Diskutera – Dina förväntningar på Diablo IV?

Medlem

Spelat upp en fire wizard till 20. Gillar spelet och kommer spela mycket framöver.

När det kommer till spells är jag inte jätteimponerad änsålänge... 90% av alla spells är samma som finns i D3 och dessa är mindre customizable än d3-versionerna?

Hoppas det blir bättre med legendary-kombinationer i endgame.

Är det bara jag som har hackiga animationer på skeleton enemies (ps5) ?

Första intrycket efter 1 gubbe till lvl 25 och 2 gubbar lvl 15-18.

Mycket väldigt rätt, stämningen, striderna, ljudet, m.m. gör det till ett sant diablo i en mix av 2an och 3ans anda. På ett bra sätt! Känns som ett steg uppåt i berättandet och narrativt, om än kanske inte hela vägen till "bra" men klart OK av det vi fick se.

En hel del saker jag kliar mig dock i huvudet angående, typ att det är sjukligt repetitiva områden. Vet inte om de kommer åtgärdas alls till släpp, men kommer det bara finnas typ 1 quest-setup till dungeons och 1 design på områden samt sjukligt återanvändande av delar inom områden, kommer man bli galen på det.

Samt den där lvl-skalningen. Den funkar ganska bra, men den förtar lite poängen med hela grejen, när en lvl nästan inte spelar någon roll för att fienderna ändå skalar så känns det lite off. Att dinga känns fortfarande fint på något basalt sätt, men i bakhuvudet så skaver det rejält när man vet att det varken gör från eller till för din förmåga att klara ett område.

Aja, det ska nog funka bra nog som sysselsättning i sommarens väntan på årets på riktigt spännande saker: BG3 och Starfield.

Edit: Och ja hoppas sannerligen att drop-raten bara är någon beta-sak. Hade legendary-saker i 6 av 9 slots efter bara några timmar, och så fortsatte det för samtliga gubbar. Kommer ihåg när ja spelade D2 som liten, fick man 1 orange om dagen var man nöjd och då var det med 98.5% sannolikhet något som ändå inte passade ens klass. Det var grejer det.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Samt den där lvl-skalningen. Den funkar ganska bra, men den förtar lite poängen med hela grejen, när en lvl nästan inte spelar någon roll för att fienderna ändå skalar så känns det lite off. Att dinga känns fortfarande fint på något basalt sätt, men i bakhuvudet så skaver det rejält när man vet att det varken gör från eller till för din förmåga att klara ett område.

Det skalas väl bara uppåt? Så om ett område är level 20 och man är level 10 så kommer man att vara väldigt svag där, men om man är 20 och går till ett område som är level 10 så kommer motståndet att kännas balanserat?

Jag gillar det, då känns det kul att återvända till tidigare områden och göra sidoquester där men ändå möta vettigt motstånd.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Det skalas väl bara uppåt? Så om ett område är level 20 och man är level 10 så kommer man att vara väldigt svag där, men om man är 20 och går till ett område som är level 10 så kommer motståndet att kännas balanserat?

Jag gillar det, då känns det kul att återvända till tidigare områden och göra sidoquester där men ändå möta vettigt motstånd.

Ja så är det säkert, blev inte 100 klar över mekaniken. Fick bara känslan under mina 20h eller så att jag aldrig var i ett område som var svårt eller superlätt, utan alltid ungefär samma nivå av lätt. Oavsett om ja sprang över hela kartan med en lvl 13 eller 23 så kändes det ungefär likadant.

Jag gillade i D2 hur man var svag i början av ett område och sakta blev mäktigare och mäktigare, kände väldigt lite av det här.

Har säkert att göra med hur områdena är lvl-satta då. Kanske blir mer påtagligt svårare områden man kan trilla på när de öppnar upp världen lite mer.

Medlem

Körde genom med en Lightning Sorcerer och en Melee Rogue. Blir definitivt Rogue för min del! Ska testa göra en Ranged Rogue när open beta börjar och se hur det känns. Var inte helt övertygad i början men helvete vad kul det blev så jag är imponerad!

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Första intrycket efter 1 gubbe till lvl 25 och 2 gubbar lvl 15-18.

Mycket väldigt rätt, stämningen, striderna, ljudet, m.m. gör det till ett sant diablo i en mix av 2an och 3ans anda. På ett bra sätt! Känns som ett steg uppåt i berättandet och narrativt, om än kanske inte hela vägen till "bra" men klart OK av det vi fick se.

En hel del saker jag kliar mig dock i huvudet angående, typ att det är sjukligt repetitiva områden. Vet inte om de kommer åtgärdas alls till släpp, men kommer det bara finnas typ 1 quest-setup till dungeons och 1 design på områden samt sjukligt återanvändande av delar inom områden, kommer man bli galen på det.

Samt den där lvl-skalningen. Den funkar ganska bra, men den förtar lite poängen med hela grejen, när en lvl nästan inte spelar någon roll för att fienderna ändå skalar så känns det lite off. Att dinga känns fortfarande fint på något basalt sätt, men i bakhuvudet så skaver det rejält när man vet att det varken gör från eller till för din förmåga att klara ett område.

Aja, det ska nog funka bra nog som sysselsättning i sommarens väntan på årets på riktigt spännande saker: BG3 och Starfield.

Edit: Och ja hoppas sannerligen att drop-raten bara är någon beta-sak. Hade legendary-saker i 6 av 9 slots efter bara några timmar, och så fortsatte det för samtliga gubbar. Kommer ihåg när ja spelade D2 som liten, fick man 1 orange om dagen var man nöjd och då var det med 98.5% sannolikhet något som ändå inte passade ens klass. Det var grejer det.

Glöm inte att legendaries inte är riktigt som i Diablo 2/3, det är mer aspecten du vill åt snarare än själva föremålet. Sen när det går att växla till World tier 3+ så kan det droppa sacred och unique items. Aspects är lite som en kombination av det som man kunde extracta och använda i Cuben i trean och vanliga legendary drops. Men du kan bara använda en extractad aspect en gång, sen måste du hitta ett nytt drop med den aspecten, så du kan liksom inte oändligt flytta över en aspect (annat än de som går att låsa upp) från level 10 till level 100

Medlem

Med risk att låta som en besserwisser nu så tycker jag det är lustigt ibland, när vi gamers (kunderna) vill ha något, det är så SJUKT uppenbart vad det är...men spelutvecklarna lotsas ? som att de inte vet, eller att det vet bättre och ger oss det inte, så floppar spelet sen....man har sätt det hända gång på gång på gång, varför bara inte lystna på vår feedback ?

Vad jag gnäller om är om vi tar senaste Diablo spelet som verkligen var super älskat av oss gamers, Diablo 2, vad var det som gjorde det spelet stort på riktigt ? Enligt mig så var det att själva trading Community blev så stor. Jag förstår det, det var spännande att hitta ett skit rare item för även om man själv inte hade nytta av det så visste man att man lätt kunde byta det emot andra värdefulla items.
Det var skit kul och det tyckte MÅNGA! OFFER SOJ NEED SHAKO...Det gjorde själva farmingen mycket mer spännande

Men återigen så vägrar Blizzard fatta och även i D4 verkar de inte återuppliva detta med highend items, så tråkigt och därför kommer jag inte spela D4.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Med risk att låta som en besserwisser nu så tycker jag det är lustigt ibland, när vi gamers (kunderna) vill ha något, det är så SJUKT uppenbart vad det är...men spelutvecklarna lotsas ? som att de inte vet, eller att det vet bättre och ger oss det inte, så floppar spelet sen....man har sätt det hända gång på gång på gång, varför bara inte lystna på vår feedback ?

Vad jag gnäller om är om vi tar senaste Diablo spelet som verkligen var super älskat av oss gamers, Diablo 2, vad var det som gjorde det spelet stort på riktigt ? Enligt mig så var det att själva trading Community blev så stor. Jag förstår det, det var spännande att hitta ett skit rare item för även om man själv inte hade nytta av det så visste man att man lätt kunde byta det emot andra värdefulla items.
Det var skit kul och det tyckte MÅNGA! OFFER SOJ NEED SHAKO...Det gjorde själva farmingen mycket mer spännande

Men återigen så vägrar Blizzard fatta och även i D4 verkar de inte återuppliva detta med highend items, så tråkigt och därför kommer jag inte spela D4.

Bara för några vill ha det så betyder det inte att de flesta vill
De har nog mycket bättre data hos sig vad spelarna vill ha än du

Jag älska diablo 2 när det kom men nu är nästan allt i det gammalt o spelen har utvecklats. Jag skulle inte gilla spela något sådant idag.

Samma med diablo 1 det var fantastiskt för sin tid men nu är det inget jag skulle vilja spela.

Jag älskar diablo 4 exakt som det är nu och tycker det är det bästa blizzard har skapat. Jag vill att det ska vara som det är. Om någon gillar diablo 2 mer så finns det diablo 2r. Jag vill inte spela samma gamla spel utan vill att mina spel utvecklas med tiden.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Majoriteten av vadå?

Majoriteten av fans och de som har spelat tidigare Diablo


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Är det bara jag som har hackiga animationer på skeleton enemies (ps5) ?

Skeletten var sjukt hackiga, spelade också på ps5.

