Medlem
Hotline Miami

Mörda mängder av människor i en knarkad historia fylld av magisk musik, rappt gameplay och pixlig grafik. Ta på dig din tigermask och sparka in skallar, klyv hundar på mitten med en katana och spruta kulor med ett automatvapen. Hotline Miami är blodigt, rått, mörkt och alldeles alldeles underbart.

Telefonen ringer. En oidentifierad person beordrar dig att åka till en lägenhet och avrätta samtliga människor som befinner sig där. "Sköt det snyggt" är det enda kravet, vad nu det innebär. Utanför din lägenhet så väntar en bil som tar dig till destinationen. Väl på plats så drar du på dig en utav flera olika djurmasker och sparkar upp dörrarna till lokalen, musiken drar igång och slakten tar sin början.

Det är i stora drag det spelet går ut på, att i olika miljöer så som kontor, videobutiker och lägenheter ha ihjäl en stor mängd människor i jakt på någon eller något som den mystiska personen är ute efter. Det kan låta ytligt men det bärs upp av en spännande historia och ett rakt av briljant gameplay.

Vad som vid första anblick kan se ut som ett relativt simpelt actionspel visar sig snabbt vara något mer och smartare än så. Fienderna reagerar blixtsnabbt på din närvaro och då du endast har ett liv så dör du väldigt snabbt om du inte är flink i fingrarna. Det gör att man bör ha en hyffsad plan innan man äntrar ett rum: Sparka upp dörren så att den som går förbi faller till marken, vänd till vänster och kasta kniven på snubben där, backa ut och invänta de två anslutande snubbarna och spring in med pistolen och skjut dem när tillfälle ges. Varje rum är som ett litet pussel på det sättet och vissa banor och rum kommer att kräva flera omspelningar innan det klickar.

"För du kommer att dö. Många gånger"

För du kommer att dö. Många gånger. Som tur är så tar det blott ett ögonblick att börja om vilket gör att det sällan blir speciellt frustrerande. Musiken pausar aldrig vilket bidrar till att ett dödsfall inte känns som ett större avbrott i spelandet. Man dör, lär sig något, och kör igen. Gång på gång. Efter ett tag kommer man in i ett flyt där människor dör som flugor runt om en och man känner sig riktigt cool och euforisk.

Musiken är starkt bidragande till denna känsla. Ösig elektronisk musik som sätter tonen perfekt och gör att man kommer in ett nästan hypnotiskt tillstånd. I spelets bästa stunder så bara flyter och klickar allt i takt med musiken och den känslan är oehört tillfredställande. Så pass att jag har spelat om vissa banor flera gånger bara för känslans skull. Samtidigt så förbättrar jag min ranking på banan och att få högsta ranking på alla banor är kul och ökar livslängden avsevärt.

Genom spelets gång så låser man upp tillgång till nya vapen och masker. Vapnen är egentligen ingen gamechanger då en kniv och ett baseballträ i grunden fungerar likadant, med viss skillnad på räckvidden. Skillnaden i skada är nästan ej märkbart då mer eller mindre allt dör på ett slag, men det är ändå kul att variera sig. Man känner sig lite mer badass med en katana än en kökskniv trots allt.

Maskerna fyller en desto större funktion. Dessa erbjuder utöver olika utseende även olika förmågor. Det varierar rätt kraftigt och exempelvis min favorit, Tony (lämpligt nog en tiger), gör så att knytnävsslag är dödliga. En box och skjortan är tom. Och väldigt blodig. Det är en härlig känsla att sparka upp en dörr och springa in i ett rum och boxa ihjäl fem snubbar utrustade med hagelbössor.

Spelets story är över på ett par timmar. Det räcker gott och väl för vad den vill berätta, men samtidigt hade jag gärna velat ha mer. När spelet är över så är jag långt ifrån mätt på gameplayet och även om det är kul att jaga ranking på banorna så hade det varit ännu roligare med lite mer narrativ som gör spelandet något mer meningsfullt.

Som helhet är Hotline Miami ett briljant mästerverk. Det är stilbildande, beroendeframkallande, våldsamt, unikt och fruktansvärt kul att spela. Då det är så pass kort så är det perfekt att dra hem för en kvälls lirande. För ibland vill man bara njuta av en bra film än att nöta en hel serie, om man säger så.

Hotline Miami
5
Mästerligt
+
Fantastisk musik
+
Stilen
+
Tight gameplay
+
Tempot
-
Man är fortfarande hungrig när storyn är över
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bra recension! Grymt spel. Av någon anledning har jag inte tagit mig an tvåan.

Redaktör

Tack för en lika grym recension som spelet!


signatur
Medlem

Tack till er båda <3


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Bra recension! Grymt spel. Av någon anledning har jag inte tagit mig an tvåan.

Samma här. Har spelet men känner inte för att starta det av någon anledning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Samma här. Har spelet men känner inte för att starta det av någon anledning.

"Man är fortfarande hungrig när storyn är över" skrev du. tvåan är ju bara mer av det goda.

Medlem
Skrivet av quadratis:

"Man är fortfarande hungrig när storyn är över" skrev du. tvåan är ju bara mer av det goda.

