Inför remakefyran – rösta fram formkurvan för Resident Evil

Robot
Inför remakefyran – rösta fram formkurvan för Resident Evil
Medlem

Spännande ska bli intressant att se formkurvan när alla har röstat! Har spelat alla spelen och tycker egentligen bara att 6an är dålig. Personlig favorit är Resident Evil Remake 😊

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Spännande ska bli intressant att se formkurvan när alla har röstat! Har spelat alla spelen och tycker egentligen bara att 6an är dålig. Personlig favorit är Resident Evil Remake 😊

Första spelets remake var klart över förväntan faktiskt! Tank controls är lite iffy med dagens mått mätt, men det hade inte känts lika autentiskt om de ändrat som i sina senare remakes. De är bra också, men är andra spel än originalen.

Riktigt sugen på fyran 👌

Medlem

Hoppas det kommer en uppiffning på REmake. Fixad svärta, texturer och musik i rätt tempo.
Han som hobbyjobbat på modden som fixar det grafiska har haft det svårt ekonomiskt och slutat uppdatera tycks det som. Kanske Albert från RE4HDProject tar över fanan.
Men som det är nu är det flera moddar som krävs för bästa versionen.

Gnällkuk

Helvete vad många RE-spel det släppts genom åren ändå....


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

RE4 helt klart min favorit följt av RE2 och RE2:R.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Svårt att sätta betyg: jag valde att sätta betyg utifrån hur jag tyckte spelet var när jag spelade första gången. Exempel: om jag skulle spela original RE idag skulle jag nog inte sätta så högt betyg utifrån hur tekniken utvecklats och hur mina egna preferenser har förändrats. Men alla första gången jag spelade det i mitten av 90-talet? Daaaaaamn!

Oavsett så insåg jag att det är en spelserie som får många fyror och femmor av mig, även om jag inte skulle titulera mig ett hardcore-fan av spelserien i sig. Ser fram som tusan mot RE4-remaken dock!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Det är RE1, RE1:RE och RE4 som tävlar om toppen för min del. Inget fel på RE2:Remaken heller förstås, men nostalgin överväger det mesta. RE1 på Playstation var min absolut första riktiga WOW-spelupplevelse, utan diskussion. Från en massa 16-bit sidescrollers till ett riktigt stort spel med fina statiska bakgrunder som fejkade att grafiken var bättre än vad den egentligen var, atmosfären, skräcken.

Redan på min demo-skiva jag fick med mitt Playstation och fick se Resident Evil så var det kärlek vid första ögonkastet, det var som en gammal nära vän redan ifrån början


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Inser nu när jag betygsätter alla spelen efter varandra att RE förmodligen är en av världens bästa spelserier. Väldigt många starka delar i en serie med så pass många spel. Den dippade rejält ett tag efter fyran men har kommit upp sig helt otroligt bra och över förväntan. Ser verkligen fram emot nya fyran och vart dom tar serien i nästa nya del.

Medlem

Nytändning för Resident evil sen det började gå att köra i VR.
hade det i åtanke då jag "satte betyg" på Re2 Re, Re4, Re7 och 8.
Annars hade jag nog lagt ner Re spelen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Det första spelet har förstås åldrats väldigt mycket, men det var bannemej revolutionerande när det kom (även om det följde formulan från Alon in the Dark).

Jag var golvad av Code: Veronica till Dreamcast, köpte Gamecube primärt för att spela RE4 och älskar remaken av RE2 på de nyare konsolerna. För mig kommer Resident Evil alltid handla om tredjeperson, men jag ser de nya spelen som ett bra komplement till de äldre och mer klassiska spelen, som vi numera tar del av i form av remakes.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Första spelets remake var klart över förväntan faktiskt! Tank controls är lite iffy med dagens mått mätt, men det hade inte känts lika autentiskt om de ändrat som i sina senare remakes. De är bra också, men är andra spel än originalen.

Riktigt sugen på fyran 👌

Samtidigt känns det ju helt off att spela Remaken eller Zero med de nya kontrollerna i remaster-versionerna då spelet inte designats för det. Blir även som fusk då du betydligt snabbare kan fara runt/rotera på alla möjliga sätt, och det ser inte snyggt ut för fem öre. Nä de gamla kontrollerna fungerar utmärkt än i dag och ger mer rättvis upplevelse och svårhetsgrad.

Capcom har hittat tillbaka en hel del sedan RE7, men jag håller nog först halvan av just RE7 som deras bästa verk på senare år. Det är lite synd att spelet tappade farten i andra halvan och blev så generiskt.

RE4 är nog min minsta favorit, ett bra spel så tänker inte kriga om det men en vattendelare för serien, ett dåligt Resident Evil helt enkelt. Yes jag hör till surgubbarna som inte tyckte om det mer actionlagda receptet i RE4 och Leons karatesparkande, och efterföljande spel skvallrar ju ändå om att Capcom åtminstone efter RE4 fick blodad tand på något helt annat efter dess enorma succè. Tycker konceptet i hookman osv i RE 3.5 med fortsatt statiska vyer och betydligt snyggare 3d-grafik såg betydligt mer stämningsfullt ut

Medlem

Jag tycker att RE-remastern från 2015 är bäst. Remaster av en remake, lite udda där.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag tycker att RE-remastern från 2015 är bäst. Remaster av en remake, lite udda där.

Fast den är väl delvis sämre än originalet på Gamecube? Uppspeedat soundtrack och levande ljusen ser sämre ut m.m

Jag har inte orkat eller vågat köra igenom originalen till PSX men borde ta o göra det. Japanska PC-versionen av 2:an med översättning till är väl bästa 2:an. Finns en förfärligt ful AI-uppskalad version också. Ser fram emot att se vad hobby-pularna eller helst Capcom kan göra original RE2 bättre med AI-uppskalning+konstnärliga förbättringar.

Finns många rejält spännande RE-inspirerade hobbyspel på PC också, med fasta kameravinklar:
https://youtu.be/PN6uPJRleSY

https://youtube.com/playlist?list=PLvhH4WFr8pkV-hWcjyRfuCc-Gw...

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nytändning för Resident evil sen det började gå att köra i VR.
hade det i åtanke då jag "satte betyg" på Re2 Re, Re4, Re7 och 8.
Annars hade jag nog lagt ner Re spelen.

Lite larvigt är det allt att döma ut en hel spelfranchise om du inte kan spela i VR.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Lite larvigt är det allt att döma ut en hel spelfranchise om du inte kan spela i VR.

Jag dömer inte ut, jag säger bara att jag hade nog inte spelat Resident evil nå mer om det inte hade gått köra VR. Jag spelar nästan bara VR-spel.
Resident evil är sådana spel att efter att ha kört i VR så vill jag inte spela "vanligt" igen, då det inte ger nått.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Vilken version rekommenderar ni till xbox series s bland de som finns i Microsoft store?

Nu fanns ju inte alternativen, men två av mina favoriter är ju the umbrella chronicles och The Darkside Chronicles. Väldigt underhållande för sin tid enligt mig!

Avstängd
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Nu fanns ju inte alternativen, men två av mina favoriter är ju the umbrella chronicles och The Darkside Chronicles. Väldigt underhållande för sin tid enligt mig!

Mediokra titlar.

Medlem
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Nu fanns ju inte alternativen, men två av mina favoriter är ju the umbrella chronicles och The Darkside Chronicles. Väldigt underhållande för sin tid enligt mig!

Håller med.

1
Skriv svar