Switch-uppföljaren kan få bakåtkompatibilitets-problem, spår utvecklare

Robot
Switch-uppföljaren kan få bakåtkompatibilitets-problem, spår utvecklare

Chip kan stöka till det, men lösningar finns.

#nintendo, #switch


Medlem

Känner jag Nintendo rätt lär de smälla en ”DELUXE”-sticker på spelen och sälja dem pånytt för 60€ stycket istället för att erbjuda bakåtkompatibilitet.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Nvidia har väl nyare tegra chip?

Eller är det stor skillnad mellan dom?

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Känner jag Nintendo rätt lär de smälla en ”DELUXE”-sticker på spelen och sälja dem pånytt för 60€ stycket istället för att erbjuda bakåtkompatibilitet.

Detta var definitivt min första tanke med, de är inte alls konsumentvänliga.

Medlem

Gör nå Steam deck liknande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja en uppföljare till switch måste ju funka med alla äldre spel nåt annat vore inte o tänka på.

Qus
Medlem

En stor anledning till att jag köpte PS5 är just på grund av bakåtkompatibiliteten. Hade ingen konsol av tidigare generation och att få spela alla PS4 titlar är underbart.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Gör nå Steam deck liknande.

Steam Deck är inte bakåtkompatibel med Switch den heller. Tror dessutom det är mycket svårt att klämma in spelkassetterna i den.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Steam Deck är inte bakåtkompatibel med Switch den heller. Tror dessutom det är mycket svårt att klämma in spelkassetterna i den.

Nej men den klarar emulera utan problem.
Nintendo gör den ju så klart med plats för switch "kasetterna" 🤔


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men den klarar emulera utan problem.
Nintendo gör den ju så klart med plats för switch "kasetterna" 🤔

Skulle kräva att den nya HW är bra mycket mer kraftfull. Orimligt mycket mer? Emulering tar rejält med prestanda.

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Skulle kräva att den nya HW är bra mycket mer kraftfull. Orimligt mycket mer? Emulering tar rejält med prestanda.

Har du en 1050 och inom rimlig processor klarar du emulera switch

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Skulle kräva att den nya HW är bra mycket mer kraftfull. Orimligt mycket mer? Emulering tar rejält med prestanda.

Ja du kan spela switch på Steam deck så gör man nått med liknande prestanda eller böttre så bör inte switch emulering vara några problem för nintendo att ordna.
Dessutom skulle enheten lättare få multiplattform spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Många Youtubers hoppade på MVG och "rapporterar" om dessa problem, men videon ovan är lite sund motvikt till denna hysteri som antagligen inte kommer vara något för Nintendo alls. Sen det här med att "göra en Steam Deck"... den finns ju för att komma ikapp Nintendo och rida på deras framgångar. Inte tvärtom. Självklart kommer "New Nintendo Switch" vara starkare än nuvarande men det är ju inte för att försöka tävla med Deck, utan för det är naturlig och självklar utveckling. Nintendo tävlar inte mot Valve, eller andra som apar efter dem, utan enbart mot sig själva och behöver bara släppa bra spel så frodas ge gott på det. Det är ju liksom ständigt Nintendo som ritar om spelindustrin för att sedan se andra försöka komma ikapp bäst de kan. Visst, de kanske inte alltid är starkast men alltid uppfinningsrikast och mest nytänkande. Deck är enbart en parentes i spelhistorien för några få entusiaster och hade aldrig funnits utan Switch och dess framgång.

Medlem

Tycker det bör nämnas att bakåt kompatibiliteten också finns på Xbox One.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men den klarar emulera utan problem.
Nintendo gör den ju så klart med plats för switch "kasetterna" 🤔

Nu har jag inte testat emulera switch på steam deck ännu, men blir väl en hel del lagg?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nintendo har himla otur med det här med bakåtkompabilitet, såpass mycket otur att de måste släppa samma spel igen till fullpris…

Jag undrar bara hur länge folk står ut med deras beteende. Jag är ju iaf svårflörtad den här gången, det vet nog de som sett mitt gnäll..

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Känner jag Nintendo rätt lär de smälla en ”DELUXE”-sticker på spelen och sälja dem pånytt för 60€ stycket istället för att erbjuda bakåtkompatibilitet.

Som Sony alltså? Fast Nintendo brukar föredra att lägga till nytt innehåll.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag inte testat emulera switch på steam deck ännu, men blir väl en hel del lagg?

Nej det fungerar bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Nintendo har himla otur med det här med bakåtkompabilitet, såpass mycket otur att de måste släppa samma spel igen till fullpris…

Jag undrar bara hur länge folk står ut med deras beteende. Jag är ju iaf svårflörtad den här gången, det vet nog de som sett mitt gnäll..

Delvis sant. Alla deras handhållna har dock varit bakåtkompatibla, samt Wii med Gamecube och Wii-U med Wii.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men den klarar emulera utan problem.
Nintendo gör den ju så klart med plats för switch "kasetterna" 🤔

Nja, emulering medför väl alltid problem, verkar även vara fallet med Steam Deck med Switch-spel; spel som inte startar alls, spel som glitchar sönder, spel med dålig prestanda etc. Ska den vara bakåtkompatibel så vill då jag att den kan köra spelen native, emuleras det så måste de ju göra skräddarsytt sådant för varje enskilt spel, annars lär det nog bli en hel del problem liknande det varit med NSO.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, emulering medför väl alltid problem, verkar även vara fallet med Steam Deck med Switch-spel; spel som inte startar alls, spel som glitchar sönder, spel med dålig prestanda etc. Ska den vara bakåtkompatibel så vill då jag att den kan köra spelen native, emuleras det så måste de ju göra skräddarsytt sådant för varje enskilt spel, annars lär det nog bli en hel del problem liknande det varit med NSO.

Ja alltså, det finns ju andra konsoler som löser det med emulering.
Emulering på Steam deck fungerar bra.
Jag tror Nintendo kan glra så att dom emulerar sina egna spel utan problem så länge man har prestandan.
Du fokuserar för myclet på att jag nämnde steam deck, en nintendo maskin är en ninte do maskin.
Vad jag menade med "liknande steam deck" så menade jag maskin med liknande arkitektur och minst samma prestanda. Inte just en steam deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja alltså, det finns ju andra konsoler som löser det med emulering.
Emulering på Steam deck fungerar bra.
Jag tror Nintendo kan glra så att dom emulerar sina egna spel utan problem så länge man har prestandan.
Du fokuserar för myclet på att jag nämnde steam deck, en nintendo maskin är en ninte do maskin.
Vad jag menade med "liknande steam deck" så menade jag maskin med liknande arkitektur och minst samma prestanda. Inte just en steam deck.

Ja, men det är ju just när man tittar på hur andra konsoler löser det med emulering som gör att jag inte tycker det är en bra lösning. Antingen så får vi vänta månader och år på att Nintendo pular med varje enskilt spel, som med Xbox på Series-konsoler, eller så får vi glitchfest med usel prestanda om allt körs på en och samma emulering. Spelar ingen roll att det är en Nintendo-maskin, Nintendo använder off the shelf-komponenter och skulle sannolikt inte ha någon specifik "Nintendo hårdvara" för att emulera med hög precision.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Delvis sant. Alla deras handhållna har dock varit bakåtkompatibla, samt Wii med Gamecube och Wii-U med Wii.

Dock var väl bara tidigare Wii-konsoler som hade chip för Gamecube-stöd, som senare sparades in på tyvärr. Men det fanns ju ändå där ett bra tag och inte så att Wii översköljdes av GC-portar, eller Wii-portar på Wii U. Att det blev så från Wii U till Switch har ju två enklare förklaringar: den sålde så dåligt att det inte vore värt att jobba in stöd, men mest uppenbart att det inte finns stöd - eller plats - för de skivor Wii U använde i en Switch. Och även om de använt låt säga en extern skivläsare som kunnat kopplas in i dockan hade flera andra problem uppstått. Som olika arkitekturer och få spelen att köras på nya systemet. Sen även hur det skulle lösas vid bärbart spelande t.ex. när TV:n användes till annat eller om en är ute och åker tåg. Då kommer vi tillbaka till hur dåligt Wii U sålde, och att det helt enkelt inte vore värt att lösa alla dessa problem, och enbart skapa flera, utan både enklare och billigare att bara göra dem tillgängliga på båda (Breath of the Wild) eller anpassas och återsläppas (MK8DX etc). Och visst, för oss få som ägde Wii U men ville spela MK8 på Switch istället var det ju tråkigt att behöva betala fullpris för det igen - men jag löste det genom att byta in konsol och spel mot Switch på Gamestop (som sedan gick i konkurs, rip) så tror inte jag ens betalade något för varken Switchen eller Zelda. Så för mig var det aldrig något problem, och hade jag inte haft den möjligheten hade jag väl helt enkelt fått stanna kvar på Wii U istället för att "migrera uppåt". Bara för att det finns något nyare behöver en ju inte röra sig ditåt och köpa om spel igen som om det vore under tvång. Så tycker verkligen att folk är onödigt dramatiska kring Nintendo och "deras ständiga återsläpp". Se bara på Metroid Prime som många tycker är mer remake än remaster, t.ex. FZ själva, men ändå säljs för $40 istället för $60 de lätt hade kunnat ta. Sen finns ju hur många spel som helst på Switch som inte är återsläpp, och att de har retro-spel under prenumerationstjänst istället för att sälja styckvis igen (som under Wii-eran) vilket de säkert hade kommit undan med igen för att de har sådan älskad katalog.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, men det är ju just när man tittar på hur andra konsoler löser det med emulering som gör att jag inte tycker det är en bra lösning. Antingen så får vi vänta månader och år på att Nintendo pular med varje enskilt spel, som med Xbox på Series-konsoler, eller så får vi glitchfest med usel prestanda om allt körs på en och samma emulering. Spelar ingen roll att det är en Nintendo-maskin, Nintendo använder off the shelf-komponenter och skulle sannolikt inte ha någon specifik "Nintendo hårdvara" för att emulera med hög precision.

Jag tänker att fungerar emulering av Switch så pass bra med inofficiella medel så kan Nintendo göra det bra på officiella medel.
Switch är inget kraftpaket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du kan spela switch på Steam deck så gör man nått med liknande prestanda eller böttre så bör inte switch emulering vara några problem för nintendo att ordna.
Dessutom skulle enheten lättare få multiplattform spel.

Verkar som den kommer hamna kring Steam Deck handhållet och runt Xbox Series S i dockat läge!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänker att fungerar emulering av Switch så pass bra med inofficiella medel så kan Nintendo göra det bra på officiella medel.
Switch är inget kraftpaket.

Inofficiella emuleringar tenderar ju dock att vara bättre just än officiella då inofficiella har fördelen av oändliga resurser i form av folk som jobbar med dem privat, gratis, och ständigt rullar ut uppdateringar på allmän begäran. Frågan är hur mycket tid och pengar Nintendo skulle vara beredda på att investera på emulering för bakåtkompabilitet för att få det någorlunda on par med de entusiastprojekt som finns. NSO började ju ganska illa med att emulera N64 som emulerats väl på entusiastbasis i årtionden...

Både Nintendo och Sony samt Sega har väl kontinuerligt nyttjat just de inofficiella emuleringarna till b.la. sina mikrokonsoler för att de själva helt enkelt faktiskt saknar förutsättningarna för att sitta och pula och finjustera egna emuleringar av sina gamla konsoler i årtionden.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Både Nintendo och Sony samt Sega har väl kontinuerligt nyttjat just de inofficiella emuleringarna till b.la. sina mikrokonsoler för att de själva helt enkelt faktiskt saknar förutsättningarna för att sitta och pula och finjustera egna emuleringar av sina gamla konsoler i årtionden.

Oavsett hur de gör så borde de ta det bästa alternativet.
Vad jag förstår så har tex N64 spel på Switch inte varit så bra som förväntat, exempelvis Zelda ocarina of time.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det kommer att ha en STOR betydelse för min del om Nintendo fuckar upp det här ännu en gång. De är så jävla sämst i klassen på online och kontinuitet. På min Wii som ligger någonstans så finns alla mina Virtual Console - spel och påminner mig. En del av Nintendos affärsidé är ju att sälja samma spel om och om igen till oss så det förvånar ju inte men eftersom Switch inte bara handlar om spel från Nintendo längre samt att Xbox har visat att de låter dig spela dina spel du redan äger sedan OG Xbox gratis så kanske de nu måste rätt in sig i ledet nu… ?

Medlem
Skrivet av Augustus:

Det kommer att ha en STOR betydelse för min del om Nintendo fuckar upp det här ännu en gång. De är så jävla sämst i klassen på online och kontinuitet. På min Wii som ligger någonstans så finns alla mina Virtual Console - spel och påminner mig. En del av Nintendos affärsidé är ju att sälja samma spel om och om igen till oss så det förvånar ju inte men eftersom Switch inte bara handlar om spel från Nintendo längre samt att Xbox har visat att de låter dig spela dina spel du redan äger sedan OG Xbox gratis så kanske de nu måste rätt in sig i ledet nu… ?

Verkar ju som de är mer medvetna om att folk vill ha tjänster och spel kopplade till sig och inte börja om från noll varje gång en ny konsol lanseras så förhoppningsvis är denna en indikation på att de faktiskt lärt sig. Och som de pratar om i videon ovan jag länkade så har Miyamoto adresserat detta och de verkar ha genomtänkt strategi för detta framåt.

Medlem

Nintendo kan inte sluta att vara Nintendo eller?

12
Skriv svar