FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av Nerox:

Jag hade innan endast testat "defualt" mitsun , testade en tune på den och slog mina tider från subarun med 20-50 sekunder (beroende på längd på sträckan). Så det verkar absolut som misun är bättre, en nackdel är dock att man lättare förlorar kontrollen då det känns som man kommer upp i högre hastigheter.

Vänta nu.... kan man laga en punka under en sträcka?

Hur går då övningen på Usa? Lite blandat skulle jag säga, övade första sträckan en hel del och speciellt den första tidssträckan. Knepigt vad många nya ställen jag hittade att köra in i, vet inte ifall det beror på att när man lyckas ta ett par kurvor irad väldigt bra och lyckas på så sätt bibehålla en högre fart så kan man inte ta de efterkommande kurvorna på samma sätt "som man brukar" (fasen vad konstigt det där lät, hoppas ni fattar). Usa är dock väldigt rolig att köra på tycker jag dock, måste dock öva mer på nattkörning då jag inte kört mycket av det.

Att bara ta sig i mål är ju en väldigt bra bedrift i sig skulle jag säga. Speciellt då hardcore on läget gör det relativt enkelt att paja sig helt. Det är inte direkt som det blir enklare att kontrollera bilen när den börjat gå sönder heller.

Som Rosski skriver, funkar inte på Time trail dock utan endast vid skarp körning. Du måste även ha ett reservhjul. Tänk på att även val av däck och reservhjul sparas när du sparar en inställning på bilen. Med det sagt så har däckbyte buggat någon gång för mig. Happy drivning!

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Som Rosski skriver, funkar inte på Time trail dock utan endast vid skarp körning. Du måste även ha ett reservhjul. Tänk på att även val av däck och reservhjul sparas när du sparar en inställning på bilen. Med det sagt så har däckbyte buggat någon gång för mig. Happy drivning!

Skrivet av rosski:

För att laga på en sträcka så måste man stå helt still, då kommer det upp en prompt. På kontroll är det pil upp eller ned ,kommer inte ihåg, och sen A. Då lagas däcket direkt men man får en minuts strafftid så det är en avvägning hur långt in på sträckan det är värt att göra.

Känner helt klart igen det där, när man börjar få upp farten så måste man lära sig om hur man ska ta kurvor.

Ah, man tackar för det tipset. Det kan säkert komma till användning i framtiden. Kan man göra det fler gånger på en sträcka eller är det endast ett reservhjul man har tillgång till? Antar att man kan få ett nytt när man kommer till serviceplatsen efter sträcka tre?

Medlem
Skrivet av Nerox:

Ah, man tackar för det tipset. Det kan säkert komma till användning i framtiden. Kan man göra det fler gånger på en sträcka eller är det endast ett reservhjul man har tillgång till? Antar att man kan få ett nytt när man kommer till serviceplatsen efter sträcka tre?

Ja man kan byta två på en sträcka men man väljer själv hur många däck man har med sig, 0,1 eller 2. Och man får nya på service. Men som sagt, var noga när du du testar tunes, ibland sparar men en tune med 0 däck.

Så jag har för vana att alltid dubbelkolla både vid start och service.

Medlem

En nybörjarfråga igen (ursäkta ifall det blir en hel del, om det är för spårat från tråden får ni säga till). När man kör timetrail, är dmg insälld på hardcore? Ifall nej, går det att ställa in det?

Medlem
Skrivet av Nerox:

En nybörjarfråga igen (ursäkta ifall det blir en hel del, om det är för spårat från tråden får ni säga till). När man kör timetrail, är dmg insälld på hardcore? Ifall nej, går det att ställa in det?

Kan inte svara på det. Men ett relaterat tips är att köra custom event. Det blir lite mer jämförbart med fzdz-eventen. Däckbyte, ai-motstånd, service etc.

En annan sak är att testa köra utan pilarna som dyker upp på skärmen, passar i arkadrally, men fann ganska omgående att det allra mest är en distraktion i detta.

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Kan inte svara på det. Men ett relaterat tips är att köra custom event. Det blir lite mer jämförbart med fzdz-eventen. Däckbyte, ai-motstånd, service etc.

En annan sak är att testa köra utan pilarna som dyker upp på skärmen, passar i arkadrally, men fann ganska omgående att det allra mest är en distraktion i detta ä.

Ah, tack för tipset angående custom event. Då kan man ju replikera fz rallyt. Jag kan inte banorna tillräckligt bra för att köra utan pilar. Jag kommer inte ihåg hur man ska ligga i alla hopp osv för att undvika eventuella krascher. Det är nog det som skadat mig mest under övningarna att jag legat fel (och inte följt min kartläsare) i hopp vilket ofta resulterat till medium till stora skador på bilen. I ett rally som detta så lan ju ett sådant vara förödande ifall det sker redan i ss1.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Ah, tack för tipset angående custom event. Då kan man ju replikera fz rallyt. Jag kan inte banorna tillräckligt bra för att köra utan pilar. Jag kommer inte ihåg hur man ska ligga i alla hopp osv för att undvika eventuella krascher. Det är nog det som skadat mig mest under övningarna att jag legat fel (och inte följt min kartläsare) i hopp vilket ofta resulterat till medium till stora skador på bilen. I ett rally som detta så lan ju ett sådant vara förödande ifall det sker redan i ss1.

De flesta är överens om att pilarna stör mer än de gör nytta och man bör lära sig att enbart lyssna på kartläsaren så snart som möjligt.

Medlem

Jag kör i VR, och har pilarna på fortfarande men dom ignoreras främst och lyssnar på kartläsaren till 95%. Ibland så tappar man koncentrationen för en kort stund dock och missar vad som sägs och då har jag pilarna som en fallback. Men jag ignorerar dom i alla andra lägen. Kan vara att det är lättare att ignorera i VR, tror dom ligger en bit ovanför vart man normalt kollar när man försöker hålla sig på vägen.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Doed:

Jag kör i VR, och har pilarna på fortfarande men dom ignoreras främst och lyssnar på kartläsaren till 95%. Ibland så tappar man koncentrationen för en kort stund dock och missar vad som sägs och då har jag pilarna som en fallback. Men jag ignorerar dom i alla andra lägen. Kan vara att det är lättare att ignorera i VR, tror dom ligger en bit ovanför vart man normalt kollar när man försöker hålla sig på vägen.

Samma här, jag har stängt av alla andra UI element förutom just pilarna och varvtal/hastighetsmätare. Jag ser ingen "progress mätare" över sträckan och inga deltider som ploppar upp på skärmen under sträckans gång vilket jag tycker fick mig att fokusera mer på körningen.

Pilarna har jag kvar av samma anledning som du, ibland missar man vad han säger och oftast behöver jag inte ens kolla direkt på pilarna utan jag ser på färgen i periferin hur skarp kurvan är, det sker liksom omedvetet tycker jag, haha. Det är en röd fyrkant där uppe nånstans på skärmen så det är nog snart dags att bromsa


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Samma här, jag har stängt av alla andra UI element förutom just pilarna och varvtal/hastighetsmätare. Jag ser ingen "progress mätare" över sträckan och inga deltider som ploppar upp på skärmen under sträckans gång vilket jag tycker fick mig att fokusera mer på körningen.

Pilarna har jag kvar av samma anledning som du, ibland missar man vad han säger och oftast behöver jag inte ens kolla direkt på pilarna utan jag ser på färgen i periferin hur skarp kurvan är, det sker liksom omedvetet tycker jag, haha. Det är en röd fyrkant där uppe nånstans på skärmen så det är nog snart dags att bromsa

Ja precis, jag har allt annat avstängt också, progressmätaren stressar mig mer än något annat speciellt när den visar hur efter man är, då blir jag bara stressad och kör fortare än vad jag klarar av. Så när det kommer till sånt så tycker jag absolut att alla såna UI-element ska stängas av och köra så rent som möjligt. Viss stress gör ju att man kör bättre men för mig räcker det med stressen över alla träd jag riskerar att träffa för att köra bättre. Mer stress förstör bara.

Medlem

Klarade mig igenom hela rallyt, men det var på det berömda. Nattsträckorna tog mig rejält och en smäll på 4:e sträckan gjorde att jag pajade kylaren samt motorn vikljet medförde att halva sträcka 5 samt hela sträcka 6 gick på halvfart då motorn var nära att gå sönder helt och hållet. Men positiva att jag klarade mig igenom utan DNF allafall. Fick även laga punka två gånger vilket var drygt (speciellt första gången) då det var relativt rent kört i övrigt på dessa sträckor.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Klarade mig igenom hela rallyt, men det var på det berömda. Nattsträckorna tog mig rejält och en smäll på 4:e sträckan gjorde att jag pajade kylaren samt motorn vikljet medförde att halva sträcka 5 samt hela sträcka 6 gick på halvfart då motorn var nära att gå sönder helt och hållet. Men positiva att jag klarade mig igenom utan DNF allafall. Fick även laga punka två gånger vilket var drygt (speciellt första gången) då det var relativt rent kört i övrigt på dessa sträckor.

