ChatGPT MUD Äventyr

Medlem
ChatGPT MUD Äventyr

fick för mig att testa ifall chatGPT kan simulera ett gammalt MUD-likt spel, och gav den ett enkelt scenario.

riktigt coolt att man kan sitta och skapa sina egna spel utifrån i stort sett vilket scenario som helst man kan tänka sig, och AIn bara kör på och hittar på egna detaljer (såsom att använda pistolen som ett klätterhjälpmedel) baserat på dina inputs.

börjar kännas som att inget riktigt förvånar längre.

phi
Medlem

Gjorde samma sak men bad den skapa en klon av Zork. Fullt spelbart och var precis som originalet av det lilla jag hann testa.

Avstängd

Har testat att göra liknande textäventyr, "spelade" ett cyberpunk-spel men ChatGPT tillät mig inte att attackera random människor med min elpistol jag köpte för 50 credits i vapenaffären.

Det jag märkte annars är att den är för tillmötesgående, man måste nog skriva in begränsningar som att man kan dö eller andra fail-states för att det ska bli ett spel. Annars "spelar" man inte riktigt utan den låtsas bara att det finns ett spel där i bakgrunden medan den hittar på nya saker som passar in i de kommandon man ger till den.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det tradiga är väl att minnet är ganska kort. Minns inte antalet ord nu, men efter ett tag börjar konversationen tappa fokus pga att verktyget bara minns de senaste X antal tecknen. Nya GPT-4 ska vara betydligt vassare på den punkten.

Men men, framtiden är onekligen här. Blir intressant att se hur implementeringen av maskininlärning i spel artat sig om, säg, 5-10 år.

Avstängd
Skrivet av Mikael Berg:

Det tradiga är väl att minnet är ganska kort. Minns inte antalet ord nu, men efter ett tag börjar konversationen tappa fokus pga att verktyget bara minns de senaste X antal tecknen. Nya GPT-4 ska vara betydligt vassare på den punkten.

Men men, framtiden är onekligen här. Blir intressant att se hur implementeringen av maskininlärning i spel artat sig om, säg, 5-10 år.

Mjo testade att spela schack mot den men den kunde inte komma ihåg positionerna av spelpjäserna så blev nonsens-moves ganska snabbt.

1
Skriv svar