Square Enix är besvikna över Forspokens försäljningssiffror

Robot
Square Enix är besvikna över Forspokens försäljningssiffror

Dåliga siffror på försäljningen enligt Square Enix VD.

#forspoken, #square-enix


Medlem

no shit sherlock Square Enix! Efter bara testat demot så dog min gamer i mig, Tog tid att få han att återuppstå

Medlem

Inte så konstigt, spelet blev ju sågat av recensenter och verkade vara rätt opolerat...

Efter kollat på digital foundry video blir man ju inte allt för sugen o lira...

Inaktiv

No shit Squarelock

Medlem

Kanske får bättre siffror om man gör ett bra spel. Sjukt att detta kommer ifrån FF skaparna... Kommer köpa det när det går ner till 100lappen,då får ni en extra siffra i statistiken.

Medlem

Grafiken är under all kritik. Nog det sämsta jag har sett på väldigt länge för ett AAA spel som säljs för AAA kostnad

Jag gissar de hade stora problem under utvecklingen pga deras värdelösa grafikmotor och sen till sist sa square att de inte kan betala mer ni måste släppa spelet.

Medlem
Medlem

När det gäller försäljnings siffrorna på ett av tidernas bästa SRPG, Tactics Ogre. För dyrt helt enkel för ett så gammalt spel. Dessutom inget nytt i spelet. Så tyvärr så lär det inte bli någon nystart, nya Tactics Ogre spel framöver? 😪

Medlem

SE har ganska orealistiska vinstmarginaler på sina spel dessvärre. Luminous fick betala det ultimata priset för sitt misslyckande med Forspoken då studion nu upplöses och medarbetarna sprids ut på SEs övriga interna studios. På andra forum så sprids redan konspirationsteorierna och mer eller mindre realistiska farhågor. Till exempel att Forspoken misslyckades för att det var en kvinnlig protag som dessutom är delvis mörkhyad och att det nu skall sätta stopp för mörkhyade protags i spel framöver osv.

Jag är inte rätt person att säga om forspoken är bra eller dåligt då jag inte gillar solo high speed action spel generellt. Jag äger det men har inte plockat det ur plasten ännu.

Skrivet av LeoCross:

När det gäller försäljnings siffrorna på ett av tidernas bästa SRPG, Tactics Ogre. För dyrt helt enkel för ett så gammalt spel. Dessutom inget nytt i spelet. Så tyvärr så lär det inte bli någon nystart, nya Tactics Ogre spel framöver? 😪

Ska man tro rykten från "insiders" så är redan Final Fantasy Tactics remaster under utveckling. https://gamerant.com/final-fantasy-tactics-remaster-insider-t...

Spelet i sig i sin nya utgåva är faktiskt bra. Men det här med pris är inget vi kommer ifrån. Speciellt med prisökningarna som skett i närtid samtidigt som världen dyker in i en djup lågkonjunktur med hög inflation. Det kommer inte synas så mycket på det som släpps i år då det är projekt som varit under utveckling länge.

Men vi kan nog vänta oss att det i det tysta pågår en våg av cancellations av spelprojekt runt om i världen just nu. Projekt som ännu inte utannonserats och mest troligt det mest nyskapande. Detta för att publishers vill minska sin risk och nya IPn eller nya grepp i spel bär alltid med sig mer risk än att mjölka befintliga IPn eller koncept. Så vi kommer nog se effekten av detta i minskad bredd och minskat utbud kommande år, även om ekonomin mirakulöst skulle repa sig på kort tid.

Medlem
Skrivet av Natrium:

no shit sherlock Square Enix! Efter bara testat demot så dog min gamer i mig, Tog tid att få han att återuppstå

Samma här. Fruktansvärt tråkigt gameplay, stendöd värld och grafiskt var det väl inget att hurra för heller.

Inaktiv

Efter att ha provat demot så blev det rätt så självklart att inte köpa spelet.
Recensionerna sade ju sitt också förstås.
Inte ens om det hamnade i reabingen för 99:- skulle jag slå till.

Medlem

Sluta göra nya saker, gör bara FF.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det räckte att spela demot så visste man att detta skulle floppa.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skit ska skit ha, inget konstigt med det.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kanske får bättre siffror om man gör ett bra spel. Sjukt att detta kommer ifrån FF skaparna... Kommer köpa det när det går ner till 100lappen,då får ni en extra siffra i statistiken.

Risken är väl stor att slutsatsen dom kommer att dra är att man får bättre siffror om man gör live service-spel med mikrotransaktioner upp i röven i stället för storydrivna singleplayer-spel.

Medlem

För det priset de vill ha för spelet så förväntar man sig mycket mycket mer.

Medlem

Fantastiskt kul att läsa. Dåliga produkter ska inte sälja bra.

Avstängd
Citat:

Q: While I think it is fair to expect growth in FY2024/3 in part because you plan to release multiple major titles, I also fear that will create a YoY hurdle you will be unable to surmount in FY2025/3. What kind of initiatives do you have in mind to ensure
sustainable growth?
A: Major title launches will not be concentrated solely in FY2024/3. We have organized our pipeline so that we will have a good
spread of new releases in FY2025/3 and beyond as well. We also hope that you will look forward to the blockchain games we
plan to launch in FY2024/3 and thereafter.

Önskar SE all lycka med sina blockchain spel

Medlem

Så går det när man gör ett jättecoolt spel utan substans.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Sluta göra nya saker, gör bara FF.

Usch, så du vill leva bland remakes och uppföljare? Aldrig något nytt?
Det var synd att forspoken var dåligt, både för spelare och för utvecklarna/utgivaren, ingen vinner på ett dåligt spel, särskilt inte spelarna. Nu kommer SQUARE ENIX dra öronen åt sig och bara köra med säkra kort, vilket är jättetråkigt imo.

Medlem

tror det skulle gått mycket bättre för spelet om det kostade 300-400kr. dom satte priset för högt

Medlem

De släpper mestadels skit och blir alltid besvikna när de sen misslyckas. Att de aldrig lär sig att folk är trötta på deras skitspel och skitportningar till PC. Hoppas Sony köper upp er så att era skräptitlar begränsas till deras konsoll åtminstone, er storhetstid är förbi sedan länge.

Gnällkuk
Skrivet av Hipshot:

Sluta göra nya saker, gör bara FF.

Power wash Simulator.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av fejksson:

Önskar SE all lycka med sina blockchain spel

Han fick väl lämna?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spelets problem börjar redan vid namnet.

”Forspoken”

Rullar inte direkt av tungan.

Avstängd
Skrivet av vladimir:

Spelets problem börjar redan vid namnet.

”Forspoken”

Rullar inte direkt av tungan.

Forwoken hade varit ett bättre namnval och sales pitch.

Medlem

Synd med så mycket bortkastad potential och resurser.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Han fick väl lämna?

Nä det är han som uttalar sig här vad jag förstod. Verkar vara kvar ett tag till.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Han fick väl lämna?

Den nya ska ju tydligen vara ännu värre.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Risken är väl stor att slutsatsen dom kommer att dra är att man får bättre siffror om man gör live service-spel med mikrotransaktioner upp i röven i stället för storydrivna singleplayer-spel.

Förhoppningsvis så lär dem sig att satsa på kvalité istället då det bevisligen säljer (Elden Ring, God of war, Hogwarts Legacy, etc).


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar