Starfield har releasedatum! Släpps 6 september

Medlem
Skrivet av eld:

Vet inte vart du fick de ca 15 åren ifrån.

3 år mellan fallout 3 och skyrim.
4 år mellan skyrim och fallout 4.
8 år mellan fallout 4 och starfield.

Mellan spelen i varje enskilt IP menar jag.

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag vet inte, jag tycker det känns som den absolut största fienden är att de envisas med att köra vidare på Creation Engine i lappad version X. Istället för att släppa prestigen och antingen köpa in en ny motor eller utveckla en egen så tror jag det är ett svart slukhål av utvecklartimmar som går åt att fixa problem som uppstår när man vill uppnå X sak i spelet. När det sedan är fixat har man skapat nya buggar.

Utvecklarna ges nog inte den tid det behövs för detta utan får gå vidare, säkert därför som man skjuter upp om och om igen. I slutfasen ska man buggjaga, då upptäcker man att när fixar en sak så pajar fem andra och man är tvungen att göra om saker eftersom man får välja mellan att en sak fungerar men två andra inte gör det t ex.

En dag kommer det nog att komma ut information om hur sjuka saker de fått göra för att lösa problemen med motorn.

Finns saker som väger för och saker som väger emot.

Det ä ju en hel del tidsinvestering att bygga om hela sin pipeline och göra en ny grund för samma typ av spel som de alltid gör, och sen vad de vunnit genom sin motor i sitt moddingcommunity.

Sedan har vi buggarna som är kopplade till typen av spel de gör, inte valet av motor.

eld
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Mellan spelen i varje enskilt IP menar jag.

Det stämmer absolut, mellan varje IP tar det tid, och med starfield så kommer det bli ännu värre. Det är ju problemet med att de håller hårt i att utveckla spel efter spel enbart i sin huvudstudio.

Men hade du tex varit fine med om de satt och gjorde elderscrolls 6 hos fallout 76 studion?

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Finns saker som väger för och saker som väger emot.

Det ä ju en hel del tidsinvestering att bygga om hela sin pipeline och göra en ny grund för samma typ av spel som de alltid gör, och sen vad de vunnit genom sin motor i sitt moddingcommunity.

Sedan har vi buggarna som är kopplade till typen av spel de gör, inte valet av motor.

Då kan du utveckla i en befintlig motor istället, lite konstigt att säga att buggarna är typ av spel och inte motor? Om jag utvecklar plattformsspel finns det alltid buggar då, oavsett motor och önskad funktion?

Jag förstår givetvis att det inte bara är att byta motor och sen är allt löst, men det är en björntjänst att vägra gå vidare med något annat. Modstöd är väl knappast en unik feature i CE.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Då kan du utveckla i en befintlig motor istället, lite konstigt att säga att buggarna är typ av spel och inte motor? Om jag utvecklar plattformsspel finns det alltid buggar då, oavsett motor och önskad funktion?

Jag förstår givetvis att det inte bara är att byta motor och sen är allt löst, men det är en björntjänst att vägra gå vidare med något annat.

Jättevärldar med dynamisk content och permutationer som kan gå fel är ett recept på buggar jämfört med mer linjära och icke-dynamiska upplevelser, däri kommer många av buggarna ifrån. Items som kan lämnas i världen och fysik på allt kommer alltid vara ett recept för kaos.

Men det har ju varit kärnan i bethesdaspel sedan Morrowind.

Inget av detta kommer vara förändrat i en annan motor, de kommer fortfarande behöva bygga ut unreal engine precis som de gjorde när de började använda det ändå rätt välanvända netimmerse.

Oblivion och Civilization 4 har ju typ ingen relation när de kommer till buggar, men de använde ändå samma framework/motor.

Skrivet av trickeh2k:

Modstöd är väl knappast en unik feature i CE.

Nej, moddar är ju inte unika för specifika motorer såklart, men sättet de bygger världen och hur allt sitter ihop i plugins är ändå en positiv effekt av hur de byggde sin motor på netimmerse. Plugin-systemet alltså, moddning är inbyggt från första början pga hur motorn är byggd, det är ingen som måste bygga ett framework för moddar som vi ser i andra spel.

Detta är även något vi även kommer se i Starfield, och kommer absolut vara sjukt populärt.

När det kommer till något som Unreal så skulle det absolut komma med bättre verktyg för utvecklarna, och det skulle absolut göra livet lättare för designers, grafiker osv.

Medlem
Skrivet av eld:

Det stämmer absolut, mellan varje IP tar det tid, och med starfield så kommer det bli ännu värre. Det är ju problemet med att de håller hårt i att utveckla spel efter spel enbart i sin huvudstudio.

Men hade du tex varit fine med om de satt och gjorde elderscrolls 6 hos fallout 76 studion?

Svar nej En del av mig tycker väl bara att det var lite onödigt med ett nytt IP, då jag älskar ES och Fallout och det kommer nu dröja evigheter mellan varje spel. Ser dock fram emot Starfield som fan ska tilläggas.

eld
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Svar nej En del av mig tycker väl bara att det var lite onödigt med ett nytt IP, då jag älskar ES och Fallout och det kommer nu dröja evigheter mellan varje spel. Ser dock fram emot Starfield som fan ska tilläggas.