Alltid trist när man får lunka i mål sista sträckorna men att inte DNFa är bra. Bara nöta på och sakta höja farten.

Medlem

Säsongen avslutad. Gick inget vidare för mig i Övesa. Smackade rakt in i en stor stenbumling i början på S01. Skadade motor, Turbo, Kylare, avgassystem, hjulupphängning, kaross(ingen motorhuv kvar), och lysen. Hade ett positionsljus att köra efter på S03 sen.
Kunde laga en del sen i depån men sen på S04 körde jag in i en sten till.

Hade varit kul att veta hur ställningarna låg till innan men jag visste att @Arete låg och hetsade för 2:a platsen och han knep den definitivt med denna uppvisning.

Grattis PV till vinsten!

Medlem
Skrivet av rosski:

Alltid trist när man får lunka i mål sista sträckorna men att inte DNFa är bra. Bara nöta på och sakta höja farten.

Det jag tror såhär i efterhand som var boven i dramat var att jag nog tappade fokus och koncentration, man vart lite för självsäker. Men överlag nöjd med att klarat mig igenom rallyt.

Stor eloge till @Lerb för ett otroligt bra och uppskattat jobb med detta. Grattis även till vinnaren PV samt ett stort tack till alla som varit med och deltagit. På återseende nästa säsong.

Medlem

För oss som är nya och nu mera helt inbitna, hur ofta startas säsongerna om?

Och stort grattis till PV!

brrap brrap pew pew
Skrivet av SuBOnez:

För oss som är nya och nu mera helt inbitna, hur ofta startas säsongerna om?

Och stort grattis till PV!

Nu är det en veckas paus innan vi drar igång igen nästa helg

Jag är ledsen alla att jag släpat med resultaten igen, det har varit jävligt körigt ett tag nu. Ska försöka ordna allt ikväll


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Nu är det en veckas paus innan vi drar igång igen nästa helg

Jag är ledsen alla att jag släpat med resultaten igen, det har varit jävligt körigt ett tag nu. Ska försöka ordna allt ikväll

Tack! Det är helt lugnt. Kan vi andra hjälpa till på något sätt? Du ska göra det för att det är kul, då ska det inte kännas som ett stressmoment.

Medlem

Oj! Fick jag faktiskt vinna en runda den här säsongen?!
Lite på nåders från PV:n som gav sig själv handikapp genom att ta Subarun dock, så ska inte vara så kaxig

Tack för den här säsongen allihopa, och grattis till segern PV! Snabb som fasen är du, jag är djupt imponerad. Kändes skönt att kunna ge dig lite av en match på några sträckor iaf

Och all heder till dig @lerb, du gör ett fantastiskt jobb med ligan! Stressa inte upp dig för att du inte känner att du hinner, det är bara kul att du orkar med det här! Släng upp eller PM:a ett nummer så swishar jag gärna något litet bidrag varje säsong för att du gör ett sånt bra jobb

Medlem

Tack för denna säsong. Mycket roligt åter igen.

En veckas vila invigdes med en licenskurs och en Test and Tune i skogen.

Snart dags för första tävlingen.


signatur

Mikael Karlsson

brrap brrap pew pew
Monacos rally avslutat!

Hallå rallyfantaster, äntligen har jag sammanställt Monacos rally som avslutades för ca 1,5 vecka sedan. Ursäkta släpet än en gång!
Resultat finnes nedan och jag återkommer om inte allt för lång tid med resultat även från säsongens sista rally, USA.

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
USA-rallyt är avslutat och Säsong 1 2023 är över!

Hallå igen!

Mina damer och herrar, vi har ett resultat! Första säsongen år 2023 är över och vi kröner på nytt en rallykung, ingen mindre än @PV_544_1965 - ett stort grattis till den nu fyrfaldige vinnaren utav FZDZ!

Det var en kamp om andraplatsen och det skulle ta ända till sista rallyt innan den avslutades, och till sist finner vi @Arete på andraplatsen och @c0MBATsANTA på tredjeplatsen. Väl kört båda två!

Det glädjer mig även att se att resten utav startfältet har haft en tight fight om platser mer eller mindre sedan första rallyt, det känns verkligen som att det nya poängsystemet och det faktum att alla åtta rallyn nu räknas in i slutet har gett resultat. Plats 15 till 21 i tabellen exempelvis skiljer det bara 19 poäng efter en hel säsong.

