte göra dem som flygande dammsugare istället - i sovjetisk 50-talsdesign!"


signatur

Memento Mori

Medlem

Kan hålla med om buggarna. Har spelat på Xbox Game Pass på PC i ca två timmar och har redan varit med om flera buggar. Bland annat en gång när bilden frös och inget gick att göra. Spelljudet fortsatte att låta som vanligt. Det var bara att ta fram aktivitetshanteraren och döda spelet... Trist.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av Finexis:

Med tanke på hur "shifty" Mundfish har varit om hela grejen med Ukraina och hur mycket GEM har varit involverad i utvecklingen av spelet kommer det krävas MYCKET för att jag skulle överväga att köpa det här

Maybe basera vad du ska spela mer på hurvida det verkar fett eller inte?

Du kan kritisera eller manifestera eller vad det nu är du vill på massa andra mer vettiga sätt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Backa inte nu.

Du har 100% rätt.

Det konstnärliga värdet är nära på noll när man kopierar så. Det är en sak.

Sen blir det känslomässiga värdet för en som spelar också lågt. Tycker Bioshock var ett fantastiskt spel med härlig atmosfär och design (men i Infinite kändes det redan uttjatat och meh) men Atomic Heart är skrattretande hur skamlöst de kopierat.

Det enda jag tänker på är hur tråkig och fantasilös man måste vara som person som suttit och designat alla Bioshocklika mackapärer. Förmodligen jättenöjd med sig själv.

"Hörru Vatjeslav lyssna vad häftigt, du vet de där flygande små övervakningshelikoptrarna i Bioshock, jag tänkte göra dem som flygande dammsugare istället - i sovjetisk 50-talsdesign!"

Haha ja. Tack för lite stöd

Det känns rätt tydligt att dom direkt refererat till Bioshock vad gäller det mesta - och det blir därmed också tydligt att dom själva inte haft något som helst intresse av att berätta en egen historia eller att skapa en unik värld.
Därmed så faller typ allt på den fronten (det mesta i spelet typ) helt platt.

Bioshock är ett av mina favoritspel of all time, och tycker att Infinite fumlar efter en egen identitet samtidigt som det ska vara vara "Bioshock(Registered Trademark)" och resultatet blev en besvikelse (Bioshock 2 vill jag inte ens prata om, jag känner en arg rant börja blossa upp inom mig på en gång).

Jag hoppas "Judas" kommer vara något nytt och fett (dom har pysslat med det i ungefär 8 år nu).

Judas:

Tips på video där Ken Levine pratar om speldesign han funtat på efter Infinite släpptes:


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Maybe basera vad du ska spela mer på hurvida det verkar fett eller inte?

Du kan kritisera eller manifestera eller vad det nu är du vill på massa andra mer vettiga sätt.

alltså du kommer ju med dålig take efter dålig take. delar av spelets intäkter går direkt till kremlin och därmed rysslands krigskassa.

antingen kan man välja att indirekt stödja rysslands kaoskrig mot ukraina, eller så kan man välja att inte göra det. tycker själv valet är ganska enkelt. jag tänker inte hålla på och shame'a folk som vill spela spelet, men jag tycker man ska vara medveten om vad det är man bidrar till.

"ameh vadå spelet är fett fett juh" är inte ett tillräckligt starkt argument för mig iaf.

Medlem
Skrivet av quadratis:

alltså du kommer ju med dålig take efter dålig take.

Haha, tell me about it!

Jag tror nästan allt kommer gå till utvecklaren av spelet, och i huvudsak bidra till utvecklarens kassa som dom använder för att utveckla spel.
Därför känns det rimligt, IMO, att prioritera att köpa spel som man tycker är värd att köpa - för dom är bra.

Ska vi börja basera vilken kultur vi konsumerar baserat på vilken stat som kommer kunna beskatta vinsten, och vad deras värderingar är?

Nä du - det är du som har en förjävla dålig take, 4 real
Hurvida spelet är fett eller inte är ett sjukt jävla rimligt kriterie för att bedömma vilka spel man ska köpa/spela eller inte.
Att du får det att låta löjligt att följa kriteriet "hurvida spelet är bra eller inte" är rätt silly


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Hullken:

Värt att testa på gamepass kanske. Är det spelbart på ett 2060 tro eller måste man köra det på Xboxen?

Det flyter på hur bra som helst på mitt 1080.

Inte stött på en enda bugg än heller.

Medlem

Blir köp om ett år, när det är på rea & buggar fixade.
Vill tacka för en mycket välskriven och informativ recension från FZ,bra jobbat.

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det är väldigt tydligt BioShock och BioShock Infinite-vibbar i det jag sett hittills. Men jag måste få chansen att faktiskt spela det innan jag sätter mig som en oberster Gerichter här.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tack för tipset. Räknade med att jag inte får det för 10 kr då jag haft det aktiverat ett antal gånger tidigare, men det funkade! 👍

Jag har hållit på så i två år, varje månad. Nu verkar det faktiskt inte funka för min del längre. Synd. Ville prova det här!

