EU försenar beslutet om Microsofts uppköp av Activision Blizzard

Medlem
Skrivet av jontebula:

Betalar redan för game pass och alla spel som läggs till är gratis. Så då får vi Call Of Duty och dom tas aldrig bort. Så då blir Call Of Duty gratis

Det är ju inte logiskt alls. Då är ju alla filmer på Netflix gratis, All musik på Spotify är gratis. Men vi kan lämna det det där, var inte alls det jag var intresserad prata om, hehe.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Så då blir Call Of Duty gratis

Men till vilket pris? Om dom ska släppa ett av dom spelen som säljer flest kopior varje år till ett pris på 100kr per månad istället för 700kr eller mer kommer det förmodligen finnas väldigt mycket mikrotransaktioner för att väga upp förlusten av intäkter.
För även om det förmodligen skulle innebära många nya kunder till GamePass tror jag inte att det skulle väga upp vad dom skulle tjäna i ren försäljning.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Om nu Sony tror att Sony kommer gå under bara för att Microsoft äger Call Of Duty och inte Activision. Ja det är det dem säger. Så har faktiskt Sony 3 st IPn laggda på is, sovande eller dormant. Det är Killzone, Resistance och MAG (Massive Action Game). Kommer ni ihåg MAG? PlayStation 3 eran. 256st spelare skulle det vara. Höll inte så länge. Sony har spelen som, i teorin, skulle kunna ta 1a plats i online shooters.

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Det är ett relevant exempel. Ninja Theory släppte Hellblade: Senua's Sacrifice år 2017. 2018 köper MS upp studion. Uppföljaren utannonseras som en MS exklusivitet; alltså är spelserien splittrad. Tidigare produkt (Hellblade Senua) får en Next-gen uppdatering, men endast till Microsoft. Så kunderna som äger en PS5 nedprioriteras med en sämre spelupplevelse (lägre fps och lägre upplösning). Detta har hänt, och händer fortfarande. Det är en av riskerna Sony argumenterar MS kommer göra med CoD. Och frågan är vad som kommer hända med spelserierna från Zenimax? Fallout 5? Elder Scroll VI?

Sony köper upp mindre spelstudier och bygger upp nya speltitlar. Skapar något nytt för spelvärlden. Det är konkurrens genom innovation.
Microsoft köper upp existerande spelserier och låser in uppföljare som exklusiva, detta är spel som hade hamnat på Xbox vilket som, inget nytt har givit till konsumenterna. Det är konkurrens genom sabotage.

MS har inte tagit bort något spel som finns till försäljning på playstation. Du skapar bara massa hittepå påståenden och argument. Hur vet vi ens att Hellblade 2 skulle kunna skapas utan MS? Ser inte hur det är en splittring överhuvudtaget. Sony klarar inte av att uppdatera sina egna titlar till en next-gen uppdatering, och när dom väl gör det så tar dom väl betalt för det också?

Det enda är att Sony legat i dvala i 30 år helt superbekvämt med att uttnyttja sina konsumenter och exklusiva titlar utan något som helst innovation överhuvudtaget, förutom ev VR, men som enbart fungerar på sin konsol. Dom har bara byggt in sig själva i ett litet hörn, och nu när MS börjar göra stora förändringar så börjar dom gråta som ett litet barn. På tiden att någon tänder på Sonys bakdel så något nytt kan hända från deras sida.

Medlem
Skrivet av fejksson:

MS har inte tagit bort något spel som finns till försäljning på playstation. Du skapar bara massa hittepå påståenden och argument. Hur vet vi ens att Hellblade 2 skulle kunna skapas utan MS? Ser inte hur det är en splittring överhuvudtaget. Sony klarar inte av att uppdatera sina egna titlar till en next-gen uppdatering, och när dom väl gör det så tar dom väl betalt för det också?

Det enda är att Sony legat i dvala i 30 år helt superbekvämt med att uttnyttja sina konsumenter och exklusiva titlar utan något som helst innovation överhuvudtaget, förutom ev VR, men som enbart fungerar på sin konsol. Dom har bara byggt in sig själva i ett litet hörn, och nu när MS börjar göra stora förändringar så börjar dom gråta som ett litet barn. På tiden att någon tänder på Sonys bakdel så något nytt kan hända från deras sida.

Var är Fable? Just det Microsoft kan inte producera spel i den takt du anklagar Sony för. Om det inte vore för Sony skulle Xbox series X krävas konstant uppkoppling och ansiktsigenkänning för att spela ett spel. Och alla vet det skulle sluta illa. Så jag förstår verkligen inte all fanboyism de har inte gjort speciellt mycket för att förtjäna din tillit

Medlem
Skrivet av fejksson:

MS har inte tagit bort något spel som finns till försäljning på playstation. Du skapar bara massa hittepå påståenden och argument. Hur vet vi ens att Hellblade 2 skulle kunna skapas utan MS? Ser inte hur det är en splittring överhuvudtaget. Sony klarar inte av att uppdatera sina egna titlar till en next-gen uppdatering, och när dom väl gör det så tar dom väl betalt för det också?

Det enda är att Sony legat i dvala i 30 år helt superbekvämt med att uttnyttja sina konsumenter och exklusiva titlar utan något som helst innovation överhuvudtaget, förutom ev VR, men som enbart fungerar på sin konsol. Dom har bara byggt in sig själva i ett litet hörn, och nu när MS börjar göra stora förändringar så börjar dom gråta som ett litet barn. På tiden att någon tänder på Sonys bakdel så något nytt kan hända från deras sida.

Nu var det nog inte riktigt så han menade. Dem plockar inte bort spel som redan säljs på andra plattformar.
Det han menar är spelserier som tidigare varit multiplattform som sedan får uppföljare som blir exklusiva.

Som att Elder Scrolls som också är multiplattform och att nästa spel ev blir Xbox/PC exklusivt. Vilket jag inte hoppas.
Har spelen funnits på alla plattformar tidigare så ska uppföljarna också fortsätta vara det. Båda sidorna är lite skyldiga till detta då Final Fantasy också lutar mer åt att bli Sony exklusiva?

Avstängd
Skrivet av fejksson:

MS har inte tagit bort något spel som finns till försäljning på playstation. Du skapar bara massa hittepå påståenden och argument. Hur vet vi ens att Hellblade 2 skulle kunna skapas utan MS? Ser inte hur det är en splittring överhuvudtaget. Sony klarar inte av att uppdatera sina egna titlar till en next-gen uppdatering, och när dom väl gör det så tar dom väl betalt för det också?

Det enda är att Sony legat i dvala i 30 år helt superbekvämt med att uttnyttja sina konsumenter och exklusiva titlar utan något som helst innovation överhuvudtaget, förutom ev VR, men som enbart fungerar på sin konsol. Dom har bara byggt in sig själva i ett litet hörn, och nu när MS börjar göra stora förändringar så börjar dom gråta som ett litet barn. På tiden att någon tänder på Sonys bakdel så något nytt kan hända från deras sida.

Håller med. Dags att Sony tar upp kampen starta cloud på ALLA platformar sluta blockera och ger spel till konkurrenter. Hört att Microsoft tar 40% av vinst på Call Of Duty. Så gör Sony det samma skulle dom dra in massor ju. Så med nuvarande system att endast vilja sälja spel och blockera förlorar Sony massor när Activision/Blizzard köps upp av Microsoft. Nu 😪😡 Sony att dom måste ge Microsoft de pengar som dom betalar för att få blockera för att få ha Call Of Duty i 10år.

Dags att Sony tar upp jakten och gör cloud på alla platformar och släpper dag 1 och drar in massor på vinst av spel och alla pengar när folk vill spela cloud på sin TV,PC eller mobil.

Den enda vinnaren nu är Microsoft då Sony ger bort allt till dom genom att forsätta med sitt gamla system så Microsoft kan köpa upp företagen och tjäna enorma summor på alla som vill köpa Game Pass Ultimate.

Därför Sony vill blockera då dom ser att dom förlorar och hur mycket Microsoft tjänar på ditt nya system och hur snabbt det växer.

Avstängd
Skrivet av Keima:

Var är Fable? Just det Microsoft kan inte producera spel i den takt du anklagar Sony för. Om det inte vore för Sony skulle Xbox series X krävas konstant uppkoppling och ansiktsigenkänning för att spela ett spel. Och alla vet det skulle sluta illa. Så jag förstår verkligen inte all fanboyism de har inte gjort speciellt mycket för att förtjäna din tillit

Vet vi ju inte. Blir en ny studio nu för nya Fable och efter det kan ju nästa Fable gå snabbt att bygga då dom har motorn klar för grafiken. Så kan vänta till 2025 tills det kommer. Dessutom brukar ju Microsoft egna studios dom bygger upp bli mycket bra i framtiden. Se bara på Playground Games som gör Forza.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Om nu Sony tror att Sony kommer gå under bara för att Microsoft äger Call Of Duty och inte Activision. Ja det är det dem säger. Så har faktiskt Sony 3 st IPn laggda på is, sovande eller dormant. Det är Killzone, Resistance och MAG (Massive Action Game). Kommer ni ihåg MAG? PlayStation 3 eran. 256st spelare skulle det vara. Höll inte så länge. Sony har spelen som, i teorin, skulle kunna ta 1a plats i online shooters.

Ät ju fejk eftersom dom betalar ju typ samma belopp som den blockering dom betalar för idag så ingen på cloud och Game Pass ska få det. Handlar bara om att dom tjurar och 😪 över att dom tvingas betala till Microsoft och Xbox som gör att Xbox kan växa.

Avstängd
Skrivet av Veonz:

Det är ju inte logiskt alls. Då är ju alla filmer på Netflix gratis, All musik på Spotify är gratis. Men vi kan lämna det det där, var inte alls det jag var intresserad prata om, hehe.

Det stämmer. Det vi betalar för är ju Game Pass Ultra och för tjänsten inte spelen som ingår gratis. Samma sak för Netflix du betalar för att dom ska driva tjänsten ALLA filmer är gratis som ingår i tjänsten som du betalar för.

Vore krångligt om dom la in låg summa på varje spel som täcker kostnaden för game pass och tjänsten säg 1-3kr varje gång man ska spela.

Så allt vi betalar för är kostnaden för tjänsten och Microsoft erbjuder alla spel gratis. Till skillnad mot Geforce Now där inga spel ingår typ och vi måste betala för spel trotts att vi betalar för tjänsten

Medlem
Skrivet av jontebula:

Det stämmer. Det vi betalar för är ju Game Pass Ultra och för tjänsten inte spelen som ingår gratis. Samma sak för Netflix du betalar för att dom ska driva tjänsten ALLA filmer är gratis som ingår i tjänsten som du betalar för.

Vore krångligt om dom la in låg summa på varje spel som täcker kostnaden för game pass och tjänsten säg 1-3kr varje gång man ska spela.

Så allt vi betalar för är kostnaden för tjänsten och Microsoft erbjuder alla spel gratis. Till skillnad mot Geforce Now där inga spel ingår typ och vi måste betala för spel trotts att vi betalar för tjänsten

Märkligt resonemang... Ingenting som finns bakom en betalvägg är gratis. Spelen är ju en del av tjänsten och tjänsten kostar pengar, alltså är inte spelen gratis.

