Pathfinder-utgivaren Paizo förbjuder AI-genererad konst och text i sina spel

Robot
Pathfinder-utgivaren Paizo förbjuder AI-genererad konst och text i sina spel

Åtminstone så länge "de moraliska och juridiska aspekterna förblir grumliga".

#Paizo, #Pathfinder


Inaktiv

Kommer ni ihåg när folk sa att de kreativa jobben skulle bli kvar?
Det kommer förändra mycket för en redan relativt osäker och konkurrensutsatt yrke.
En del inom yrkena kommer nog kämpa emot vilket är förståeligt.

Medlem

Intressant. Undrar om de har tagit samma beskut kring AI-genererad kod.

KoP
Medlem

Helt rätt. Spel ska vara ett hantverk gjort utav människor utifrån deras egna ideér och kreativitet.

Likadant med film, musik och bildkonst.

Medlem

Konstigt då AI kan användas som verktyg dessutom, vart drar man egentligen gränsen och säger att det är människoskapat eller icke.
Jag kan rita saker för hand eller använda ett foto editing verktyg som automatiserar mycket av processen. men ingen skulle säga att jag inte skapat konstverket bara för att jag använde photoshop eller dylikt, även fast kanske hälften av stegen jag tog var "märk område klicka på knapp"

Det verkar tydligt att ett helt AI genererat konstverk utan männsklig interaktion anses av många som ej ett konstverk, men exakt hur mycket måste människan vara involverad för att det ska räcka?

Medlem

Går väl nästan inte att veta att ett quest är genererat med AI eller skrivet av en människa om AIn är bra nog?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker ChatGPT håller helt okej klass att göra en "genereric RPG hero"

Citat:

Pug was born in a small village located deep in the forest. He was the youngest of six siblings, and his parents were farmers who worked hard to provide for their family. Growing up, Pug was always fascinated by the stories of adventurers who would pass through the village, sharing tales of their travels and the monsters they had faced. Pug dreamed of one day leaving his village and setting out on his own adventure.

As he grew older, Pug began to show a natural talent for magic. He spent hours practicing spells and reading ancient tomes, hoping to one day become a powerful wizard like the ones in the stories he had heard as a child.

However, tragedy struck when Pug was just 17 years old. His village was attacked by a group of orcs who had been driven out of their territory by a rival tribe. Pug's family and many of his friends were killed in the attack, and Pug himself was left with a deep scar across his face.

Fueled by grief and a desire for revenge, Pug left his village and set out on a quest to hunt down the orcs responsible for the attack. Over the years, he honed his magical abilities and became a skilled fighter, taking on jobs as a mercenary to make ends meet.

Despite his gruff exterior and intense focus on his mission, Pug still holds a deep love for his family and his village. He hopes that one day he will be able to return home and rebuild what was lost, but for now, he knows that he must keep moving forward on his quest for vengeance.

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Konstigt då AI kan användas som verktyg dessutom, vart drar man egentligen gränsen och säger att det är människoskapat eller icke.
Jag kan rita saker för hand eller använda ett foto editing verktyg som automatiserar mycket av processen. men ingen skulle säga att jag inte skapat konstverket bara för att jag använde photoshop eller dylikt, även fast kanske hälften av stegen jag tog var "märk område klicka på knapp"

Det verkar tydligt att ett helt AI genererat konstverk utan männsklig interaktion anses av många som ej ett konstverk, men exakt hur mycket måste människan vara involverad för att det ska räcka?

Problemet ligger mer i den etiska biten, inte hur det lätt eller svårt det är att använda. Många - även jag själv, ogillar att folk använder sig av en AI som har "tränats" på artisters konst utan tillåtelse och sedan sitter någon och de facto tjänar pengar på andras konstverk.

Medlem

"You can't hold the tide with a broom"

Medlem
Skrivet av rosski:

Tycker ChatGPT håller helt okej klass att göra en "genereric RPG hero"

Du borde be chatgdp att skriva på svenska i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vill bara tacka kommentatorsfältet för en nyanserad diskussion
Inga "Vafan. Det är framtiden. Bara acceptera och sluta vara så teknikfientliga." men heller inga "Det är 100% stöld och all AI är satans påfund."

Själv tycker jag det är bra att de tagit det beslutet. Det skadar ju ingen. Möjligen att deras bilder i böckerna kostar mer att beställa och därmed kanske kunden får betala några kronor extra.

Men det kommer bli intressant se vad som händer härnäst. Konstnärer som använder AI i sin work flow kan säkert arbeta snabbare och ha en konkurensfördel mot de som kör utan.

Och AIn går ju att använda i flera steg i processen

Medlem

AI tar väl befintlig data som andra har gjort tidigare och skapar nånting från det, för nästan all "AI konst" ser lika ut.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av lonian:

Du borde be chatgdp att skriva på svenska i stället.

Visste inte att den hade stöd flr svenska än.
Fick det här svaret på inputen "Skriv en bakgrundsberättelse till rollspelskaraktären Pug"

Citat:

Pug föddes i en liten by belägen djupt inne i skogen. Han var den yngsta av sex syskon, och hans föräldrar var bönder som arbetade hårt för att försörja sin familj. Sedan Pug var liten var han fascinerad av berättelserna om äventyrare som skulle passera genom byn, dela med sig av berättelser om sina resor och de monster de hade stött på. Pug drömde om att en dag lämna sin by och ge sig ut på sitt eget äventyr.

När han blev äldre visade Pug en naturlig talang för magi. Han spenderade timmar med att träna på trollformler och läsa antika böcker, i hopp om en dag att bli en kraftfull trollkarl som de han hade hört om som barn.

Men tragedi slog till när Pug var bara 17 år gammal. Hans by blev attackerad av en grupp orcher som hade blivit utdrivna från sitt territorium av en rivaliserande stam. Pugs familj och många av hans vänner dödades i attacken, och Pug själv lämnades med ett djupt ärr över sitt ansikte.

Drivna av sorg och en önskan om hämnd lämnade Pug sin by och begav sig ut på en resa för att jaga ner orcher som var ansvariga för attacken. Under åren förfinade han sina magiska förmågor och blev en skicklig kämpe, tog på sig jobb som legosoldat för att klara sig.

Trots sitt hårda yttre och intensiva fokus på sin mission har Pug fortfarande en djup kärlek till sin familj och sin by. Han hoppas att en dag kunna återvända hem och återuppbygga vad som förlorades, men för nu vet han att han måste fortsätta framåt på sin resa för hämnd.

Skrivet av Evilof:

Vill bara tacka kommentatorsfältet för en nyanserad diskussion
Inga "Vafan. Det är framtiden. Bara acceptera och sluta vara så teknikfientliga." men heller inga "Det är 100% stöld och all AI är satans påfund."

Själv tycker jag det är bra att de tagit det beslutet. Det skadar ju ingen. Möjligen att deras bilder i böckerna kostar mer att beställa och därmed kanske kunden får betala några kronor extra.

Men det kommer bli intressant se vad som händer härnäst. Konstnärer som använder AI i sin work flow kan säkert arbeta snabbare och ha en konkurensfördel mot de som kör utan.

Och AIn går ju att använda i flera steg i processen

Ja, tror det kommer bli lite som i programmering nu. Går att bygga upp ramar snabbt men sen måste man själv korrigera och anpassa. Och i spel känns det ypperligt för att fylla ut sidokaraktärer istället för Farmer #1

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Går väl nästan inte att veta att ett quest är genererat med AI eller skrivet av en människa om AIn är bra nog?

Detta är för Paizos egna TTRPG produkter, inte datorspelen. Deras äventyr är långa och komplexa texter, inte uppdrag i datorspel. Det är mest tänkt för deras illustrationer i böckerna. Vad som gäller för licenserade datorspel vet vi inte. Senare kommer det säkert gå att göra längra komplexa texter men inte än i alla fall. När vi är där kommer det blir svårt på många andra håll, t.ex. inom utbildning där det ska skrivas uppsatser etc.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Detta är för Paizos egna TTRPG produkter, inte datorspelen. Deras äventyr är långa och komplexa texter, inte uppdrag i datorspel. Kanske kommer gå att göra sånt lite längre fram men inte än i alla fall. När vi är där kommer det blir svårt på många andra håll, t.ex. inom utbildning där det ska skrivas uppsatser etc.

