"Ska du spela först? Då får du vänta"

Medlem
Skrivet av magma:

Håller helt med. Läser man forumet på blizzard hemsida är vi långt ifrån ensamma om att tycka detta.

Jag tycker man ska få kunna välja om man vill spela ensam i offline-läge eller med andra online. Man kunde det redan när d2 kom ut för mer än 20 år sedan, varför inte nu också?

”Always online” ställer ju också till det vid serverstrul osv. Menar, patchar kan de ju applicera ändå fast det är sp enbart. De vill väl sälja skins osv antar jag?

Always online är väl mest till för att kunna förhindra piratkopiering, blir ju så mycket lättare att kontrollera när inte hela spelet ligger på klientsidan.

Jag tycker inte köer är något problem då jag alltid väntat några dagar med att spela. Man måste ju inte spela dag ett, världen går inte under för det.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast VET vi att det går att få bort köerna med fler servrar? Jag vet inte. Det kan ju vara ett DDoS-liknande problem, som sagt, och sånt är ju svårt att komma runt. Däremot vet jag att serverkapacitet är svindyrt, och det lär inte vara billigare att öka kapaciteten extremt mycket för en kort period. Om det ens går i såna här fall, som sagt. Vet du?

Avsikten är att ge fler perspektiv än att Blizzard är snåla. Om de råkar låta som ett försvar för Blizzard så får det vara så, det är inte avsikten.

De som borde veta är IT-avdelningen på Blizzard.

Kostar det mycket att temporärt hyra in serverkapacitet för att få en fungerande produkt de första veckorna så får det kosta, det är bara för Blizzard att hosta upp. Ansvaret ska inte flyttas över till kunden.

Och om det inte hjälper med mer serverkapacitet så får dom hitta andra lösningar. Tex det som redan varit på tal, SP-offline. Eller släpp spelet i omgångar, världsdelar/länder. Osv.

För de som köpt D4 så ska det funka vid release, punkt. Det är Blizzards ansvar.

Gäller för övrigt generellt. Gillar inte normaliseringen som skett länge nu att man får räkna med långa köer och dessutom bli utslängd lite titt som tätt, ofärdiga spel som kräver gigantiska patchar de första veckorna för att för huvud taget vara spelbara, osv osv.

Som jag skrev i första inlägget, i vilken annan bransch hade vi accepterat ett sådant beteende?

Medlem
Skrivet av Lofa:

Som jag skrev i första inlägget, i vilken annan bransch hade vi accepterat ett sådant beteende?

Konserter och sånt? Tivoli? Flygresor? Finns nog gott om exempel där man får köa länge trots betalning.

Redaktör
Skrivet av Mirage:

"Sen vet vi att serverkraft kostar mycket pengar. Det skulle vara dyrt att kraftigt öka serverkapaciteten några dagar för att (kanske) korta köerna. "

Ja, men de har sålt en produkt som de måste leverera. Dessutom borde de ha en serverpark som skalar efter behov. Det finns inga ursäkter mer än att det är en beta.

Åter: VET vi att mer serverkapacitet skulle minska/lösa problemet? Det KAN ju vara så att dagens internetstruktur inte pallar när ett par miljoner försöker ansluta samtidigt, oavsett vilka resurser som sätts in. Jag vet inte, spekulerar bara, men tycker inte man ska döma om man inte vet säkert.

Jag tycker faktiskt inte man ska klaga så mycket om man vet om att Blizzard-spel brukar vara överbelastade vid release men ändå väljer att lira då istället för att vänta nån dag.


signatur
Redaktör
Skrivet av Lofa:

De som borde veta är IT-avdelningen på Blizzard.

Kostar det mycket att temporärt hyra in serverkapacitet för att få en fungerande produkt de första veckorna så får det kosta, det är bara för Blizzard att hosta upp. Ansvaret ska inte flyttas över till kunden.