Hehe sant, jag borde ta tag i det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Bråkade alltid med muspekaren i det spelet. Vet inte om jag är för färgblind eller bara börjar bli för gammal för tempot, men tappade alltid bort pekaren samt att mouse sense kändes lite wonky.
Hade dock jäkligt kul i spelet ändå. Känslan och musiken är ju oslagbar. Surrealistisk 80tals-splatter.
Bra recension!

Medlem
Citat:

För du kommer att dö. Många gånger.

Noterade det. Spelet verkar okej, men missade för lätt när jag siktade. Spelade några minuter sen tröttnade jag, hade varit coolare att lira på Amigan.

Medlem

Hotline Miami var en instant classic.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Freakon:

Samma här. Har spelet men känner inte för att starta det av någon anledning.

Man BEHÖVER inte spela tvåan, på samma sätt jag tycker man BEHÖVER.. eller iaf BORDE spela ettan.

Vill man ha mer av det goda så får man det i 2an... Men grundupplevelsen är densamma.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Om spelet kommer i "3d-version"/förstaperson så köper jag det direkt!

Jag läste: "Vill man ha mer av det goda så får man ta den i 2an..."


signatur

autograph

Medlem

Det är ett för jäkla bra spel asså! Har inte lirat det på ett bra men....åååh musiken! Jag får gåshud när jag tänker på banan med Hydrogen i bakgrunden. Underbart. Jag ska lätt tanka hem det i nästa vecka o lira lite.

Tack för recension!

Fragtjuv

Tack för en fin recension. Nu blev jag sugen att spela det igen.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Trevlig läsning! Verkligen ett fantastiskt spel.

Kommer ihåg att det var Oscar(Oskar? Fd Chefen iaf) på Loading.se som fick mig att pröva på det när jag var bitter och tyckte det såg "dåligt" ut haha! Tog inte många minuter innan man var helt kär i det

Avstängd

Spelet är skräp.

Medlem

Klassiker.
Startar och spelar ibland fortfarande

Skrivet av autograph:

Om spelet kommer i "3d-version" så köper jag det direkt!

Anger foot. Inte samma tema kanske men dunkande musik, våldsamt och insta kill/death typ
Demo finns

https://store.steampowered.com/app/1978590/Anger_Foot/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sjukt bra spel, bland mina första spel att ta platinum i. Därav kommer jag aldrig återvända till det. Dock så måste jag fasiken ta tag i 2an, fastnade aldrig för det. Tyckte banorna var för stora och öppna, hade inte den där tighta känslan som 1an hade. Men nu ska jag ge det en riktig chans igen. Bra recension btw!

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Spelet är skräp.

Spelet är svinbra.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd
Skrivet av OAKTHYR:

Spelet är svinbra.

Nej.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Anger foot. Inte samma tema kanske men dunkande musik, våldsamt och insta kill/death typ
Demo finns
https://store.steampowered.com/app/1978590/Anger_Foot/

Tack för tipset om Anger foot! Påminner lite om Bulletstorm, med "extra allt".


signatur

autograph

Medlem

Måste köra igenom dom nu. Körde aldrig ettan till slutet och har inte ens startat tvåan trots att jag köpte någpn collection eftersom jag ville klara ettan först. Installerar nu. Bra recension. Gjorde mig sugen helt klart.

Medlem

By the way. Jag har sett en del som har problem med Hotline Miami collection på Series x där man inte kommer förbi skärmen för det står "press any button". Räckte att stänga av handkontrollen och starta den igen.

Medlem
Skrivet av autograph:

Om spelet kommer i "3d-version"/förstaperson så köper jag det direkt!

I princip Hotline Miami i 3d.

Medlem

Har tyvärr lite svårt att se mästerverket här med, men det är ju inte skräp.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Detta spel måste spelas med kobtroller imao... Jag spelade igenom det på psvita tiden. Jävlar vad brandet var då. Sen testade jag det nyligen på pc utan kontroller... Var inte alls samma sak... Jag var själv rätt nöjd efter ettan. 2an orkade jag inte spela ut ens. Kändes som man fått tillräckligt med slakt. Men ja det är/var ett bra spel.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

I princip Hotline Miami i 3d.

https://youtu.be/sNzlYe325h4

Tack för tipset om Project Downfall Realms Deep! Påminner också lite om Bulletstorm, som jag gillar.
Men det var lite för mycket av allt. Jag blev yr i huvudet bara av att kolla på trailern.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Tack för tipset om Project Downfall Realms Deep! Påminner också lite om Bulletstorm, som jag gillar.
Men det var lite för mycket av allt. Jag blev yr i huvudet bara av att kolla på trailern.

Hehe köper det 100%. Det är som en dålig syratripp fast bra lol.

Medlem
Skrivet av autograph:

Om spelet kommer i "3d-version"/förstaperson så köper jag det direkt!

Superhot? Finns även för VR. Fast det är inte non-stop action utan mer, "If you stop there is no action":
https://store.steampowered.com/app/617830/SUPERHOT_VR/

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

I princip Hotline Miami i 3d.

https://youtu.be/sNzlYe325h4

Ser riktigt fett ut!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar