Final Fantasy XIII

Robot
Final Fantasy XIII

Årets mest efterlängtade rollspel är här och för en gångs skull verkar det som att titeln är motiverad. Final Fantasy XIII är slutet på en era. Och början på en ny.


#final-fantasy-vii, #square-enix


Medlem
Recension - Final Fantasy XIII

Gött! Ser fram emot att spela det här i morgon! Låter som det kan passa mig perfekt!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

detta kommer bli riktigt kul att spela tror jag men ja älskar ju final fantasy serien oxå

Medlem

Givf FF VII remake tbh.

Medlem

Jag som tänkte testa detta för att få en bild av varför halva världen gillar final fantasy, inte fastnat de timmar jag spelat tidigare.

Får se hur jag gör, kanske blir att ladda ner ff7 från psn istället!

Medlem

Trots mediokra(?)a betyg och att vissa saker är borta, typ städer och utforskande, så ser jag fram mer och mer emot detta spel.

Vissa negativa saker som framförts i denna samt andra recensioner ser jag som positiva. Det som känns minst upphetsande är väl att c:a 10-20 timmar av spelet i början inte håller speciellt hög klass. Det är ganska lång tid man får lira innan saker och ting börjar arta sig.
Men jag ska allt bilda mig en egen uppfattning om detta innan jag hyllar/kritiserar det.

Plus för en välskriven recension samt "Våpet Vanille" som en negativ aspekt av spelet. Av dom filmer jag sett kommer jag ha väldigt svårt för dom scener hon stönar och gapar sig igenom.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

En liten suck blev det allt från min så hoppfulla FF-kropp.
Men jag tar mig samman och säger "vill ha!".

Däremot önskar man ju att man kunde sätta en bra översättare på att skriva engelska undertexter till den japanska dialogen. För oss som inte tycker att amerikansk dialekt passar in...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Snyggt som fan!

Medlem

Till och med jag som är en näst intill obotlig FF-fanboy börjar så smått inse att det här kanske inte kommer bli så bra som jag hoppats på.

Hmm... den där semestern jag hade planerat att ta enbart för att spela FFXIII kanske borde ställas in

Medlem

Dennnnnaaa Spel äger!! Tycker om deras nya combat system!!! Kan inte vänta mera!!

Hoppas dem har Japansk tal o eng sub!!! Då är spelet

10/10


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Striderna lät som The last remnant av bedömningen att läsa. :S detta måste kollas upp genast för jag tänker aldrig i hela mitt liv spela ett till last remnant (eller unlimited saga för den delen)... SQUARE SKÄRPNING!!! och ge inte ut skitspel som Supreme Commander 2 (de är utgivare av det, inte skapare).

Får se om man ska vänta på en international version av XIII eller inte beror på vad kamraterna säger...


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Nej FXIII var tyvärr en besvikelse. Första 30h var så extremt intetsägande att man var trött på spelet när det väl blev bättre mot slutet. Min japanska är kanske inte den bästa men handlingen tyckte jag var lite sisådär den med. Sedan delar jag inte recensentens uppfattning om att stridssystemet är bra, alldeles för mycket "spamma en knapp"-action för att jag ska vara nöjd. Då gillade jag gambit-systemet i FFXII bättre.

Medlem

Ser skitnajs ut


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Medlem

Den här typen utav stridssystem är totalt värdelöst i mina ögon, att ett visst antal karaktärer styrs via automatik alltså. Det är väl det som skrämmer bort mig mest ifrån ett köp. Utöver det så verkar det vara ett rätt så mediokert spel.

Medlem

Gillar hur röstskådespelaren till vanille inte kan bestämma sig vilken dialekt hon ska använda.

Medlem

Fan trodde jag skulle få min kopia idag bara reklam i lådan meh

Medlem

jag kikade in på ign, jag tycker dom är lite mer seriösa då dom har skrivit förljande under rubriken where is the review

"We were given a PS3 build of Final Fantasy XIII first, which became our primary build to play through for review. Unfortunately, PS3 systems around the world were rendered useless for more than a day. This affected our debugs as well and made it impossible for our reviewer, Ryan Clements, to play the game. "

copy and pasted from www.ign.com

Redaktör
Skrivet av BPR Cisco:

jag kikade in på ign, jag tycker dom är lite mer seriösa då dom har skrivit förljande under rubriken where is the review

Det där är fullständigt oviktigt för vår del, vi har haft koden i flera veckor.


signatur
Skrivet av BPR Cisco:

jag kikade in på ign, jag tycker dom är lite mer seriösa då dom har skrivit förljande under rubriken where is the review

"We were given a PS3 build of Final Fantasy XIII first, which became our primary build to play through for review. Unfortunately, PS3 systems around the world were rendered useless for more than a day. This affected our debugs as well and made it impossible for our reviewer, Ryan Clements, to play the game. "

copy and pasted from www.ign.com

Vad har det här att göra med vår recension? Jag spelade klart spelet typ två veckor innan buggen knockade alla gamla PS3or förra måndagen. Vad menar du?


