Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Jag har problem ibland med min Steam deck. Det kan hända att när den ska boota upp att skärmen aldrig tänds så jag får hålla in powerknapp tills den är tyst och försöka igen. Någon gång har loggan stått och laddat utan att mer händer. En annan gång när jag tagit mig in i Steam OS och ska starta en emulator så bara laddar steam loggan så jag stänger ner emulatorn och prövar igen med samma utgång så får starta om Steam decken igen. Detta händer inte hela tiden, det kan ju vara typ någon gång i veckan det sker bara. Men det är störande, ibland undrar man om det är fel på just min Steam deck eller om alla får något liknande problem ibland.
Ser hur som fram mot en uppdaterad Steam deck, främst för att kunna hantera mjukvarumässig stabilitet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det kan hända att när den ska boota upp att skärmen aldrig tänds så jag får hålla in powerknapp tills den är tyst och försöka igen. Någon gång har loggan stått och laddat utan att mer händer.

Händer mig med,, använder min när jag pendlar & när man byter buss/tåg & kontrollant kommer så går "powersave" konstant,
Men brukar ställa spelet i "pause" innan jag trycker & tycker det kommer igång snabbare då

Edit: kör bluetooth & sjukt störigt man måste gå in hela tiden i settings & connecta varje ggr man väcker decken

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har problem ibland med min Steam deck. Det kan hända att när den ska boota upp att skärmen aldrig tänds så jag får hålla in powerknapp tills den är tyst och försöka igen. Någon gång har loggan stått och laddat utan att mer händer. En annan gång när jag tagit mig in i Steam OS och ska starta en emulator så bara laddar steam loggan så jag stänger ner emulatorn och prövar igen med samma utgång så får starta om Steam decken igen. Detta händer inte hela tiden, det kan ju vara typ någon gång i veckan det sker bara. Men det är störande, ibland undrar man om det är fel på just min Steam deck eller om alla får något liknande problem ibland.
Ser hur som fram mot en uppdaterad Steam deck, främst för att kunna hantera mjukvarumässig stabilitet.

Var liknande för mig med när man skulle väcka den.
Men det har kommit uppdateringar sen dess så för mig är det iaf "fixat"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vad kör ni för inställningar i Hogwarts för att få okey fps på era Steam Decks? Tycker overall att det är ganska dåligt optimerat på PC, får halvtaskig preformance även vid min stationära med 2080, kör dock i 3440x1440 i upplösning. Men tycker inte DLSS och FSR kickar in riktigt.

Medlem

Såg precis trailer för Shadow Gambit: The Cursed Crew som ser skithäftigt ut (om man gillar stealth-spel). Hoppas att UI är OK på Steam Deck och att det inte "kräver" mus och tangentbord för en bra upplevelse.

Tycker att jag har svårt att hitta spel som jag vill spela på decken snarare än datorn...

P.S. Tack till er som tipsade om sleep-läget, det var riktigt smart och bra faktiskt!


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Rekommenderar att kolla in detta program:

https://github.com/CryoByte33/steam-deck-utilities

För att förstå mer vad det gör kolla in denna video:


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av tyvar1:

Rekommenderar att kolla in detta program:

https://github.com/CryoByte33/steam-deck-utilities

För att förstå mer vad det gör kolla in denna video:

https://youtu.be/C9EjXYZUqUs

Intressant

Medlem
Skrivet av robbis:

Intressant

Reddit tråden jag fick nyheten ifrån: https://reddit.com/r/SteamDeck/comments/116v72t/king_cryobyte...


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av tyvar1:

Rekommenderar att kolla in detta program:

https://github.com/CryoByte33/steam-deck-utilities

För att förstå mer vad det gör kolla in denna video:

https://youtu.be/C9EjXYZUqUs

Har använt det ett tag nu funkar väldigt bra! Senaste uppdateringen gör bara allt bättre

Medlem
Skrivet av piddau:

Har använt det ett tag nu funkar väldigt bra! Senaste uppdateringen gör bara allt bättre

Snubben som gjort programmet bor i Sverige också


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av tyvar1:

Snubben som gjort programmet bor i Sverige också

ska ta och kolla på filmen när jag får tid... kan du kort beskriva vad det gör?
Läste lite snabbt att det ska ge bättre prestanda i spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ska ta och kolla på filmen när jag får tid... kan du kort beskriva vad det gör?
Läste lite snabbt att det ska ge bättre prestanda i spel.

