Nämen!? Sony tvingas avslöja tredjepartsexklusiva Playstation-deals

Medlem

Det är alltid bra att vädra ur huset lite... spelar ju egentligen ingen som helst roll hur många öppna dörrar Sony har, de kommer ju fortfarande sälja spel oavsett om information om tidsexklusivitet, deals etc måste redovisas. Spännande tider 😀

Medlem

Denna måste ju ha varit väldigt väntad för Sonys del.

Avstängd

Trams och flams.

Medlem

Asså, dessa två är ju lika kålsupare som jag ser det. Som två barn i en sandlådan som slåss om en spade.

Medlem

MS och XBOX borde koncentrera på sitt eget och inte på "spelarna, Activision anställda" osv som man så fint påstår.
Hela affären smakar sur mjölk och MS framstår bara som dålig förlorare på efterkälken som greppar efter halmstrån.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Både MS å Sony hade installerat chip i er hjärna som automatgodkänner alla spel, dlcs och microtransaktioner som de kan generera i deras bibliotek sålänge det klassades som lagligt.

Finns inget där och hämta, finns inget att skydda, finns inget att vara en fanboy över.
Det är företag som är vinstdrivande. Inte någons tröstkudde.

Medlem

De har tur att de bara behöver visa de fyra senaste årens exklusiva tredje parts köp, avtal med mer.

Medlem

Det märks att Sony är i underhållnings branschen. Popcorn time. Har man kört på med "Vi går under om Microsoft får köpa Call Of Duty". Och "Det är inte rättvist att Xbox kommer få exklusiva lägen, skins, vapen och kartor om inte vi får det också". Har man hävdat det då måste man kunna bevisa det också. Kör hårt Microsoft. Vrid om för varenda droppe.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Allt är tramsigt på den här sidan om det gäller Sony. MS är änglar.

/s

Här är ett bättre forum för dig: https://www.playstationforum.com/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Dex
Medlem

Då kan ju Microsoft också visa alla sina exklusiva deals dom har gjort med 3:e parts utvecklare. Det är ju knappast bara Sony som har gjort 3:e parts spel exklusiva. Båda företagen är så löjliga i denna affären och fanboys som påstår annat är ju precis lika löjliga....

Medlem

Och på läktaren sitter Nintendo och skrattar käken ut led

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Och på läktaren sitter Nintendo och skrattar käken ut led

Armbågar Nvidia och Steam skrattar och pekar samtidigt som de alla håller upp 10 års kontraktet. "10 YEARS BITCHES". Vänder sig till Google "Asch sitter ni där och surar. Sluta ni bajsade på er själva."

Medlem

Det är ju inte så att MS vill köpa AB av välvilja för alla slutkunder. Otroligt trångsynt av gamers att bara se ett ev billigt cod på gpass.

Cod är en koloss utan dess like och att äga serien en strategisk möjlighet för decennier framåt. Själv önskar jag både cod och dealen imploderar under min livstid. Svårt att tro att serien man malde och älskade under 00-talet skulle bli så ofantligt stor.

Medlem
Skrivet av heady89:

Cod är en koloss utan dess like och att äga serien en strategisk möjlighet för decennier framåt.

Snävt att tro att det bara handlar om CoD. King hade en omsättning på 2,8 miljarder, en ansenlig del och de verkar bara öka. CoD är en del av köpet dock.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nej det tror jag inte. Båda gör den "bra" formen av tidsexklusivitet när man går in och stöttar och finansierar mindre spel som kanske inte alls hade blivit lika bra, eller ens av alls, utan stöd. Det är det ju få som har problem med. Låsa in större spel som kan stå på egna ben är ju mer töntigt dock.

Sony gör ju en hel del trista saker dock knutet till marknadsföring som jag inte ser hos Xbox. Låser modes och annat i Call of Duty tidsexklusivt i åratal, exklusiva quests i Hogwarts etc. Det är ju något som Phil Spencer kommenterade i intervjun med XboxON häromdagen till och med, att sådant är det slut med i CoD när Microsoft köper Activision.

Finns nog en hel del intressant som kan dyka upp bland det här.

"Låsa in större spel som kan stå på egna ben är ju mer töntigt dock."

*sneglar på Starfield och Elder Scrolls VI*

Hur tänker du kring dem spelen ur det perspektivet?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av strangelove:

Jag kan inte minnas att något i mitt liv någonsin blev bättre av att gigantiska företag blev större och fick ännu mer makt. Betalar bara mer och mer för allt och har mindre och mindre att säga till om. Denna affär kommer inte vara något undantag om 5 år+

Det beror ju på hur konkurrensen ser ut!;)

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Här är ett bättre forum för dig: https://www.playstationforum.com/

Nu var det ju inte det poängen men tack så mycket för tipset, verkligen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Proximately:

"Låsa in större spel som kan stå på egna ben är ju mer töntigt dock."

*sneglar på Starfield och Elder Scrolls VI*

Hur tänker du kring dem spelen ur det perspektivet?

De är first party?


signatur

Jump in.

Medlem

Förstår inte vad problemet är. Låt Microsoft köpa Activision, dom lär ju troligtvis köra ner det i botten som samtliga av deras exklusiva titlar. Kolla bara på Gears och Halo, riktiga bajsspel nu. En gång i tiden var dom i toppen.

En sak har ju dock Microsoft rätt om, om man bortser från Nintendo så har ju Sony minst 80% av alla exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De är first party?

Du förstår väl poängen med frågan? Eller ska vi verkligen likställa att köpa exklusivitetsrättigheter med att bokstavligen ta över hela franchises genom att köpa upp företagen? Typ, ifall Sony köper studion och skiter i att släppa spelen på andra plattformar är det skitsamma men köper de exklusivitetsdeals så är de iffy?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Nu var ju aldrig Starfield utannonserad för PlayStation. Inte heller Xbox. Så ingen "tog bort" nånting från någon platform på grund av att det aldrig var utannonserat för just den platformen. FF7R var däremot utannonserat för Xbox. Finns inte på Xbox. Ska bli kul att komma få veta vad Square Enix tänkte på där.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nu var ju aldrig Starfield utannonserad för PlayStation. Inte heller Xbox. Så ingen "tog bort" nånting från någon platform på grund av att det aldrig var utannonserat för just den platformen. FF7R var däremot utannonserat för Xbox. Finns inte på Xbox. Ska bli kul att komma få veta vad Square Enix tänkte på där.

Nu är det ju såklart ganska självklart för alla att Starfield var under utveckling även till PS innan uppköpet av Bethesda. Varför skulle de undvika en betydligt större marknad än Xbox?

När utannonserades FF7R till Xbox? Det enda jag sett var att det vid första utannonseringen sades att det "kommer först till PS" och att det när det närmade sig släpp skrevs att det var exklusivt till PS under ett år? Jag kan inte minnas att en Xbox-version utannonserats?

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu är det ju såklart ganska självklart för alla att Starfield var under utveckling även till PS innan uppköpet av Bethesda. Varför skulle de undvika en betydligt större marknad än Xbox?

När utannonserades FF7R till Xbox? Det enda jag sett var att det vid första utannonseringen sades att det "kommer först till PS" och att det när det närmade sig släpp skrevs att det var exklusivt till PS under ett år? Jag kan inte minnas att en Xbox-version utannonserats?

Nu tror jag detta är ren bs för att det är för mycket pengar inblandat, vi snackar om ca 20-25 miljarder $. Men det har gått lite lösa rykten att om detta köp går igenom, så kommer Sony göra allt för att köpa upp Take2, och att de redan har börjat diskutera en eventuell affär. Som sagt, ta det med enorm skopa salt, för sånt här brukar inte komma ut offentligt.

Men om vi rent hypotetiskt säger att det skulle ske, och GTA6 blir exklusivt, så hade det varit oerhört intressant och se reaktionen från det andra lägret. Då kan ju folk säga likadant som Freeman säger, "men GTA6 var aldrig utannonserat till Xbox".

Det är ju klart som fan att både Starfield och kommande GTA6 skulle/ska komma till bägge konsolerna. Man skippar inte en platform som ligger på 80% globalt (enligt MS egna siffror).

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Proximately:

Du förstår väl poängen med frågan? Eller ska vi verkligen likställa att köpa exklusivitetsrättigheter med att bokstavligen ta över hela franchises genom att köpa upp företagen? Typ, ifall Sony köper studion och skiter i att släppa spelen på andra plattformar är det skitsamma men köper de exklusivitetsdeals så är de iffy?

