Skäms ni över att ni har en konsol på tv bänken?

Medlem

Nej varför skulle jag skämmas för vem jag är
Om någon påpekar brukar jag säga att jag tycker synd om de som ser tv hela kvällarna efter jobbet, hur fördummande det är i mina ögon Då brukar de ofta dra öronen åt sig

phi
Medlem

Nej, men jag gömmer undan den i tv-bänken för att själv slippa se den.

Medlem

Kul att läsa alla era kommentarer, det verkar som att spelandet är mer accepterat överlag.

Till helgen är det middag hos vännen som fällde kommentaren, vet att han älskar Sopranos och tittar serien om och om igen, så ska klanka ner på serien lite ironiskt 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag är för cool för att bry mig om vad andra tycker, och jag umgås bara med gejmers ändå. Gäller att omge sig med människor som låter en skina istället för att känna sig skyldig för den en är.

Medlem

Byt vänner?

Skämt å sido, aldrig haft någon som reagerat över att det finns konsoler i huset. Sambon tolererar mina konsoler precis som jag tolererar hennes muminfigurer osv. Det är ju olika intressen och en del av ens personlighet, folk som klagar ner på spelande har jag märkt oftast är oerhört grunda människor som hävdar att spela spel är idioti samtidigt som samma människa kan kolla 300 säsonger av Paradise Hotel, hävda att deras största intresse är att "träna" (ta selfies på gymmet) eller liknande.

Ärligt talat, vem kommer på middag och börjar ifrågasätta värden? Uppfostran hade lite att önska där eller? Blir upprörd ju mer jag tänker på det....

Medlem

Japp dags att bli vuxen packa undan leksakerna och sätt upp lite tavlor med abstrakt konst lyssna på klassisk musik och ta på dig slipsen

*End of irony*

Klart att du ska ha konsolen på tv bänken.. jävla jobb och flytta dom så fort du får besök 😁

It's not a lake, it's an ocean

Nej, jag är för gammal för att skämmas. Och det finns ju inget att skämmas för. I vårt vardagsrum står en Switch, en Xbox 360, en Xbox One X, en Xbox Series X och en PS5. De flesta instoppade i TV-bänken så det ser inte ut som ett pojkrum, vilket är skönt. Dessutom står det en HD DVD-spelare där också, och inte ens den skäms jag för.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ska komplettera mitt tidigare svar tror jag när jag tänkt efter lite till.
Jag är ju nästan 40 (insert_the_office_gift:no god please no) och presenterar väl mitt intresse för rätt tydligt så fort man kommer hem till mig. Jag har inramade Marioplanscher från första Mariokart och Mario 3 och ett skåp med NES, Mega drive spel och massa figurer och statyer. Samma i vardagsrummet, står ett par mariostatyer i ett vitrinskåp ihop med lite…vitrin.

My point being, håller man det snyggt och prydligt och inte bara bombar ut skräp i huset/lägenheten, så ser folk på det som du ser på det, är min erfarenhet.
Det har varit riktigt bra isbrytare när folk kommit hem för alla smälter när de ser nåt av allt som är presenterat.
Det var också lättare att komma överens med partnern om man gör det lite prydligt, det är inte så många som vill bo i ett pojkrum med en 40 åring kanske så man får vara lite försiktig.
Gäller ju alla intressen.

Gömmer dock konsollerna fortfarande men inte pga att folk ska döma en som sagt.

Medlem

Absolut inte, tycker dock at t PS5an är väldigt ful så den får stå i TV-skåpet.

Däremot så kan jag tillägga att när min flickvän flyttade in hos mig mitt under pandemin så slutade jag spela i princip utöver något race i Gran Turismo eller en match eller två på FIFA - men det kändes mest som det var orsakat av att jag inte ville motivera att jag skulle lägga de kommande 3-4 timmarna på Witcher 3 när hon satt och inte gjorde ett skit på soffan snarare än att jag skämdes över mitt intresse.

Det har dock blivit bättre på det senare året när vi börjat få våra egna liv igen efter pandemin stannade av.

Medlem

Jag har aldrig haft några problem med att ha min PC eller mina konsoler synliga i hemmet och inte nu när jag är 37 heller. På samma sätt som andra har böcker, designlampor, konst eller växter i sina hem har jag mina spelrelaterade saker och dom är en del av vem jag är som person eftersom jag älskar spel.

