Färre spelar Kerbal Space Program 2 än det åtta år gamla originalet

Robot
Färre spelar Kerbal Space Program 2 än det åtta år gamla originalet
Medlem

Det är väl inte så konstigt. Ettan är ett komplett spel. Tvåan är ju mest som ett proof of concept än så länge. Lite finare grafik, fast typ 1% av funktionaliteten.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det är väl inte så konstigt. Ettan är ett komplett spel. Tvåan är ju mest som ett proof of concept än så länge. Lite finare grafik, fast typ 1% av funktionaliteten.

Va, menar du att ett Early Access-spel inte är komplett, perfekt och redo att släppas? Shocker

För att vara seriös, låter som många har blivit bortskämda (det har vi, ärligt talat) med EA-spel som fungerar bra, såsom Valheim, så de glömmer bort allt vad EA, Alpha och sådant egentligen innebär.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det är väl inte så konstigt. Ettan är ett komplett spel. Tvåan är ju mest som ett proof of concept än så länge. Lite finare grafik, fast typ 1% av funktionaliteten.

Det är inte funktionerna som folk stör sig mest på, utan den usla prestandan. Jag har ingen monsterrigg (12600K, 3060 Ti och 32 GB RAM) men den ska vara tillräckligt kraftfull för att inte få drops ner till 4-5 FPS. Roten till den dåliga prestandan verkar vara hur utvecklarna har valt att simulera delta-v i KSP 2, vilket förklarar varför prestandan försämras ju fler motorer du har. Så länge prestandan är så här usel så kommer nog inte spelarsiffrorna stiga.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det är väl inte så konstigt. Ettan är ett komplett spel. Tvåan är ju mest som ett proof of concept än så länge. Lite finare grafik, fast typ 1% av funktionaliteten.

Sen är ju priset på tok för högt. Närmare fullpris för ett early access-spel känns lite väl saftigt. I utbyte för gratis speltestare och QA borde man få det till ett reducerat pris som går upp i takt med att mer innehåll läggs till och spelet poleras. Som de gjorde med det första spelet. Här börjar de istället med ett pris ett par hundra kronor högre än föregångarens maxpris.

Fast här kanske tanken är att spelet släpps för 500 kr i Early Access, för att till slut landa på 700-800 kr.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är inte funktionerna som folk stör sig mest på, utan den usla prestandan. Jag har ingen monsterrigg (12600K, 3060 Ti och 32 GB RAM) men den ska vara tillräckligt kraftfull för att inte få drops ner till 4-5 FPS. Roten till den dåliga prestandan verkar vara hur utvecklarna har valt att simulera delta-v i KSP 2, vilket förklarar varför prestandan försämras ju fler motorer du har. Så länge prestandan är så här usel så kommer nog inte spelarsiffrorna stiga.

Yep, Spelet har nästan allt av grunderna till spelet, det går att bygga en hel del och göra det mesta i spelet, fast utan research som gör career-läget så bra!

Men som du säger så är det bara väldigt få som kan spela spelet i nuläget, och de som kan spela det får sin progress förstörd av rätt brutala buggar.

Skrivet av Nioreh:

Det är väl inte så konstigt. Ettan är ett komplett spel. Tvåan är ju mest som ett proof of concept än så länge. Lite finare grafik, fast typ 1% av funktionaliteten.

Lite som Arma Reforger mot Arma 3 då.

Reforger har ca 200 återkommande spelare medan Arma 3 20 000 xD

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Sen är ju priset på tok för högt. Närmare fullpris för ett early access-spel känns lite väl saftigt. I utbyte för gratis speltestare och QA borde man få det till ett reducerat pris som går upp i takt med att mer innehåll läggs till och spelet poleras. Som de gjorde med det första spelet. Här börjar de istället med ett pris ett par hundra kronor högre än föregångarens maxpris.

Fast här kanske tanken är att spelet släpps för 500 kr i Early Access, för att till slut landa på 700-800 kr.

Kanske kunde man gjort något så här:

500 spänn för EA men utvecklaren får enbart pengarna när de når en viss funktion. Detta kan nog bli krångligt att implementera och efterfölja dock.

200 spänn när de levererat X
200 spänn när de levererat X
100 spänn när de levererat X

Medlem

Jag hade gärna provat, men det låter som att prestandan är skräp och när man sitter på ett 1070 Ti så känns det inte värt besväret.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Att det finns en väl fungerande föregångare måste ju spela in här. Sättet spelare förhåller sig till early access måste ju variera beroende på om det finns tidigare spel i samma serie? Eller?

Medlem

Det är väl på många sätt och vis i vad vi kunde väntat oss. KSP var säkert inte heller så bra när den första versionen kom ut, men KSP2 brottas ju med att spelet behöver bli stabilare och få in föer funktioner än ettan.

Jag hade helt ärligt hoppats (och hoppas fortfarande på) att spelet skulle bli stabilare med förre ”kraken attacks ” men just nu är det ju precis tvärt om. Kommer nog ta tid att stryka ut all de buggarna och fram tills det är gjort lär ju folk tagga vidare med KSP.

Det jag är orolig för är väl att utvecklarna hade hoppats på en större skjuts av EA släppet. Om spelets EA släpp inte motsvarar förväntningarna så kanske man sänker ambitionsnivån för KSP2 istället och det hade varit väldigt trist


signatur

Heja Blåvitt

eld
Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Det är väl på många sätt och vis i vad vi kunde väntat oss. KSP var säkert inte heller så bra när den första versionen kom ut, men KSP2 brottas ju med att spelet behöver bli stabilare och få in föer funktioner än ettan.

Jag hade helt ärligt hoppats (och hoppas fortfarande på) att spelet skulle bli stabilare med förre ”kraken attacks ” men just nu är det ju precis tvärt om. Kommer nog ta tid att stryka ut all de buggarna och fram tills det är gjort lär ju folk tagga vidare med KSP.

Det jag är orolig för är väl att utvecklarna hade hoppats på en större skjuts av EA släppet. Om spelets EA släpp inte motsvarar förväntningarna så kanske man sänker ambitionsnivån för KSP2 istället och det hade varit väldigt trist

Tror nog att de har en del utveckling öronmärkt oavsett launchen, blir en lång svans framöver.

Störst kommer nog bli när multiplayer kommer in.

Avstängd
Skrivet av bluebird:

Att det finns en väl fungerande föregångare måste ju spela in här. Sättet spelare förhåller sig till early access måste ju variera beroende på om det finns tidigare spel i samma serie? Eller?

Speciellt när det i princip är samma gameplay. Finns ingen anledning att spela uppföljaren då om originalet är bättre.

Skribent
Skrivet av Saraandir:

Va, menar du att ett Early Access-spel inte är komplett, perfekt och redo att släppas? Shocker

För att vara seriös, låter som många har blivit bortskämda (det har vi, ärligt talat) med EA-spel som fungerar bra, såsom Valheim, så de glömmer bort allt vad EA, Alpha och sådant egentligen innebär.

För mig sitter nog största problemet i priset för spelet. Jag vet ju vad jag ger mig in på när jag köper in mig på ett EA, men just i det här fallet tycker jag de tagit lite väl mycket pengar för det man får (även om det så klart blir bättre med tiden).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kör de fortfarande ångstånkdrivna Unity för spelet?
Det var väl den absolut största akilleshälen ettan drogs med (bortsett att det såg rätt illa ut)

eld
Medlem
Skrivet av The_Holo:

Kör de fortfarande ångstånkdrivna Unity för spelet?
Det var väl den absolut största akilleshälen ettan drogs med (bortsett att det såg rätt illa ut)

Yep, men det är inte där problemen kommer ifrån.

Medlem

Jag skulle säga att spelet till och med är argumenterbart fulare än ettan, mer bloom och metalliska ytor men designspråket är sämre, hela spelet saknar vettig anti-aliasing med mera. Några enkla mods på ettan gör det betydligt snyggare.

Det är mega instabilt så inte ens enkla uppdrag går att genomföra utan game breaking buggar och flertalet omstarter.

Flertalet buggar från ettan är tillbaka vilket bara känns jättekonstigt. T.ex. gummiraketer som böjjer sig tills dom exploderar vilket man måste lösa själv genom att editera en textfil.

Prestandan är ett skämt.

Jag har verkligen försökt spela men jag har gett upp pga. alla buggar.

1
Skriv svar