Videon visar väldigt informativt vad programmet gör, men som du skriver så hjälper det till med prestandan i spel


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Rekommenderar att skaffa Decky Loader med vibrantDeck pluginet. Kör med 135 och allt ser mycket bättre ut

Och för er som kör mycket emulators så rekommenderar jag att köra med PowerTools pluginet och stänga av SMT för bättre performance.


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av tyvar1:

Rekommenderar att skaffa Decky Loader med vibrantDeck pluginet. Kör med 135 och allt ser mycket bättre ut

Och för er som kör mycket emulators så rekommenderar jag att köra med PowerTools pluginet och stänga av SMT för bättre performance.

Kanske tar en extra titt på det här... men att sätta sig in i hur det fungerar som småbarnspappa är eventuellt för optimistiskt...


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Kanske tar en extra titt på det här... men att sätta sig in i hur det fungerar som småbarnspappa är eventuellt för optimistiskt...

Det är ganska enkelt och det finns bra beskrivningar.

Använder också VibrantDeck och kan rekommendera det samt Animation changer.

Medlem

För er som söker något roligt att spela på Steam deck så får jag rekommendera Pizza tower!

Känns lite som ur något från Wario spelen. Grafiken är ju bara för rolig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Någon som prövat emulera PS3 på Steam deck ?
Fungerar The Last of us?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

För er som söker något roligt att spela på Steam deck så får jag rekommendera Pizza tower!

Känns lite som ur något från Wario spelen. Grafiken är ju bara för rolig.

https://youtu.be/Wlq6fFOqI28

Fick ADHD efter 5 sekunder in i filmen och fick stänga ner

Medlem

Har inte kört nått spel från Epic games store på länge på Decken.
Men i helgen när jag skulle köra Snowrunner så uppdaterades både spelet och Heroic Launcher (som anväds för epic) och efter det uppstog problem.
Problemet var att spelet gick att starta men kontroller fungerade inte så kom inte förbi "Press A to start" i startmenyn.

Så om nån får liknande problem så kommer här lösningen som jag luskade fram genom att läsa om gamla problem med heroic launcher mm. (så det verkar som gamla problem kommit tillbaka 🤷‍♂️ )

-Gå till desktop mode
-Starta heroic launcher och avaktivera att kunna navigera själva launchern med handkontroll.
-Starta spelet (mitt fall Snowrunner), då kommer webbläsaren starta och fråga om nån tillåtelse att använda Epic launcher inlogg.
Detta händer inte i vanliga "game mode" läget på Steam Decken utan man måste göra det i desktop mode. När man gett tillåtelse är det fritt att använda game mode som vanligt
-Hoppa tillbaka till Game mode och starta heroic launcher eller snowrunner direkt (om man lagt en genväg i steam).
för att navigera heroic launcher i game mode utan handkontroll. Håll inne steamknappen så kan man använda musplatta plus L2/R2 som musknappar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tänkte jag skulle dela med mig av mina lite mindre positiva erfarenheter av Steam deck.

Jag hade problem med min maskin direkt när jag fick hem den: Tappade kontakten till Steams servrar, ungefär hälften av spelen jag provade kraschade med jämna mellanrum, Hogwarts legacy såg väldigt dåligt ut, Elden Ring funkade väldigt bra men gick inte alltid att starta.

En del av problemen kunde jag själv lösa med hjälp av olika knep från internet, men efter en vecka kom jag fram till att det inte kändes värt det med allt fiffel eftersom nya spel jag installerade fortsatte att krångla. Kanske hade jag otur med min maskin och hade kunnat få den lagad, men jag beslutade ändå för att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Det tog emot att skicka tillbaka den, för det är en i övrigt väldigt trevlig teknikpryl. Den känns väldigt bra i handen i jämförelse med Nintendo Switch, även om styrspakarnas placering och L1+R1-knapparnas utformning inte kändes perfekt i mina händer. Köpte även dockningsstationen men var inte helt imponerad över upplevelsen på TVn.

Tips till dem som funderar på att skaffa Steam deck: Valve har väldigt generös refund policy så man förlorar inte mycket på att prova. Vänta bara med att köpa till extra minne och skyddsglas (gillade ändå inte det glaset jag köpte som mest drog till sig smuts), så förlorar du inga pengar alls. Själv satte jag 500 gb-minneskortet i Switchen som därmed fick en välkommen lagringsuppgradering.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Tänkte jag skulle dela med mig av mina lite mindre positiva erfarenheter av Steam deck.