Men jag är fortfarande inte modig nog att visa upp mina LEGO-modeller i vardagsrummet även om jag är väldigt sugen


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag skäms inte för att jag umgås i regel med likasinnade människor och inte "vänner" som gör narr av vem jag är och vad jag är intresserad av

Medlem

Skämmas över sitt största intresse? Hmmmmn......... Nej så klart! OM jag hade vänner som tittade snett på min prylar så hade jag sparkat ut dem! Jag är förövrigt 53+ om det nu ska ha någon som helst betydelse.

Medlem

Tror nog de jag umgås med skulle undra om jag inte hade en konsol framme....
Tidigare har jag dock oftast gömt dem i tv-bänken då det varit en svart eller grå anynom box man haft men iom PS5:an så har den fått en mer framträdande roll.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Det spelas inte mycket i våra kretsar, inte bland oss föräldrar i alla fall. Att jag gör det är är inget problem och jag blir tillfrågad ibland när våra vänner undrar något speciellt, nästan alltid om något spel som deras barn har pratat om. Jag är nog en lättviktsgamer om man tittar på snittet här på FZ.. men ni vet vad de säger:
"I de blindas rike är den enögde kung", så i vår sociala värld är jag en gamer. Det är ett intresse precis som Granne A spelar golf (som jag är aktivt ointresserad av) och alla får ha sina intressen.

Det enda gång som jag kan tänka på det har kommenerats på det var faktiskt igår. Sjuåringen hade en ny kompis hemma och de skulle spela Gangbeasts. Jag satt och spelade "Batman: Arkham Knight" men stängde när de kom och fick frågan "Spelar DU tvspel?"

"Ja, det finns mest vuxenspel här faktiskt, men jag ska starta upp ert spel."

Jag tror hon tyckte "vuxenspel" var ett konstigt ord och drar slutsatsen att tv-spel är en barnsyssla i hennes hem och inget som vuxna gör.

För sakens skull kanske, så är jag snart 50. Som flera här inne skrivit, brydde mig nog mer när jag var yngre.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Tjo!

Konstig fråga kanske, men jag märkte förra helgen vid en middagsbjudning att ens vänner tyckte det var konstigt att en 25+ man har en spelkonsol.

Har ni märkt av att folk tycker ni är konstiga för ni sysslar med spel?

Du menar väl före detta vänner?


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Tjo!

Konstig fråga kanske, men jag märkte förra helgen vid en middagsbjudning att ens vänner tyckte det var konstigt att en 25+ man har en spelkonsol.

Har ni märkt av att folk tycker ni är konstiga för ni sysslar med spel?

Vad är det för polare då, 60-talister du hänger med? Jag kanske är icke-objektiv på ämnet då alla jag känner spelar tv-spel, för jag har då aldrig märkt att någon skulle tycka det är konstigt att ha spelkonsoler ståendes framme hemma.

Skrivet av Papphammar:

Ska komplettera mitt tidigare svar tror jag när jag tänkt efter lite till.
Jag är ju nästan 40 (insert_the_office_gift:no god please no) och presenterar väl mitt intresse för rätt tydligt så fort man kommer hem till mig. Jag har inramade Marioplanscher från första Mariokart och Mario 3 och ett skåp med NES, Mega drive spel och massa figurer och statyer. Samma i vardagsrummet, står ett par mariostatyer i ett vitrinskåp ihop med lite…vitrin.

Ok, läste inte detta, då är jag med i matchen. Jo, kan nog uppfattas som lite märkligt att ha tv-spelsfigurer uppradade som prydnader. Inget jag skulle hänga upp mig på själv, alla får ju leva precis som de vill och inget jag tycker man ska gå runt och döma för, men kan förstå om lite äldre personer med familj kan tycka det är märkvärdigt.

Skrivet av Beerceptulus:

Kul att läsa alla era kommentarer, det verkar som att spelandet är mer accepterat överlag.

Till helgen är det middag hos vännen som fällde kommentaren, vet att han älskar Sopranos och tittar serien om och om igen, så ska klanka ner på serien lite ironiskt 😂

Ja jo. Kan själv tycka det är lite fjantigt när mina gamla föräldrar kommer med synpunkter på mitt ihärdiga tv-spelande fast jag närmar mig 40. Ska nog börja anmärka på deras beteende också, att sitta exakt 24 timmar vid TV:n och glo på en massa smörja, är det verkligen att föredra framför att spela spel på TV:n ist.

Medlem

Haha det var då konstiga kompisar om dom tycker det är konstigt att ha en konsol om man är 25+

Jag är 43 och har xbox, switch och steamdecken vid TVn.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag är 50+ och skäms inte ett dugg. En del gillar att jaga, virka eller spela padel. Jag gillar bl.a. att spela tv-spel. Förr ansågs det väl vara skämmigt att spela. Nu är spel big business, dom tjänar mycket pengar på spel, och man gör film baserade på spel, och tvärtom.

Håller med, är själv 44. Dock hade jag kanske funderat lite på det för 15 år sedan men numera känns det nästan konstigare att inte ha en konsol framme 😁

Medlem

Jag började skämmas i 13-årsåldern, och slutade spela för resten av mina tonår och tidiga 20-årsåldern (förutom något fotbollsspel och något ishockeyspel som följde med när man köpte hemdatorn, och så köpte jag Backpacker till hemdator). Jag hade fått för mig att bara småbarn spelar TV-spel.

Medlem

"Jag tycker det är konstigt att ni överlevde abort" hade jag svarat. Jävla muppar.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jadu en annan är 50.. Har haft denna hobby sen man var i 12-13 års åldern.. Man spelar inte alls lika mycket som man var yngre.. Men det ger mig en avkopplande stund lite då och då att slänga igång sin xbox/ps nån gång i veckan.

Sen vad mina vänner säger det bryr jag mig inte om. Min hobby mina val.

Medlem

Jag har inte hört någon påpeka något om mina mini-konsoler som står på TV-bänken. Jag hade inte brytt mig heller


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Är du säker på att de inte bara var avundsjuka?
När jag ville ha en ps5 kunde jag inte hitta någon:)
Var ett tag sen iofs

KoP
Medlem

Nä. Finns inget att skämmas för.

Känner man skam så är det nog enbart ens egna bild utav vad man tror att andra tycker och tror som man målar upp i sitt egna huvud.

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Tjo!

Konstig fråga kanske, men jag märkte förra helgen vid en middagsbjudning att ens vänner tyckte det var konstigt att en 25+ man har en spelkonsol.

Har ni märkt av att folk tycker ni är konstiga för ni sysslar med spel?

Dina vänner är trångsynta. Om folk inte klarar av att acceptera din hobby utan en kommentar, så känns de inte värda att umgås med, imo. Jag är för gammal nu för att acceptera en sådan kommentar.


signatur

I drank what?

Medlem

Om det är något du borde skämmas över så är det nog i så fall att du envisas med att behålla ”vänner” som du inte kan vara dig själv med. Där du behöver skämmas över ditt intresse.

Skulle någon av mina vänner (vem försöker jag lura, jag har inga) bete sig så, då skulle de inte vara välkomna hos mig eller i mitt liv igen.

Byt vänner, behåll intresset och dina konsoler på display (om du vill). Personligen gömmer jag dock undan all teknik då jag tycker det är fult att ha framme. Inte för att jag skäms.

Medlem

Det är väl snarare regel numera att ha det än att inte ha det. Sen personligen gömmer jag gärna undan den för att den helt enkelt inte passar med alla trämöbler, men hade den gjort det hade den självklart fått stå framme.

fp
Medlem

jag skäms över att inte ha någon konsol, fast jag skulle nog aldrig använda den om jag hade någon. Så jag får leva med skammen.

Bjud hem polaren som frågade på ett par öl (utan flickvänner) och fråga om ni ska spela lite.

Medlem

Min fru och jag har alltid våra hobby grejor stolt framme på display i vardagsrummet! Det är alltid bra isbrytare att prata om man har nytt folk hemma på bjudning

Medlem
Skrivet av fp:

jag skäms över att inte ha någon konsol, fast jag skulle nog aldrig använda den om jag hade någon. Så jag får leva med skammen.

Bjud hem polaren som frågade på ett par öl (utan flickvänner) och fråga om ni ska spela lite.

Haha, det roliga i det hela är att jag gjorde det, och vi spelade RE 3 Remake och han älskade det. Så jag tror att han är omvänd nu hehe 😉


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Skriv svar