Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Precis, billigaste varianten sägs vara "most bang for the bucks".
Att köpa 1TB SSD löst och montera själv sägs kosta lika mycket som 1TB minneskort, så välj inte minneskort m a o!
Men jag är osäker på utbudet av passande kvalitativa SSDs i Sverige/EU.

Annars kan man skaffa enbart 500GB minneskort men då blir shader cachen lidande som ju körs via interna 64GB (vars SSD dessutom är av långsammare variant än de SSD man kan köpa om man uppgraderar SSD själv eller köper mellan/premium-Steam Deck) så jag tror AAA-spel kan bli sega i det fallet.

Men att först prova konsolen med ett mindre minneskort på max 500gb före man uppgraderar SSD är nog smartast!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilken version av Steam Deck är mest prisvärd? Ska man gå på den billigaste och stoppa i större och snabbare minne eller mellanvarianten för att slippa böka med minnet alternativt slå på stort och köra den dyraste med det antireflekterande glaset? Vad säger ni som använder Decken?

Håller med ovanstående. Ångrar mig att jag tog den dyraste versionen. Minneskort är exakt lika snabba som hårddiskarna. Och då kan du köpa flera sådana efter behov sedan. Antiglare skärmen är knappast värt pengarna. Spelar sällan i ljus miljö i vilket fall. Kör på den billigaste och lägg pengar på ett bra SD kort.

Medlem

Jag köpte också den billigaste, på rekommendation av andra. Prisskillnaden var alldeles för stor för de två dyrare modellerna. Minneskort har funkat alldeles utmärkt, sen vet jag inte hur ofta man behöver tömma shadercache på internminnet om man spelar AAA-spel... Men för indiespel och ett enstaka AAA-spel är det ett obefintligt problem.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Hur funkar det med spel där musen är viktig?

Jag fattar att strategispel är krångligt med steamdeck men exempelvis plattformar med mouseaim typ Noita eller andra där det primärt är mus och tangentbord som behövs som Mudrunner exempelvis?

Är sugen nu när steam har 10% rea på steamdeck denna vecka

Medlem
Skrivet av fakemail:

Hur funkar det med spel där musen är viktig?

Jag fattar att strategispel är krångligt med steamdeck men exempelvis plattformar med mouseaim typ Noita eller andra där det primärt är mus och tangentbord som behövs som Mudrunner exempelvis?

Är sugen nu när steam har 10% rea på steamdeck denna vecka

Kolla så att spelet har stöd för steamdeck annars så är det ingen höjdarupplevelse därför finns klassningen på spelsidorna.

Du har ett par touchpads som kan emulera mus men jag tycker inte det är jätte användbara.

Mudrunner går väl utmärkt att spela med handkontroll? m+k till bilkörning är ju ingen höjdare direkt. Så borde vara utmärkt även på steamdecken.

Medlem
Skrivet av fakemail:

Hur funkar det med spel där musen är viktig?

Jag fattar att strategispel är krångligt med steamdeck men exempelvis plattformar med mouseaim typ Noita eller andra där det primärt är mus och tangentbord som behövs som Mudrunner exempelvis?

Är sugen nu när steam har 10% rea på steamdeck denna vecka

Inte spelat mudrunner men Snowrunner.
Fungerar perfekt med handkontroll men vill man tillfälligt aktivera musen håller man bara in steam knappen så kommer muspekaren fram när man rör ena musplattan eller vad den nu kallas på steam deck (fungerar mer som en trackball än "musplatta")


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Kolla så att spelet har stöd för steamdeck annars så är det ingen höjdarupplevelse därför finns klassningen på spelsidorna.

Du har ett par touchpads som kan emulera mus men jag tycker inte det är jätte användbara.

Mudrunner går väl utmärkt att spela med handkontroll? m+k till bilkörning är ju ingen höjdare direkt. Så borde vara utmärkt även på steamdecken.

Borde inte spel som har stöd för vanlig handkontroll också ha stöd för Steamdecks kontroller? Kanske finns spel som har stöd för decken men inte handkontroll?

Medlem
Skrivet av fakemail:

Borde inte spel som har stöd för vanlig handkontroll också ha stöd för Steamdecks kontroller? Kanske finns spel som har stöd för decken men inte handkontroll?