Om Insomniac gör ett Sunset Overdrive 2 så förväntar jag mig inte någon release på Xbox nej. Det är så klart en enorm skillnad på vad first party-studior gör och att sitta och moneyhatta tidsexklusivitet på AAA multiplatformsspel till höger och vänster. Än värre när det inte finns någon given tidsram utan det ska gärna höljas i dunkel.

Det var t.ex. väldigt töntigt av Xbox att låsa in Rise of the Tomb Raider när det begav sig.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Om Insomniac gör ett Sunset Overdrive 2 så förväntar jag mig inte någon release på Xbox nej. Det är så klart en enorm skillnad på vad first party-studior gör och att sitta och moneyhatta tidsexklusivitet på AAA multiplatformsspel till höger och vänster. Än värre när det inte finns någon given tidsram utan det ska gärna höljas i dunkel.

Det var t.ex. väldigt töntigt av Xbox att låsa in Rise of the Tomb Raider när det begav sig.

Sunset Overdrive 2 är väl ett synnerligen dåligt exempel på en globalt älskad titel med spann över många plattformar. Jag tycker det är ganska skevt att tycka illa om Sony för att de köper upp tidsexklusiva kontrakt men rycka på axlarna åt att Microsoft bokstavligen låser ut en av världens största rollspelsstudios som släppt spel på mängder med olika plattformar. Vi känner väl helt enkelt olika inför sättet som Microsft köper upp och hanterar sina first-party utvecklare.

Tycker inte det var töntigt, men lite tråkigt, att Microsoft låste in Rise of the Tomb Raider. Jag tål tråkigt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Sunset Overdrive 2 är väl ett synnerligen dåligt exempel på en globalt älskad titel med spann över många plattformar. Jag tycker det är ganska skevt att tycka illa om Sony för att de köper upp tidsexklusiva kontrakt men rycka på axlarna åt att Microsoft bokstavligen låser ut en av världens största rollspelsstudios som släppt spel på mängder med olika plattformar. Vi känner väl helt enkelt olika inför sättet som Microsft köper upp och hanterar sina first-party utvecklare.

Tycker inte det var töntigt, men lite tråkigt, att Microsoft låste in Rise of the Tomb Raider. Jag tål tråkigt.

Håller helt med! Jag påverkas inte negativt då jag har bägge konsolerna, men hur tråkigt det än är med tidsexklusiva spel, så tar jag hellre det alla dagar före en permanent exklusivitet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Proximately:

Sunset Overdrive 2 är väl ett synnerligen dåligt exempel på en globalt älskad titel med spann över många plattformar. Jag tycker det är ganska skevt att tycka illa om Sony för att de köper upp tidsexklusiva kontrakt men rycka på axlarna åt att Microsoft bokstavligen låser ut en av världens största rollspelsstudios som släppt spel på mängder med olika plattformar. Vi känner väl helt enkelt olika inför sättet som Microsft köper upp och hanterar sina first-party utvecklare.

Tycker inte det var töntigt, men lite tråkigt, att Microsoft låste in Rise of the Tomb Raider. Jag tål tråkigt.

Skevt? Det är ju inte samma sak. Jag tycker att tidsexklusivitet på spel och innehåll är trist oavsett vem som pysslar med det. Det ger absolut ingenting.

Däremot så känner vi nog väldigt olika inför first party ja, mina åsikter gäller ju inte bara Microsoft. Det är helt ok om Sony köper upp studios, vilket de också gör.

En stor fördel med first party är att det oftast borgar för högre kvalitet i längden. Spel får den tid och resurser de behöver på ett annat sätt, med bra support. Dessutom ser man ofta att större risker kan tas, speciellt på Xbox med Game Pass.


signatur

Jump in.

Medlem

Jo jag skulle säga att Sunset Overdrive är en älskad globalt ip. För jag kommer ihåg när det kom vilka skriverier det var om att det skulle ha kommit till PlayStation också. Och vilka skriverier det blev när Microsoft gav IPt tillbaka till Insomniac och strax efter köpte Sony Insomniac. Och att då jävlar skulle det bli PlayStation version av det med den där 4k patchen som bara kom till PC. Plus Sunset Overdrive 2 skulle vara exklusivt.

Men nu hände inte det då Sony inte tror på IPt och Insomniac är upptagna i ca 10+ år framöver.

12
Skriv svar