Domstol: Fifa bryter mot Österrikes gambling-lagar

Robot
Domstol: Fifa bryter mot Österrikes gambling-lagar

"En skräll för hela spelindustrin."

#ea, #fifa, #gambling, #loot-box, #sony


Inaktiv

BRA! Lite kräm i rättssystemet där borta. Hoppas spelindustrin skiter i brallan.
Kanske ska flytta dit och köpa lite skins i DOTA 2 och sedan stämma dem på någon mille.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

BRA! Lite kräm i rättssystemet där borta. Hoppas spelindustrin skiter i brallan.
Kanske ska flytta dit och köpa lite skins i DOTA 2 och sedan stämma dem på någon mille.

Köper duett skin vet du precis vad du får för pengarna, blir inte samma sak. Blir svårt att sälja skinnet dyrare med när vem som helst kan köpa det.

Medlem

Hur påverkar det här fysiska samlarkortspel?

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Hur påverkar det här fysiska samlarkortspel?

Det undrar jag också! Magic, Pokémon, m.fl. gör ju exakt samma sak.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Helt underbart! Det ska vara kännbart att försöka fula sig!

Medlem
Skrivet av Nomman:

Det undrar jag också! Magic, Pokémon, m.fl. gör ju exakt samma sak.

Och det har någonsin varit bra att dölja gambling bakom barnleksaker? Bli arga på industrins genomfula tricks istället för att (ifall jag tolkade frågorna rätt) försvara dem med att "så har det ju alltid varit". Vi hade varit kvar i apstadiet ifall människan inte hade en förmåga att försöka förändra saker till det bättre.

Inaktiv
Skrivet av Ibenaben:

Köper duett skin vet du precis vad du får för pengarna, blir inte samma sak. Blir svårt att sälja skinnet dyrare med när vem som helst kan köpa det.

Det stämmer som du säger. Jag förstår inte riktigt hur det funkar med FUT. Är det att man bettar mot något?

Samtidigt är det olagligt det DoTA 2 gör (eller vilket spel som använder lotterilådor med prylar som kan säljas med pengar)
Tyvärr kan man ju inte stämma någon på det sättet. Tror jag...

Inaktiv
Skrivet av anon_332538:

Det stämmer som du säger. Jag förstår inte riktigt hur det funkar med FUT. Är det att man bettar mot något?

Du köper ett paket, precis som gamla hockeykort. Ett sådant paket med varierande storlek. T ex 30 st. Sen finns det paket som garanterar ett visst antal kort av en sort osv.

Du vet inte vad du får dock och paketen köps med FIFA poäng, som köps med riktiga pengar. Det hela är riggat av EA så t ex team of the season släpps. Alltså säsongs lag med dom bästa spelarna enligt EA (baserat på hur dom presterat i verkligheten) så släpps dom som specialkort. T ex om Messi har en rating av 90 i sitt vanliga kort, så är hans team of the season kort i en rating av 98. Alltså otroligt bra.

Grejen är att det är mer eller mindre som att spela på lotto och lyckas få ett sådant kort. Men självklart köper folk poäng så det står härliga till för att ha en chans att få sådana bra kort. Antingen för att ha en av dom bästa spelarna själv eller sälja kortet för höga mynt (coins) som är fifas egen valuta. Med coins kan man givetvis köpa andra spelare och även paket faktiskt, men det gör man inte för det är väldigt ovärt det.

En gång i tiden så handlade det om att tjäna ihop coins för att kunna köpa spelare, men det har blivit omöjligt då (nu har jag inte spelat på några år) men att vinna en match gav ca. 700 mynt. Att köpa en spelare som Messi kostar just nu över 7 miljoner mynt.

Vem som helst kan ju räkna ut att det är helt omöjligt att på ett vanligt sätt som att spela matcher kunna köpa Messis kort. Om en match ger runt 700 mynt och hans kort (team of the season kort) kostar över 7 miljoner mynt. Det blir några matcher man får vinna på ett år för att lyckas köpa hans kort.

Givetvis är det EA som står bakom detta. Dom släpper ju så lite Messi kort för att kunna styra marknaden, alltså att priset är skyhögt och endast går att köpa med att man själv köper paket och förhoppningsvis får någon hyfsat värdefull spelare som man säljer vidare.

Det är faktiskt helt otroligt hur EA i så många år fått fortsätta med detta bedrägeri, för är faktiskt vad det är. Att inte EU satt stopp för detta.

Som sagt nu har jag inte spelat på några år. Men ett Rare pack kostade runt 1000 poäng. 12,000 poäng kostar 1200kr. Att köpa 12 sådana paket är ingenting och i princip ett måste för att ha någon som helst chans att "packa" något hyfsat.

Pengarna EA får in på detta är astronomiska...

Sist men inte minst, det laget man får ihop i FIFA 22 t ex är meningslöst sedan mer eller mindre när FIFA 23 kommer ut. Så då är det bara att börja om igen...

Medlem
Skrivet av Ender:

Och det har någonsin varit bra att dölja gambling bakom barnleksaker? Bli arga på industrins genomfula tricks istället för att (ifall jag tolkade frågorna rätt) försvara dem med att "så har det ju alltid varit". Vi hade varit kvar i apstadiet ifall människan inte hade en förmåga att försöka förändra saker till det bättre.

Jag sade aldrig att det var bra. Skulle välkomna en granskning av de analoga lootlådorna (t.ex. MTG och Pokemon) också.

Edit: Det ska dock sägas att en del av charmen med MTG skulle försvinna om random-momenten i sealed draft skulle försvinna. Men på det stora hela skulle jag föredra om det alltid var tydligt exakt vad man köpte.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd

Och ingen är förvånad.

1
Skriv svar