Final Fantasy XVI tar ungefär 35 timmar att klara enligt utvecklarna

Robot
Final Fantasy XVI tar ungefär 35 timmar att klara enligt utvecklarna

35 timmars story och det dubbla för sidouppdrag.

#Final-fantasy-16, #square-enix


Medlem

Inte content värt 700+kr i min bok Fast jag är ju inte bland dem som skriker efter korta spel.

Utvecklarna själva är alltid ganska optimistiska i när de skriver ut speltid så skulle gissa att detta hamnar en bit under 35. Bättre att kika på siter så som www.howlongtobeat.com hur det står sig mot andra FF titlar räknat i faktisk speltid och inte utvecklarnas uppskattningar.

Vi jämför lite.

Final Fantasy XV Kritiserat för sin korta main story.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy XV is about 28 Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 94 Hours to obtain 100% completion.

Final Fantasy XIII Kritiserat för sin story även det.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy XIII is about 48 Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 105 Hours to obtain 100% completion.

Final Fantasy XII Av vissa kritiserat för kort story, enligt mig ett av de bättre stridssystemen.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy XII is about 61 Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 160 Hours to obtain 100% completion.

Final Fantasy X Av vissa sett som det sista riktiga FF spelet.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy X is about 46 Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 148 Hours to obtain 100% completion.

Final Fantasy IXHyllat för att vara klassiskt FF till skillnad från åttan. Fans hade överseende med att spelet slutar ganska plötsligt pga hur illa man tyckte om åttan.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy IX is about 39 Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 82½ Hours to obtain 100% completion.

Final Fantasy VIII Antingen hatar du det eller älskar det. Magisystemet är kritiserat med draw etc.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy VIII is about 40 Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 80 Hours to obtain 100% completion.

Final Fantasy VII Mångas gullebarn.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy VII is about 36½ Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 82½ Hours to obtain 100% completion.

Så var är det vi hamnar med FF16?

Lightning Returns: Final Fantasy XIII Av många sett som det sämsta FF hittills, även det action fokuserat. Jag skulle gissa att vi hamnar här någonstans.
When focusing on the main objectives, Lightning Returns: Final Fantasy XIII is about 33½ Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 66 Hours to obtain 100% completion.

Final Fantasy VII Remake Det senaste släppet kan man säga är även det av liknande längd.
When focusing on the main objectives, Final Fantasy VII Remake is about 33 Hours in length. If you're a gamer that strives to see all aspects of the game, you are likely to spend around 86 Hours to obtain 100% completion.

Inaktiv

Perfekt ! Final fantasy ska vara långa maffiga spel. Älskar att ta 100% i de spelen och känna sig riktigt OP i slutet 😀

Medlem

Låter bra sålänge storyn och gameplay är bra.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Quake-konnässsör
Medlem

Håller med ovanstående. Så länge storyn är bra är ett linjärt RPG på 35+ timmar mer än värt pengarna.

Medlem

Låter väldigt lagom. Spel som kavlar ut huvudstoryn till 50+ timmar brukar ha svårt att hålla tillräcklig berättartakt imo. Väntar mig mycket kul med detta.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

35 tim för bara storyn 😳 Aja bäst att ställa in allt annat i sommar då 🙌

Medlem

Hur mycket av dessa 35 timmar är filmsekvenser som inte går att hoppa över?

Skribent
Skrivet av Joewson:

Hur mycket av dessa 35 timmar är filmsekvenser som inte går att hoppa över?

Tror de sa tidigare att spelet innehåller 11 h filmsekvenser, men oklart om det också är filmsekvenser i sidequests och om det är utanför de 35 timmarna?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Låter alldeles lagom.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Alldeles för långt. Tycker att singleplayer spel ska vara max 3 timmar långa. Vem har liksom tid att dedikera 35 timmar till ett enda spel? 🤔


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Lät ganska kort, speciellt för ett Final Fantasy.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alldeles för långt. Tycker att singleplayer spel ska vara max 3 timmar långa. Vem har liksom tid att dedikera 35 timmar till ett enda spel? 🤔

Har som svårt att köpa det där argumentet.....Har väl ingenting att göra med hur mycket tid man har. Istället för att spela 10 spel som är 3 timmar långa så kan du spela ett spel som är 30 timmar långt, handlar ju bara om hur länge det tar att klara av. Skulle aldrig betala fullpris för ett spel som bara är 3 timmar långt...50kr är ett lagom pris för ett sånt spel.

För min del så vill jag att spela ska vara så långa som bara möjligt så dom räcker längre, under förutsättning att det är ett bra spel såklart. Hogwarts Legacy tex. tog mig 46 timmar, det hade gärna fått vara minst dubbelt så långt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lät ganska kort, speciellt för ett Final Fantasy.

Inte speciellt. Huvudstoryn i FF spel brukar inte vara jätte, jättelång. 35+ timmar ska dock sägas är klart längre än majoriteten av AAA spel som har någon form av en campaign.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alldeles för långt. Tycker att singleplayer spel ska vara max 3 timmar långa. Vem har liksom tid att dedikera 35 timmar till ett enda spel? 🤔

Tänk istället så här: vad gör ett spel så bra att man kan spela det i 100h + ?

Medlem

Kvalitet över kvantitet
Bättre 35 timmar där allt är polerat och välgjort än 200 timmar opolerat sömnpiller.

