Den nya lagen och vad innebär den i praktien för dig?

Medlem
Den nya lagen och vad innebär den i praktien för dig?

Så vad kommer du som konsument göra nu i framtiden?

Medlem

Vet inte riktigt, skita i att köpa något alls som protest mot lagen kanske?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Min tanke också. Och bolagen skall ju heller inte glömma att även konsumenter kan vara "pirater" och trampar man på deras tår kan en okänd (kanske stor) andel människor lessna och lägga sina pengar på annat.

Medlem

"Den nya lagen"? Har jag missat något?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

"Den nya lagen"? Har jag missat något?

IPRED röstades igenom i riksdagen idag


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Staten sätter företagens intressen framför sitt folk, sina väljare.

Staten tycker att företag kan leka polis. Staten tycker att det är viktigare att företag får kolla upp folks privat liv än att folket får vara, ja just det privata med sitt liv.

Jag röstade på högern i förra valet, jag skämms.
Men jag tror att det här hadde hänt även om det var en vänster regerging som styde.

Det här har fått PP att se ut som ett seriöst val till nästa gång jag röstar.

Varför och hur kan politiker sälja ut sig till företag på det här viset? är dom hotade eller mutade?

/mycket ledsen medborgare som tappar otroligt mycket av mitt förtroende, ipred och FRA...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av TysN:

Vet inte riktigt, skita i att köpa något alls som protest mot lagen kanske?

Jag skulle gärna se ett globalt angengamang där man går ut med att tex under 1mån ska ingen köpa film, musik eller gå på bio.

så ska _Folket_ visa vem det är som bor i ett land.
folket måste visa vem det är som är dom viktiga i ett land och på jorden.

snälla, orkar nån dra ihopp nått? industrin måste få veta vem det är som "bestämmer"


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

"Kommer att konsumera lika lite".

En av få nackdelar med Piratpartiet är väl just deras namn (och dels inrikning) - dom skulle må och prestera så mycket bättre om dom hette typ Integritets-Partiet.

Men det är nog fasen en riktigt stor chans till att jag kommer rösta på PP i nästa val - A-kassan, arbetsmarknaden m.m. känns inte lika prioriterat som ens rättigheter till privatliv, anonymitet på internet och framförallt inte bevakas av PRIVATA FÖRETAG...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Så dom röstar alltså igenom något som LIBE är starkt kritiska till? Heja idioter.

http://rickfalkvinge.se/2009/02/17/sensation-eu-kraver-droppa...

Medlem

Träder IPRED-lagen ikraft i fler länder än Sverige?

Medlem
Skrivet av IceMan:

Staten sätter företagens intressen framför sitt folk, sina väljare.

Staten tycker att företag kan leka polis. Staten tycker att det är viktigare att företag får kolla upp folks privat liv än att folket får vara, ja just det privata med sitt liv.

Jag röstade på högern i förra valet, jag skämms.
Men jag tror att det här hadde hänt även om det var en vänster regerging som styde.

Det här har fått PP att se ut som ett seriöst val till nästa gång jag röstar.

Varför och hur kan politiker sälja ut sig till företag på det här viset? är dom hotade eller mutade?

/mycket ledsen medborgare som tappar otroligt mycket av mitt förtroende, ipred och FRA...

Nej man kunde inte kriminalisera en hel ungdomsgenerations. Däremot kunde man kriminalisera en hel ungdomsgeneration OCH övervaka den samtidigt.
Verkligen tråkigt.
PP har aldrig varit ett alternativ för mig man kanske skulle slå ett slag för den personliga integriteten i nästa val.

Medlem

Svårt att säga vad det kommer att innebära. Det känns lite som att hur man än väljer att agera så står man som förlorare. Bojkottar man inköp kommer de fortsätta att beskylla piratkopiering för den minskade försäljningen, oavsett vad statistiken över nerladdningar visar, och därmed finns risken att de kommer att kräva ännu hårdare regler. Fortsätter man däremot att handla som vanligt kan det framstå som att lagen hade effekt och på så sätt öppna för fler sådana här dumheter.

Jag önskar det fanns något bra sätt att visa sitt missnöje utan att det slår tillbaka mot en själv. Att rösta på Piratpartiet kan vara ett alternativ för namnet till trots så tar de upp en mycket viktig fråga. För mig handlar det inte om att legalisera piratkopiering utan att hejda ytterligare inskränkning av vår privata sfär.

Jag börjar undra om våra styrande verkligen inser fullt ut vad det är de har godkänt.

Medlem
Skrivet av erge:

Så dom röstar alltså igenom något som LIBE är starkt kritiska till? Heja idioter.

http://rickfalkvinge.se/2009/02/17/sensation-eu-kraver-droppa...

Hehe, intressant men jag vågar inte påstå att jag fullt ut förstår den engelska texten. Den är lite invecklad på sina ställen.

Inaktiv

slöseri med pengar det tar nåra min att skaffa krypterad ip

Medlem

Får väl skaffa skyddad IP, så har man sitt på det torra.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Ipred är rena löjan men det är lite spännande att utvecklingen på "ena sidan" debatten tar denna sväng - nu handlar det ju blott om "lilla sverige" men provokationen är utförd, nu återstår att se vad "andra sidan" svarar med...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

www.dold.se

varningens finger för er som bara tänkt surfa krypterat, kontrollera så den tjänst ni använder er av inte bara krypterat http-protokoll (heter så va? hjärnsläpp....) utan verkligen krypterar all information in och ut från eran dator.

alternativt använder er utav oneswarm eller liknande nya tjänster.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

TOR kostar inget


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Robins:

Träder IPRED-lagen ikraft i fler länder än Sverige?

Ipred är ju ett EU-direktiv så ja kan komma liknade och finns liknande i andra länder.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av w4rhog:

TOR kostar inget

Det är inte första gången jag hör talas om programmet men tack för påminnelsen. Det verkar vara ett bra alternativ. Skall nog prova den den 1 april typ

Medlem

Undrar vilken internetsida som hackarna kommer att ge sig på först, som reaktion på lagen?

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Undrar vilken internetsida som hackarna kommer att ge sig på först, som reaktion på lagen?

regeringens skulle vara nice.
inte något litet heller utan ta ner skiten ordentligt.

Inaktiv

Frågan angående konsumera kan man ju dubbeltolka. När det gäller butikskonsumtion är det lika mycket som tidigare, det vill säga ingenting ehehe.

Dock styrs tekniken bort från Torrent mer och mer så framledes måste bolagen anpassa sig eller gå under, eftersom det blir ohanterligt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Nej men så farligt är det inte gossar små. Det är inte som om världen har gått under direkt. Ni kommer med största sannolikhet inte änns märka av lagen.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av unix:

Frågan angående konsumera kan man ju dubbeltolka.

Du menar att man skulle se konsumtion som enbart handlingen att avnjuta tjänsterna utan att betala för dem?

Jag menade ju naturligtvis köpa. Är det någon här som har missuppfattat mig?
En omröstning om att folk eventuellt fortsätter att ladda ner i samma utsträckning är ju kanske inte lika intressant utan man vill ju veta om lagen får folk att ändra sina köpvanor. D.v.s. om lagen fyller sin tänkta funktion - Att få folk att köpa mer musik/film/spel igen.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Ni kommer med största sannolikhet inte änns märka av lagen.

Nej, ingen kommer märka av den så länge man inte piratar och åker fast eller felaktigt beskylls för saker man inte gjort.
Om du inte tror att fel (medvetna "fel"?) kommer begås måste du också förneka alla de fall där oskyldiga suttit inne i flera år för brott det inte begått.
Du kanske gör misstaget att du utgår ifrån hur du vill att IPRED skall vara men frågan är istället hur långt är människor villiga att gå för att missbruka lagen.

Alla människor har inte ett samvete.
(källa: Allt dårskap man ser, läser om och blir utsatt för i livet)

Medlem

kommer att konsumera lika lite som idag.


signatur

thank you, come again

Medlem

Skam för Sverige att vi ska använda oss av IPRED, kravbrev känns trevligt, visst. Men ärligt talat tror jag ej att jag kommer ändra mig särskillt mycket. Kommer vara en pirat & konsument på samma skala som tidigare.
Den riktiga frågan ang IPRED är egentligen:
Är det LIDL eller budget?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nej men så farligt är det inte gossar små. Det är inte som om världen har gått under direkt. Ni kommer med största sannolikhet inte änns märka av lagen.

Det är synd att du inte ser allvaret i att överlåta polisiära funktioner till företag med egenintresse, gosse lille.

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nej men så farligt är det inte gossar små. Det är inte som om världen har gått under direkt. Ni kommer med största sannolikhet inte änns märka av lagen.

Det är synd att du inte ser allvaret i att överlåta polisiära funktioner till företag med egenintresse, gosse lille.

Det är ju fortfarande halv polisigt. För att företagen ska få rätt att hämta information från ISP så måste de typ fråga en domare först om jag inte minns fel. Det är ni pirater som frammanade detta. Ni kan bara skylla er själva. Företagen anpassar sig till tekniken. Det är ju så ni alltid velat havt det. Varför är ni inte lyckliga?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

123
Skriv svar