Jag hade problem med min maskin direkt när jag fick hem den: Tappade kontakten till Steams servrar, ungefär hälften av spelen jag provade kraschade med jämna mellanrum, Hogwarts legacy såg väldigt dåligt ut, Elden Ring funkade väldigt bra men gick inte alltid att starta.

En del av problemen kunde jag själv lösa med hjälp av olika knep från internet, men efter en vecka kom jag fram till att det inte kändes värt det med allt fiffel eftersom nya spel jag installerade fortsatte att krångla. Kanske hade jag otur med min maskin och hade kunnat få den lagad, men jag beslutade ändå för att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Det tog emot att skicka tillbaka den, för det är en i övrigt väldigt trevlig teknikpryl. Den känns väldigt bra i handen i jämförelse med Nintendo Switch, även om styrspakarnas placering och L1+R1-knapparnas utformning inte kändes perfekt i mina händer. Köpte även dockningsstationen men var inte helt imponerad över upplevelsen på TVn.

Tips till dem som funderar på att skaffa Steam deck: Valve har väldigt generös refund policy så man förlorar inte mycket på att prova. Vänta bara med att köpa till extra minne och skyddsglas (gillade ändå inte det glaset jag köpte som mest drog till sig smuts), så förlorar du inga pengar alls. Själv satte jag 500 gb-minneskortet i Switchen som därmed fick en välkommen lagringsuppgradering.

Tråkigt, lider med alla som fått halvknasiga exemplar. Ja, det var ju en annan användare här som också lämnade tillbaka sin (eller gjorde en RMA för en ny) och min upplevelse är att Valve är riktigt reko med denna typen av ärenden.

Jag är jättenöjd med min, även om den har sina brister. Jag spelar till och med bara små indietitlar och har inte provat trippel-A spel än...


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Tänkte jag skulle dela med mig av mina lite mindre positiva erfarenheter av Steam deck.

Jag hade problem med min maskin direkt när jag fick hem den: Tappade kontakten till Steams servrar, ungefär hälften av spelen jag provade kraschade med jämna mellanrum, Hogwarts legacy såg väldigt dåligt ut, Elden Ring funkade väldigt bra men gick inte alltid att starta.

En del av problemen kunde jag själv lösa med hjälp av olika knep från internet, men efter en vecka kom jag fram till att det inte kändes värt det med allt fiffel eftersom nya spel jag installerade fortsatte att krångla. Kanske hade jag otur med min maskin och hade kunnat få den lagad, men jag beslutade ändå för att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Det tog emot att skicka tillbaka den, för det är en i övrigt väldigt trevlig teknikpryl. Den känns väldigt bra i handen i jämförelse med Nintendo Switch, även om styrspakarnas placering och L1+R1-knapparnas utformning inte kändes perfekt i mina händer. Köpte även dockningsstationen men var inte helt imponerad över upplevelsen på TVn.

Tips till dem som funderar på att skaffa Steam deck: Valve har väldigt generös refund policy så man förlorar inte mycket på att prova. Vänta bara med att köpa till extra minne och skyddsglas (gillade ändå inte det glaset jag köpte som mest drog till sig smuts), så förlorar du inga pengar alls. Själv satte jag 500 gb-minneskortet i Switchen som därmed fick en välkommen lagringsuppgradering.

Man ska nog inte dömma maskinen utifrån din som verkar ha varit ett måndagsex som inte fubgerar som den ska.
Ja det är bra retur policy hos Valve både man vill lämna tillbaka eller få utbytt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Tänkte jag skulle dela med mig av mina lite mindre positiva erfarenheter av Steam deck.

Jag hade problem med min maskin direkt när jag fick hem den: Tappade kontakten till Steams servrar, ungefär hälften av spelen jag provade kraschade med jämna mellanrum, Hogwarts legacy såg väldigt dåligt ut, Elden Ring funkade väldigt bra men gick inte alltid att starta.