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Spelat 1h om inte lite mer o ja avskyr röstskådisen redan.. vill bara komma ut ur intro huset där man alåsa mot robotarna.. finns potential men de kräver mycke av mig o stå ut med 😅

Testat att spela med rysk röstskådespelare?
Spelade Plague Tale med fransk röstskådespelare, var mycket trevligt.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Haha ja. Tack för lite stöd

Det känns rätt tydligt att dom direkt refererat till Bioshock vad gäller det mesta - och det blir därmed också tydligt att dom själva inte haft något som helst intresse av att berätta en egen historia eller att skapa en unik värld.
Därmed så faller typ allt på den fronten (det mesta i spelet typ) helt platt.

Bioshock är ett av mina favoritspel of all time, och tycker att Infinite fumlar efter en egen identitet samtidigt som det ska vara vara "Bioshock(Registered Trademark)" och resultatet blev en besvikelse (Bioshock 2 vill jag inte ens prata om, jag känner en arg rant börja blossa upp inom mig på en gång).

Jag hoppas "Judas" kommer vara något nytt och fett (dom har pysslat med det i ungefär 8 år nu).

Judas:
https://www.youtube.com/watch?v=pmefiirV0JM

Tips på video där Ken Levine pratar om speldesign han funtat på efter Infinite släpptes:
https://www.youtube.com/watch?v=58FWUkA8y2Q


Snacka går ju.

Jag har alltid tyckt Kevin Levine är pretentiös som analyserar sina egna spel som om det var filosofiska mästerverk.

Jag har sett GDC-videon. Jag tror tyvärr inte de där systemen implementeras i Judas. Det finns många andra som drömt om systemisk quest-design (Skyrim) och narrativ design, men det är för komplicerat och i slutänden är de spelare som verkligen noterar och uppskattar det för få (och recensenter ska vi inte ens tala om. Suck.).

Jag hoppas jag har fel, men för mig ser Judas hittills ut precis som Bioshock med bara ännu mer spektakel. Känns som den här absurda, bisarra stilen är lite för lätt att missbruka. Man frestas bara lägga in dubbelt så mycket av allt galet, precis som Atomic Heart gjort.


signatur

Memento Mori

Skrivet av Megagurra:

Jag har hållit på så i två år, varje månad. Nu verkar det faktiskt inte funka för min del längre. Synd. Ville prova det här!

Jag vet sist då en tipsade om att man kunde få ultimate för 10 kr försökte jag, men jag kunde inte får det för det priset utan det var ordinariepris som gällde. Blev därför förvånad att det fungerade nu.

Men hur i allsin dar har du lyckats få det för 10 kr varje månad?!

Medlem

Det som jag tycker är konstigt att det inte nämns i recensionen är att spelet nu tydligen inte har någon raytracing alls, speciellt som den gjordes på en pc och RTX 3070.
https://wccftech.com/atomic-heart-ditches-ray-tracing-on-pc-a...

Raytracing som skulle ske genom RTX i Atomic Heart var ju ett led i pr-kampanjem inför RTX 20-serien redan i augusti 2018, och en av de största anledningarna till att det här spelet lyftes fram från början av Nvidia, innan det ens fanns några raytracingkort från 20-serien på marknaden. Det skulle alltså sälja RTX-kort.

Det får iaf mig att spekulera över orsaken, speciellt som Hogwarts Legacy "dödar" prestandan på 8 och 10 GB-kort i RTX 30-serien med max grafik inkl raytracing även i 1080p. Kan det vara samma här, och att raytracingen måste begränsas innan den kan släppas lös? Eller har man helt nu övergett spelbarhet på 20-serien, och inriktar sig på 40-serien och DLSS 3, och hoppas folk glömmer bort vad som visades från början, och vad som indirekt utlovades?

Det går helt enkelt inte bara att ignorera, eftersom det är så anmärkningsvärt. Raytracing är en av de viktigaste orsakerna till att det här spelet öht kom upp på intresselistan. Och nu finns den inte där, trots otaliga videor på det, Nästan löftesbrott.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Haha ja. Tack för lite stöd

Det känns rätt tydligt att dom direkt refererat till Bioshock vad gäller det mesta - och det blir därmed också tydligt att dom själva inte haft något som helst intresse av att berätta en egen historia eller att skapa en unik värld.
Därmed så faller typ allt på den fronten (det mesta i spelet typ) helt platt.

Bioshock är ett av mina favoritspel of all time, och tycker att Infinite fumlar efter en egen identitet samtidigt som det ska vara vara "Bioshock(Registered Trademark)" och resultatet blev en besvikelse (Bioshock 2 vill jag inte ens prata om, jag känner en arg rant börja blossa upp inom mig på en gång).

Jag hoppas "Judas" kommer vara något nytt och fett (dom har pysslat med det i ungefär 8 år nu).