Ja alla spel som går att spela med handkontroll fungerar med kontroll på steam deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av fakemail:

Kanske finns spel som har stöd för decken men inte handkontroll?

Då blir de dem inte verifierade om möjligt kanske klassade som playable om du behöver trixa lite med dem annars är de unsupported det som att sitta med osk i linux på en liten surfplattan.

Men som molotov skrev så funkar spelet med handkontroll stöder steamdecken det. Även spel som kanske inte är verifierade av andra skäl brukar gå på xinput så alla knappar används inte.

Så är din målsättning att använda den till att lira med mus & tangentbord så behöver du en docka också och för dessa pengar hade jag sparat lite till och bygg en kompakt dator istället alternativ en bärbar.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilken version av Steam Deck är mest prisvärd? Ska man gå på den billigaste och stoppa i större och snabbare minne eller mellanvarianten för att slippa böka med minnet alternativt slå på stort och köra den dyraste med det antireflekterande glaset? Vad säger ni som använder Decken?

Jag har den dyraste. Tycker inte den antireflekterande skärmen är värt det. Blir så otroliga fett fläckar av fingrarna som är svåra att få bort så satte på ett skärmskydd så går det lättare att få bort fett.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av fakemail:

Hur funkar det med spel där musen är viktig?

Jag fattar att strategispel är krångligt med steamdeck men exempelvis plattformar med mouseaim typ Noita eller andra där det primärt är mus och tangentbord som behövs som Mudrunner exempelvis?

Är sugen nu när steam har 10% rea på steamdeck denna vecka

Du kan även koppla in mus o tengentbord om du vill, det har jag i vardagsrummet. Kör dockat läge där

Skribent

Tack för svar och jag hör vad ni säger men lutar ändå åt 256 gb varianten, för att få extra utrymme samt för att jag köper för "gratispengar" (dvs har sålt cs:go-skins) så känner att jag kan kosta på den.

Ny fråga, Steam Deck Dock, värt att köpa? Trevligt att ha och det är ju "original" så det lockar ju såklart - men vad ska man med den till? Ser att @robbis direkt ovanför kör dockat läge, hur fungerar det? Har du originaldockan?

edit: Få se om jag väntade för länge och Valve sålde lite fler än de trodde. Går ej att köpa nu, "reservations servers are busy, please try again"... 🤔

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tack för svar och jag hör vad ni säger men lutar ändå åt 256 gb varianten, för att få extra utrymme samt för att jag köper för "gratispengar" (dvs har sålt cs:go-skins) så känner att jag kan kosta på den.

Ny fråga, Steam Deck Dock, värt att köpa? Trevligt att ha och det är ju "original" så det lockar ju såklart - men vad ska man med den till? Ser att @robbis direkt ovanför kör dockat läge, hur fungerar det? Har du originaldockan?

edit: Få se om jag väntade för länge och Valve sålde lite fler än de trodde. Går ej att köpa nu, "reservations servers are busy, please try again"... 🤔

Du betalar ruskigt mycket överpris per GB. Hellre minneskort och de pengarnsnpå framtida spel på steam.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tack för svar och jag hör vad ni säger men lutar ändå åt 256 gb varianten, för att få extra utrymme samt för att jag köper för "gratispengar" (dvs har sålt cs:go-skins) så känner att jag kan kosta på den.

Ny fråga, Steam Deck Dock, värt att köpa? Trevligt att ha och det är ju "original" så det lockar ju såklart - men vad ska man med den till? Ser att @robbis direkt ovanför kör dockat läge, hur fungerar det? Har du originaldockan?

edit: Få se om jag väntade för länge och Valve sålde lite fler än de trodde. Går ej att köpa nu, "reservations servers are busy, please try again"... 🤔

Skulle lätt säga att det är värt ett köp. Spelar oftast handheld men ibland sätter jag den i dockan. Den e ganska dyr på 1000 spänn men då ingår även orginal laddar vilket är trevligt. Enda man bör tänka på är att ställa om spelen så dem använder native upplösning och inte 1280x800 för det ser bajs ut på tvn. Jävligt chill att spela vissa spel med riktig handkontroll framför tvn precis som vilken konsol som helst

Skribent
Skrivet av Bobiri:

Du betalar ruskigt mycket överpris per GB. Hellre minneskort och de pengarnsnpå framtida spel på steam.

Bra input, du har helt rätt. Däremot så litar jag inte riktigt på micro sd-korten och de är så lätta att tappa bort om man nu tar ut dem. Så köper jag 64 gb versionen blir det en SSD-uppgradering vilket säkerligen fortfarande är billigare sett till pris per GB men har inte sett över hur krångligt det är att få allt att fungera. Fast, i och för sig. När jag tänker efter så tappar man bort ett kort eller om det går sönder så är det ju bara själva spelets installation som förvinner, typ alla spel har ju molnlagring och synkar automatiskt antar jag?

Jag vet at jag velar, men sån är jag när det gäller att köpa grejer - svårt att komma till skott Lägger beställning ikväll oavsett vilken version.

Skrivet av robbis:

Skulle lätt säga att det är värt ett köp. Spelar oftast handheld men ibland sätter jag den i dockan. Den e ganska dyr på 1000 spänn men då ingår även orginal laddar vilket är trevligt. Enda man bör tänka på är att ställa om spelen så dem använder native upplösning och inte 1280x800 för det ser bajs ut på tvn. Jävligt chill att spela vissa spel med riktig handkontroll framför tvn precis som vilken konsol som helst

Tack för svar. Lutar åt att slänga med en docka också. Eftersom plattformare är min grej så känns det som ett bra tillägg.

edit: går att köpa Steam Deck igen nu, med samma leveranstid så det var nog bara något tekniskt fel.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tack för svar och jag hör vad ni säger men lutar ändå åt 256 gb varianten, för att få extra utrymme samt för att jag köper för "gratispengar" (dvs har sålt cs:go-skins) så känner att jag kan kosta på den.

Ny fråga, Steam Deck Dock, värt att köpa? Trevligt att ha och det är ju "original" så det lockar ju såklart - men vad ska man med den till? Ser att @robbis direkt ovanför kör dockat läge, hur fungerar det? Har du originaldockan?

edit: Få se om jag väntade för länge och Valve sålde lite fler än de trodde. Går ej att köpa nu, "reservations servers are busy, please try again"... 🤔

Jag har 256-versionen med den officiella dockan. Ville ha en ”PC” till spel/biorummet och då blev en Deck kompromissen. Hittills jag har spelat på den dockad 99% av tiden, men i sommar kanske det blir att jag tar med den någonstans.

Fungerar perfekt. Styr med en 8BitDo Ultimate controller. Inkopplad till receivern som alla andra spel-konsoler mer HDMI.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tack för svar och jag hör vad ni säger men lutar ändå åt 256 gb varianten, för att få extra utrymme samt för att jag köper för "gratispengar" (dvs har sålt cs:go-skins) så känner att jag kan kosta på den.

Ny fråga, Steam Deck Dock, värt att köpa? Trevligt att ha och det är ju "original" så det lockar ju såklart - men vad ska man med den till? Ser att @robbis direkt ovanför kör dockat läge, hur fungerar det? Har du originaldockan?

edit: Få se om jag väntade för länge och Valve sålde lite fler än de trodde. Går ej att köpa nu, "reservations servers are busy, please try again"... 🤔

Jag har original dockan. Har spelat ut Metroid prime 1-2-3 med steam deck dockad och spelat med xbox series x handkontroller. Funkar fint.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Bra input, du har helt rätt. Däremot så litar jag inte riktigt på micro sd-korten och de är så lätta att tappa bort om man nu tar ut dem. Så köper jag 64 gb versionen blir det en SSD-uppgradering vilket säkerligen fortfarande är billigare sett till pris per GB men har inte sett över hur krångligt det är att få allt att fungera. Fast, i och för sig. När jag tänker efter så tappar man bort ett kort eller om det går sönder så är det ju bara själva spelets installation som förvinner, typ alla spel har ju molnlagring och synkar automatiskt antar jag?

Jag vet at jag velar, men sån är jag när det gäller att köpa grejer - svårt att komma till skott Lägger beställning ikväll oavsett vilken version.

Ne jag försöker bara få mina medmänniskor att spara en slant där det går.

Byte av hårddisk är en barnlek, och ganska kul om man tycker om att pilla med teknik. Finns bra guider på nätet och även videos.