Även om många hyllar FFXII så satt jag och sov de sista 20 timmarna. Det spelet kunde gjorts kortare.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Har som svårt att köpa det där argumentet.....Har väl ingenting att göra med hur mycket tid man har. Istället för att spela 10 spel som är 3 timmar långa så kan du spela ett spel som är 30 timmar långt, handlar ju bara om hur länge det tar att klara av. Skulle aldrig betala fullpris för ett spel som bara är 3 timmar långt...50kr är ett lagom pris för ett sånt spel.

För min del så vill jag att spela ska vara så långa som bara möjligt så dom räcker längre, under förutsättning att det är ett bra spel såklart. Hogwarts Legacy tex. tog mig 46 timmar, det hade gärna fått vara minst dubbelt så långt.

Tittar man på statistiken så är det inte många alls som spelar mer än ett par timmar. Typ 10% som faktiskt klarar de flesta längre spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Nästan sugen på en PS5 bara för att spela detta.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Har som svårt att köpa det där argumentet.....Har väl ingenting att göra med hur mycket tid man har. Istället för att spela 10 spel som är 3 timmar långa så kan du spela ett spel som är 30 timmar långt, handlar ju bara om hur länge det tar att klara av. Skulle aldrig betala fullpris för ett spel som bara är 3 timmar långt...50kr är ett lagom pris för ett sånt spel.

För min del så vill jag att spela ska vara så långa som bara möjligt så dom räcker längre, under förutsättning att det är ett bra spel såklart. Hogwarts Legacy tex. tog mig 46 timmar, det hade gärna fått vara minst dubbelt så långt.

3 timmar är såklart lite löjligt kort.
Men 35 timmar skulle jag säga är ett långt spel och om det tar drygt 70 timmar för 100% komplett. Det är ju alltid en evig diskussion som FZ hade för bara några veckor sen. Folk som är yngre eller bara sitter och gejmar hela kvällarna, tycker såklart 10 timmar går på 2 kvällar och där folk spelar klart typ Hogwarts på en vecka. Medans andra som spelar bara 2-3 timmar i veckan, då har en månads spelande framför sig med ett 10-timmars-spel.

Men 700kr för 35 timmar, 20kr/timmen, billigt nöje!

Medlem

20timmar av de där 35h storyuppdragen är väl filmsekvenser...

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tittar man på statistiken så är det inte många alls som spelar mer än ett par timmar. Typ 10% som faktiskt klarar de flesta längre spel.

Var kommer den statistisken från? Allt jag hittar är artiklar som länkar den här artikeln från CNN, men där finns det bara något citat från en Activision-anställd om 10-20% och Raptr som rapporterar att bara 10% spelade färdigt just RDR2. Alltså inget man kan använda som fakta, men det är möjligt att det finns något där ute jag missat?

Skrivet av Gaara:

20timmar av de där 35h storyuppdragen är väl filmsekvenser...

11 timmar verkar det som.

Medlem

Låter alldeles lagom.
Mastigt, men inte omöjligt långt för en småbarnsfar heller.
Om man som jag kör 1-2h per dag, och kanske snittar på 5 dagar i veckan då jag spelar så blir det ju över en månad.

Jag förstår att folk som spelar 5+ timmar/dag kan tycka det är lite. Men för mig låter det som ett lagom stort spel. Sen beror ju allt på VAD man faktiskt gör. Är det att springa runt i fetchquests eller att under sammanlagt 1h plocka blommor till crafting material så är det ju bara död utfyllnad.

Medlem

Är väl ganska normalt för ett final fantasy spel (kanske någon timme kortare än normalt).

Från reddit:

Final Fantasy XVI - 35 - 40 hr Main Story / 70 - 80 hr Completionist run

\-----For comparison to other Final Fantasy games ([HowLongToBeat](https://howlongtobeat.com/))-----

Final Fantasy VII & Remake - 33 - 36.5 hr Main Story / 82.5 - 86 hr Completionist run

Final Fantasy VIII - 40 hr Main Story / 80 hr Completionist run

Final Fantasy IX - 39 hr Main Story / 82.5 hr Completionist run

Final Fantasy X - 46 hr Main Story / 148 hr Completionist run

Final Fantasy XII Zodiac Age - 40.5 hr Main Story / 104 hr Completionist run

Final Fantasy XIII - 48 hr Main Story / 105 hr Completionist run

Final Fantasy XV Complete Edition - 28 hr Main Story / 94 hr Completionist run

\-----For comparison to similar action-styled games ([HowLongToBeat](https://howlongtobeat.com/))-----

God of War (2018) - 20.5 hr Main Story / 51 hr Completionist run

God of War Ragnarok - 25.5 hr Main Story / 52.5 hr Completionist run

Kingdom Hearts 1 - 28.5 hr Main Story / 62.5 hr Completionist run

Kingdom Hearts 2 - 32 hr Main Story / 67.5 hr Completionist run

Kindgom Hearts 3 - 29 hr Main Story / 63.5 hr Completionist run

Dragon's Dogma Dark Arisen - 33.5 hr Main Story / 109 hr Completionist run

Nier: Automata - 21 hr Main Story / 61.5 hr Completionist run

Tales of Arise - 40.5 hr Main Story / 73 hr Completionist run

1
Skriv svar