FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew

Jag har också tagit mig igenom Grekland nu på morgonen, det gick mer eller mindre problemfritt fram till rallyts andra halva då himlen öppnade sig. Råkade komma in med lite för hög fart i en hårnål så jag gled ut sådär pinsamt långsamt och fastnade på en sten, fick bli en snabb reset. Utöver det gick det bra tycker jag!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Lyckades äntligen ta mig igenom Grekland utan större missöden trots att jag skruvar ner assist, går bredare men snabbare när man väl får in flytet.

Gled av en hårnål på ss3 och fick en 8s penalty och justerade kylaren med en sten på ss6. Vilket var den enda stenen jag var på på hela rallyt vilket måste vara nytt personligt rekord.

Har även slagit av progress bar och timern och det känns mycket bättre utan dessa störningsmoment.

Medlem

Tog mig genom Grekland med bara en voltning och en "glida ut i en hårnål och fastna med underredet på kanten till stupet" på en än så länge trevlig placering. Kom att tänka på det här klassiska klippet som föreställer mig denna vecka, tills @PV_544_1965 , @Arete och @c0MBATsANTA i den där Golfen kör sina rallyn

Medlem

En 360° på plan mark på första sträckan och en långsam "kana" ut i en våt slänt på typ femte.. Enda direkta misstagen, ändå ca 3 minuter efter @Tinardirith 😁 Och då saknades ju fortfarande de tre som denne nämnde. 😎 Körde 3-4 försök innan med mitsun.. Det blev några barrel rolls och totalkrasher under den korta sessionen träning.. Herregud, det bådade inte gott! Men det gick ju fint i skarpt läge och fasen vad fin mitsun var i hårnålarna! 👌

Medlem

Jag har övat en del och kan säga reda nu att Grekland kommer bli en svår nöt för mig, får hoppas att man lyckas skärpa sig när man kör i skarpt läge sen.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Jag har övat en del och kan säga reda nu att Grekland kommer bli en svår nöt för mig, får hoppas att man lyckas skärpa sig när man kör i skarpt läge sen.

Grekland är verkligen ingen lek och det här är nog första gången jag kommer i mål med en bil som inte ser ut att kört 5 säsonger folkrace 😅

Medlem

Määäääääh! Tänkte att jag kör nu, för jag kanske inte hinner i veckan. Går OK första sträckan, men halvvägs in på sträcka 2 så får Riften för sig att bugga ur totalt, tappar trackingen och totaldör, och kraschar dirt rally på vägen. Så där gick det rallyt åt helvete :-/

Medlem

Äntligen fick min Playseat dammas av efter två år i klädkammaren. Kul att vara med för första gången och känna lite press när det är ”på riktigt” även om jag ligger låångt efter de flesta. Voltade över mållinjen på sista sträckan.
Kör i VR med endast progress bar i HUD och tror inte jag kommer hitta tid att köra några övningsvarv (försök till dålig ursäkt)

brrap brrap pew pew
Skrivet av brunnlake:

Äntligen fick min Playseat dammas av efter två år i klädkammaren. Kul att vara med för första gången och känna lite press när det är ”på riktigt” även om jag ligger låångt efter de flesta. Voltade över mållinjen på sista sträckan.
Kör i VR med endast progress bar i HUD och tror inte jag kommer hitta tid att köra några övningsvarv (försök till dålig ursäkt)

Ändå någon form av stilpoäng att volta över mållinjen på sista sträckan tycker jag


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ja, en snabb summering av Grekland… i lördags så var jag stressad till innebandyn… hann med andra ord inte plocka undan verktygen som man i vanliga fall gör, väl hemma igen så har någon lagt en hultaforskofot på 3 kg med vassa änden mitt i min färdväg, givetvis ville min långtå på höger fot flytta den utan mitt godkännande, inget jag rekommenderar, spricka i foten och tån ser ut som min bil gör efter Grekland. Efter att ha försökt köra med skor under gårdagen så blev det kort och gott DNF redan på S01, totalkvaddade bilen efter att skorna inte fick plats på pedalerna. Grekland var i mina ögon lurigare än Finland.

brrap brrap pew pew

Hallå!

Veckans påminnelse om att det börjar dra ihop sig, idag är det Torsdag så det är bara två dagar kvar att köra klart veckans rally. Vi drar vidare till nästa stopp midnatt natten till lördag!

Nästa stopp tar oss till Spanien där vi ska ratta en Aston Martin V8 Vantage GT4 ur gruppen RallyGT! I princip banracing ju Det är alltså one-make vecka så se till att välja rätt bil!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Rally GT är nog den klass jag kommer minst överens med, men den är riktigt kul i Spanien. Även om det är en hårfin gräns mellan en bra kurva och ligga 100 meter ner i en dalgång.

Medlem

Lite frustrerande att mina tider i Grekland hade räckt till en toppstrid om inte riften kraschat spelet på ss2. Oh well, får se det som ett plötsligt elfel i bilen 😂

Medlem
Skrivet av Arete:

Lite frustrerande att mina tider i Grekland hade räckt till en toppstrid om inte riften kraschat spelet på ss2. Oh well, får se det som ett plötsligt elfel i bilen 😂

Riktigt tråkigt med massa strul! Ännu värre nu när vi har skrotat bäst av 6 dessutom.

Inledde säsongen riktigt bra, rakt in i en sten på första sträckan där både kylare och däck fick sig en törn, andra sträckan försökte jag köra lågvarvigt för att spara motorn men vet inte om det gjorde någon nytta för motorlampan började lysa precis innan mål. Tredje sträckan var bilen inte så värst kraftfull längre och precis innan en hårnål så ringer självklart flickvännen o stör så att jag missar bromspunkten o åker utanför...

På servicen sen var det bara quickfixa det absolut nödvändigaste och sen ta sig i mål på mediumdäck utan några större incidenter.

"not great, not terrible"

edit: Glömde tillägga att det är gamla säsongstabellen med rally o bilar på förstasidan kan ju bli lite förvirrande för våra nya medlemmar om dom inte hittar här i tråden

Medlem

Rackarna vad klantigt av mig, trodde av någon knepig anledning att deadline var på lördagmorgonen. Så nu hann jag endast igenom två stages då det var 16 min kvar när jag skulle börja köra. En riktigt blunder av mig.

brrap brrap pew pew
Skrivet av fishfugg:

edit: Glömde tillägga att det är gamla säsongstabellen med rally o bilar på förstasidan kan ju bli lite förvirrande för våra nya medlemmar om dom inte hittar här i tråden

Tack, jag hade helt missat detta, fixat nu!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

tog mig igenom spanien nu på morgonen i vanlig ordning
äntligen lyckades jag ta mig igenom ett rally med bara småmissar
håller tummarna för en bra tid

Medlem

När man väl har börjat en session kan man pausa mellan sträckorna. och återuppta dagen efter?

Medlem

Katastrof! Vet inte hur många gånger jag har glidit av den där "höger 2" kurvan efter byn tidigt på ss1. Sagt och gjort så spräckte jag kylaren ca 1 minut in på ss1. Halta imål till service, laga ihop bilen med 1:30 penalty. SS4 gick helt okej men sen tröt koncentrationen, så SS5 gick dåligt, moddade bland annat bort extraljusen med hjälp av ett vägräcke och SS6 är bara att glömma.

Men får vara nöjd med målgång tolfte rallyt i rad.

Edit: Men en tionde plats i Grekland är tangerat personbästa så man får ta med sig det

Skrivet av kribbz:

När man väl har börjat en session kan man pausa mellan sträckorna. och återuppta dagen efter?

Ja det är inga problem, man kan ta en sträcka i taget om man vill

brrap brrap pew pew
Skrivet av kribbz:

När man väl har börjat en session kan man pausa mellan sträckorna. och återuppta dagen efter?

Ja det kan man men jag tror att man måste "gå ur" rallyt innan man laddat in nästa sträcka. Så om du kör klart SS2 exempelvis, så väljer du Exit/Quit innan du väljer "Continue" till nästa sträcka. Jag har för mig att det är så det fungerar, någon kanske kan bekräfta


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Jag brukade ju ibland köra tre sträckor i mitten av veckan och tre i slutet. Du brukade jag alltid ta "continue" efter SS03 så att jag kom till depån. Men isf att laga bilen etc så valde jag "Quit". Tror att det även går att välja "quit" direkt efter man kört SS03. Ska man ta en rast efter SS02 tex så måste man så klart välja "quit" direkt efter man kört klart och inte gå vidare till SS03.

Skrivet av fishfugg:

Riktigt tråkigt med massa strul! Ännu värre nu när vi har skrotat bäst av 6 dessutom.

Ja, det tycker jag också. Blir bara ännu försiktigare körning. Dessutom finns det folk med liv utöver simracing som kanske inte kan/hinner köra alla race och då är det kört direkt om man vill vara med att strida om någon placering.

brrap brrap pew pew

Jag kan personligen tycka att rally handlar dels om att vara snabb men desto mer om att inte kvadda bilen, så bäst av 6 regeln tycker jag personligen förstör lite av charmen med just rally. Jag har alltid sett regeln som ett "frikort", där de snabba förarna kan köra ännu snabbare och "vaska" 25% av säsongen i värsta fall, samt där nya förare kan göra misstag utan att det har så stor påverkan. Alltså en avvägning mellan hjälpmedel för nybörjare och handikapp för erfarna förare.
Nu är vi vid ett läge där det inte är så många nya förare längre och det är ingen idé att ge snabba erfarna förare ett handikapp, så jag ser det som en fullt naturlig utveckling att slopa regeln.

Självklart har alla liv etc utanför simracing men ärligt talat så är det bara 6 sträckor varje vecka och har man inte tid med det så är det väl kanske bättre att inte ställa upp i så fall. Jag har aldrig råkat ut för en liknande regel någon annanstans inom simracing iaf.

Men viktigast av allt så hade vi ju en omröstning i frågan där en stor majoritet ville slopa bäst av 6-regeln.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag kan personligen tycka att rally handlar dels om att vara snabb men desto mer om att inte kvadda bilen, så bäst av 6 regeln tycker jag personligen förstör lite av charmen med just rally. Jag har alltid sett regeln som ett "frikort", där de snabba förarna kan köra ännu snabbare och "vaska" 25% av säsongen i värsta fall, samt där nya förare kan göra misstag utan att det har så stor påverkan. Alltså en avvägning mellan hjälpmedel för nybörjare och handikapp för erfarna förare.
Nu är vi vid ett läge där det inte är så många nya förare längre och det är ingen idé att ge snabba erfarna förare ett handikapp, så jag ser det som en fullt naturlig utveckling att slopa regeln.

Självklart har alla liv etc utanför simracing men ärligt talat så är det bara 6 sträckor varje vecka och har man inte tid med det så är det väl kanske bättre att inte ställa upp i så fall. Jag har aldrig råkat ut för en liknande regel någon annanstans inom simracing iaf.

Men viktigast av allt så hade vi ju en omröstning i frågan där en stor majoritet ville slopa bäst av 6-regeln.

Vill bara påpeka att jag inte är emot slopandet av bäst av 6 men mer att det blir surt dubbelt upp nu när internet/dator/vr strular eller liknande, eller när man ligger dödssjuk en hel vecka och tyvärr missar.

Annars gör det ju allting såklart mer spännande men det finns ju som sagt för och nackdelar o majoriteten vill ha såhär

Medlem

Övade lite på Spanien inatt som var efter min miss. AM på asfalt var ingen enkel hiztoria.

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

tog mig igenom spanien nu på morgonen i vanlig ordning
äntligen lyckades jag ta mig igenom ett rally med bara småmissar
håller tummarna för en bra tid

Herre j... Körde närmast fläckfritt (fick reversera vid en missad sväng och tappade ~10 sekunder). Det är min favvobil (körde en av de två karriär-säsongerna jag hunnit med - med den). Men ändå 3:07 efter dig! 😅 Final drive på lägsta och toppar inte riktigt sexans växel en enda gång. Så på nåt sätt kör jag bara för mesigt helt enkelt! 😁 Lite för lugnt och bromsar säkert för ineffektivt...

Gillar Aston Martin som fasen, men den är tusen gånger roligare på grus!

Medlem

Kändes som att det gick bra xstioph
verkar lovande

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Vill bara påpeka att jag inte är emot slopandet av bäst av 6 men mer att det blir surt dubbelt upp nu när internet/dator/vr strular eller liknande, eller när man ligger dödssjuk en hel vecka och tyvärr missar.

Annars gör det ju allting såklart mer spännande men det finns ju som sagt för och nackdelar o majoriteten vill ha såhär

I riktiga rallyn går bilar sönder på rent slump ibland. Se det som att turbon brann upp av ren otur eller nåt sånt om du missar ett rally eller får krångel med nåt

Medlem
Skrivet av Nerox:

Övade lite på Spanien inatt som var efter min miss. AM på asfalt var ingen enkel hiztoria.

Vad kör du med för tuning?

Medlem

Tog mig genom Spanien, men astonen är inte en bil jag känner mig bekväm med. Väldigt svårt att hitta en bra setup. Fick till en som kändes pålitlig, men visade sig att det inte gick särskilt snabbt med den. Försökte pusha lite, men både gångerna lyckades jag spinna istället

Medlem
Skrivet av rosski:

Vad kör du med för tuning?

Under min övning körde jag med defualt, men när jag körde på riktigt så tog jag en tuning från rally technical. Det gick bättre men ändå väldigt slirigt och långsamt då jag inte kommit på hur man bäst kör på asfalt. Hade rätt lite övning , dock gick jag igenom sträckorna någorlunda men två ruggiga vurpor på sträcka 3 och 5 gjorde att jag fick terminal dmg på sträcka 6, hade inte "råd" att laga allt efter kaosvurpan på sträcka 3.

Skriv svar