Rykte – PS5 Pro är under utveckling, kan släppas sent 2024

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Vettetusan hur mycket bättre RT kommer fungera. Dom lär köra vidare med AMD-kort och AMD + RT är ingen bra kombo. Nvidia är ju mycket bättre där vad jag vet.

RDNA2 som nuvarande konsoler använder har riktigt dålig RT-prestanda. RDNA3 ligger närmare RTX 3000-serien i RT-prestanda, vilket är visserligen en generation efter men fortfarande ett massivt lyft jämfört med RDNA2.

Om det nu släpps en PS5 Pro sent 2024, kommer den troligtvis ha RDNA3 eller kanske rent av RDNA4. Utöver RT 60fps, skulle det även kunna möjliggöra betydligt mer avancerad och effektfull ray tracing, mot vad som normalt erbjuds i dagens konsoler. Speciellt om RDNAs AI-enheter och FSR-teknik kan förbättras till liknande nivå som Nvidias Tensor-kärnor och DLSS-teknik.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

RDNA2 som nuvarande konsoler använder har riktigt dålig RT-prestanda. RDNA3 ligger närmare RTX 3000-serien i RT-prestanda, vilket är visserligen en generation efter men fortfarande ett massivt lyft jämfört med RDNA2.

Om det nu släpps en PS5 Pro sent 2024, kommer den troligtvis ha RDNA3 eller kanske rent av RDNA4. Utöver RT 60fps, skulle det även kunna möjliggöra betydligt mer avancerad och effektfull ray tracing, mot vad som normalt erbjuds i dagens konsoler. Speciellt om RDNAs AI-enheter och FSR-teknik kan förbättras till liknande nivå som Nvidias Tensor-kärnor och DLSS-teknik.

Är inte raytracing en fluga;)?
Jag testade Spiderman med RT, visserligen flöt det kanske i 30fps men jag bytte ganska omgående tillbaka till performance. Kanske inte det bästa exemplet men gör det så ofantligt stor skillnad som verkligen märks?

Medlem

Kommer köpa PS5 Pro dag ett om detta stämmer. Frugan tar då över min vanliga PS5:a och då kan vi lira samtidigt. Hoppas på en maskin som klarar 4K/60fps på de flesta spelen och då kan den få kosta uppåt 12 000 kr för min del.

Avstängd

Vad är poängen med löstagbar skivläsare?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Är inte raytracing en fluga;)?
Jag testade Spiderman med RT, visserligen flöt det kanske i 30fps men jag bytte ganska omgående tillbaka till performance. Kanske inte det bästa exemplet men gör det så ofantligt stor skillnad som verkligen märks?

Beror på vad det är för spel, hur uppmärksam man är och vilka tekniker som används.
De mer effektfulla och krävande tekniker finns ofta enbart till PC, exempelvis RT Global Illumination, som kan ge märkbara skillnader.

Exempelvis vid 1:04 - 1:22

Medlem
Skrivet av Calez:

Vad är poängen med löstagbar skivläsare?

Kostnadsbesparingar för tillverkaren.

Medlem
Skrivet av Calez:

Vad är poängen med löstagbar skivläsare?

Kanske ger chansen till kunder som va osmarta o köpte digitala versionen att senare lägga till en skivläsare istället för köpa en helt ny maskin när de ångrat sig o vill ha en läsare till...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Kanske ger chansen till kunder som va osmarta o köpte digitala versionen att senare lägga till en skivläsare istället för köpa en helt ny maskin när de ångrat sig o vill ha en läsare till...

Så länge man inte köpt en enhet innan den nya.
Ryktet är att läsaren bara kommer bli kompatibel med den nya PS5an.

Medlem

En löstagbar skivläsare låter inte så pro.
Varför ska man ta bort den lixom? Vad kan man göra med en skivläsare annat än att spela upp spelen på?
Är det något sätt att göra konsolen mer bärbar eller vaddå?

Förklara gärna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ni som inte vill ha en pro konsol.

Spelar ni ofta i högsta upplösningen på PS5? Eller föredrar ni lägre upplösning och högre framerate?

Om jag vill lira 4k 60/120fps vilket jag säkert vill göra en vacker dag blir det nog på pc med ett rtx 4090.
Jag har svårt att tro att ps5 pro når den prestandan men ska bli intressant att se om de lyckas.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

fattar inte, är inte ps5 tillräckligt kraftfull ?

Medlem

Hade gärna haft en PS5:a till här hemma men kraften i den första PS5::an räcker mer än väl till. Hoppas på att den "gamla" modellen istället går ner något i pris i samband med att en Pro-modell kommer.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Series xx och ss när?

Series SX och XS. (Super X och X-tra Small/Slim)

Namn är inte Xbox starka sida, även om PS, 2 3 osv är tråkigt så är det iaf bättre.

Medlem

Har haft PS5 sedan dag 1 så den börjar kännas gammal nu, blir en PRO på release också.
Gärna nu, imorgon, idag!


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Har haft PS5 sedan dag 1 så den börjar kännas gammal nu, blir en PRO på release också.
Gärna nu, imorgon, idag!