Den här säsongen har vi hela 11 förare som har både ställt upp i alla rallyn samt tagit sig i mål i alla rallyn, jag tror detta är ett nytt rekord för FZDZ vilket även visar att hela startfältet har blivit vassare vilket också är väldigt kul att se! Det är följande förare det rör sig om, ett grattis till dem:

@PV_544_1965
@Arete
@c0MBATsANTA
@MrZteevee
@LOVEMEISTER
@Berntlind
@Morrgann
@Xstioph
@holger_puffa1987
@rosski
@jbergdalen

Tack till alla som har deltagit denna säsong, det är väldigt kul att så många hänger med säsong efter säsong men precis lika kul med återkommande förare och likaså nya! Har ni vänner eller familj som ni tror skulle gilla formatet så är det bara be dem att skjuta iväg ett PM till mig här på FZ så ska väl de få vara med och sladda i skogen också!

Nästa säsong utav FZDZ drar igång nu på lördag den 11e Mars, mer info kommer inom kort

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Resultat av omrösning inför FZDZ 2023 S02

Hallå igen!

Vi hade för några veckor sedan en omröstning (som legat öppen sedan dess men som nu är stängd) om eventuell förändring kring bilklasser och typer för kommande säsonger.

Resultatet av den omröstningen är att vi INTE gör någon förändring i dagsläget - det finns en liten majoritet för att ändra upplägget MEN jag anser att den är för liten, en förändring av den här typen behöver en majoritet på närmare 2/3 skulle jag säga.
Hoppas alla är OK med detta utfall.

Vi kör vidare som vi gjort tidigare så tar vi tempen igen om några säsonger


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

https://i.imgur.com/UlszXDR.png

Hallå igen!

Mina damer och herrar, vi har ett resultat! Första säsongen år 2023 är över och vi kröner på nytt en rallykung, ingen mindre än @PV_544_1965 - ett stort grattis till den nu fyrfaldige vinnaren utav FZDZ!

Det var en kamp om andraplatsen och det skulle ta ända till sista rallyt innan den avslutades, och till sist finner vi @Arete på andraplatsen och @c0MBATsANTA på tredjeplatsen. Väl kört båda två!

Det glädjer mig även att se att resten utav startfältet har haft en tight fight om platser mer eller mindre sedan första rallyt, det känns verkligen som att det nya poängsystemet och det faktum att alla åtta rallyn nu räknas in i slutet har gett resultat. Plats 15 till 21 i tabellen exempelvis skiljer det bara 19 poäng efter en hel säsong.

Den här säsongen har vi hela 11 förare som har både ställt upp i alla rallyn samt tagit sig i mål i alla rallyn, jag tror detta är ett nytt rekord för FZDZ vilket även visar att hela startfältet har blivit vassare vilket också är väldigt kul att se! Det är följande förare det rör sig om, ett grattis till dem:

@PV_544_1965
@Arete
@c0MBATsANTA
@MrZteevee
@LOVEMEISTER
@Berntlind
@Morrgann
@Xstioph
@holger_puffa1987
@rosski
@jbergdalen

Tack till alla som har deltagit denna säsong, det är väldigt kul att så många hänger med säsong efter säsong men precis lika kul med återkommande förare och likaså nya! Har ni vänner eller familj som ni tror skulle gilla formatet så är det bara be dem att skjuta iväg ett PM till mig här på FZ så ska väl de få vara med och sladda i skogen också!

Nästa säsong utav FZDZ drar igång nu på lördag den 11e Mars, mer info kommer inom kort

http://i.imgur.com/9y7wi8W.png

Säsongstabell

http://i.imgur.com/AUnIC0J.png

Resultattabell

http://i.imgur.com/qjEDtQC.png

Snabbaste sträckor

http://i.imgur.com/dJrPU5g.png

Positionstabell

http://i.imgur.com/2TxqjwN.png

Säsongsschema

https://i.imgur.com/OCNQBR4.png

Tack själv för ett väl arrangerat rally och det nya poängsystemet ger verkligen jämna fighter i hela tabellen

brrap brrap pew pew
Information inför FZDZ 2023 Säsong 2!

FZDZ 2023 - SÄSONG 2

11e Mars - 6e Maj

Grekland | Spanien | Wales | Skottland | USA | Argentina | Australien | Nya Zeeland

Grupp A | Rally GT | H2 (FWD) | Up to 2000cc | Group B (RWD) | R2 | R5 | H3 (RWD)

Då gör vi oss redo för nästa säsong utav FZDZ!