Avstängd

Men det enda man betalar för är tjänsten inte spelen som ingår i tjänsten. Nu får vi Call Of Duty m.fl bra spel gratis eftersom inte Microsoft kommer höja priset. Vore ju dumt om man fick betala för endast gratis spel som Fortnite eller Warzone m.m

Nu ingår ju alla betal spel utan extra kostnad utöver 135kr/mån för Game Pass Ultimate.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Men det enda man betalar för är tjänsten inte spelen som ingår i tjänsten. Nu får vi Call Of Duty m.fl bra spel gratis eftersom inte Microsoft kommer höja priset. Vore ju dumt om man fick betala för endast gratis spel som Fortnite eller Warzone m.m

Nu ingår ju alla betal spel utan extra kostnad utöver 135kr/mån för Game Pass Ultimate.

Men spelen ÄR ju tjänsten, du får det att låta som om Game Pass utan spel skulle vara en grej. Klart som fan att man inte betalar extra för spelen när det är dom man betalar för från första början.

Det är ju som ett åkband på ett tivoli, man betalar en summa pengar och får åka hur mycket man vill, men jag har aldrig hört någon påstå att det är gratis att åka karusell på gröna lund. Om du har betalat för att få åtkomst till något så kan det inte vara gratis.

Jag lämnar den här diskussionen nu innan jag utvecklar hjärnskador från allt huvudskakande.

Medlem
Medlem
Skrivet av Veonz:

Får säga att jag är lite förvånad att majoriteten av personer verkar vara för exklusivitet nuförtiden. Både de som föredrar Xbox och de som föredrar Playstation. Verkar som flesta helst sett att alla stora utvecklare köps upp av någon av dessa två. Vilket är något jag tror att vi kommer att få se framöver.

Är nästan helt säker på att köpet av Activision/Blizzard kommer gå igenom. Sen kommer Sony såklart försöka göra köp för att konkurrera emot dom. Där t.ex något av Square Enix, FromSoftware eller Capcom känns som logiska uppköp för Sony då de har tidigare samarbeten med dom. Detta lär ju då leda till att Microsoft såklart även vill fortsätta göra uppköp som kanske EA eller något.

Blir iallafall intressant att se hur det blir framöver. Hoppas bara vi fortsätter få se stora AAA spel med väldigt hög kvalite och gärna utan microtransaktioner och annat trams.

Jag skriver upp mig bland de förvånade jag också. Det känns ju spontant som att en granskning verkligen behövs i ett sånt här fall eftersom konsekvenserna definitivt kan bli precis så som du beskriver de.
Jag är inte orolig för just det här köpet utan mer för vad det kan bana väg för.

Medlem

Jag är mer förvånad över hur länge vi haft två konsoler med 99% samma spel. Rätt galet egentligen. Personligen har jag inga problem med exklusivitet, jag tror det behövs för att få en hälsosam konkurrens. Om båda konsolerna skulle ha 100% samma spel skulle det inte finnas någon anledning att köpa båda. Alla skulle köpa den bästa konsolen och troligtvis skulle det sluta med att den ena lägger ner och så har vi noll konkurrens och får en lat marknad. Med två starka konsoler med grymma exklusiva spel på båda får vi istället en hög konkurrens och många kommer vilja köpa båda. Tillverkarna kommer kriga hårt för att vinna över de som valt den andra och jag tror det leder till bättre spel.

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Men spelen ÄR ju tjänsten, du får det att låta som om Game Pass utan spel skulle vara en grej. Klart som fan att man inte betalar extra för spelen när det är dom man betalar för från första början.

Det är ju som ett åkband på ett tivoli, man betalar en summa pengar och får åka hur mycket man vill, men jag har aldrig hört någon påstå att det är gratis att åka karusell på gröna lund. Om du har betalat för att få åtkomst till något så kan det inte vara gratis.

Jag lämnar den här diskussionen nu innan jag utvecklar hjärnskador från allt huvudskakande.

Är Microsoft som betalar för spelen och kunden betalar 135kr/mån för tjänsten. Är endast dom spel i ditt egna bibliotek som kunden köper som spelaren betalar för. Vill man betala för spel går man till Xbox äffären asså.

123
Skriv svar