Och om det inte hjälper med mer serverkapacitet så får dom hitta andra lösningar. Tex det som redan varit på tal, SP-offline. Eller släpp spelet i omgångar, världsdelar/länder. Osv.

För de som köpt D4 så ska det funka vid release, punkt. Det är Blizzards ansvar.

Gäller för övrigt generellt. Gillar inte normaliseringen som skett länge nu att man får räkna med långa köer och dessutom bli utslängd lite titt som tätt, ofärdiga spel som kräver gigantiska patchar de första veckorna för att för huvud taget vara spelbara, osv osv.

Som jag skrev i första inlägget, i vilken annan bransch hade vi accepterat ett sådant beteende?

Ja, lösningen är kanske det du är inne på, att spelet släpps utdraget eller i omgångar istället. Det tycker jag låter bra mycket tristare än att vänta några dagar.

Finns massor med exempel på grejer man får köa för. Jag var med ungarna på Skara sommarland en het sommardag för ett par år sen, vidrigt mycket köer. Tänker inte gå dit igen under de förhållandena. Läxa lärd!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Åter: Det KAN ju vara så att dagens internetstruktur inte pallar när ett par miljoner försöker ansluta samtidigt, oavsett vilka resurser som sätts in.

De borde fråga Facebook om råd, de klarar det. Kanske investera i en load balancer eller två?


signatur

I drank what?

Medlem

Sluta förboka, vänta en vecka. Klart. Är ju egentligen bara spelpress som ska behöva utsätta sig för sådant här. Lovar att vi får bättre polerade spel och mindre krångel om spelare lugnar sig lite.

Att dimensionera serverinfra för att möta omedvetna DDOS attacker kommer liksom inte att hända. Det kostar massor och behövs endast under en mycket begränsad tid.

Redaktör
Skrivet av Mirage:

De borde fråga Facebook om råd, de klarar det.

Facebook har ett par miljarder fler användare än Blizzard också.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Facebook har ett par miljarder fler användare än Blizzard också.

Argumentet var om internetinfrastrukten ens klarade av det.

Edit: Och miljarder? Nu vet jag inte hur många användare FB har i dagsläget, men ett par miljarder känns överdrivet.
Blizzard har iaf ett annat spel med miljontals användare som fungerar att logga in på.

Edit 2: Dessutom, eftersom de stött på samma problem förr (Diablo 3) så är det ganska kass att få samma problem IGEN.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag tycker framförallt att det är konstigt att så många förväntar sig att de ska skruva upp allt i en beta. Alltså ett test som är till för att hjälpa dem testa spelet, inklusive serverlast och få feedback osv. Jag gissar att det autentiseringsproblem som var orsaken till köerna är precis sånt de vill hitta i en beta.

Det är så uppenbart att folk inte begriper vad en Beta är. Sett snart hundratals klagomål om serverköer och annan skit och folk begriper inte att det är just sånt de vill testa så de förhoppningsvis kan undvika det vid release. Det är så tröttsamt att läsa😅 Folk verkar tro att Beta är en gratis testperiod. Det nya Demot🤣

Medlem

Jag tänker aldrig mer klaga efter releasen av Lost ark. Tog ett par veckor innan kötiderna gick under 20 timmar :D.

Har däremot faktiskt gjort ett aktivt val att inte förhandsboka d4 trots att jag vet att jag ska spela. Mitt kompisgäng har tom beslutat att skjuta upp vår d4lan-helg till veckan efter release. Vi har blivit så till åren att vi inte måste vara "först på bollen" längre, ganska skönt faktiskt

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det är så uppenbart att folk inte begriper vad en Beta är. Sett snart hundratals klagomål om serverköer och annan skit och folk begriper inte att det är just sånt de vill testa så de förhoppningsvis kan undvika det vid release. Det är så tröttsamt att läsa😅 Folk verkar tro att Beta är en gratis testperiod. Det nya Demot🤣

Det kommer ju dock GARANTERAT (100%!) vara larviga kötider/lagg/dc:s på releasedagen av d4.