Nu på lördag, alltså den 11e Mars, går denna säsong av stapeln och vi börjar resan i Grekland (Group A)!
Vi fortsätter sedan på en tur kring Europa med Spanien (Rally GT), Wales (H2 FWD) och Skottland (Up to 2000cc) innan vi drar vidare till USA (Group B RWD). Därefter avslutar vi världsturnén på södra delen av jordklotet med en vecka vardera i Argentina (R2), Australien (R5) och Nya Zeeland (H3 RWD).

Varierande väder och vind utlovas!

Hoppas ni vill vara med

Säsongsschema 2023 S02

signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Haha femma igen. Det är ett bra resultat men det är fjärde gången jag kommer femma på fem fullföljda säsonger. Till nästa säsong blir mitt mål att köra snabbt nog för minst en DNF. Jag måste lära mig att ta större risker helt enkelt.

Den här säsongen hade jag hoppats på att kunna nöta tider men jag meckade istället konstant och det enda rallyt där jag kände mig helt nöjd efteråt var i USA.
Jag "lagade" mina pedaler genom att byta ut en dålig förlängningssladd, bytte kamerainställningar fram och tillbaka, experimenterade med TrackIR och gjorde egna FFB inställningar istället för de jag hittat på Google.
Jag uppdaterade också Thrustmaster Control Panel för första gången sedan 2016 och rattens firmware från version 5 till 35 hihi.

Medlem
Skrivet av lerb:

https://i.imgur.com/UlszXDR.png

FZDZ 2023 - SÄSONG 2

11e Mars - 6e Maj

Grekland | Spanien | Wales | Skottland | USA | Argentina | Australien | Nya Zeeland

Grupp A | Rally GT | H2 (FWD) | Up to 2000cc | Group B (RWD) | R2 | R5 | H3 (RWD)

Då gör vi oss redo för nästa säsong utav FZDZ!

Nu på lördag, alltså den 11e Mars, går denna säsong av stapeln och vi börjar resan i Grekland (Group A)!
Vi fortsätter sedan på en tur kring Europa med Spanien (Rally GT), Wales (H2 FWD) och Skottland (Up to 2000cc) innan vi drar vidare till USA (Group B RWD). Därefter avslutar vi världsturnén på södra delen av jordklotet med en vecka vardera i Argentina (R2), Australien (R5) och Nya Zeeland (H3 RWD).

Varierande väder och vind utlovas!

Hoppas ni vill vara med

i.imgur.com/xqf1jae.png

Säsongsschema 2023 S02

Snyggt! Ser miljöoptimerad resekalender. Du borde hjälpa gänget på F1 touren 😉

Medlem

För ni med erfarenhet, vilken bil anser ni vara mest nybörjarvänlig när det kommer till grupp A?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Nerox:

För ni med erfarenhet, vilken bil anser ni vara mest nybörjarvänlig när det kommer till grupp A?

Min favorit har alltid varit Mitsubishin, jag tycker den är helt underbar att köra (min favorit i hela spelet) och betydligt lättare än exempelvis Lancian.

Med det sagt så är nog alla bilar i grupp A relativt nybörjarvänliga förutom just Lancian som gärna vill stångas lite med dig.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
FZDZ 2023 Säsong 2 har börjat!

Då är vi igång med en ny säsong allesammans! Några nya ansikten har anslutit till klubben, jag hälsar er varmt välkomna

Vill påminna alla om vikten av tt välja rätt bil de veckorna vi kör one-make, se säsongsschemat nedan. Jag lägger även med schemat varje gång jag redovisar resultat.

Brum brum, och trevlig helg!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

sådärja då har man tagit sig igenom grekland
gick totalt problemtfritt och utan skråmor på bilen.
hann nästan hela sträcka 1 innan jag var luftburen över ett krön och frontade en sten i 120 knyck
att det inte blev terminal är ju ett mirakel
tog mig vidare med en kylare som läckte som ett såll
innan sträcka 3 så var det närmast skrot av motorn..
gick laga med 2 minuter strafftid
gick ju som smort en stund
i början av sträcka 5 så gled jag sakta in i ett träd och ett styrstag gick av
så resterande fick köras med handbromsen som styrning
när jag väl kom i mål såg bilen ut som den gått genom en gruskross och ena däcket pekade in under bilen

grymt kul att vara igång även om det blev fiasko av körningen

Skriv svar