FF XVI-utvecklare: Final Fantasy bytte till action för att locka fler spelare

Robot
FF XVI-utvecklare: Final Fantasy bytte till action för att locka fler spelare

Och dagens realistiska grafik gör att det hade känts märkligt med väntande karaktärer.

#Final-fantasy-xvi, #Square-enix


Medlem

I varje fall jag spelar ju JRPGn för att de ÄR just JRPGn. Vill jag spela actionorienterat RPG såsom de är/varit här i väst så hade jag spelat västRPGn.

Det är som att säga att "Ja alltså traditionellt så äter vi i japan sån här mat, men för att nå en bredare massa så har vi istället börja göra fler och fler McDonalds för det är vad som äts i väst" och missar helt att man åker till japan/äter japansk mat för ATT man vill äta just japansk mat, inte jäkla McDonalds.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

I varje fall jag spelar ju JRPGn för att de ÄR just JRPGn. Vill jag spela actionorienterat RPG såsom de är/varit här i väst så hade jag spelat västRPGn.

Det är som att säga att "Ja alltså traditionellt så äter vi i japan sån här mat, men för att nå en bredare massa så har vi istället börja göra fler och fler McDonalds för det är vad som äts i väst" och missar helt att man åker till japan/äter japansk mat för ATT man vill äta just japansk mat, inte jäkla McDonalds.

Fast att säga att JRPG är lika med turn-based eller att Final Fantasy är lika med turn-based tycker jag är att sätta genren och serien i en orimligt smal fåra. Det finns utrymme för både och. Jag är helt övertygad om att många gamers under 30 inte tycker om turn-based eller i alla fall föredrar något mer interaktivt och då bör ju självklart utvecklarna anpassa sig till marknaden. Det behöver inte betyda att serien förlorar sin identitet, Final Fantasy är mer än bara sina strider.

Själv tycker jag att FFVII Remake hade en grym kombination av båda världarna, men jag har förstått att det inte föll alla i smaken heller. Bättre att prova något nytt, imo, och med Suzuki ombord så har de alla möjligheter att göra det bra.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Ponny

Gillade stridssystemet skarpt när jag testade del sexton. Man kröp i FFXV, gick i remakesjuan, och nu känns det som om man springer. Jag kan dock tycka att det är dumt att Square Enix tar så tydligt avstånd mot nya turordningsbaserade Final Fantasy-spel. Det ena behöver inte utesluta det andra.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag älskar turn-based och hade helst sett att serien höll fast vid det.

Medlem

De har jo rätt, kundkrestsen blir mycket smalare om de skulle haft turodningsbaserat

Det fungerar inte om man ska göra ett stort AAA spel som kostar massvis med pengar att utveckla

Kolla bara på Persona 5 nog ett av de största jrpg på senaste tid? Sålde inte i närheten av något större AAA spel

Medlem

När de gick över till mer action baserade strider så blev striderna otroligt tråkiga och kunde i princip alltid vinnas med en knapp och ingen tanke.

Medlem

Anledning varför jag inte spelar Final Fantasy längre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Alltid förespråkat turnbased fram till kanske 2014 men idag känns det helt meningslöst.. En mix som FFR7 hade var ju helt perfekt dock

Medlem

Det är tyvärr detta folk har att se fram emot med stora spel, ju mera det kostar att göra spelen ju mer generiska måste de bli för att anpassas till en större potentiell mängd kunder.
Jag tycker det suger med alla de där turbaserade sakerna och random encountersi FF, men jag tycker det suger än mer att de ändrar för att folk som jag skall gilla det, bara för att det kostade mer att göra spelen än för 10 år sedan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

som en inbiten ff fantast har jag inge mot nya system så länge dom inte är sämre så som FF 12 och 13 dom var sjukt tråkiga. Hellre FF7 eller 9 . Men jag tyckte även FF 15 fighting system var nice. Och remake av ff7 var grymt nice.

Medlem

De sålde ut sig med andra ord. "bytte till action för att locka fler spelare" minsann. Det låter så jävla illa alltså. Som om det väldigt traditionellt turbaserade FFVII på PlayStation inte nådde ut till den breda massan. Som om det inte var ett av de bäst säljande spelen på PS och ett av de bäst säljande spelen från 90-talet. FFVII har väl sålt någonstans mellan 14-15 miljoner ex. FFXV däremot, har sålt i ca 10 miljoner ex... Och FFVII Remake kommer inte ens i närheten av de sifforna. Snyggt jobbat med att locka fler spelare Square.

Medlem

Synd kommer att köpa det iaf.

Hade vart nice om man kunde välja, saknar ATB


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Växte upp med turnbased men tror att om jag skulle skippa spelet om det va turnbased.

Medlem

Jag hade föredragit om de hade låtit Final Fantasy vara mera strategiskt, inte nödvändigtvis turbaserat men combat med lite mera tanke bakom det istället för det vi har idag. FF7 remake är det närmaste jag tycker är OK eftersom att du kan pausa combaten och göra andra saker samtidigt, det är inte perfekt men det är en OK kombination.
Sen om de hade tagit och gjort en subserie eller ännu bättre en helt ny franchise som är 100% action är en helt annan sak. För min del så är det ingenting i FF15 som gör det spelet till ett FF spel, det är bara ett halvtaskigt actionspel som majoriteten hade glömt bort efter en månad om det inte hade varit en del av serien.

Medlem

Final Fantasy var unikt (eller i alla fall ovanligt) i sitt sätt att blanda tur-baserat gameplay med engagerande story lines i spännande miljöer. Tyvärr har jag tappat intresset för genren helt nu när den är mindre unik och jag är inte längre intresserad av deras nya spel.

En intressant fundering är hur deras utveckling hade sett ut om de gick vidare med tur-baserat gameplay. Det hade säkert gått utmärkt att utveckla till något ännu mer spännande.

Medlem

Själv hatar jag turnbased och det är därför FFXV var mitt första Final Fantasy som jag spelade igenom hela spelet. FFXVI än så länge ser lovande och blir nog ett köp också. T.ex. var Yakuza: Lika A Dragon det första Yakuza-spelet jag inte orkade spela igenom just p.g.a. turnbased.

Medlem

Jag tycker som "gamal" räv att det finns mycket man kan göra med ATB systemet för att göra det "modernt" i stället för att skippa det och förvandla det till något helt annat. Exempelvis skulle man kunna bygga vidare på enligt min. mening det bästa ATB - systemet som finns i FFX där man kan planera kommande drag genom att se hur turerna kommer. Man skulle kunna ha någon form av hybrid av XCOM där man kan sno en viss mån av taktiska förflyttningar samt uppsättningar för combos ect ect. Kort och gott det går alldeles utmärkt att i modern miljö utan det man har idag. Dessutom funkar det ju fint tydligen även från ett säljperspektiv med ATB kolla bara på DQ11.

Medlem

jag spelar inte länge FF , efter de tog bort tur-baserad gameplay ,varför inte ha båda ? ,så att man kan själv välja

Testpilot

Jag har ingen stark preferens åt något håll egentligen. Dessutom gör Square både Dragon Quest och Octopath Traveller som har turordningsbaserade strider så det finns moderna alternativ för den som önskar det.

Förstår samtidigt att yngre spelare inte har någon erfarenhet av de äldre spelen och Final Fantasy skaparna känner att de behöver hänga med i utvecklingen.

Medlem

Har inget större intresse av turbaserade spel längre men har heller inte riktig fallit för FF7R som är det enda av SE:s AJRPG jag kört. När jag körde det blev jag mer sugen på att köra originalet och ha turordningsbaserat igen.

Känns som att SE inbillar sig att de utvecklat Nier Automata.