Fragtjuv

Jag hade i alla fall skitkul med betan och tycker att spelet är riktigt snyggt, striderna roliga och kartan verkar vara väldigt rolig att utforska. Jag tror att det här spelet har en enorm potential och jag är säker på att jag kommer lägga ner många timmar på det redan under sommaren, som är en period där jag personligen inte spelar så mycket. Jag spelade upp en Barbarian till lvl.25 och det är absolut klassen jag kommer spela. Jag körde på mycket "bleed" och det lär jag göra även i spelet.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Ganska tacksamt att ett av de stora problemen tycks vara avsaknad till variation i dungeons m.m. Level design. Det är ändå något man borde kunna åtgärda relativt enkelt. Alltså jämfört med att riva upp fundamentala saker i spelet för att göra om, göra rätt. Det är också något man kan göra över tid.

Medlem

Jag hade gärna sett lite mindre monster som anfaller dig eller du anfaller dem.
Lite långsammare combat där du har möjlighet till finishing moves. Som random exekveras. 20 olika

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Med risk att låta som en besserwisser nu så tycker jag det är lustigt ibland, när vi gamers (kunderna) vill ha något, det är så SJUKT uppenbart vad det är...men spelutvecklarna lotsas ? som att de inte vet, eller att det vet bättre och ger oss det inte, så floppar spelet sen....man har sätt det hända gång på gång på gång, varför bara inte lystna på vår feedback ?

Vad jag gnäller om är om vi tar senaste Diablo spelet som verkligen var super älskat av oss gamers, Diablo 2, vad var det som gjorde det spelet stort på riktigt ? Enligt mig så var det att själva trading Community blev så stor. Jag förstår det, det var spännande att hitta ett skit rare item för även om man själv inte hade nytta av det så visste man att man lätt kunde byta det emot andra värdefulla items.
Det var skit kul och det tyckte MÅNGA! OFFER SOJ NEED SHAKO...Det gjorde själva farmingen mycket mer spännande

Men återigen så vägrar Blizzard fatta och även i D4 verkar de inte återuppliva detta med highend items, så tråkigt och därför kommer jag inte spela D4.

Jag håller inte med om det där med trading, visst var det många som tradeade osv, men Diablo 2 för mig (och de jag känner som också spelade) var 80% single player och 20% coop med kompisar. Klart vi bytte items mellan oss när vi spelade coop, men jag har nog nästan aldrig bytt ett item med en random person, annat än de där som var level 99 och joinade ett game och droppade grejer och drog igen med nån liten skön kommentar typ "free stuff". Det som gjorde spelet älskat av mig var känslan och spänningen att hitta items, samt att det gick att göra så många olika builds som kändes helt olika. Gillade också att det kunde vara brutalt svårt mot slutet, typ ancients i hell. Personligen föredrog jag det innan runes lades till, tidigare var det underbart att hitta ett unikt item men sen blev hela spelet en rune farming simulator då de nästan alltid var bäst in slot (med vissa undantag). Jag har noll intresse av att byta till mig bra gear, det förtar lite av hela grejen med lootande. Jag älskade också att spela med en klass men sen hitta ett grymt item som passade en annan klass och då bestämma mig för att börja spela en sån klass istället för att kunna använda det.

Vet dock inte riktigt vad du menar med att de inte återupplivar det med highend items? Tycker det låter som att de gör just det, att lootingen lyfts fram och att saker men hittar är bättre än de man kan crafta själv osv.

Med det sagt så är ju smaken olika och ett spel är inte för alla. Jag är iaf sjukt positiv hittills, både kring det jag läst och nu det jag testat i betan så jag kommer vara som ett barn på julafton den 2a juni.

Medlem

Första intrycket var bra men nu ca 6 timmar senare är jag väldigt besviken.

Grafiken är fortfarande himmelsk men särskilt mörkt och ont känns det inte.

Avskyr den skådespelade tjocka östeuropeiska brytningen invånarna pratar på. Jag mår fysiskt dåligt.

Gillar inte att det känns så mycket som ett MMORPG. Andra spelare överallt, events överallt och till och med oönskad hjälp får man då och då. Inlevelse och mystik är som bortblåst.

Det värsta är dock svårighetsgraden. Skiten spelar ju sig själv! Vad är meningen med all loot, upgraderingar, skills och builds om man ändå bara ränner igenom allt och bara klickar på musen slumpmässigt? Inga fiender inger någon respekt, de är bara irritationsmoment.

Spelet är så tillrättalagt. Putsat, polerat och detaljstyrt. Allting är samma level som en själv, allt kommer i en förutsägbar ordning. All XP kommer i en förutbestämd mängd. Det finns ingen tillfredsställelse i att levla och bygga upp sin gubbe.

Storyn började bra med präster, synd och besatthet men nu är det trist. Man spammar bort dialogen så fort det går.

Det är som att min IQ är halverad när jag spelar det här.

Hur tusan kunde jag lägga 700 kr på det?


signatur

Memento Mori

123
Skriv svar