Final Fantasy XIII

zsm
Medlem

Helt okej recension, men jag måste ställa frågan, har det inte alltid funnits en karaktär som känts fullkomligt menlös, besvärlig, irriterande och som i slutändan inspirerar självmord?

Jag vill nästan påstå att det är ett återkommande fenomen i alla jrpgs som produceras, så till den grad att den nästan är lite charmerande.

Medlem

Har också spelat sedan släppet i Japan och jag tror att recencenten har på sig sina Final fantasy glasögon när han recenserade detta spelet, jag holler med om att det är lite väl linjärt för att vara ett ff spel den första halvan, men enligt mig är detta ingen nackdel i detta spel, Jag är en trogen ff fan och även om jag kanske inte tycker att detta är det bästa spelet i serien, där jag rankar ffvii och ix högst, så måste jag ändå säga att detta är ett SJUKT bra spel och förtjänar defenetivt mer än ynka 3 FZ poäng, rankar det utantvekan som det bästa FF spelet sedan IX faktiskt.

Så är du ett ff fan, bli ej skrämd av denna recension, gå och köp spelet du blir INTE besviken det kan jag garantera

Inaktiv

Blir ett köp.

zsm
Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Har också spelat sedan släppet i Japan och jag tror att recencenten har på sig sina Final fantasy glasögon när han recenserade detta spelet, jag holler med om att det är lite väl linjärt för att vara ett ff spel den första halvan, men enligt mig är detta ingen nackdel i detta spel, Jag är en trogen ff fan och även om jag kanske inte tycker att detta är det bästa spelet i serien, där jag rankar ffvii och ix högst, så måste jag ändå säga att detta är ett SJUKT bra spel och förtjänar defenetivt mer än ynka 3 FZ poäng, rankar det utantvekan som det bästa FF spelet sedan IX faktiskt.

Så är du ett ff fan, bli ej skrämd av denna recension, gå och köp spelet du blir INTE besviken det kan jag garantera

Detta speglar mycket min åsikt också. Det har talats otroligt mycket om hur linjärt FFXIII är och hur negativt det uppfattas, men ALLA final fantasy-spel har varit väldigt linjära och enbart haft en illusion av att vara öppet. FFXIII enligt vad jag förstått hymlar inte med detta faktum längre.

En linjär upplevelse är inte nödvändigtvis dåligt, vilket många verkar tycka då dom spelat Mass Effect, Dragon Age och tidigare favoriter som Oblivion. Förväntningarna verkar vara att FF ska innehålla de elementen, men det har dem aldrig gjort någonsin och kommer förhoppningsvis aldrig göra heller.

Inaktiv

3/5 är väl helt ok ändå?
Blir nog ett köp till helgen. :9


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Det är så roligt att se hur olika betyg bland annat detta spel får. 1up till exempel gav det A-, IGN har inte ens spelat klart det, och här får det en trea

Medlem
Skrivet av softis:

Har spelat FF13 fran det att det slapptes i Japan fram tills nu. Haller med om mycket i recensionen men nar jag laste om klagemalet pa karaktarernas klader har jag en annan asikt.

Om du aker till Japan sa kommer du marka att flera saker som vi i Sverige bara ser genom JRPG inom klader bars av helt vanliga personer i Japan. Det ar fashion har. Nu snackar vi ju sjalvklart inte folk vanliga folk som gar runt kladda som spelfigurer men manga av detaljerna i deras klader aterfinns i FF. Om jag hade 100en for varje par shorts av samma sort som Tidus har i FF10 sa hade jag varit rik. Sa antingen kan man tycka att det kanns konstigt eller sa kan suga in den japanska karamellen. Har sjalv bott i japan i snart 2 ar och FF ar ju trots allt ett japanskt RPG sa det ar inte konstigt att de lanar miljoer o kladstilar etc.

Visst, FF är ett japanskt spel, men om man tittar på karaktärerna så ser dom faktiskt inte alls särskillt asiatiska ut. Alla asiatiska karakteristiska drag är som bortblåsta. En svart man med afro, blåögda rundögda personer och alla har nästan blont hår.
Att se dessa personer springa omkring å skrika japanska är höjden av humor. Sen att japanska är världens näst fulaste språk, efter kinesiska, och tätt följt av finska kan inbringa bra många skratt. Bli inte sura nu om de finns japaner, kineser eller finländare här, men det är en högst personlig åsikt

Medlem

Våp som Vanille är rätt vanliga i Japan också. På riktigt. Tjejer som låter, rör sig och beter sig precis som hon hehe.

Hur kan man inte älska Japan och alla deras konstigheter?


signatur
Medlem
Medlem

Äntligen är fyra års väntan över


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Gortie:

Våp som Vanille är rätt vanliga i Japan också. På riktigt. Tjejer som låter, rör sig och beter sig precis som hon hehe.

Hur kan man inte älska Japan och alla deras konstigheter?

tentakelvarning! japanerna och tyskarna är ledarna när det gäller konstigheter... på ALLA plan.

Medlem

vad jag märkt är det engelskt tal endast, tyvärr
och text såklart om man så vill

Medlem

uhh, bara att hoppas att det ligger i brevlådan när man kommer hem från jobbet imorrn då.
Kommer bli riktigt gött att testa de här.

Medlem

Sänkte de betyget? ... Tyckte de va en 4'a första timmarna


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

"Någon dramatisk kurva kan ni glömma. De här ungdomarna har ju ont."

Emokulturen slår till igen? Trött på känsliga vampyrer, och behöver ej känsliga japaner.

Men jag lär ju köpa spelet ändå. Kanske väntar dock..

Medlem

Denna e otroligt Spel!!! Tråkigt nog så har min Xbox 360 fått red ring of death Nu blev jag så besvikkken!!!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Medlem

Jag gillar spelet hittills, det har ändå inte dragit igång riktigt än men jag antar att den första biten spenderas till en något utdragen karaktärsintroducering. Stridssystemet är f ö. riktigt trevligt.

Men det är ju inte på långa vägar samma drag till att fortsätta att spela som det var i t ex. Shin Megami Tensei: Persona 3.

Medlem
Medlem

Snyggt, otroligt välgjort kul spel. Men det är inte i närheten av FFVII eller FFXII spelmässigt. Hur som helst ett säkert köp för fans av JRPG eller grafiknördar(galet snyggt).

Inaktiv

Vilken besvikelse FF XIII är. Spelserien som har nått botten. Den får en 6 av 10 möjliga. Köp den o det är o kasta pengarna i sjön.


signatur

/Kem

12
Skriv svar