Right mm. Men vi närmar oss, det har redan börjat bli problem med att folk försöker smyga in det där i skolor, om några år lär det vara svårt att märka alls, om ens så länge.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Right mm. Men vi närmar oss, det har redan börjat bli problem med att folk försöker smyga in det där i skolor, om några år lär det vara svårt att märka alls, om ens så länge.

Undra hur länge det tar och vad staten kommer säga.

Jag vet inte vad som gäller för Paizos licenserade produkter. De två Pathfinderspel som finns blev klara innan vi kom till frågan om AI generering.

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Konstigt då AI kan användas som verktyg dessutom, vart drar man egentligen gränsen och säger att det är människoskapat eller icke.
Jag kan rita saker för hand eller använda ett foto editing verktyg som automatiserar mycket av processen. men ingen skulle säga att jag inte skapat konstverket bara för att jag använde photoshop eller dylikt, även fast kanske hälften av stegen jag tog var "märk område klicka på knapp"

Det verkar tydligt att ett helt AI genererat konstverk utan männsklig interaktion anses av många som ej ett konstverk, men exakt hur mycket måste människan vara involverad för att det ska räcka?

Som konstnär erkänner jag att det känns lite förolämpande att se folk kalla sig själva för konstnärer när de skriver några rader i Midjourney, när jag själv har tillbringat årtionden för att ”perfekta” mitt hantverk.

Det jobbigaste är bristen på någon som helst empati som man ofta ser i kommentarer där folk är närmast glada att vi snart kommer vara irrelevanta. En klen tröst är ju att de förmodligen inte kommer skratta lika högt när deras jobb till slut kommer ersättas med maskiner och AI.

Jag använder själv MJ och ChatGPT flitigt som inspiration, verktyg, och leksaker, men det som jag ”producerar” där är inte något som jag kan känna någon som helst stolthet över, för det är inte något jag har skapat. Förstår dock att andra kanske upplever det annorlunda, men för mig känns det som att vara stolt över hur bra man är i CS när man använder aimbot.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Problemet ligger mer i den etiska biten, inte hur det lätt eller svårt det är att använda. Många - även jag själv, ogillar att folk använder sig av en AI som har "tränats" på artisters konst utan tillåtelse och sedan sitter någon och de facto tjänar pengar på andras konstverk.

Är nog en svår fråga allt detta runt konst, att tillåta en AI att titta på andras bilder för att lära sig den stilen är nära nog samma sak som att en mänsklig konstnär studerar en annans stil och sedan gör liknande. allas stilar är nog mer eller mindre inspirerade av andras. att göra konst i samma stil som andras är nog helt ok då det inte är en kopia.

Men som du nämner det fula ligger i att dom tittar på andras konst utan tillåtelse, där uppstår frågor om vad man får göra med andras konst som dom frivilligt lägger upp på internet. iom att dom laddar upp det till internet med syfte att det ska visas för alla som har tillgång till internet så är det nog givet att AIn också får ta en titt. men när dom laddade upp bilderna för ett par år sedan så existerade inte ens tanken i deras huvud att någon skulle låta en AI kolla. Man får nog helt enkelt undvika att ladda upp saker till "allmänna platser" online ifall man inte vill dela med sig av sin unika stil.

dock så tror jag att allt kommer gå väldigt fort nu, dessa frågor kring vad som är etiskt osv kommer nog skyfflas undan så vidare alla konstnärer inte beslutar sig samtidigt att aldrig lägga upp sina skapelser på internet över huvudtaget. Alternativt platformar på internet med specifika blockeringar som ej tillåter AI osv.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Som konstnär erkänner jag att det känns lite förolämpande att se folk kalla sig själva för konstnärer när de skriver några rader i Midjourney, när jag själv har tillbringat årtionden för att ”perfekta” mitt hantverk.

Det jobbigaste är bristen på någon som helst empati som man ofta ser i kommentarer där folk är närmast glada att vi snart kommer vara irrelevanta. En klen tröst är ju att de förmodligen inte kommer skratta lika högt när deras jobb till slut kommer ersättas med maskiner och AI.

Jag använder själv MJ och ChatGPT flitigt som inspiration, verktyg, och leksaker, men det som jag ”producerar” där är inte något som jag kan känna någon som helst stolthet över, för det är inte något jag har skapat. Förstår dock att andra kanske upplever det annorlunda, men för mig känns det som att vara stolt över hur bra man är i CS när man använder aimbot.

Menar du att du följt ditt hjärta och gjort det du önskat i flera årtionden, samt mått bra av att ha lyxen att kunna utföra dina hobbies?

Grattis.

Du är en hyfsat liten del av jordsbefolkningen med denna lyx.
Tänk att du haft denna lyx i vad som låter en stor del av ditt liv, men även nu väljer att förolämpas av andra för hur de lever sina liv. Den var lite av en spark faktiskt...

Medlem
Skrivet av Allexz:

Menar du att du följt ditt hjärta och gjort det du önskat i flera årtionden, samt mått bra av att ha lyxen att kunna utföra dina hobbies?

Grattis.

Du är en hyfsat liten del av jordsbefolkningen med denna lyx.
Tänk att du haft denna lyx i vad som låter en stor del av ditt liv, men även nu väljer att förolämpas av andra för hur de lever sina liv. Den var lite av en spark faktiskt...

Hur vet du att han har mått bra igenom hela den resan? Är man någon slags översittare för att man har hobbies?

Och va? hur andra väljer att leva sina liv? är det så du väljer att formulera "låta en AI tränas gratis på andras konst"?

Ärligt talat, vad svamlar du om? haha

Medlem
Skrivet av duchovny:

Hur vet du att han har mått bra igenom hela den resan? Är man någon slags översittare för att man har hobbies?

Och va? hur andra väljer att leva sina liv? är det så du väljer att formulera "låta en AI tränas gratis på andras konst"?

Ärligt talat, vad svamlar du om? haha

Håller med att ovan var onödigt aggressivt.

men "låta en AI tränas gratis på andras konst" låter konstigt, vad är alternativet? att ta betalt för varje öga som ser ens konst?
Tror man måste hitta en bra definiering för vad som sker, ifall jag som människa tittar på ett konstverk och lär mig något så är det helt ok, men om en dator gör det så är det fel?

ifall man lägger upp konst på en public website för alla att se så får nog vem som helst ta en titt och lära sig något, oavsett ifall det är en människa eller mjukvara.

Medlem

Håller med, det är genomvidrigt hur folk runtom nätet vill pissa på konstnärer att häva ur sig allehanda förlolämpningar över dem.

Redigerat //mod

Medlem
Skrivet av Allexz:

Menar du att du följt ditt hjärta och gjort det du önskat i flera årtionden, samt mått bra av att ha lyxen att kunna utföra dina hobbies?

lyx?

jag jobbade sketna kommun och sjukvårdsjobb i över 10 år efter skolan, men ägnade varje minut av fritid till min hobby, och efter mycket om och men så lyckades jag få in en fot och kunde börja tjäna lite pengar på den, och efter 10-11 år av knegande när jag blev uppsagd pga arbetsbrist så gav jag mig fan på att jag skulle få ihop det och kunna leva på min hobby istället, så jag tragglade mig fram med den sketna inkomsten från musiken + a-kassa i ett år, och lyckades till slut efter mycket arbete och en hel del tur att göra min hobby till mitt heltidsjobb, som jag levt på nu oavbrutet sedan ~2012.

jag kopplar inte alls vafan du menar med "lyx". jag slet som fan för att få det att gå ihop, levde på i stort sett ingenting, tog väldigt stora/dumma risker, och även fast jag säkerligen hade en hel del tur att träffa rätt folk vid rätt tillfälle osv. så tar inte det bort allt jobb jag lagt ner.

inget av det kommer ju dock spela någon roll inom nåt år när google kommer med sin nya musik-AI och du och andra kan "prompta" fram en ny låt på några sekunder.

jag är inte emot tekniken i sig, det är sjukt imponerande, men jag tycker det är riktigt tråkigt att något så fundamentalt mänskligt som konsten skulle bli det som rök först.

Medlem
Skrivet av quadratis:

lyx?

jag jobbade sketna kommun och sjukvårdsjobb i över 10 år efter skolan, men ägnade varje minut av fritid till min hobby, och efter mycket om och men så lyckades jag få in en fot och kunde börja tjäna lite pengar på den, och efter 10-11 år av knegande när blev uppsagd pga arbetsbrist så gav jag mig fan på att jag skulle få ihop det och kunna leva på min hobby istället, så jag tragglade mig fram med den sketna inkomsten från musiken + a-kassa i ett år, och lyckades till slut efter mycket arbete och en hel del tur att göra min hobby till mitt heltidsjobb, som jag levt på nu oavbrutet sedan ~2012.

jag kopplar inte alls vafan du menar med "lyx". jag slet som fan för att få det att gå ihop, levde på i stort sett ingenting, tog väldigt stora/dumma risker, och även fast jag säkerligen hade en hel del tur att träffa rätt folk vid rätt tillfälle osv. så tar inte det bort allt jobb jag lagt ner.

inget av det kommer ju dock spela någon roll inom nåt år när google kommer med sin nya musik-AI och du och andra kan "prompta" fram en ny låt på några sekunder.

jag är inte emot tekniken i sig, det är sjukt imponerande, men jag tycker det är riktigt tråkigt att något så fundamentalt mänskligt som konsten skulle bli det som rök först.

Jag tror inte konst kommer försvinna, kommer alltid finnas folk som uppskattar det kreativa som männskligheten kan skapa. Men det finns väldigt många som inte bryr sig om konst överhuvudtaget och för dom så räcker det med AI genererat.

Dock tror jag att till viss del så kommer kraven bli högre för vad som ska ses som attraktiv konst, iom att alla kommer kunna skapa relativt snygga saker utan någon som helst talang/träning så kommer männsklig konst behöva vara tekniskt imponerande eller kreativt imponerande på en lite högre nivå än nu för att stiga över dom så pass många som helt enkelt nöjer sig med AI genererat.

Finns många saker som nu är extremt lättillgängliga men brukade vara handgjorda osv, tex textiler osv, finns fortfarande marknad för handgjorda saker men på en mycket mycket mindre nivå än tidigare.

Skribent

Hörni, nu tar vi och taggar ner. Skippa att göra en massa antaganden om vad andra tycker och har gått igenom, och lägg framför allt ner med otrevligheterna och idiotförklarandet.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Menar du att du följt ditt hjärta och gjort det du önskat i flera årtionden, samt mått bra av att ha lyxen att kunna utföra dina hobbies?

Grattis.

Du är en hyfsat liten del av jordsbefolkningen med denna lyx.
Tänk att du haft denna lyx i vad som låter en stor del av ditt liv, men även nu väljer att förolämpas av andra för hur de lever sina liv. Den var lite av en spark faktiskt...

Ja, som på beställning kom en sån där kommentar jag nämnde. Har jobbat större delen som vårdare och undersköterska och har både en trasig kropp och avtrubbade känslor efter att ha sett otaliga människor som jag blivit känd med dö genom åren, men visst, den lyxen är ju enorm. Känner att avundsjukan brinner hårt i dig och om du känner att du äntligen kan vara kreativ, bra. Om AI kan ge dig livsglädjen tillbaka, grattis. Kör på.

eld
Medlem
Skrivet av Allexz:

Menar du att du följt ditt hjärta och gjort det du önskat i flera årtionden, samt mått bra av att ha lyxen att kunna utföra dina hobbies?

Grattis.

Du är en hyfsat liten del av jordsbefolkningen med denna lyx.
Tänk att du haft denna lyx i vad som låter en stor del av ditt liv, men även nu väljer att förolämpas av andra för hur de lever sina liv. Den var lite av en spark faktiskt...

Skapandet av konst är nog det mest tillgängliga som finns i världen, att det helt plötsligt är ett privilegium är något som promptare har hittat på.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Håller med att ovan var onödigt aggressivt.

men "låta en AI tränas gratis på andras konst" låter konstigt, vad är alternativet? att ta betalt för varje öga som ser ens konst?
Tror man måste hitta en bra definiering för vad som sker, ifall jag som människa tittar på ett konstverk och lär mig något så är det helt ok, men om en dator gör det så är det fel?

ifall man lägger upp konst på en public website för alla att se så får nog vem som helst ta en titt och lära sig något, oavsett ifall det är en människa eller mjukvara.

Men det är väl skillnad på att en människa kikar och inspireras jämfört med att en dator tankar ned det som data.

Och alternativten är väl eg rätt lätta. Licensiera det, eller avstå från just den konsten.

Hörde att de gjorde Midjourney via ett visst regeltrixande.
De hade ett företag som var ideelt och därför kunde komma åt bilddatabaser gratis den vägen. Men sen har de ett annat företag som är vinstdrivande som är kopplat till det ideela, men som sen vill tjäna pengar på Midjourney.
Hade det företaget försökt använda databasen av bilder hade de fått pynta.

Kommer inte ihåg detaljerna, men reagerade över detta.

Medlem

Det är lite fascinerande att se vilket spektrum en sån här fråga visar på - alltifrån sådana som skyr AI som pesten (oavsett om det gäller mer praktiska tillämpningar eller mer kreativa sådana) av olika anledningar, till sådana som tycker det är sjujäkla häftigt och spännande.

Vill minnas att den länkats på forumet någonstans tidigare, men Tom Scott har en intressant reflektion kring det:

Och det finns ett citat från Douglas Adams (Liftarens guide till galaxen) som är en rätt intressant vy kring hur vi som människor ser på teknologi och förändringar:

Citat:

1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.

2. Anything that’s invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.

3. Anything invented after you’re thirty-five is against the natural order of things.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av Evilof:

Men det är väl skillnad på att en människa kikar och inspireras jämfört med att en dator tankar ned det som data.

Och alternativten är väl eg rätt lätta. Licensiera det, eller avstå från just den konsten.

Hörde att de gjorde Midjourney via ett visst regeltrixande.
De hade ett företag som var ideelt och därför kunde komma åt bilddatabaser gratis den vägen. Men sen har de ett annat företag som är vinstdrivande som är kopplat till det ideela, men som sen vill tjäna pengar på Midjourney.
Hade det företaget försökt använda databasen av bilder hade de fått pynta.

Kommer inte ihåg detaljerna, men reagerade över detta.

Yep, och OpenAI sitter bara med länkar till datan, för de vet hur problematiskt det är runt data som de inte äger.

Faktum är att folks data används med målet att undvika att behöva betala ägarna av denna data, och bara det visar hur fel det blir.

AI-generation i sig är det inget fel på, folk kan använda sin egna data för att bygga neural networks, och gör redan det, men det är nu det började bli en trend att bara rakt av använda så mycket de kan av folks data.

Skrivet av PeTTs0n:

Det är lite fascinerande att se vilket spektrum en sån här fråga visar på - alltifrån sådana som skyr AI som pesten (oavsett om det gäller mer praktiska tillämpningar eller mer kreativa sådana) av olika anledningar, till sådana som tycker det är sjujäkla häftigt och spännande.

Det blir så när 99% av användningen just är den omoraliska typen, det är ingen som klagade när folk byggde neural networks på sin egen data, men nu används folks egna verk för att ersätta dom, inte själva tekniken.

12
Skriv svar