Föredrar actionspel som är mer det än RPG, t ex souls-spelen eller DMC. Men om jag spelar JRPG så bör det nig vara turbaserat mer eller mindre.

Hade jag varit CEO för SE hade jag sänkt budgeten och skapar flera indie-studios med pixelspel och PS2-style spel med turbaserat, kortspel och tower defence-spel. Skulle även lansera ett fysiskt kortspel och ett välutvecklat brädspel med mål att få de bli aspopulära även bland icke-fans.
Som kassako kan man göra mobilspel med mikrotransaktioner och sedan göra storspel med snygga FMV:s. Sedan kan man göra tv-serieversioner av storspelen och få fler att uppleva det. Går nog snart att använda AI och få till tv-serier på alla tidigare FF-spelen.

De borde också satsa mer på merch i väst. Aldrig fattat varför det ska vara exklusivt för en ufo-catcher i Japan.
Bara kräng på gosedjur som aldrig förr så borde det generera massor av cash. Kanske är för sent nu dock.
Uniqlo-t-shirtsen var dock en rejäl tabbe. De såg inte bra ut. Och låg osålda i drivor tror jag

Medlem

Square har tappat allt vad Final Fantasy en gång var.
Skulle dom tvunget gå över till action rpg kunde dom skapat ett nytt spel istället för att göra en fanbase besviken.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Mjae
Skrivet av Sille:

När de gick över till mer action baserade strider så blev striderna otroligt tråkiga och kunde i princip alltid vinnas med en knapp och ingen tanke.

Så upplevde inte jag Ff7 remaken iaf.
Då är ju turn based nästan värre.
Anfall (fysisk eller lämplig magi), hela, anfall, hela på alla random encounters. Extremt mycket trycka på en knapp.

Bossarna behövde sällan mer tanke. Bara kasta shell/protect och tänka på nån liten mekanik.
Och grindar man blir det astråkigt easymode.

Men både systemen går ju göra bra/intressanta

Medlem
Skrivet av Karmak:

De har jo rätt, kundkrestsen blir mycket smalare om de skulle haft turodningsbaserat

Det fungerar inte om man ska göra ett stort AAA spel som kostar massvis med pengar att utveckla

Kolla bara på Persona 5 nog ett av de största jrpg på senaste tid? Sålde inte i närheten av något större AAA spel

Jag älskar turordnings baserade spel. Men måste säga att Persona 5 är så sjukt dåligt. Det är School settingen och storyn som får mig att kräkas. Allt är bara för tween drama tråkigt. Och jag hatar Sociala delen också. Ge mig story och de från FF7 eller Chrono Trigger. Inte denna School moderna settingen tack.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Fast att säga att JRPG är lika med turn-based eller att Final Fantasy är lika med turn-based tycker jag är att sätta genren och serien i en orimligt smal fåra. Det finns utrymme för både och. Jag är helt övertygad om att många gamers under 30 inte tycker om turn-based eller i alla fall föredrar något mer interaktivt och då bör ju självklart utvecklarna anpassa sig till marknaden. Det behöver inte betyda att serien förlorar sin identitet, Final Fantasy är mer än bara sina strider.

Själv tycker jag att FFVII Remake hade en grym kombination av båda världarna, men jag har förstått att det inte föll alla i smaken heller. Bättre att prova något nytt, imo, och med Suzuki ombord så har de alla möjligheter att göra det bra.

Jag tror en av orsakerna till att FF fans är upprörda och besvikna är inte det att man inte tycker att man skall prova nya saker. Det handlar mer om att detta är en Mainline FF titel. De tar väldigt lång tid att utveckla idag. Nästa gång det är dags kan lika gärna vara PS6 generationen. Så man har väntat väldigt länge på en main line FF efter action spinoffs som varit och får då en action mainline titel. Nästa gång det är dags för FF17 kanske vissa på riktigt har dött på grund av ålder.

Så man tycker inte att detta är ett test utan att Final Fantasy är nu = button mashing high speed action.