Jobbigt om du helt faller för starfield och kommer behöva vänta 20 år på starfield 2

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Jättevärldar med dynamisk content och permutationer som kan gå fel är ett recept på buggar jämfört med mer linjära och icke-dynamiska upplevelser, däri kommer många av buggarna ifrån. Items som kan lämnas i världen och fysik på allt kommer alltid vara ett recept för kaos.

Men det har ju varit kärnan i bethesdaspel sedan Morrowind.

Inget av detta kommer vara förändrat i en annan motor, de kommer fortfarande behöva bygga ut unreal engine precis som de gjorde när de började använda det ändå rätt välanvända netimmerse.

Oblivion och Civilization 4 har ju typ ingen relation när de kommer till buggar, men de använde ändå samma framework/motor.

Nej, moddar är ju inte unika för specifika motorer såklart, men sättet de bygger världen och hur allt sitter ihop i plugins är ändå en positiv effekt av hur de byggde sin motor på netimmerse. Plugin-systemet alltså, moddning är inbyggt från första början pga hur motorn är byggd, det är ingen som måste bygga ett framework för moddar som vi ser i andra spel.

Detta är även något vi även kommer se i Starfield, och kommer absolut vara sjukt populärt.

När det kommer till något som Unreal så skulle det absolut komma med bättre verktyg för utvecklarna, och det skulle absolut göra livet lättare för designers, grafiker osv.

Ok, tack. Det är med andra ord lite "choose your poison". Jag är dock övertygad att man hade haft mindre problem över tid om man valt att byta motor.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Medlem

Ändå galet att det räcker lägga 10kr på game pass för att köra detta spelet. Billigare AAA spel finns nog inte.

Ser verkligen fram emot spelet och hoppas det blir bra. Känns som det var länge sedan det kom ett bra spel i denna kategorin.

Medlem

Kommer jag köpa StarField? Ja. Men jag kommer vänta. Hade varit kul om de släptes innan sommaren men nu är releasen i september, vilket för den suspekt nära en till uppskjutning till innan julen. Ser fram mot ett Space RPG som 1) inte är överhypeat av sektmedlemmar och 2) är spelbart vid release.

Skrivet av Raider:

Ska vi slå vad detta blir samma magplask som Fallout 76?

Tror de har lärt sig. Mycket rep står på spel med Starfield och de kan inte förvänta sig nåd om de fuckar up igen. F76 är det enda Betheda spelet som jag vägrar köpa, a polished turd is still a turd.

Skrivet av Jozo:

Jag saknar RPG-djupet från Morrowind och till viss mån Oblivion. Men det är ju tyvärr 20 år sedan och deras spel har gradvis blivit plattare och plattare sedan dess. Fallout 4 var i stort sett bara ett actionspel utan några större viktiga val på vad din karaktär är bra på!

De flesta vill inte spela Morrowind och spendera halva tiden läsa böcker och långa quest beskrivningar, sånt är ersatt med voice dialoger och ja, det är bättre. Det finns dessutom en orsak varför Action RPG har ersatt traditionella RPGs. Jag tyckte Morrowind var da'shit när det kom, men nu föredrar jag Action RPG som Fallout 4, de flyter på mer och stoppar inte upp mig så mycket. Cyberpunk löser det där rätt bra med korta SMS meddelanden på mobilen som inte blir mästerverk i storlek med Illiaden. De är mer part of the landscape än nödvändiga, men finns där för de som vill grotta ner sig i spelets lore.

Skrivet av Kleven:

Jag är trött på rymden och vill ha medeltid istället!

Jo, utbudet av medeltids RPGs är ju väldigt litet...

Avstängd
Skrivet av Ichinin:

Jo, utbudet av medeltids RPGs är ju väldigt litet...

Utbudet av medeltids-RPG som jag inte har spelat är väldigt litet.

Medlem
Skrivet av Kleven:

Utbudet av medeltids-RPG som jag inte har spelat är väldigt litet.

Medlem
Skrivet av eld:

Har du glömt bort att de försökte bygga ett Bethesda spel parallelt hos en annan studio, och då fick vi Fallout 76.

Hade F76 slutat upp bättre så hade absolut ett nytt Fallout 5 utvecklats där borta medans huvudstudion gör elderscrolls 6.

Blev inte FallOut 76 sämre då för att de gick åt GaaS hållet med LiVE Service stuket..?.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

eld
Medlem
Skrivet av Ichinin:

De flesta vill inte spela Morrowind och spendera halva tiden läsa böcker och långa quest beskrivningar, sånt är ersatt med voice dialoger och ja, det är bättre. Det finns dessutom en orsak varför Action RPG har ersatt traditionella RPGs. Jag tyckte Morrowind var da'shit när det kom, men nu föredrar jag Action RPG som Fallout 4, de flyter på mer och stoppar inte upp mig så mycket.

Fallout 4 för mig är Bethesda större steg in i en värld med mer interaktion med världen, något de kommer behålla i starfield, som rymdskepps byggande, basbyggande, resurser osv, så allt är inte av ondo även om rpg-delen tappade lite.

Gameplaydelen är det inte fel på med deras nya spel, men Iom hur bra Elden Ring sålde så är det ju inte helt och hållet omöjligt att ha quests och liknande med lite mindre handhållande.

De flesta vill ju helt enkelt bara springa ut i världen och se vad de hittar, till och med Bethesdas spel går emot trenden att ha collectible-markers över hela kartan.

123
Skriv svar