Vad äter FZ? Mat-tråden!

Medlem

Kryddig Karaage kyckling och japansk potatissallad.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

https://i.imgur.com/Lid535k.jpg

Kryddig Karaage kyckling och japansk potatissallad.

Vad kör du med för kryddor i Karaage? Den man käkar ute på stan brukar ofta vara "Svensson kryddad", dvs inga kryddor alls.

Medlem

Jag lagade senaste receptet från Cooking with Dog.
En marinad av Vitlök, Ingefära, Soja, Sake och Go Chu Jang.
Inga kryddor i mjölet men skulle jag laga den igen så skulle jag nog ha lite salt och peppar med där.

Medlem

Då jag seriöst försöker sluta med godis nu så fick det bli hemmagjort sockerfritt fika för att stilla sötsuget på kvällen. Chokladbollar med ICA:s "sötströ" (steviablandning), det bästa sötningsmedlet i svenska handeln enligt mig, istället för vanliga sockret i smeten.
Avskyr förvisso cocos på chokladbollar, men kan ju inte gärna ta betydligt godare strössel eller pärlsocker nu när man försöker avgifta sig från sockerberoendet.

Medlem

I fredags och lördags blev det Pad Thai (de gör stora portioner där jag bor så det blir 2 dagars mat), nu så mumsar jag kycklingspett med jordnötsås.

Medlem

Till lunch blev det bottenskrapet från en estrellas pepparchipspåse från igårkväll, en påse ica choklad muffins och en bounty.

Medlem

Ikväll äts en tortellinigratäng med pankogratinering och en ruccolasallad


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Middag: Carolina Reaper ostbågar och Cocacola Zero.

Medlem

Ramen ikväll! Buljong på ingefära, soya, sesamolja, risvinäger och lite socker. Färs stekt i soya och sesamolja. Toppad med spenat, chili och salladslök.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Dagens middag
Vitling toppad med kräftstjärtar fräst babyspenat salladsärtor paprika ugnsbakad morot stekt aubergine dill o citronsås 😁

Medlem

Rostat bröt med ost #Slappardag

Medlem

Varmrökte oxkind, severade tortillabröd.
Tyvärr blev kinderna lite väl torra.

Medlem
Medlem

Det blev krämig chili-kyckling idag.
Lättlagad och vrålgod:

1 kilo kyckling
1-2 gul lök
4 klyftor vitlök
3 msk sambal oelek
En skvätt kikkoman soja
4-5 dl grädde
En halv citron
Peppar
Rapsolja

Kokt Ris
Mikrad broccoli

Använd en djup stekpanna eller stekgryta.

Börja stek löken gyllenbrun på mellanhög värme och ta den sedan åt sidan på ett fat. Stek därefter all kyckling på full effekt. I med sambal, soja. Pressa i en jävla massa vitlök. I med citronsaften och den gyllenstekta löken. Släng i rejält med grädde. Peppra på med svartpeppar. Låt det bubbla och puttra på i 10-15 minuter.

Serveras med ris och mikrad broccoli!

Voilà!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Dagens middag
Sej toppad med räkor med pestosås kokt potatis salladsärtor champinjoner

Medlem

Blev pizza idag

Medlem

Thai green curry chicken .

Medlem

Till frukost blev det ostbullar med, smör, marmelad, ost, kaviar och smörgåsgurka.

Medlem
Medlem

Kebabtallrik och en 10 st chili cheese.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Till lunch slängde jag ihop en tonfiskbagett med kapris, kantareller, oliver, lök och majonäs/sriracha. Blev väl helt okej men tror jag använder någon annan form av svamp nästa gång.

Medlem

Rekommenderar denna!

Perfekt sås att blanda med pastan

Medlem

I believe in the microwave

Medlem

Abbas campinjonstuvning
Champinjoner
Taco ost
Spetspaprika
Extra rökt skinka

Jävla gott

Vad har ni på er varma macka?

EDIT:

Spraya med Italiensk salladskrydda!

Medlem

Fritterad kyckling med ris och spicy sambal

Medlem

Friterad kyckling med pommes och mangoraja.
Trevlig helg allesammans!

Medlem

Det blev en megaladdning med Spaghetti Bolognese för kommande vecka, matlådorna avklarade 😊


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

<Uppladdad bildlänk>

Rekommenderar denna!

Perfekt sås att blanda med pastan

Ska ge den en chans, svårt att hitta god pasta sås känner jag 😇


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Det blev en megaladdning med Spaghetti Bolognese för kommande vecka, matlådorna avklarade 😊

Kanske borde inta lite C-vitamin och grönsaker också?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6rbjugg

Själv har jag slappat denna helg och ätit rostat bröd och cornflakes i 2 dagar, visade sig att en restaurang jag skulle pröva var stängd och jag bara orkade inte laga mat.

Releasehästryttare

Skulle vilja äta lunch ute idag, men osäker om resturanger vanligtvis har öppet 1 maj, nån som kommer ihåg hur det brukar vara?

Skriv svar