Judas:
https://www.youtube.com/watch?v=pmefiirV0JM

Tips på video där Ken Levine pratar om speldesign han funtat på efter Infinite släpptes:
https://www.youtube.com/watch?v=58FWUkA8y2Q


Jag tycker ni faller på era egna argument, jag gillar skarpt både Bioshock och Atomic Heart men för att vara djävulens advokat så kan jag vända eran kritik av Atomic Heart och använda den direkt på Bioshock. "Bioshock hade kunnat vara ett bra spel om det inte bara var en kopia av System Shock"

Kultur lånar och kopierar ständigt delar från tidigare verk, att det görs 50 filmer om året med en "romeo och julia-story" innebär inte att alla dom är dåliga. Eran kritik får det att låta som om varenda road movie bara är en kass kopia av Oddyssen och varenda hämnd film bara en Hamlet-kopia.

Med eran logik skulle jag kunna kalla Bioshock för både en doom-klon, system shock-klon ellet thief-klon.

Att bioshock lånar och kopierar gör det inte per automatik dålogt


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem

Hmmm... buggigt? Jag har spelat det i flera timmar nu och har inte haft några problem. Det enda som hänt var att jag fastnade mellan en ko och geometrin av en hylla och kom inte loss, trots att jag slaktade kon. Jag har för övrigt riktigt skoj och spelet flyter på riktigt bra. Spelar på PC och mina specs är i signaturen.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Har inte upplevt att spelet har ett "lager av buggar" jag spelar på series x..

Medlem
Skrivet av madman_ozzy:

Jag tycker ni faller på era egna argument, jag gillar skarpt både Bioshock och Atomic Heart men för att vara djävulens advokat så kan jag vända eran kritik av Atomic Heart och använda den direkt på Bioshock. "Bioshock hade kunnat vara ett bra spel om det inte bara var en kopia av System Shock"

Kultur lånar och kopierar ständigt delar från tidigare verk, att det görs 50 filmer om året med en "romeo och julia-story" innebär inte att alla dom är dåliga. Eran kritik får det att låta som om varenda road movie bara är en kass kopia av Oddyssen och varenda hämnd film bara en Hamlet-kopia.

Med eran logik skulle jag kunna kalla Bioshock för både en doom-klon, system shock-klon ellet thief-klon.

Att bioshock lånar och kopierar gör det inte per automatik dålogt

Bra sagt!

Medlem
Skrivet av roftg:

Har inte upplevt att spelet har ett "lager av buggar" jag spelar på series x..

Jag är kanske 4h in på PC och har inte stött på någon bugg. Med det sagt så har säkert recensenten spelat det innan dag 1-patchen.


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Skrivet av quadratis:

mer info om detta

https://youtu.be/pByp18OYq0o

jag kan möjligen tänka mig att spela spelet om nåt år, när / om ryssland förhoppningsvis slutat upp med dumheterna, men just nu känner jag inte för det alls. gamepass i all ära men nä, bleh. dålig smak i munnen av hela grejen.

Jag tycker alltid såhär om bojkott, gäller egentligen inte bara för det här utan andra spel också. Vad vet man om de som ligger bakom spelet/är det något skumt innehåll i spelet självt? Utifrån det bildar man sin egen uppfattning om man ska köpa spelet eller inte. Så, om vi snackar om Atomic Heart:

  • Mundfish har fördömt invasionen, men har inte sagt att de explicit stöder Ukraina.

  • Mundfish har finansiering från en tjomme som har en hög position i ett visst Gazprom. Det finns hög sannolikhet att intäkter från spelet kan råka hamna i finansfuffens som kan leda till direkt finansiering av ryska pampar eller kriget. Även om Mundfish är bokfört på Cypern för att betala mindre skatt (många mindre östeuropeiska bolag gör såhär) så har de huvudkontor i Moskva och måste följa Rysk lag och censur.

  • Vissa har påpekat att det finns subtila referenser till Ukrainakriget i spelet, men det här är nog i själva verket missförstånd kring rysk kultur

Summa summarum så tycker jag spelet har en mycket häftig estetik men medelmåttigt gameplay, och kommer istället att lätta ankar om ni förstår vad jag menar.

Medlem

Det här låter som ett spel att låter man dem patcha till det en del innan man köper det så kommer man ha mkt spelglädje framför sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Lirat litegrann idag. Coolt spel!

Medlem

Lirar det på Steam och tycker att de patchat till det rätt bra nu. Har kommit 10 timmar in i äventyret. Roligt spel med BioShock / Sovjet twist. Spännande strider och skoj uppgraderingssystem.

Spännande att se hur Atomic Heart säljer med tanke på Ukraina/Ryssland kriget och att utvecklaren (Mundfish) är rysk i grunden även om de håller till på Cypern nu..
______
Betyg
_______________________________________________
Ger spelet 4 av 5 i FZ style. 8 av 10 i GR style.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Såg det på gamepass. Installerade, tänkte testa. Klarade inte ens av intron, all jävla "Sovjetunionen är FANTASTISK!!!" propaganda fick mig att bli illamående och att det såg ut att vara en direkt kopia av Bioshock var inte till dess fördel heller. Sen hjälpte det inte att ens karaktär verkar vara ett rövhål av rang. Avinstallerade omedelbart.


signatur

I drank what?

123
Skriv svar