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Stridssystemet på plussidan? Jag skulle vilja säga tvärtom. Stort minus, och spelet har gått från att vara mer strategiskt till button-mashing. Riktigt tråkig utveckling.... =(

Medlem
Medlem

Har spelat FF13 fran det att det slapptes i Japan fram tills nu. Haller med om mycket i recensionen men nar jag laste om klagemalet pa karaktarernas klader har jag en annan asikt.

Om du aker till Japan sa kommer du marka att flera saker som vi i Sverige bara ser genom JRPG inom klader bars av helt vanliga personer i Japan. Det ar fashion har. Nu snackar vi ju sjalvklart inte folk vanliga folk som gar runt kladda som spelfigurer men manga av detaljerna i deras klader aterfinns i FF. Om jag hade 100en for varje par shorts av samma sort som Tidus har i FF10 sa hade jag varit rik. Sa antingen kan man tycka att det kanns konstigt eller sa kan suga in den japanska karamellen. Har sjalv bott i japan i snart 2 ar och FF ar ju trots allt ett japanskt RPG sa det ar inte konstigt att de lanar miljoer o kladstilar etc.

Medlem

Nja, jag har alltid tyckt att de flesta val man gör i FF-spelens fightingdel är mer eller mindre irrelevanta så länge man följer den gamla jrpg-regeln att spamma potions/healmagi samt välja en attack (vill man vara frän kan man välja fler men det spelar ingen roll för utgången i 99% av fallen).

Behållningen är ju storyn och karaktärernas interaktion och mellansekvenser; de kan också vara halvdana ibland men västerländska spel har sällan lagt lika mycket vikt på detta, vilket för min del är vad som sticker ut med bra jrpgs.

Nog är jag nyfiken på spelet men det blir nog inte igenomspelat då jag inte äger en ps3:a.

Skrivet av softis:

Har spelat FF13 fran det att det slapptes i Japan fram tills nu. Haller med om mycket i recensionen men nar jag laste om klagemalet pa karaktarernas klader har jag en annan asikt.

Om du aker till Japan sa kommer du marka att flera saker som vi i Sverige bara ser genom JRPG inom klader bars av helt vanliga personer i Japan. Det ar fashion har. Nu snackar vi ju sjalvklart inte folk vanliga folk som gar runt kladda som spelfigurer men manga av detaljerna i deras klader aterfinns i FF. Om jag hade 100en for varje par shorts av samma sort som Tidus har i FF10 sa hade jag varit rik. Sa antingen kan man tycka att det kanns konstigt eller sa kan suga in den japanska karamellen. Har sjalv bott i japan i snart 2 ar och FF ar ju trots allt ett japanskt RPG sa det ar inte konstigt att de lanar miljoer o kladstilar etc.

Jo, jag vet att de klär sig lite... annorlunda i Japan. Jag kan inte säga att jag gillar det direkt. Å andra sidan tycker jag att exempelvis kläderna i The World Ends With You är riktigt tjusiga.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Jag som trodde spelet skulle ha Active Battle (á la Tales of Vesperia eller Star Ocean)
Men men, där fick man..

Active Time Battle är inte lika kul


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Detta mötte mig när jag försökte titta på recensionen:

Notice: Undefined index: IArticlePermalinkStrategy in /home/fz/admin/common/enterprise_autoload.php on line 301

Fatal error: Interface 'IArticlePermalinkStrategy' not found in /home/fz/admin/techcom/permalinks/class_articlepagepermalinkstrategy.php on line 7


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Detta mötte mig när jag försökte titta på recensionen:

Notice: Undefined index: IArticlePermalinkStrategy in /home/fz/admin/common/enterprise_autoload.php on line 301

Fatal error: Interface 'IArticlePermalinkStrategy' not found in /home/fz/admin/techcom/permalinks/class_articlepagepermalinkstrategy.php on line 7

Samma.

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Detta mötte mig när jag försökte titta på recensionen:

Notice: Undefined index: IArticlePermalinkStrategy in /home/fz/admin/common/enterprise_autoload.php on line 301

Fatal error: Interface 'IArticlePermalinkStrategy' not found in /home/fz/admin/techcom/permalinks/class_articlepagepermalinkstrategy.php on line 7

Samma för mig med...


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Det fungerar nu.
Bra jobbat fz, snabbare än blixten!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Kan man spela med japanskt tal och eng sub?

Ska hämta ut mitt ex imorgon och då blire att tokspela! Men, jag hoppas stridssytemet blir bra i det här får se då jag prövar men, jag tycker gärna dom kan gå tillbaka till turbaserat, tycker det är absolut roligast.

12
Skriv svar