Att skippa PS4 gör att Horizon Forbidden West-expansionen kan trycka PS5-gasen i botten

Medlem
Skrivet av krs_kristoffer:

Du har kanske rätt men vad är din källa? Var är det publicerat?

Stackars Horizon krossades av Elden Ring…

Nu har ju alla PS plus prenumeranter fått det ” gratis” dock så nu finns det ett stort underlag ändå.

Medlem

Ytterst märkligt beslut då spelet garanterat har samma spelmotor som Horizon: Forbidden West.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ytterst märkligt beslut då spelet garanterat har samma spelmotor som Horizon: Forbidden West.

Jadå, men de förklarar ju varför de gör det:

Att kunna utveckla och optimera för en plattform istället för två gör utvecklingen lättare och snabbare.

Medlem
Skrivet av doversund:

"Stop being poor!"

Avstängd
Skrivet av Boomer:

Riktigt sunkig nivå på denna tråd måste jag säga. Tycker i överlag att man märkt en tydlig utveckling mot en sämre stämning här på FZ. Massa gamla konton som kommer och spyr galla över folk som inte vill kasta pengar hit och dit. Tror nog ni kan få hålla FZ för er själva i framtiden. Tack och bock.

Nej, lämna oss inte! Hur ska vi kunna klara oss utan dig?

Medlem
Skrivet av Winzi:

Detta publiserades i år:

"Horizon Forbidden West it doesn’t seem to have had the commercial success hoped for, Guerrilla Games’ latest game has struggled on the market and to date it seems that after twelve months it has sold less than five million copies on PS4 and PS5."

På ett ungefär PS4:a versionen sålt runt 30% av dem Europeiska försäljningarna enligt rapportering. Värt att nämna att det är en gratis uppgradradering från PS4 till PS5 varianten vid digitalt köp och att PS4 versionen var $10 dollar billigare.

Men att potentiellt utesluta upp till en tredjedel av sina kunder är ett ganska konstigt beslut enligt mig, och hur länge planerade man att överge PS4 spelarna med sina planer för DLC't?

Antingen skulle dem skippat PS4 helt eller så stödjer man det tills man slutar göra innehåll till spelet.

Nja då Horizon va rankat 9 bland mest sålda spel 2022 och Pokemon på plats 8 hade 15 miljoner och GT7 på plats 13 med 5-6 miljoner.
Samt slog Mario kart 8 på plats 11 som sålde 9 miljoner.

Då lär Horizon ligga på minst 10 miljoner sålda spel iaf.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Detta publiserades i år:

"Horizon Forbidden West it doesn’t seem to have had the commercial success hoped for, Guerrilla Games’ latest game has struggled on the market and to date it seems that after twelve months it has sold less than five million copies on PS4 and PS5."

På ett ungefär PS4:a versionen sålt runt 30% av dem Europeiska försäljningarna enligt rapportering. Värt att nämna att det är en gratis uppgradradering från PS4 till PS5 varianten vid digitalt köp och att PS4 versionen var $10 dollar billigare.

Men att potentiellt utesluta upp till en tredjedel av sina kunder är ett ganska konstigt beslut enligt mig, och hur länge planerade man att överge PS4 spelarna med sina planer för DLC't?

Antingen skulle dem skippat PS4 helt eller så stödjer man det tills man slutar göra innehåll till spelet.

Oj det visste jag inte. Trodde det skulle sälja som tusan. Spelet är sjukt bra. Det var en uunderbar upplevelse på PlayStation 5. Utsökt grafik i en magisk spelvärld. Missa inte denna pärla ni som ännu inte lirat spelet.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag tycker ändå att det känns okej att gå vidare och satsa på current gen nu. PS4-spelarna fick ju ändå nu ett helt spel fyllt med content och jag tycker det känns mer rättvist än att dom inte skulle få någonting alls.

Men jag kan så klart förstå att folk blir besvikna, men samtidigt så borde dom också förstå att det kanske är dags att gå vidare.

Medlem

Gasen i botten nu bara. Tänk hur det ska gå när Call of Duty ska släppas på en Nintendo konsol. 😜


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nja då Horizon va rankat 9 bland mest sålda spel 2022 och Pokemon på plats 8 hade 15 miljoner och GT7 på plats 13 med 5-6 miljoner.
Samt slog Mario kart 8 på plats 11 som sålde 9 miljoner.

Då lär Horizon ligga på minst 10 miljoner sålda spel iaf.

Hittar en Italiensk sida som säger 5mil och en Tysk som säger över 10mil, ingen ger dock direkt källa till siffrorna mer än att det är siffror tagna från officiella säljsiffror.