En del av problemen kunde jag själv lösa med hjälp av olika knep från internet, men efter en vecka kom jag fram till att det inte kändes värt det med allt fiffel eftersom nya spel jag installerade fortsatte att krångla. Kanske hade jag otur med min maskin och hade kunnat få den lagad, men jag beslutade ändå för att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Det tog emot att skicka tillbaka den, för det är en i övrigt väldigt trevlig teknikpryl. Den känns väldigt bra i handen i jämförelse med Nintendo Switch, även om styrspakarnas placering och L1+R1-knapparnas utformning inte kändes perfekt i mina händer. Köpte även dockningsstationen men var inte helt imponerad över upplevelsen på TVn.

Tips till dem som funderar på att skaffa Steam deck: Valve har väldigt generös refund policy så man förlorar inte mycket på att prova. Vänta bara med att köpa till extra minne och skyddsglas (gillade ändå inte det glaset jag köpte som mest drog till sig smuts), så förlorar du inga pengar alls. Själv satte jag 500 gb-minneskortet i Switchen som därmed fick en välkommen lagringsuppgradering.

Själv har jag inte upplevt några som helst problem med min. Strulade lite i dockat läge med upplösningen i början innan jag kom på att man måste slå på native resolution i egenskaper på alla spel man vill spela på tvn. Aldrig krashat från ett spel tror jag. Sen är det ju verkligen inte så att alla spel rullar bra på Steam Deck. De flesta är spelbara i runt 30fps medans andra rullar hur bra som helst. Hogwarts fungerar mycket bättre nu än för några dagar sedan tex.

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv har jag inte upplevt några som helst problem med min. Strulade lite i dockat läge med upplösningen i början innan jag kom på att man måste slå på native resolution i egenskaper på alla spel man vill spela på tvn. Aldrig krashat från ett spel tror jag. Sen är det ju verkligen inte så att alla spel rullar bra på Steam Deck. De flesta är spelbara i runt 30fps medans andra rullar hur bra som helst. Hogwarts fungerar mycket bättre nu än för några dagar sedan tex.

Samma upplevelse här, men bra att som Korvspad påpekar att är man osäker/rädd så är Steam väldigt generösa med att lämna åter saker osv.

Det enda jag har problem med idag är att när man spelar ett spel och efter många gånger satt Steam Deck i sleep mode så kan ljudet bli knasigt. En snabb omstart av spelet löser det 100%.

I övrigt funkar det bra både i dockan och i handen och med mina nya fräsiga XR glasögon...

Medlem
Skrivet av piddau:

I övrigt funkar det bra både i dockan och i handen och med mina nya fräsiga XR glasögon...

Skulle du rekommendera XR glasögon för Steam spelande? Dom fungerar till mobil också?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Skulle du rekommendera XR glasögon för Steam spelande? Dom fungerar till mobil också?

Just nu, utan dess nack-grej så blir jag lite lätt åksjuk eftersom bilden följer med när man rör huvet, så små rörelser blir lite jobbiga. Jag är ändå väldigt van vid VR osv, blir sällan åksjuk där.

När jag får dess Neck-band så kommer man kunna sätta skärmen på en plats så man mer kan se runt osv vilket hade hjälpt med detta.

Bilden annars är riktigt klar och tydlig och ja dom fungerar till mobiler, Android lite lättare än Apple enheter.

Det är Viture som jag har valt att kickstarta.

Dom har fått till bra ljud också på dom faktiskt, som inte läcker ut så mycket vilket hjälper när man spelar i sängen bredvid frun som försöker sova. Inte för att Steam Deck är så jättetyst...

Medlem

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Skribent

Vilken version av Steam Deck är mest prisvärd? Ska man gå på den billigaste och stoppa i större och snabbare minne eller mellanvarianten för att slippa böka med minnet alternativt slå på stort och köra den dyraste med det antireflekterande glaset? Vad säger ni som använder Decken?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilken version av Steam Deck är mest prisvärd? Ska man gå på den billigaste och stoppa i större och snabbare minne eller mellanvarianten för att slippa böka med minnet alternativt slå på stort och köra den dyraste med det antireflekterande glaset? Vad säger ni som använder Decken?

jag körde mellan har kompletterat med ett minneskort för retro arkivet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilken version av Steam Deck är mest prisvärd? Ska man gå på den billigaste och stoppa i större och snabbare minne eller mellanvarianten för att slippa böka med minnet alternativt slå på stort och köra den dyraste med det antireflekterande glaset? Vad säger ni som använder Decken?

Billigaste helt klart. Sedan byt ut hårddisken själv alternativt bara köra minneskort.

De andra versionerna är ej värt priset.

Skriv svar