För egen del så är jag inte ett fan av icke party based spel och speciellt inte high speed action spel typ Devil May Cry. Men spelet jag spelar behöver inte ha namnet Final Fantasy så länge det är ett bra spel med rätt mekanik. Som tur är finns det massor av spel inom genren fortfarande som man kan spela om man vill undvika rena action lir som FF16. Men få av dem har då budgetar på 1 miljard kronor (100 miljoner dollar).

Men behöver ett bra spel verkligen ha en budget på den nivån? Måste det alltid ha den fräsigaste grafiken?
Svarar man ja på den frågan så får man nog räkna med att man är tvingad till att spela det som main stream just för dagen ser som populärt. Dvs cash grab action idag.
Svarar man nej så öppnar sig ett enormt utbud av spel.

Medlem
Skrivet av Zphynx:

Square har tappat allt vad Final Fantasy en gång var.
Skulle dom tvunget gå över till action rpg kunde dom skapat ett nytt spel istället för att göra en fanbase besviken.

Helt rätt. Ville de göra Devil May Final Fantasy Cry kunde istället göra ett nytt spel eller serie. Men dom seglar på Final Fantasy namnet för det säljer mer.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Det jag är mest orolig för nu när man läst alla förhandsvisningar är att spelet kommer vara på tok för lätt.

Förhoppningsvis så måste man göra mer än 3 saker i strider för att vinna, och straffas för misstag. var mycket snack om deras accessories som agerar difficulty slider för att göra saker lättare, men har inte hört något om hur det kan göras svårare.

Finns en chans att normala svårighetsgraden är alldeles för lätt följt av dom easy funktionerna som bara gör det lättare.
Dock så lät accessoriesna väldigt trevliga för folk som tex har fysiska problem med händer och responstid osv, att kunna automatisera vissa saker kan vara skillnaden emellan att kunna eller inte kunna spela överhuvudtaget för vissa.

Medlem

Äsch FF är bara att glömma för oss som växte upp med och blev förälskade i de gamla spelen. Men så är det med mycket annat som uppstod under 80-90-talet och skapade en stor fanbase, vare sig det är spel, film eller bokserier som de filmatiserar. De vattnar ur och slaktar det vi älskar en efter en, lockar gamla köpstarka fans till ett "red wedding" och vi luras varje gång.

Vi som är gamla fans får helt enkelt sluta hoppas på nya spel inom franchisen med samma magiska upplevelse som de gamla och låta bli att köpa de nya spelen eftersom det bara bidrar till en utveckling vi inte gillar. Vänta på recensioner innan vi lägger en krona på dem. Vi får hålla oss till att spela om de gamla spelen med jämna mellanrum och vara nöjda med det.

Fångar de nya eller gamla spelare som gillar de nya spelen, grattis till dem som företag och till aktieinvesterarna som vill ha utdelning. Men de får inte mina pengar, det är mitt val. Sen får folk tycka olika.

Får se om jag ger buttonmash-FF7R en chans nån dag, väntar in samtliga uppföljare och recensionerna först.

Ser mer fram emot fanmade-spel som t.ex. Chained Echoes och Sea of Stars m.fl.

Medlem

Jag delade din skepsis mot FF7R. Dröjde nått år innan jag spelade det. Men jag måste säga att det var riktigt bra.
Striderna var bra. Det var mer strategi och mindre buttonmashing än man kan tro. Och storyn var riktigt jäkla bra. Jag spelade FF7 back in the days och försökte spela det igen för typ 10 år sen. Men jag tyckte tex alltid att Cloud var sån jävla "cringe" bad boy.
Nu tyckte jag han var superbra. Det är klart. De har ett helt spel för att täcka första skivan i originalet, så de kan ju fördjupada saker.

Medlem

Inte för jag köper eller spelar FF spel men att ändra på en av grundpelarna alienerar fansen.

12
Skriv svar