Gällande minneskort. Finns att köpa 512GB minneskort för cirka 500kr. Och som du säger, operativsystemet ligger ju på den interna hårddisken och spelen på minneskortet. Ser ej varför den skulle försvinna men gör den det så är det bara spelen, ej sparfilerna. Som du säger så lagras allt på molnet.

Medlem

Har en gammal USB-C Skärm liggande i gaderoben & funderar på skaffa en Hubb så man kan lira steamdecken på denna.
Kollat in hubbar på webhallen men är rena grekiskan.
Nån som vet någon prisvärd hubb för detta ändamålet?
Den måste ha extern strömförsörjning som klarar driva skärm & ladda Decken samtidigt
Vore bra extra bra om man kunde koppla upp mobilen (istället för decken) mot skärmen oxå om man så önskar ibland

Medlem

Med hubb gissar jag att du menar dockningsstation.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gummii:

Har en gammal USB-C Skärm liggande i gaderoben & funderar på skaffa en Hubb så man kan lira steamdecken på denna.
Kollat in hubbar på webhallen men är rena grekiskan.
Nån som vet någon prisvärd hubb för detta ändamålet?
Den måste ha extern strömförsörjning som klarar driva skärm & ladda Decken samtidigt
Vore bra extra bra om man kunde koppla upp mobilen (istället för decken) mot skärmen oxå om man så önskar ibland

Varför vill du ha en extern liten usb c skärm till den? Med massa extra sladdar? köp en dockningsstation istället till tvn eller datorskörmen. Annars kör den bärbar.

Medlem

Är lite sugen på att köpa en StramDeck och kanske spela D4 på den om det funkar.

Vilken rekommenderar ni? 256gb eller 512gb?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Är lite sugen på att köpa en StramDeck och kanske spela D4 på den om det funkar.

Vilken rekommenderar ni? 256gb eller 512gb?

den billigaste du får tag på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Deekar:

Är lite sugen på att köpa en StramDeck och kanske spela D4 på den om det funkar.

Vilken rekommenderar ni? 256gb eller 512gb?

64GB

Medlem
Skrivet av Molotov:

den billigaste du får tag på

Skrivet av Bobiri:

Köpa minneskort till då eller vadå? Går ju inte installera några spel knappt med 64gb?;p

Medlem
Skrivet av Deekar:

Köpa minneskort till då eller vadå? Går ju inte installera några spel knappt med 64gb?;p

Jo man får sätta i ett minneskort alt byta SSD själv.
Jag kör 256GB själv men många påstår att det är mer bang for the buck idag att köpa 64gb och byta SSD eller köra minneskort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

Varför vill du ha en extern liten usb c skärm till den? Med massa extra sladdar? köp en dockningsstation istället till tvn eller datorskörmen. Annars kör den bärbar.

En usb skärm är bara en Usb-C kabel,,, Lättare ha på tåget och samt i mitt fall lastbilen.
Men då mina favvospel oftast är strategi har jag svårt hitta spel till deckens lilla skärm.
Är jag hemma använder jag aldrig decken utan då är det datorn som gäller, använder den bara på resande fot

Medlem
Skrivet av Deekar:

Köpa minneskort till då eller vadå? Går ju inte installera några spel knappt med 64gb?;p

Antingen byta själv (du kan köpa 512GB SSD för cirka 550kr) eller köpa ett minneskort (512GB, också cirka 550kr).

Spelen funkar precis lika bra med bägge alternativen därav rekommenderas egentligen alltid 64GB.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo man får sätta i ett minneskort alt byta SSD själv.
Jag kör 256GB själv men många påstår att det är mer bang for the buck idag att köpa 64gb och byta SSD eller köra minneskort.

Skrivet av Bobiri:

Antingen byta själv (du kan köpa 512GB SSD för cirka 550kr) eller köpa ett minneskort (512GB, också cirka 550kr).

Spelen funkar precis lika bra med bägge alternativen därav rekommenderas egentligen alltid 64GB.

Det var som fan! Tåls att fundera på!:)

Skribent

Jag har ett paket att hämta ut!

För min del köpte jag 256 gb versionen + dockan. Medveten om att jag betalar överpris för extra lagring, men eftersom jag handlade för låsta Steampengar från CS:GO skins så betalade jag lite extra nu istället för att behöva lägga "riktiga" pengar på en uppgradering.

Skriv svar