Av vilken anledning? Finns det nått nuvarande Ps5 inte klarar av? Är fulla potentialen ens utnyttjad?
Folk pratar ju alltid om att optimering blir bättre på konsol med tiden, men nu verkar man vilja göra en ny konsol ist?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Av vilken anledning? Finns det nått nuvarande Ps5 inte klarar av? Är fulla potentialen ens utnyttjad?
Folk pratar ju alltid om att optimering blir bättre på konsol med tiden, men nu verkar man vilja göra en ny konsol ist?

Jag hade gärna kunnat köra exempelvis Returnal i högre bildhastighet och mindre avkall på bildkvalitet.

Skulle även vara fint för PSVR2

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag hade gärna kunnat köra exempelvis Returnal i högre bildhastighet och mindre avkall på bildkvalitet.

Skulle även vara fint för PSVR2

Jo men kommer ju alltid vara ett avkall på bildkvalitet.
PSVR2 känns inte färdigoptimerat heller men ja extra kraft behövs alltid nör det gäller VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Beror på vad det är för spel, hur uppmärksam man är och vilka tekniker som används.
De mer effektfulla och krävande tekniker finns ofta enbart till PC, exempelvis RT Global Illumination, som kan ge märkbara skillnader.
https://www.youtube.com/watch?v=lWFBchtnbDM

Exempelvis vid 1:04 - 1:22

Absolut, det ger ju den lilla extra visuella pushen men jag tycker ändå, dock baserat på videomaterial, att det verkar kosta mer än vad det smakar och vad jag förstått så krävs det väldans prestanda för att fungera bra.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag hade gärna kunnat köra exempelvis Returnal i högre bildhastighet och mindre avkall på bildkvalitet.

Jag har jämfört Returnal på 1440p och 4K, tycker det är extremt lite som skiljer grafikmässigt.

Testar på PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Känns konstigt att allaredan släppa en pro variant när tillgången på ps5 varit så dålig ?

Medlem

Undrar var den här prylen landar på prismässigt? 10K?

Medlem
Skrivet av lonian:

En löstagbar skivläsare låter inte så pro.
Varför ska man ta bort den lixom? Vad kan man göra med en skivläsare annat än att spela upp spelen på?
Är det något sätt att göra konsolen mer bärbar eller vaddå?

Förklara gärna.

Du tar inte bort den, du köper troligtvis till den och båda modellerna har samma formfaktor så den som redan har en är då borttagbar på smididgt/lätt sätt bara pga det.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Du tar inte bort den, du köper troligtvis till den och båda modellerna har samma formfaktor så den som redan har en är då borttagbar på smididgt/lätt sätt bara pga det.

"Den som redan har en är då borttagbar" ? Nu blev det bara mer förvirrande.

Enda anledningen jag kan tänka mig med en anslutningsbar skivläsare är för de som ångrat köpet av digital Edition.
Känns ju helt tokigt att ha en digital konsol med en skivläsare på sidan av. Nä, då köper man rätt från början.
Undrar vilket pris de skall kränga den för.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Av vilken anledning? Finns det nått nuvarande Ps5 inte klarar av? Är fulla potentialen ens utnyttjad?
Folk pratar ju alltid om att optimering blir bättre på konsol med tiden, men nu verkar man vilja göra en ny konsol ist?

Mer prestanda?
A Plague Tale: Requiem i 60FPS klarar inte PS5.
Visst går det optimera spel bättre än "rusha" ut dom.
Vill se VRS stöd på PS5/PS5 PRO också.
Dolby Vision 120hz stöd.

Med tanke på hur lång tid det tog att få VRR till PS5 så hoppas jag på PS5 PRO istället ger oss mer features.
Nu är jag kunden som skulle kunna köpa en ny PS varje år om dom släppte i den intervallen.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Mer prestanda?
A Plague Tale: Requiem i 60FPS klarar inte PS5.
Visst går det optimera spel bättre än "rusha" ut dom.
Vill se VRS stöd på PS5/PS5 PRO också.
Dolby Vision 120hz stöd.

Med tanke på hur lång tid det tog att få VRR till PS5 så hoppas jag på PS5 PRO istället ger oss mer features.
Nu är jag kunden som skulle kunna köpa en ny PS varje år om dom släppte i den intervallen.

VRS är nytt för mig. Vad är detta?


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Tubb3:

VRS är nytt för mig. Vad är detta?

https://youtu.be/UojqzrPtR70


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Ah! Det där känner jag till, var inte med på förkortningen bara. Tack!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Nej, jag tror inte det kommer en pro-version likt förre generationen då de är två olika kontexter som inte går att jämföra.
Xbox one kunde knappt leverera 1080p, lika så Ps4. Samt brist på spel i 60fps
Samt att att 4k-tvapparter började bli standard under denna period samt, billigare och fler kunde köpa dem.

Så Xbox One X och Ps4 Pro löste problem hos användare, en 4k konsol till dennes 4k tv.

Vad skulle en PS5 Pro lösa för problem hos den breda massan användare idag?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

12
Skriv svar