Däremot skall Sony gratulerat GoW M:Ragnarök när det passerade 10mil försäljning och det har varit tyst om Horizon i den aspekten.

Det nämns också att Forbidden West's försäljning sjönk med ~80% i och med släppet av Elden Ring.

https://www.google.com/amp/s/news.italy24.press/news/amp/3518...

Oavsett så har Forbidden West uppenbarligen sålt bra mycket sämre än originalet som sålde över 20mil med endast PS4 som bas jämfört med FW med både PS4 och PS5 med gratis uppgradering vid ev. generationsbyte.

https://www.play3.de/2023/01/11/horizon-forbidden-west-grosst...

Medlem

Jaja, vill dom inte ha mina pengar så…
Får väl plocka upp det på pc om några år istället.
Blev platinum nu i vinter, så rätt mätt på den härliga världen.
Men håller med om att det låter som ett konstigt beslut.
Gissar på en pudding nu när alla högafflar kommer fram.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Gnäll inte sen att expansionen sålde dåligt eller nåt.. så många har inte ps5 än..

Sony har sålt drygt 32 miljoner PS5-konsoler hittills så det är några fler än inte så många...

Medlem

Det här har väl varit känt ett tag?

FZ publicerade det redan i december.

För mig är det yttterligare ett steg till att byta upp mig. Utvecklarna har gjort en kalkyl och sen hur många som har det på PS5 och ser att det går med vinst och att anpassningen till Ps4 inte är värt det. Att PS4användare (jag har ingen Ps5 än men jag är glad ändå) klagar var väl väntat.

Ingen utvecklare vill tvinga fram sitt verk på en konsol som nätt och jämt skulle klara det, jag tittar på dig CD Project.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Riktigt bra att dom släppte greppet om gamla generationen för någon måste börja satsa framåt.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Kan tycka att det är tråkigt för folk som har PS4 då dom släppte grundspelet på PS4. Men nu är PS5 2,5 år gammalt så förstår att man vill lägga fullt fokus fullt på current gen och inte på en last gen konsol!

Är det någon som sett någon information om vad prislappen hamnar på?

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Jag tycker det är dåligt. Jag och min partner har spelat igenom det på PS4. Blev förväntansfull när jag hörde om dlc:et förra året. Och sen få höra att dom skippar PS4 som dom redan släppt spelet till.

Kan förstå om dom skippar PS4 helt till nästa spel vilket är helt naturligt, men inte så här. Dålig stil!

Känns som att det ör dags att gå vidare.
Alla devs som skippar last gen ska få en eloge.
Bara för att "huvudspelet" finns till PS4 betyder inte att framtida dlc också ska komma, ser inte heller nått i att det man absolut ska förvänta sig heller.
Se det snarare som "bonus" att spelet kom till PS4 övht.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lite off topic, men Lance Reddick, som spelar Sylens gick bort idag. Jävligt tråkigt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som att det ör dags att gå vidare.
Alla devs som skippar last gen ska få en eloge.
Bara för att "huvudspelet" finns till PS4 betyder inte att framtida dlc också ska komma, ser inte heller nått i att det man absolut ska förvänta sig heller.
Se det snarare som "bonus" att spelet kom till PS4 övht.

Jag håller inte med dig. Spelar mest på series x själv här men de som spelat grundspelet i ps4 och nu missar expansionen är ju som att slå sina spelare i magen. Nästa horizon om det blir något, kan jag förstå att det släpps på ps5 bara men detta är en expansion så ps4 spelarna kan inte spela klart hela storyn.

Medlem

Många idiot kommentarer som tar för givet att folk inte har råd att köpa ps5. Håll de kommenterna för er själva när någon tycker det är dåligt att dlc släpps på ps5 enbart. Man har väl rätt att tycka så utan att bli påhoppad att man är fattig. Vad fan vet ni om om personer är fattiga eller inte. Det hör inte hit.

Medlem
Skrivet av denza:

Jag håller inte med dig. Spelar mest på series x själv här men de som spelat grundspelet i ps4 och nu missar expansionen är ju som att slå sina spelare i magen. Nästa horizon om det blir något, kan jag förstå att det släpps på ps5 bara men detta är en expansion så ps4 spelarna kan inte spela klart hela storyn.

Nej jag anser inte att det är nått man ska förvänta sig. Det finns andra spel där ps5 versionen ör annorlunda.
Ps4 lever på lånad tid och fick lite extra pga värdsliga omständigheter.
När ps4 spelarna väl skaffar ps5 så kan man ju spela "fortsättningen"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar