Minnen från spelbutiker

Medlem

Fixaren i Göteborg

Medlem
Skrivet av romraptor:

Var en del på Gotland under somrarna på 90-talet. Minns dock bara översta våningen i Lekstugan. Var låg TV-spelshörnan?

Det låg först precis ovanför St:Hansskolan, det ligger ett café (Förr hette caféet Hedbergs Musikcafé, nu heter det nåt annat) där nu, sedan flyttade tv-spelshörnan till Söder centrum utanför murarna.

Medlem
Skrivet av romraptor:

Var en del på Gotland under somrarna på 90-talet. Minns dock bara översta våningen i Lekstugan. Var låg TV-spelshörnan?

Det låg först precis ovanför St:Hansskolan, det ligger ett café (Förr hette caféet Hedbergs Musikcafé, nu heter det nåt annat) där nu, sedan flyttade tv-spelshörnan till Söder centrum utanför murarna.

Medlem
Skrivet av haiko:

Det låg först precis ovanför St:Hansskolan, det ligger ett café (Förr hette caféet Hedbergs Musikcafé, nu heter det nåt annat) där nu, sedan flyttade tv-spelshörnan till Söder centrum utanför murarna.

Tack, nu minns jag! Osäker på om jag var i första lokalen, men andra lokalen var jag en del i.

Medlem

Tradition i Linköping.
Tror det var sent 98 eller 99 och man klampade in som melanstadieelev och såg en man stå och spela på en konsol jag inte hört talas om. Frågade vad det var och det visade sig att han importerat en Sega Dreamcast från Japan. Van vid SNES, Playstation och Nintendo 64 som man var hade jag aldrig tidigare sett så pass snygga spel någonsin när han stod och pangade zombies i House of the Dead 2 med en lightgun.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Har precis samma minne, fast från TV-spelsbörsen i Göteborg. Blev många (dåliga) affärer där.

Medlem

Tidigt 90 och man tog bussen till Frölunda torg för att testa skate or die på Nes. Blev ett köp för 379:-. Vilka fina tider vi lever i nu med billiga spel lättillgängligt.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Många minnen från att ha hängt i olika butiker i Örebro. Köpte mina första spel på fina ställen som Tele butiken, Data Skotten, Data corner etc.

Medlem

Spel & Sånt i Helsingborg, hade PC-spel, rollspel, kortspel och brädspel. Körde Blood Bowl ligor där (detta var låååångt innan Cyanides serie). Som mest hade vi nog runt 30 spelare och fick dela upp det i 2 ligor. Helt underbar tid.

TV-Spel butiken var också en höjdare.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det tidigaste minnet jag har av en spelbutik var "Tradtion".

https://piruettse.files.wordpress.com/2020/05/af5ad-sink28fak...

Minns inte mycket från det besöket annat än att det var så fantastiskt att se alla coola och nya spelkonsoler som Playstation och Nintendo 64. Jäkla skillnad från 8-bitars Nintendo som jag var van med.

Oj vilka minnen. Tradition det var den bästa spelbutiken i GBG

Medlem

I Åkersberga precis utanför staden så fanns det en ladugård som också agerade som en liten spelbutik, tror den bara existerade ett år eller så, men kommer ihåg att man köpte en eller två Sega mega-drive spel därifrån.

edit: detta fick mig att googla, ser ut som att den jag kommer ihåg var vid Stava gård, enligt denna sidan
https://nostalgibutiken.com/historia/

Medlem
Skrivet av MathiasCh:

Oj vilka minnen. Tradition det var den bästa spelbutiken i GBG

Nej, det var Gamezone, alla gånger. Var frekvent besökare där från 94-95 tills det försvann. Där jag såg PS1 för första gången.

Återvänder till den här tråden efter jag sprang på Stranéus krönika här och läste alla anekdoter om Gamezone.
https://www.fz.se/kronika/293455-nar-jag-och-polarna-varvade-...

Vilken fantastisk butik det var. Förmodligen enda butiken jag minns som även sålde Sega 32x, fanns väl på hyllorna i ett halvår. Försvann lika fort som det kom.
Mysigt att surfa hemsidan via wayback machine.

Medlem

Nordic Games i Karlstad, vallfärdade dit efter månadspengen i mellanstadiet. Minns fortfarande lukten. xD

Inaktiv
Skrivet av Edd1e:

Nordic Games i Karlstad, vallfärdade dit efter månadspengen i mellanstadiet. Minns fortfarande lukten. xD

Nordic Games ja 🙂 Var själv till deras butik på Drottninggatan 18 ett flertal gånger. Idag är den lokalen riven och istället är det en av ingångarna till Mitt i City där.

Inaktiv

Har flera minnen från Game här i Karlstad.
Kommer ihåg när jag hade förhandsbokat Grand Theft Auto: San Andreas och jag fick ett sms om att de skulle ha natt öppet vid releasen av det spelet. Så jag gick dit till klockan 12 på natten till den dagen det skulle släppas och köpte mitt exemplar.

En annan gång gick jag bara förbi Game och såg att Playstation 2 Slim hade släppts. Hade aldrig hört talas om den konsolen tidigare så jag gick in och frågade om den och hade en sådan tur att det bara fanns en kvar på lagret. Så jag passade på att köpa den.

Sen är det en gång till som just då inte var ett speciellt minne men det blev ett mer speciellt minne för mig över 10 år senare.
I januari 2007 går jag in på Game och köper min Nintendo Wii, ville ha en väldigt mycket eftersom jag hade läst om Virtual Console och tyckte det lät riktigt kul.
Men för några år sedan nu så läste jag en tråd där det var en person som berättade om hur svårt det var att få tag på Wii efter att den hade släppts. Hen hade förhandsbokat sin konsol men fick den först i maj 2007 tror jag att hen skrev.
Jag blev verkligen förvånad över att läsa det eftersom jag själv inte hade förhandsbokat min och kunde ändå gå in och köpa mig en konsol flera månader tidigare än den personen i tråden som hade förhandsbokat.

Skriv svar