Forspoken sägs ha haft en budget på över en miljard kronor

Robot
Forspoken sägs ha haft en budget på över en miljard kronor
Medlem
Medlem

Låter så klart mycket, speciellt med tanke på resultatet.. Men verkar väl ändå vara ganska "normalt" enligt de siffror som finns?

Medlem

Hade säkert sålts bättre ifall de aldrig gav ut demot. Det var det som skrämde iväg mig iaf


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag tror att det mer eller mindre är vad ett "AAA"-spel kostar, idag.

Typ God of War, Red Dead 2 osv kan nog ha kostat en ordentlig slant mer.

OBS. Ofta när man snackar om storlek på budget så inkluderar man marknadsföring i den summan - det kan vara intressant att veta.
Kanske inte verkar så noga - men iaf i film så brukar man spendera ungefär lika mycket på marknadsföring som man gjorde på filmen själva filmen... Skulle inte tro att det är annorlunda för spel.

En budget på 100 miljoner dollar kan alltså innebära en budget på 50 milj för själva spelet och 50 för marknadsföring.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av marsson90:

Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst

Sa hon shit och fuck ännu mer senare i spelet? 🤯

Medlem

om det är så vart har pengarna gått till? trist för dom, men dom skulle hört av sig till random gamer nr 1561414 den personen hade kunnat kommit på något bättre att göra för dom pengarna ^^

Medlem

[citat]Det är oklart hur mycket pengar spelet faktiskt har dragit in[/quote]

Bra-att-veta: Om ett spel sålt bra, eller sålt i linje med optimistisk förväntan så talar man generellt om för alla hur mycket det har sålt.
Det boostar aktiekursen osv osv.

Om det är tyst som bara den om hur mycket ett spel har sålt.. Så har det oftast inte sålt speciellt bra.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Hota:

Låter så klart mycket, speciellt med tanke på resultatet.. Men verkar väl ändå vara ganska "normalt" enligt de siffror som finns?

En "Vanlig" AAA- budget, ja.

Sen känns det kanske inte riktigt lite vanligt med AAA-titlar just nu som det varit förut.
Var väl säkert top 5 dyraste 2022 gissar jag.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.

Skaffa Unreal Engine, Square.

Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal

sunk-cost fallacy.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.

Skaffa Unreal Engine, Square.

Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal

sunk-cost fallacy.

Fast "roligt spel" kommer inte inbyggt som en feature i spelmotorer.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.

Skaffa Unreal Engine, Square.

Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal

sunk-cost fallacy.

De kör väl redan UE på en del av deras spel? FF7:R kör UE4 och jag tror att FF7:R2 kommer köra UE5.
FF16 har de inte bekräftat motorn för, oklart varför.

Känns som att det de sparar in i licenskostnader med egen motor äts upp av utvecklingskostnader av motorn i sig samt tiden för utvecklarna att anpassa sig. Det är förmodligen bättre att använda mer standardiserade motorer vilket bör spara in på personalutbildning för både interna och externa utvecklare.

Medlem

Cash up front.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.

Skaffa Unreal Engine, Square.

Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal

sunk-cost fallacy.

Hoppas inte de skaffar Unreal. Det är inget fel med en egen spelmotor. Det är ett större fel om alla spel använder Unreal.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.

Skaffa Unreal Engine, Square.

Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal

Nej ush. Tänk vad kasst GTA 4, RDR, GTA 5 eller RDR 2 hade varit i Unreal. Håller med om att en del spel nog hade funkat bättre i UE men lång ifrån alla.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av marsson90:

Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst

Jag har inte spelat spelet.
Men en rolig sak om början som många kritiserar.
Mortisimal Gameingnpå youtube gör riktigt bra reviews. Och han var hemlös i tonåren. Han tycker början på många sätt är riktigt välgjord. Just hur det känns att vars hemlös.
Sen kommer jag inte ihåg detaljerna han gick in på. Men men.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nej ush. Tänk vad kasst GTA 4, RDR, GTA 5 eller RDR 2 hade varit i Unreal. Håller med om att en del spel nog hade funkat bättre i UE men lång ifrån alla.

Gäller inte direkt retrospektivt.

Jag tror alla dom skulle fungera bra i Unreal, som Unreal är idag.
Dom hade inte kunnat använda Unreal som det var när dom spelen utvecklades.

Jag är rätt säker på att du med en stab på kanske 10 kompetenta programmera som arbetar på motorn (Unreal) så skulle man kunna återskapa t.ex. RDR2 såpass att du inte skulle märka någon skillnad emellan versionerna över huvud taget.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hoppas inte de skaffar Unreal. Det är inget fel med en egen spelmotor. Det är ett större fel om alla spel använder Unreal.

Vad är det för fel, med det?

Allt det innebär är i princip att du får typ 35% av arbetet på spelet gjort direkt, automatiskt.

Och där är utan att räkna in att du nu också kan anställa folk som redan är svinbra på verktygen som ni gör spelet med - ist för att alla nya anställda behöver lära sig något helt nytt system från grunden.

Allt detta bidrar till att det blir närmast puckat att INTE använda Unreal i de flesta fall.
Innebär typ att ditt spel blir klart på 2 år ist för 3, och med en högre kvalité än vad det annars hade haft.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Känns som att det de sparar in i licenskostnader med egen motor äts upp av utvecklingskostnader av motorn i sig samt tiden för utvecklarna att anpassa sig. Det är förmodligen bättre att använda mer standardiserade motorer vilket bör spara in på personalutbildning för både interna och externa utvecklare.

...Ja

Precis så


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Som en komiker sa angående Blair Witch Project (1999) som "kostade" $60k. "Somebody walked around with 59 thousand dollars in their pocket".

Någon gick omkring med $90M på sig.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast "roligt spel" kommer inte inbyggt som en feature i spelmotorer.

Nej.
Det måste ju utvecklarna själva stå för - om man använder Unreal ist för att utveckla en helt ny motor (som alla fungerar i runda slängar på samma sätt, med samma features) så har man mycket mer till och resurser att lägga på att göra ett roligt spel.

Ist för att lägga dom på att utveckla ett nytt system för att rendera ljus och skuggor med realtime reflections, global illumination och physically based rendering.

Lät det som jag påstod något annat?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Haha, undrar vart dom pengarna har gått till. CEOs höga löner och dyr fika? Spelet blev en flopp, lite som Anthem imo.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Gäller inte direkt retrospektivt.

Jag tror alla dom skulle fungera bra i Unreal, som Unreal är idag.
Jag är rätt säker på att du med en stab på kanske 10 kompetenta programmera som arbetar på motorn (Unreal) så skulle man kunna återskapa t.ex. RDR2 såpass att du inte skulle märka någon skillnad emellan versionerna över huvud taget.

Dom hade inte kunnat använda Unreal som det var när dom spelen utvecklades.

Mycket möjligt men jag vet inte hur lätt det är att byta exempelvis fysikmotor. Fysiken är det som jag tycker gör att Rockstar spel sticker ut och är 100 gånger bättre än i typ alla UE spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Om detta var ett indiespel gjort på några få personer så hade de säkert gått plus i försäljning och speciellt om det hamnat på gamepass.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Mycket möjligt men jag vet inte hur lätt det är att byta exempelvis fysikmotor. Fysiken är det som jag tycker gör att Rockstar spel sticker ut och är 100 gånger bättre än i typ alla UE spel.

Det är inte svårt.
Mycket av det som gör hur det känns och ser ut i dom spelen (med RAGE motorn [GTAIV och framåt]) är ett antal olika tekniker som dom använder på ett unikt sätt (en stor del av det innefattar 'Inverse Kinematics', det är den typen av process som dom använder då).

Bara att börja utveckla dom till-läggen till Unreal's fysikmotor, eller så köper man det systemet från tredjepart och pluggar in i Unreal Engine, eller så hittar man något nån annan utvecklat och laddat upp och pluggar in det.
Eller så stänger man av Unreals fysik helt och hållet, och utvecklar sin egen fysikdel, till motorn.

Spel utvecklade i Unreal ser inte ut, eller spelar på "ett visst sätt".
Om man bara hoppar in i motorn, slänger in lite modeller och har på lite default belysning - då kommer det se kanske typiskt "Unreal" ut... Men det betyder bara att man inte brytt sig om att konfigurera det själv.
Om man använder olika default system osv som man får till, eller som man kan hämta hem gratis enkelt.

Om du vill så finns det inget som hindrar dig att göra ett spel som ser ut eller funkar typ precis hur som helst. Bara med Unreal som grund.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Bara med Unreal som grund.

Nyaste Sonic spelet, mycket snack om att det mest är grunden av Unreal motorn.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst

Problemet är att första intrycket är ofta den sista.
Huvudkaraktären kan växa hur mycket som helst, men om första intrycket att hon är en liten skit, då går det knappat att förändra den bilden.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Partikel effekterna i demot fick mig att få "tuppjuck" och må lite dåligt. Så även om jag hade tid till spelet så skulle jag fortfarande vara tveksam. Nu prioriterar jag högst psvr2 spel och kommer verkligen att spela Saints and sinners 1&2 ordentligt den närmaste tiden! Är så glad att det och Resident evil 4 remake kommer ut nu.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast "roligt spel" kommer inte inbyggt som en feature i spelmotorer.

"Året är 2026. Tack vare framsteg inom maskininlärning kommer Unreal Engine 6 nu med en fullt fungerande 'gör roligt'-knapp."

12
Skriv svar