Medlem
Skrivet av Lofa:

De som borde veta är IT-avdelningen på Blizzard.

Kostar det mycket att temporärt hyra in serverkapacitet för att få en fungerande produkt de första veckorna så får det kosta, det är bara för Blizzard att hosta upp. Ansvaret ska inte flyttas över till kunden.

Och om det inte hjälper med mer serverkapacitet så får dom hitta andra lösningar. Tex det som redan varit på tal, SP-offline. Eller släpp spelet i omgångar, världsdelar/länder. Osv.

För de som köpt D4 så ska det funka vid release, punkt. Det är Blizzards ansvar.

Gäller för övrigt generellt. Gillar inte normaliseringen som skett länge nu att man får räkna med långa köer och dessutom bli utslängd lite titt som tätt, ofärdiga spel som kräver gigantiska patchar de första veckorna för att för huvud taget vara spelbara, osv osv.

Som jag skrev i första inlägget, i vilken annan bransch hade vi accepterat ett sådant beteende?

Vi accepterar ju ett sånt beetende eftersom vi förbokar spelet trots att vi vet att det inte kommer funka de första dygnet/dagarna/veckan . Alla VET det, alla gnäller över det, men som säkert sagts i tråden så har vi redan betalat, så varför skulle dom ?

Förlusten för avbokningar pga serverstrul vid release är uppenbarligen minimal/ej värd att ta höjd för 😀 . Vi kommer "alla" lira d4 ändå i slutändan.

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Argumentet var om internetinfrastrukten ens klarade av det.

Edit: Och miljarder? Nu vet jag inte hur många användare FB har i dagsläget, men ett par miljarder känns överdrivet.
Blizzard har iaf ett annat spel med miljontals användare som fungerar att logga in på.

Edit 2: Dessutom, eftersom de stött på samma problem förr (Diablo 3) så är det ganska kass att få samma problem IGEN.

Det är ju helt olika situationer. När ett onlinespel som detta släpps försöker ett par miljoner människor ansluta till det samtidigt, då blir det temporärt extremt stor belastning. Infrastrukturen har problem vid stora releaser, annars fixar den det bra. Och jag vet som sagt inte om det beror på för låg serverkapacitet eller att infrastrukturen inte klarar den här sortens tryck. Någon som kan sånt här får gärna berätta.

För övrigt är Blizzard inte ensamma om lanseringsproblem, se t.ex. Lost Ark.

Facebook lär ha en helt annan sorts trafik. Meta uppgav 2,94 miljarder aktiva användare per månad för ett år sen (här).


signatur
Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det som komplicerar saken är att folk betalade för beta. Om de enbart hade en öppen beta som var gratis då hade jag förstått det. Men när man tar betalt och gör det till en feature blir det grumligare. Även om det kommer en gratis öppen beta var en säljpunkt ändå den betalda betan. Då går det från att vara en volontärinsats till någon slags skyldighet från blizzards sida.

Tack för en tänkvärd krönika. Vi lever i ett tidevarv med omedelbar tillfredsställelse och när man inte får det just nu blir folk lite tokiga. Tror det förstärks av olika anledningar. Att man inte vill hamna efter. Att man inte har all tid i världen (begränsad tid för betan) man vill kanske avboka efter att man har testat. Man kan inte spela med vännerna som är inloggade. Osv.

Vet inte om det finns något som mäter sig med hypen vi ett spelsläpp? Lite samma stämning som vid en mosh pit.

Blizzard själva har väl inte tagit betalt för tillgång till betan? Det har ju varit öppet för alla som förbokat spelet, vilket känns som ett rimligt sätt att se till att få in feedback från de som faktiskt kommer spela spelet när det väl släpps. Om man köpt en betanyckel av någon random på nätet får man ta sig en funderare på om det var så smart..

Medlem

Det enda gången efter 20+ år av MMO (likande) spel där det inte var ett problem med köer eller crashande server var senaste Wow expansionen. OCh det berodde nog mest på att de inte öppnade den nya regionen åt alla samtidigt.
För min del har jag spelat tillräckligt mycket att jag kan vänta några extra dagar vid ett nytt online spel om jag slipper köarna. Finns annat i livet, dvs jag har nog lärt *ngt* efter alla dessa år...

Medlem

Sist jag valde att köra en beta och klicka på den där jäkla anslut-knappen var Lineage 2. Hunnit med en hel del betor fram tills dess, men efter det har det fått vara. Väntar numera hellre tills spel är "färdiga" för släpp.

Finns klart roligare saker att göra än att klicka på en knapp in absurdum

Gnällkuk

Jag blir fortfarande besviken, men jag är inte arg eller överraskad. Det har skiftat från irritation över att Blizzard har något slags rekord i att vara långsamma på att uppdatera folk om vad som händer.

Nu brydde jag mig inte, jag valde att ge upp att försöka och tog en tidig kväll istället vilket var bra fölr när jag hade druckit upp min andra kopp kaffe och satt mig vid datorn dan efter hade klockan hunnit bli 9 och alla problem löstes typ strax innan

Att saker går på röven där flera miljoner ska in samtidigt får man räkna med att det tog fem timmar innan de ens kommenterade ärendet tycker jag är rätt svagt, sen är det ju alltid en balansgång i vad man faktiskt kan skriva och vad man vet. Nåväl, de löste problemen relativt snabbt ändå med tanke på det enorma mängd spelare som deltog.

Jag kommer åtminstone inte testa öppna betan förrän på lördag åmstinstone, så mycket kan jag säga Jag tänker nog ta ledigt när D4 släpps, men det blir torsdag och fredag den veckan samt några dagar inpå nästa vecka istället så får jag hoppas att jag inte ångrar mig för mycket


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Blizzard själva har väl inte tagit betalt för tillgång till betan? Det har ju varit öppet för alla som förbokat spelet, vilket känns som ett rimligt sätt att se till att få in feedback från de som faktiskt kommer spela spelet när det väl släpps. Om man köpt en betanyckel av någon random på nätet får man ta sig en funderare på om det var så smart..

Vi var 3 som köpte betanyckel, superglada att vi gjorde det. Strul 2 timmar på fredagen sen smärtfritt resten av helgen+måndagen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

I januari 2018 hade Pubg vid peak 3.2 miljoner spelare.
Struligt absolut men man satt inte i några köer.
Varför kan inte Blizzard under 2 veckor köpa in skalbara molnservrar som alla andra får göra?

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Det kommer ju dock GARANTERAT (100%!) vara larviga kötider/lagg/dc:s på releasedagen av d4.

Säkert men det vet vi ju inte förens releasedagen och det har ju inte heller med saken att göra. Ge dem en chans att fixa problemet innan man lipar kan jag tycka:)

Medlem

En gång i tiden så kunde man få vänta över en timme på att komma in på servern i wow och om man kraschade ut så blev man sist i kön igen, jättekul mitt i en raid.

Diablo borde ha singleplayer utan att behöva vara ansluten till nätet.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vi var 3 som köpte betanyckel, superglada att vi gjorde det. Strul 2 timmar på fredagen sen smärtfritt resten av helgen+måndagen.

Varför inte förboka spelet i så fall och sen avboka om ni inte vill ha det? Då hade det varit gratis..?

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag tänke mig att man med dagens teknik enkelt kan skala sin serverkapacitet enligt behov minska den när det lugnat sig. Att ha sina egna servrar känns föråldrat.

Idag så är det få som har egna servrar. Man hyr i regel in sig i större datacenter. Man betalar då i regel per klockcykel. Det betyder att behöver datacentret allokera mer servercykler för din produkt så går kostnaden upp därefter, går den ned så går kostnaden ned. Se det som din elräkning. Du betalar löpande för förbrukning utan bundet avtal men men priserna per cykel går upp när det är hög belastning och efterfrågan är hög och vice versa. Det är sällan så att man skaffar ett mer bundet avtal för en beta som går en begränsad tid för att få mer fördelaktiga priser.

Det är således som tidigare sagts svindyrt så man har i regel ett par utmaningar här. Man vill köra så optimerat och lätt som möjligt på servern för att hålla nere kostnaderna, men man kan inte köra allt för mycket lokalt hos spelaren för då öppnar man för synkproblem samt fusk/hacks. Så för en begränsad marknadsföringspush vilket både early access och open beta är idag, så är sannolikheten liten att man kommer låta kostnaderna dra iväg för servertid. Så man sätter en cap.

Man kan stresstesta serverkod in house idag utan behov av stora öppna betor. Den tiden är förbi sedan länge. De datacenter som används behöver inga stresstest av sin infrastruktur, den är redan beprövad. Så enda syftet av early access är att driva preorders samt pusha varumärket. Man trycker hårt på sina andra marknadsföringskanaler samtidigt som partners och curators man betalar att streama i sociala medier. Att några blir förbannade över köer är inget som oroar någon. Blizzard har varit med om detta förr. Det är även en del av kampanjen att kunna gå ut i media sedan och säga att "Efterfrågan har överstigit våra vildaste fantasier så våra servrar har haft svårt att möta den fantastiska efterfrågan" som svar på detta vilket även det ger ännu mer en boost i räckvidd för varumärket. Det leder till mer försäljning. Blizzard kommer att ha gjort en rejäl hacka i vinst på Early access i sales och det är inte marginaler de tänker pissa iväg på ytterligare dyr servertid.

Ska vi vara krass så är det få av de som gnäller på servrarna som faktiskt kommer undvika att köpa spelet i slutändan. Blizzard räknar kallt med att tillräckligt många gör det så lite churn på vägen gör inte från eller till. De har gott om data runt detta via sina tidigare releaser som följt samma playbook. Jag vet att jag själv kommer svära över köer när jag ska in och testa Necromancer under open beta, trots att jag vet bättre. Men likväl kommer jag köpa spelet.

Medlem

D3 Collectors Edition ligger på hyllan men efter den besvikelsen som var och med Diablo Immortal facit på hand så känner jag inget pepp alls på D4. Inte ens tänkt på att testa Open Beta. Får se om post launch reviews ser ut men låter inte lovande just nu.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag tänke mig att man med dagens teknik enkelt kan skala sin serverkapacitet enligt behov

Det är ifs sant i stort, tror jag.
Det jag vet är att typ Amazon och Microsoft (stora server-krängare) erbjuder lösningar som ska funka så.
Hur bra det funkar, och hurpass dom går att applicera på ett sånt här scenario vet jag inte.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Brukar vänta åtminstone 6 månader efter release innan köp av spel. Brukar bli en bra bättre upplevelse!

Medlem

Behövde inte vänta alls däremot förstördes upplevelsen av att spelet kraschade flera gånger. Så det blev mer felsökande än spelande.
Spelet sa även att spelfilerna var korrupta, vilket dom inte alls var. Synd, då detta är det enda spelet jag spelat på flera månader.

Uppdatering av grafikkortets drivrutiner och sätta pagefile till Automatic verkar hq ha hjälpt. Jag har ju 32Gb ram så det sistnämnda var liten underligt

Medlem
Skrivet av shelter:

Behövde inte vänta alls däremot förstördes upplevelsen av att spelet kraschade flera gånger. Så det blev mer felsökande än spelande.
Spelet sa även att spelfilerna var korrupta, vilket dom inte alls var. Synd, då detta är det enda spelet jag spelat på flera månader.

Uppdatering av grafikkortets drivrutiner och sätta pagefile till Automatic verkar hq ha hjälpt. Jag har ju 32Gb ram så det sistnämnda var liten underligt

Vad har du för windows?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vad har du för windows?

Windows 11

123
Skriv svar